Op zoek naar Marlotte
zaterdag 18 oktober 2025 om 15:57
Ik heb gisteren deze podcast van Zembla geluisterd en het blijft me een beetje bezighouden dus toen dacht ik: ik open er topic over.
Waar gaat het over?
Er komt een mail binnen bij een van de journalisten van Zembla met een ongelofelijk verhaal. De verzender, Annika, heeft 3 jaar lang appcontact gehad met Marlotte, een meisje wat toen het contact begon, 13 jaar oud was. Marlotte ligt in het brandwondenziekenhuis in Beverwijk, helemaal alleen, moeder is dood, vader overlijdt in de tijd dat Annika en Marlotte contact hebben. Annika is het enige contact dat Marlotte heeft.
De reden dat ze Zembla mailt, is omdat ze graag wil dat er onderzoek gedaan wordt naar de omstandigheden waarin Marlotte heeft geleefd en het feit dat iedereen haar in de steek lijkt te hebben gelaten.
Lizzie, de betreffende journaliste, duikt in het verhaal en gaat onderzoek doen.
Voor degenen die nog gaan luisteren, bepaal voor jezelf of je verder wil lezen, want het doel van mijn topic is om alles wat er in de podcast langskomt, te bespreken.
Ik ben heel benieuwd wat jullie van de podcast vonden en of jullie net zoveel vragen hebben als ik.
Om te zorgen dat de OP niet te lang wordt (beetje mislukt) ga ik in de volgende post verder.

Waar gaat het over?
Er komt een mail binnen bij een van de journalisten van Zembla met een ongelofelijk verhaal. De verzender, Annika, heeft 3 jaar lang appcontact gehad met Marlotte, een meisje wat toen het contact begon, 13 jaar oud was. Marlotte ligt in het brandwondenziekenhuis in Beverwijk, helemaal alleen, moeder is dood, vader overlijdt in de tijd dat Annika en Marlotte contact hebben. Annika is het enige contact dat Marlotte heeft.
De reden dat ze Zembla mailt, is omdat ze graag wil dat er onderzoek gedaan wordt naar de omstandigheden waarin Marlotte heeft geleefd en het feit dat iedereen haar in de steek lijkt te hebben gelaten.
Lizzie, de betreffende journaliste, duikt in het verhaal en gaat onderzoek doen.
Voor degenen die nog gaan luisteren, bepaal voor jezelf of je verder wil lezen, want het doel van mijn topic is om alles wat er in de podcast langskomt, te bespreken.
Ik ben heel benieuwd wat jullie van de podcast vonden en of jullie net zoveel vragen hebben als ik.
Om te zorgen dat de OP niet te lang wordt (beetje mislukt) ga ik in de volgende post verder.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
zondag 19 oktober 2025 om 12:58
Ja dat gevoel heb ik dus ook. Want in het begin snap ik de terughoudendheid nog wel. Maar toen er steeds meer vraagtekens ontstonden? Als ze toen waren gaan bellen hadden ze toch alsnog misstanden aan de kaak kunnen stellen als het echt bleek te zijn?Jemoederheethenk6 schreef: ↑19-10-2025 12:17Ja en Zembla zal wel gesmuld hebben van zo’n verhaal en gehoopt om een heel schandaal aan de kaak te kunnen stellen. Vandaar ook misschien die ‘naïviteit’ van hun kant. Ik denk dat ze voorzichtig wilde zijn zodat zij gegarandeerd dat item konden maken. Dus niet gelijk Beverwijk bellen omdat deze anders te veel al wisten.
zondag 19 oktober 2025 om 13:02
Die studente die deed alsof vind ik eigenlijk toch een heel ander iets. Van wat ik allemaal begrepen heb, loog zij alleen tegen haar familie en dan niet om geld los te peuteren. Schaamte vanwege falen (ze was wel begonnen aan de opleiding), depressief (zat hele dagen binnen op haar studentenhokje) en wanhopig (opleiding duurt maar x jaar, leugen niet vol te houden). Ik weet nog dat ik destijds heel veel medelijden had met haar familie en haar. Vind dat verhaal toch heel anders, daar was eerder een teveel aan schuldgevoelens dan te weinig. Zo triest.
Online ken ik alleen twee gevallen van mensen die een heel digitaal tweede leven leiden met alleen maar hoogtepunten en successen. Die mensen die een ernstige ziekte of drama verzinnen heb ik persoonlijk niet meegemaakt.
Online ken ik alleen twee gevallen van mensen die een heel digitaal tweede leven leiden met alleen maar hoogtepunten en successen. Die mensen die een ernstige ziekte of drama verzinnen heb ik persoonlijk niet meegemaakt.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
zondag 19 oktober 2025 om 13:03
Ik verbaasde mij erover dat die periode amper werd genoemd. Zijn toen wel heel rare dingen gebeurd, zeker in die eerste periode.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
zondag 19 oktober 2025 om 13:07
Ik denk zelf dat vragen om aandacht vanuit eenzaamheid veel vaker voorkomt (zeker online) dan vragen naar geld. Althans, ik denk dat iemand die het vooral vanwege geld doet daar veel sneller in zal handelen en dat behoefte aan aandacht eerder slepend en langdurig wordt.Jemoederheethenk6 schreef: ↑19-10-2025 10:46Het enige wat ik nog ‘snap’ is dat er al die jaren nooit is gevraagd om geld aan Annika door Roos. Dat is toch waar je aan denkt als je wordt opgelicht. Want wat valt er anders te behalen om iets te verzinnen. Ik denk echt dat het een geval is met een variatie van Munchhausen. Net zoals de moeder in de docu op Netflix die haar eigen dochter stalkte en hondenden berichten per dag stuurde.
zondag 19 oktober 2025 om 13:30
Die stemmen zijn van collega journalisten, die door het ziekenhuis gestuurde appjes hebben ingesproken. Zo staat ‘t in de credits.Mintel88 schreef: ↑19-10-2025 11:50Ik heb ook alles beluisterd en ik denk dat de stemmen van het ziekenhuis gewoon computerstem waren. Toch zal er nog wel iets meer achterzitten dan wat we nu weten, want het is toch gewoon onmogelijk om zoveel gesprekken te voeren, berichten te sturen en zich nog in te lezen in alle medische gegevens en dan ook nog die pakketjes ophalen, die fotograferen in het ziekenhuis en dan ook nog die dagboeken en tekeningen maken precies gelijk met de tijdlijn van al die leugens?
zondag 19 oktober 2025 om 13:34
Het gaat om aandacht. Niet om geld. Maar een psychische stoornis valt niet te snappen. Hier 16 jaar samen geweest met iemand die mij op alle vlakken heeft beduvelt. Gigantische bedragen zijn in rook op gegaan, waarom geen idee?!Dala schreef: ↑19-10-2025 13:07Ik denk zelf dat vragen om aandacht vanuit eenzaamheid veel vaker voorkomt (zeker online) dan vragen naar geld. Althans, ik denk dat iemand die het vooral vanwege geld doet daar veel sneller in zal handelen en dat behoefte aan aandacht eerder slepend en langdurig wordt.
Voor iedereen een groene tuin
zondag 19 oktober 2025 om 13:40
Maar waar komen de appjes en ingesproken berichten dan vandaan? Kan me nog iets voorstellen bij een "ingesproken bericht" door AI laten genereren maar een 1 op 1 gesprek?
Maar misschien wordt dat nog duidelijk, ik heb pas 1 aflevering beluisterd.
Wat ik zelf gedaan zou hebben is denk ik misschien het meisje gevraagd hebben of ik iemand (mentor, rector) van haar school zou kunnen benaderen. Maar mogelijk komt school ook nog ter sprake in volgende afleveringen.
zondag 19 oktober 2025 om 14:47
Heb je door dat je in werkelijk elk topic, ook als het onderwerp er helemaal niets mee te maken heeft, een bruggetje weet te slaan naar je ex en jullie scheiding?GroenTuintje schreef: ↑18-10-2025 16:40Annika is een super empathisch persoon ( ik ben zelf ook zo helaas) dan ben je gewoon goedgelovig en denk je dat iedereen eerlijk en open is, net als jij dus. Maar geloof mij, er zijn mensen die ongelofelijk goed kunnen liegen en bedriegen, gewoon omdat ze niet helemaal goed zijn, of gewoon omdat ze zo zijn. Helaas zelf getrouwd geweest met zo’n iemand, en heb jarenlang niks doorgehad…uiteraard alle rode vlaggen genegeerd achteraf
zondag 19 oktober 2025 om 14:51
zondag 19 oktober 2025 om 16:05
het wordt af en toe zijdelings benoemd, maar ik denk dat het wel duidelijk meegespeeld heeft. Toen ging er zoveel dingen anders die je in "normale tijd" niet eens aan zou denken. Ik kan me best voorstellen dat je dan geneigd bent om minder vraagtekens ergens bij te zetten.LemoosGaatDoor schreef: ↑19-10-2025 13:03Ik verbaasde mij erover dat die periode amper werd genoemd. Zijn toen wel heel rare dingen gebeurd, zeker in die eerste periode.
zondag 19 oktober 2025 om 16:06
eerlijk gezegd hoop ik van niet. Ik denk dat Roos echt heel ver van het padje is en ik heb ergens ook wel medelijden met haar.
zondag 19 oktober 2025 om 16:09
Er waren voor mij wel een paar momenten dat ik dacht, nee, dit kan gewoon echt niet. Onder andere dat Marlotte een levertransplantatie kreeg, maar ook dat ze zo lang met behandelen doorgingen, terwijl het al heel duidelijk was dat Marlotte niet meer geholpen kon worden.
En waar ik me ook over verbaas, is dat Lizzie zich niet afvroeg hoe het kon dat Mare de simkaart van Marlotte had, terwijl ze na het "ongeluk" elkaar nooit meer hebben gesproken.
En waar ik me ook over verbaas, is dat Lizzie zich niet afvroeg hoe het kon dat Mare de simkaart van Marlotte had, terwijl ze na het "ongeluk" elkaar nooit meer hebben gesproken.
zondag 19 oktober 2025 om 16:20
Ik vroeg mij vooral af hoe iemand kon appen zonder benen en maar 1 verbrande arm in vreselijke pijnen. Die hele in scene gezette dood van Marlotte was ook te bizar voor woorden. Zat Roos dan maar een beetje te hijgen in die telefoon….rosanna08 schreef: ↑19-10-2025 16:09Er waren voor mij wel een paar momenten dat ik dacht, nee, dit kan gewoon echt niet. Onder andere dat Marlotte een levertransplantatie kreeg, maar ook dat ze zo lang met behandelen doorgingen, terwijl het al heel duidelijk was dat Marlotte niet meer geholpen kon worden.
zondag 19 oktober 2025 om 16:29
Ik vond dat ook heel akelig. Ook met die apparatuur wat dan zogenaamd uitgezet werd en idd dat zuchten en kreunen ? Dat is toch normaal niet zo? Volgens mij krijgt men toch pijnstilling bij euthanasie?Jemoederheethenk6 schreef: ↑19-10-2025 16:20Ik vroeg mij vooral af hoe iemand kon appen zonder benen en maar 1 verbrande arm in vreselijke pijnen. Die hele in scene gezette dood van Marlotte was ook te bizar voor woorden. Zat Roos dan maar een beetje te hijgen in die telefoon….
Voor iedereen een groene tuin
zondag 19 oktober 2025 om 16:42
Ja, dat was echt heel ziek.Jemoederheethenk6 schreef: ↑19-10-2025 16:20Ik vroeg mij vooral af hoe iemand kon appen zonder benen en maar 1 verbrande arm in vreselijke pijnen. Die hele in scene gezette dood van Marlotte was ook te bizar voor woorden. Zat Roos dan maar een beetje te hijgen in die telefoon….
zondag 19 oktober 2025 om 17:21
Maar het was geen euthanasie, ze overleed toch al voor de geplande euthanasie? Maar goed, dan kan je iemand natuurlijk ook pijnstilling geven.GroenTuintje schreef: ↑19-10-2025 16:29Ik vond dat ook heel akelig. Ook met die apparatuur wat dan zogenaamd uitgezet werd en idd dat zuchten en kreunen ? Dat is toch normaal niet zo? Volgens mij krijgt men toch pijnstilling bij euthanasie?
zondag 19 oktober 2025 om 19:52
En Zembla kreeg contact met "Mare", dat bevestigde het bestaan van Marlotte. Maar dat dat contact van hetzelfde telefoonnummer kwam, daar had een alarmbel kunnen/moeten gaan rinkelen.Jemoederheethenk6 schreef: ↑19-10-2025 12:17Ja en Zembla zal wel gesmuld hebben van zo’n verhaal en gehoopt om een heel schandaal aan de kaak te kunnen stellen. Vandaar ook misschien die ‘naïviteit’ van hun kant. Ik denk dat ze voorzichtig wilde zijn zodat zij gegarandeerd dat item konden maken. Dus niet gelijk Beverwijk bellen omdat deze anders te veel al wisten.
zondag 19 oktober 2025 om 19:52
Annika zal ervan overtuigd zijn geraakt dat zij de enige was die er echt voor dat kind was. Wat zal de situatie vanuit die optiek beklemmend geweest zijn, telkens weer die medische updates, de machteloosheid die Annika daarbij gevoeld zal hebben. Geen wonder dat ze de omstandigheden waarin zij dacht dat dat kind verbleef onderzocht wilde hebben door dat onderzoeksprogramma. Wat een schok om te ontdekken dat dat kind nooit echt heeft bestaan, dat ze al die tijd met een zieke geest te maken had. Hopelijk krijgt Annika goede nazorg om deze episode achter zich te kunnen laten.
zondag 19 oktober 2025 om 19:59
zondag 19 oktober 2025 om 20:06
Alles geluisterd. Arme Annika ook. Zo vaak op het punt gestaan om naar het ziekenhuis te gaan. Bijzonder ook dat het in coronatijd viel allemaal waardoor het vreemde contact met het ziekenhuis opeens logisch leek (was het niet natuurlijk) Verbaasde me nog wel dat de journalist in het begin niet door vroeg op het uitwisselen van telefoonnummers na het emailen. Dat is proffesioneel gezien wel echt een vreemde stap. Nu was Annika ook jong en was het zeker goed bedoeld. Maar als het emailen eigenlijk al de grens over gaat snap ik die stap niet. Helemaal omdat Marlotte het toen nog over koetjes en kalfjes had in de mails.
En "Roos", zou ze zelf zwaar getraumatiseerd zijn? Ik ben bang van wel. Hoop zo dat ze goede hulp heeft gekregen.
En "Roos", zou ze zelf zwaar getraumatiseerd zijn? Ik ben bang van wel. Hoop zo dat ze goede hulp heeft gekregen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in