Entertainment alle pijlers

Obese RTL4

23-09-2011 00:05 2902 berichten
Alle reacties Link kopieren
De tijd van herhalingen is weer voorbij. Dit keer een programma met Wendy van Dijk, maar wie weet is het te pruimen.

De WHO denkt dat overgewicht in 2015 het grootste gezondheidsprobleem wereldwijd is.

In Nederland lijden 50.000 mensen aan een ernstige vorm van obesitas. Het is bijna onmogelijk hier vanaf te komen. De kans op vroeg overlijden is groot. Zelfs de simpelste handelingen zijn een probleem.

In het nieuwe programma Obese zie je hoe zes mensen met ernstig overgewicht de strijd tegen de kilo's aangaan. Ze krijgen professionele hulp om te proberen van alle overtollige kilo's af te komen.

Obese is vanaf 2 oktober elke zondag om 20:00 uur te zien bij RTL 4.

Ik ga kijken

Totaal aantal stemmen: 79

Ja (54%)
Nee (16%)
Wendy van Dijk, nee dank je (29%)
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Ik ben heel benieuwd naar wat dit programma teweeg gaat brengen eerlijk gezegd. Heb zo het vermoeden dat de reacties niet mals zullen zijn. Al hoop ik wel dat het toch iets kan verbeteren aan de beeldvorming over mensen met zulk overgewicht.
Ik vind het wel stoer dat die obese mensen zich zo kwetsbaar opstellen op TV. Ik ga kijken en meeleven.
Wat ik heel goed vind is dat deze mensen een jaar begeleid gaan worden. Dus geen maand of drie tot het programma zijn finale heeft gehad. Dus een intensieve begeleiding om je levensstijl totaal om te gooien. Ben ook heel benieuwd.
If God is watching us, the least we can do is be entertaining
Idd heel moedig dat deze mensen zich kwetsbaar opstellen, want dàt is het dus ook.

De vooroordelen zijn vaak niet van de lucht over mensen die last hebben van obesitas.

Ik ga niet kijken, ik levende voorbeelden in mijn omgeving.

Ik wens de mensen die meedoen aan het programma heel erg veel succes!
De WHO heeft gelijk en het is het meest onderschatte probleem van de wereld.(tenminste de westerse wereld) En kan je voorstellen wat voor voorbeeld we geven aan de komende generatie. Heel goed dat er dus extra aandacht voor is.
Overgewicht is een ernstig probleem en aandacht hiervoor, hulp voor mensen die dat nodig hebben, is te prijzen.

Ik heb alleen twijfels over Wendy. Wendy die in haar hele leven nooit meer heeft gewogen dan een lollie, die graatmager van alles en nog wat presenteert en voor mij in de loop der jaren ook wel aan sympathie heeft ingeboet, moet zich nu verplaatsen in en meeleven met de obese man/vrouw.. mmmm.

We gaan het zien, wordt vervolgd..
Ik ga zeker kijken. Obesitas is een gevaar voor de gezondheid en afvallen is heel moeilijk. Ik rookte een pakje per dag en kon van de een op andere dag stoppen, nooit meer gerookt. Maar een paar kilo kwijt lukt gewoon niet. Daarom heb ik altijd veel respect voor mensen die zoveel afvallen.

Maar ...... inderdaad die uitgemergelde wendy van dijk als presentator??? Zou die origineel begrip kunnen opbrengen voor mensen die wel eens meer op hun bord hebben liggen als een paar worteltjes sla en ja doe eens gek wat sushi.

Oke is eigenlijk wel een beetje vooroordeel van mij, ik vind haar erg onsympathiek overkomen maar dat is dan mijn mening.
Waarom zou Wendy geen begrip hebben voor die mensen?

Ik ben zelf slank, maar kan ook echt wel begrip hebben voor mensen met obesitas.

Dus ik vindt dat eigenlijk best een vooroordeel dat een slanke presentatrice geen begrip zou hebben. Zo ook dat mensen met overgewicht vaak denken dat slanke mensen het maar makkelijk hebben, terwijl niet iedereen zomaar slank is. Veel slanke mensen moeten er ook keihard voor werken en veel discipline hebben.

In ieder geval hoop ik dat het programma veel mensen met obesitas stimuleert om hun probleem aan te gaan pakken.
@Minnie,

'Tuurlijk kunnen slanke mensen begrip hebben voor dikkere mensen. Ik heb het ook niet over een slanke presentatrice, maar over specifiek Wendy. Ik vind haar iets onoprechts hebben, iets gemaakts. Als ik topzwaar zou zijn, zou ik me wellicht toch enigzins opgelaten en gegeneerd voelen bij een graatmagere (vind ik ook anders dan slank) lat.
Mischien gaat ze het programma wel als dushi presenteren
Minnie, ik denk dat je je in bepaalde aspecten van het zo zwaar zijn niet kan inleven als je het niet meegemaakt hebt. Sommige dingen zijn gewoon zo onvoorstelbaar en lastig te begrijpen dat het gewoon heel moeilijk is om er adequaat op te reageren. Hiermee bedoel ik trouwens niet dat ik vind dat Wendy dit niet zou kunnen presenteren. Ik vind haar altijd een hele warme en lieve vrouw. Dus wat dat betreft denk ik dat het best goedkomt.
Ik heb zelf obesitas gehad en ben nu nog stevig. Gelukkig heb ik de knop bij een gewicht van 97,7kg kunnen omzetten en ben zelf gaan afvallen.

Tevens vind ik het goed dat mensen die dat niet kunnen en zich kwetsbaar openstellen op tv heel knap. Ik ga wel kijken.
Wordt het niet eens tijd om te stoppen met de vooroordelen over dikke en slanke mensen.

Doodvermoeiend om te lezen dat men Wendy 'graatmager' noemt.

Er zijn mensen die te dik zijn door eten en er zijn mensen die dun zijn door weinig eten, maar er zijn duizend andere oorzaken te noemen en vaak is het ook genetisch bepaald.
Er is ongetwijfeld een heleboel met ons eten mis in deze westerse maatschappij. Goreihormonen in vlees, alles vol met genietisch gemanipuleerd voedsel om het sneller te laten groeien....en dan zijn wij in een keer in 30 jaar tijd in een keer gemiddeld idioot aan het groeien......moet aan eten liggen. Hopelijk besteed dit programma ook hier aandacht aan. Wat mijn vraag dan altijd is, is: wat eten die mensen op een dag die zo superdik zijn? Veel koolhdraten, veelge netisch gemanipuleerd eten gemiddeld?
Het heeft niks met genetisch gemanipuleerd eten te maken Josine. Het heeft gewoon met teveel eten te maken, veroorzaakt door een keur aan verschillende dingen in de dikke persoon zelf. Externe factoren hebben ook wel invloed, maar dan moet je eerder denken aan de hoeveelheid reclames, verkrijgbaarheid, of bijvoorbeeld een moeder die haar kind volstopt.
Heeft het echt met teveel eten te maken?

Vroeger bij mij op school waren er geen dikke kinderen, helemaal niemand.

Als je nu al op lagere scholen kijkt zijn kinderen al zoveel 'groter' en dikke kinderen komen op de Middelbare School vaak voor.

Eten al deze kinderen meer? Bewegen ze minder? Meisjes eerder aan de pil en daardoor dikker?

Er moet toch ook een andere oorzaak zijn dan teveel eten?
Ik denk het eerlijk gezegd niet Hipslala. Het sporten wordt aan alle kanten ingeperkt. Buitenspelen ook, omdat een groot deel liever met het snoetje tegen het beeldscherm geplakt zit. Eten is niet zo zeer meer denk ik, maar slechtere keuzes. Vroeger was frisdrank en chips voor feestjes en de zaterdagavond. Een normaal glaasje met een normaal bakje. Tegenwoordig is frisdrank voor elk moment, evenals chips/snoep/koek, lijkt het wel. Bovendien speelt nog het effect van de drukke ouders een rol die kinderen rustig proberen te houden met eten/drinken of hun schuldgevoel proberen af te kopen door overal ja op te zeggen.
Waarom denk je trouwens dat er een andere oorzaak moet zijn?
ik denk indedaad minder bewegen en meer eten.

WIj krijgen inderdaad 1 bakje chips op zaterdag, verder nooit.

Als oma langskwam was het feest want die had voor ons allemaal een boterhamzakje gevuld met wat dropjes.

En verder veel buitenspelen hè. En als naar school met de fiets ipv de auto.

Ik weet nog goed dat ik ooit een verhaal in de taptoe las over een jongen van wie beide ouders werkten (was natuurlijk not done, de arme jongen was eenzaam en kwam op het criminele pas), en als hij uit school kwam mocht hij een gevulde koek en een blikje cola pakken. Nou dat was heaven in mijn ogen. Cola was er alleen op feestjes en gevulde koeken idem. Normaal moest je het doen met aanmaaklimonade en een kaakje.

Dat is nu wel anders. Kinderen die twee straten verderop wonen worden met de auto gehaald en gebracht en cola en gevulde koeken zijn degelijkse kost bij sommigen
vreemd, dat dit programma komt. de grootste afvaller is paar maanden geleden toch gesneuveld wegens tegenvallende kijkcijfers?
ik moet nog wel opmerken dat ik vroeger ook wel te dikke kinderen in de klas had en dat ik nu niet het hele schoolplein vol zie met kleine walvisjes. Misschien scheelt dat ook wel per plaats of provincie maar hier op het boerenland in N-H valt het nog best mee.
Kitty, het concept van dit programma is toch totaal anders dan van De Afvallers XXL? Daar kreeg je iemand 10 minuten te zien, werd er een hongerdieet opgelegd en verkondigde dr. Frank fabeltjes. Hier gaat het om het veranderen van iemands leven wat je op de voet kan volgen. Je leert de mensen kennen. En het doel is niet zo snel mogelijk zo veel mogelijk afvallen, maar een gezond leven terugkrijgen.
Starshine, het hangt ook heel erg af van de sociaal economische status van het gezin. In Oost-Groningen is namelijk een groot overgewichtprobleem. Zowel bij kinderen als bij ouders.
Ik weet als geen ander hoe het is om overgewicht te hebben en hoe moeilijk het is om een stap te zetten naar een TV Programma.. Mijn petje af voor de mensen die hier aan mee doen, heel nederland ziet je wel staan en dat is niet altijd even gemakkelijk. Ik hoop dat er veel mensen zullen kijken en dat er veel mensen zullen beseffen dat veel dikke mensen en echt niet alleen maar dik zijn omdat ze zoveel eten, er zit vaak veel meer achter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven