Entertainment alle pijlers

Rechtzaak Ali-B

12-06-2024 11:10 3006 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Tja.. ik zag net op nu.nl een huilende Ali B.. vandaar dit topic. En don't shoot me.. Ergens voelde ik toch ergens een klein beetje medelijden.. misschien compleet onterecht.. maar ik voelde het toch.

Tegenwoordig vind ik de 'trial by media' echt heel heftig. Zijn we niet compleet doorgeschoten de andere kant op vraag ik me wel eens af...

Bij Ali denk ik persoonlijk wel.. waar rook is.. is vuur.. maar dat idee heb ik ook bij Jeroen Rietbergen en Marco.. en ook bij andere mannen die ergens van verdacht worden.. het is alleen nergens op gebaseerd.

Zoals zoveel vrouwen kan ik zo een paar voorbeelden opnoemen van mannen die zich jegens mij zich hebben misdragen.. bij mij zou je het aanranding kunnen noemen denk ik.. ik ben als 10 jarige door een random opa op een scootmobiel vol op m'n mond gezoend toen hij wenkte om hulp (dacht ik).. en toen ik een jaar of 14/15 was, werd ik tijdens sportkamp s'nachts in de tent door m'n trainer gezoend terwijl daar wat mij betreft echt geen aanleiding voor was.. hij was toen eind 30.

Ik vind het volkomen terecht dat er veel meer aandacht is voor grensoverschrijdend (seksueel) gedrag.. en als de feiten er zijn moet diegene gewoon de bak in.. maar de bekende personen worden wel direct compleet afgemaakt.. als je bijvoorbeeld eens in een gemiddeld ziekenhuis etc een enquête zou houden onder vrouwen.. vrees ik dat deze problemen echt overal te vinden zijn.

Wat is jullie standpunt nu.. 2,5 jaar na de BOOS uitzending? Zijn we nu goed bezig? Of slaan we soms een beetje door?
*Hestia* schreef:
12-05-2026 17:29
Goed stuk, bedankt voor de link Okernoot. Hierbij het stuk van Isa Loeb, waar Chris Klomp in zijn artikel naar verwijst:

Door: Lisa Loeb
‘Je bent op een feestje. Iemand duwt je klem tegen de wasbak in de wc en gaat ongevraagd met zijn hand in je broek.
Daarna komen de vragen: 'Wat had je aan? Hoeveel had je gedronken? Waarom ging je mee? Waarom zei je niks?' Victim blaming bij seksueel geweld is van alle tijden. Maar tegenwoordig word je niet alleen afgerekend op wat je deed voor of tijdens, maar ook op alles daarna. Maandag kwam Bart Swier, de advocaat van Ali B, bij Pauw & De Wit even demonstreren hoe dat werkt.
Swier legde haarfijn uit waarom de vrouwen die zijn cliënt beschuldigen niet geloofwaardig zijn. Ellen ten Damme stond de dag na de vermeende verkrachting met Ali voor de camera, dus zo erg kon het niet zijn geweest. Een ander slachtoffer gebruikte het woord consent, wat volgens Swier bewees dat ze was gecoacht. Ook had ze een geschiedenis van mentale problemen, wat Swier gretig op tafel legde om haar te diskwalificeren. Samengevat: je was te professioneel, te goed geïnformeerd of te kwetsbaar. En dus niet geloofwaardig.
Wat Swier daar deed was geen juridische verdediging. Het was een masterclass in victim blaming. Een publieke demonstratie van het idee dat niet het gedrag van de dader, maar het gedrag van het slachtoffer de maatstaf is. Reageerde je niet precies zoals je volgens het cliché zou moeten doen? Dan is het niet gebeurd. En het cynische is: er is geen standaard script voor hoe een slachtoffer reageert.
Lees ook: Wanneer zijn we MeToo eigenlijk een 'discussie' gaan noemen?
We willen dat slachtoffers meteen aangifte doen, maar veroordelen ze als ze te snel over hun trauma heen lijken. We willen emotie, maar niet te veel, want dan ben je hysterisch. We willen dat je de juiste taal spreekt, maar niet écht de juiste taal, want dan ben je gemanipuleerd. Het is een test waarvan de antwoorden pas achteraf worden bedacht, door mannen die hem zelf nooit hoeven te maken.
Wat in die hele Goede Slachtofferlogica compleet ontbreekt, is hoe trauma werkt. In films deelt het slachtoffer een karatetrap uit en belt daarna direct de politie. In het echt trekt je zenuwstelsel de stekker eruit. Je bevriest. Je lacht mee omdat je lijf schreeuwt dat het anders escaleert. Je gaat de volgende dag naar je werk omdat je niet weet wat je anders moet. Overleven is zelden heldhaftig. Het is rommelig en onlogisch en bovendien voor iedereen anders. En precies dat wordt dan tegen je gebruikt.
Het Goede Slachtoffer bestaat niet. Dus laten we stoppen met zoeken naar het perfecte slachtoffer, en ons focussen op het beoordelen van de dader.‘
Zo amen zeg.
moiren wijzigde dit bericht op 14-05-2026 09:45
4.56% gewijzigd
Everything is possible for the one who believes.
Wauw, Lisa.
Wat naar Moiren. :hug:
Bij herhaaldelijk posten in het ban topic zal een ban volgen.
Wat vreselijke Moiren :hug: hoe kun je zo zijn als man
Stressed is just desserts spelled backwards
Maleficent schreef:
12-05-2026 20:39
Wat vreselijke Moiren :hug: hoe kun je zo zijn als man
.
moiren wijzigde dit bericht op 14-05-2026 09:46
54.75% gewijzigd
Moiren schreef:
12-05-2026 20:44
.

Mannen kunnen zich soms als een monster gedragen.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 14-05-2026 16:49
Reden: quote verwijderd
55.83% gewijzigd
Ik denk dat sommige mannen die grenzen niet eens willen zien, want ze denken op dat moment maar aan 1 ding. (helaas ook al meegemaakt)
Stressed is just desserts spelled backwards
Maar ook later zien ze het niet.
Blijkbaar hebben zij ook nog steeds het beeld van vechtende maagden die 112 bellen.
Wat dat betreft zou er voor de ‘fight, flight, freeze, fawning’ trauma respons, wel wat meer aandacht voor fawning, waarbij je jezelf aanpast, de ander probeert te behagen en je eigen grenzen opoffert om veiligheid te creëren en conflict te vermijden, mogen komen.
Helemaal mee eens.
moiren wijzigde dit bericht op 14-05-2026 09:47
68.97% gewijzigd
Moiren schreef:
12-05-2026 20:58
.
Moiren :redrose:

Toch is dit, al is het alleen maar een gevoel, wel de werkelijkheid van veel mensen. Je moet aan een bepaald "ideaalbeeld" voldoen als slachtoffer, anders ben je niet "echt" genoeg.

Je moet dus maagd zijn, en zoniet getrouwd zijn of in ieder geval een vaste vriend. Je mag in ieder geval geen "reputatie" hebben of prostituee zijn. Je moet je heftig verzet hebben waarbij de kneuzingen nog in je knokkels staan en het vel van de dader onder je nagels zit. Bevriezen is een soort halve "consent". Naderhand moet je direct naar de politie rennen, daar tranen met tuiten huilen en je verhaal vertellen met in ieder woord een "snik" in je stem. Dat verhaal is 100% consistent van eerste aangifte tot hoger beroep.

Ik vergeet vast veel van het maatschappelijke "eisenlijstje", maar dit zijn er in ieder geval een aantal.

Nb mijn opsomming hierboven is gebaseerd op oa uitspraken van Saskia Belleman in een podcast over de Ali B rechtszaak.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 14-05-2026 16:48
Reden: quote verwijderd
11.47% gewijzigd
Okernoot schreef:
13-05-2026 03:11

Ik vergeet vast veel van het maatschappelijke "eisenlijstje", maar dit zijn er in ieder geval een aantal.
-
moiren wijzigde dit bericht op 14-05-2026 09:48
76.29% gewijzigd
Moiren :hug:
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje
Vreselijk, Moiren
Moiren :hug:
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
Moiren
:hug:
Durf te antwoorden: één van de leukste topics op het forum!
:heart:
mienbillekesjeuken schreef:
10-05-2026 14:31
Leuk dat Ali B. ook in hoger beroep veroordeeld is, maar vooralsnog loopt hij wel vrij rond. En cassatie of niet, zijn hele gedrag laat wel zien dat hij zich op geen enkele manier schuldig voelt en ik heb het idee dat hij werkelijk alles zal doen om niet de cel in te gaan. Nogal zuur voor de slachtoffers, die ondanks die veroordelingen nog steeds worden beschimpt, geslutshamed en erger op de socials, waaronder hun eigen socials die ze nota bene nodig hebben voor hun eigen werk.
Van zulke types is geen berouw te verwachten. En vroeg of laat gaat ie achter de tralies. Op deze manier zit ie er alleen nog jarenlang tegenaan te hikken. Heeft ie alleen zichzelf mee.
Geen motto
Yejii schreef:
10-05-2026 10:40
Ik vergelijk hem ook niet met De Jeugd, ik heb het over de mannen van 40+ die van DjvT houden. Die houden vaak ook van old skool hip hop. Voor de veelal misogyne songteksten wordt een oogje dichtgeknepen.
Veel mensen hebben niet zo'n moeite met verkrachters op een podium.
Ik ben gewoon bang, dat geef ik toe. Op mijn werk hoor ik mensen vrolijk meefluiten met Borsato die weer volop gedraaid wordt. Mag iedereen zelf weten natuurlijk, maar er wordt wel een signaal afgegeven.
Huh, de Jeugd van Tegenwoordig is enorm tongue in cheek, die gasten zijn echt totaal niet mysogyn of vrouwonvriendelijk. Zeker de helft van het publiek bestaat dan ook uit vrouwen en het zijn doorgaans mensen die verder amper of weinig hiphop luisteren. Het publiek is echt bijna 100% anders dan wanneer je naar een concert van Dr.Dre of 50 cent zou gaan.
Daarnaast is Alii B ongeveer de meest softe rapper van het land, of dat was hij in ieder geval qua imago. Het is de man die jankend een afschuwelijk slechte "rap" over het overlijden van Mies Bouwman stond te verkondigen bij de Televisier awards, de nationale knuffel-marokaan. No way dat die omdat ie nu een verkrachter is ineens een thug imago heeft of serieuze rapfans gaat trekken . Het zijn altijd kleuterrijmpjes geweest.

Bij Lil Kleine klopt het wel wat je zegt, voor JvT - overigens ook nooit beticht van wat dan ook - en Ali B echt niet.
Ik heb het dan ook niet over De Jeugd zelf, maar over de mannen van 40+ en ook 50+ die Oor lezen of ervoor recenseren en aan muziekquizzen meedoen, de 'muziekpolitie' zogezegd.
Als ze van De Jeugd houden, houden ze van old school hip hop als NWA, en Public Enemy. En Ali komt vast niet terug met een serieuze, duistere bajesplaat na die kinderrap. Maar ik vind het toch niet ondenkbaar.
Yejii schreef:
14-05-2026 19:50
Ik heb het dan ook niet over De Jeugd zelf, maar over de mannen van 40+ en ook 50+ die Oor lezen of ervoor recenseren en aan muziekquizzen meedoen, de 'muziekpolitie' zogezegd.
Als ze van De Jeugd houden, houden ze van old school hip hop als NWA, en Public Enemy. En Ali komt vast niet terug met een serieuze, duistere bajesplaat na die kinderrap. Maar ik vind het toch niet ondenkbaar.
Maar muziekliefhebbers op leeftijd die Oor lezen luisteren doorgaans toch geen Ali B? Mensen die houden van Public Enemy houden ook niet van Ali B.?
En gaan dat ook niet doen mocht er ooit een toch weer een album van hem verschijnen.

Ik vind dat wel ondenkbaar.

Dat er veel muziek is gemaakt met vrouwonvriendelijke teksten klopt. Maar dat daarvoor ook de doorsnee man die naar pubquizzen gaat via een omweg ook in het rijtje van Ali B. geplaatst moet worden snap ik niet zo goed.
Yejii schreef:
14-05-2026 19:50
Nou ik vind het extreem vergezocht. Hij heeft daar niet eens het talent voor, noch de connecties want zijn hele omgeving maakt hooguit puberrap. En Ik zie ook verder nul bewijs dat de zogenaamde 'muziekpolitie' die nooit fan is van Ali B dat ineens wel zou worden nu hij een verkrachter blijkt.
Plus: het publiek van de Jeugd is echt voor een heel groot deel geen old school hiphop publiek.

Ik snap er echt niks van waar je het over hebt allemaal.
Nee die luisteren nu niet naar Ali B. Maar de muziek die hij tot nu toe gemaakt heeft, heeft niets met hem te maken. Ik ben gewoon bang voor een cultstatus, de gevallen volksrapper die met een producer en schrijver die hun vingers wel durven branden met een loeistrak album terugkomt waar de muziekgestapo niet omheen wil. Niet voor te stellen, ik weet het. Misschien draaf ik door, sorry. :mrgreen: Maar ik zie het zo voor me. Maar we horen vast weinig meer van hem na zijn straf.
Maar je vergelijkt een niet bestaande Ali B. nu met zeer grote en beroemde artiesten die de muziekgeschiedenis in hun genre hebben gedefinieerd.
Bands die ook vrouwonvriendelijke teksten hadden, maar mede dankzij maatschappijkritiek ook een cultstatus hebben bereikt. Zoals Public Enemy.

Een nieuw uit te vinden Ali B. is helemaal niet interessant en kan geen cultstatus meer bereiken. Ook niet met een loeistrak album.

Daar is hij ook veel te oud voor inmiddels. Een Lil' Kleine kan zichzelf nog wel opnieuw uitvinden. Ali B. niet meer.

Het is hetzelfde idee dat Marco Borsato strak ineens met een experimenteel indie-album aankomt waar de 'muziekpolitie' niet omheen kan en plots door een hele nieuwe doelgroep gewaardeerd gaat worden.

Zo werkt het volgens mij niet.
*Hestia* schreef:
12-05-2026 21:03
Wat dat betreft zou er voor de ‘fight, flight, freeze, fawning’ trauma respons, wel wat meer aandacht voor fawning, waarbij je jezelf aanpast, de ander probeert te behagen en je eigen grenzen opoffert om veiligheid te creëren en conflict te vermijden, mogen komen.
Oooohja zeker
I can relate

*knip*

Dit heb ik lang verdrongen

*knip*

Niet quoten aub ik verwijder dit wel weer wegens herkenbaarheid of te persoonlijk om te laten staan, hoe jammer ook.

Is nu wel 30 jaar geleden ongeveer

Ik verwijder dit straks wel deels wegens herkenbaarheid of toch ergens bang voor zijn
Stom wel
Daarom ben ik nu ook nog steeds vaak zo boos gefrustreerd fel hard in woorden etc

Makkelijk heb ik het nog steeds niet met veel dingen van binnen.
Laat ik het zo zeggen
justagirly wijzigde dit bericht op 15-05-2026 15:13
34.74% gewijzigd

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven