Romans over WOII
dinsdag 2 augustus 2011 om 16:22
dinsdag 2 augustus 2011 om 18:59
dinsdag 2 augustus 2011 om 19:00
quote:meisje22 schreef op 02 augustus 2011 @ 18:35:
Heb heel veel boeken over WO-2 gelezen, waaronder 'Gizelle redt de kinderen!'
van Gizelle Hirsch. Gaat over 4 zusjes die Auschwitz hebben overleefd. Erg mooi boek.
Heb deze vroeger héél vaak gelezen en zou hem graag willen hebben, maar kan hem nergens vinden helaas.
Een van de boeken die de meeste indruk op mij heeft gemaakt.
Heb heel veel boeken over WO-2 gelezen, waaronder 'Gizelle redt de kinderen!'
van Gizelle Hirsch. Gaat over 4 zusjes die Auschwitz hebben overleefd. Erg mooi boek.
Heb deze vroeger héél vaak gelezen en zou hem graag willen hebben, maar kan hem nergens vinden helaas.
Een van de boeken die de meeste indruk op mij heeft gemaakt.
Frankly my dear, I don"t give a damn
dinsdag 2 augustus 2011 om 19:02
quote:calvijn1 schreef op 02 augustus 2011 @ 18:59:
[...]
Bedankt voor de tip!
Eva Braun blijft mij maar fascineren
Mij ook.
Ik heb onlangs ook een dvd gekocht met daarop filmbeelden die zij geschoten heeft in de jaren dat zij met Hitler was. Nooit eerder vertoonde beelden. Nog niet gezien, maar het schijnt dat Hitler heel anders te zien is dan als fuhrer. Meer als mens. Neemt niet weg dat ik hem hoe dan ook een monster vind. En dan druk ik me netjes uit.
[...]
Bedankt voor de tip!
Eva Braun blijft mij maar fascineren
Mij ook.
Ik heb onlangs ook een dvd gekocht met daarop filmbeelden die zij geschoten heeft in de jaren dat zij met Hitler was. Nooit eerder vertoonde beelden. Nog niet gezien, maar het schijnt dat Hitler heel anders te zien is dan als fuhrer. Meer als mens. Neemt niet weg dat ik hem hoe dan ook een monster vind. En dan druk ik me netjes uit.
dinsdag 2 augustus 2011 om 19:28
dinsdag 2 augustus 2011 om 19:49
quote:meisje22 schreef op 02 augustus 2011 @ 19:28:
Kan niet quoten, reageer met mobiel.
@Calvijn: ik heb hem ook wel 5 of 6 keer gelezen. Hij bleef me boeien. Zo indrukwekkend en meeslepend. Daarom popte hij ook als eerste in mijn gedachten bij het zien van dit topic.
Helaas heb ik hem ook nooit gevonden. Zou hem nu wel weer een keer willen lezen.
Ik ook iets van 5 a 6 keer.
Leende hem in de bieb, heb al zitten googlen, maar is nergens te krijgen.
Ook de bieb heeft hem niet meer.
Zelfs al eens op Marktplaats gekeken. Helaas
Kan niet quoten, reageer met mobiel.
@Calvijn: ik heb hem ook wel 5 of 6 keer gelezen. Hij bleef me boeien. Zo indrukwekkend en meeslepend. Daarom popte hij ook als eerste in mijn gedachten bij het zien van dit topic.
Helaas heb ik hem ook nooit gevonden. Zou hem nu wel weer een keer willen lezen.
Ik ook iets van 5 a 6 keer.
Leende hem in de bieb, heb al zitten googlen, maar is nergens te krijgen.
Ook de bieb heeft hem niet meer.
Zelfs al eens op Marktplaats gekeken. Helaas
Frankly my dear, I don"t give a damn
dinsdag 2 augustus 2011 om 21:10
woensdag 3 augustus 2011 om 07:02
Holocaust - Gerald Green (is ook op DVD te zien, heel indrukwekkend)
Jenny's oorlog - Jack Stoneley (volgens mij ook verfilmd)
De jacht op Benjamin Grossman - Robert Fish
Nacht - Elie Wiesel
Verborgen stad - Peter Duffy
Zeg niet dat je pas 13 bent - Livia E Bitton Jackson
Uit naam van al de mijnen - Martin Gray (heel indrukwekkend)
Vergeten kan ik niet - Alicia Appleman Jurman
Herinneringen aan Anne Frank - Miep Gies
Dagboek van Anne Frank
Kinderboeken ;
Engelandvaarders - K Norel
Reis door de nacht - Anne de Vries
Jenny's oorlog - Jack Stoneley (volgens mij ook verfilmd)
De jacht op Benjamin Grossman - Robert Fish
Nacht - Elie Wiesel
Verborgen stad - Peter Duffy
Zeg niet dat je pas 13 bent - Livia E Bitton Jackson
Uit naam van al de mijnen - Martin Gray (heel indrukwekkend)
Vergeten kan ik niet - Alicia Appleman Jurman
Herinneringen aan Anne Frank - Miep Gies
Dagboek van Anne Frank
Kinderboeken ;
Engelandvaarders - K Norel
Reis door de nacht - Anne de Vries
woensdag 3 augustus 2011 om 08:22
quote:nola schreef op 02 augustus 2011 @ 18:26:
anus mundi.. dikke pil maar gaat dan ook over iemand die vijf hele jaren auschwitz overleefde en er alles heeft gezien en heeft beschreven. Horror..Die heb ik ook hier in de kast staan. Is overigens nauwelijks aan te komen (heb het wel eens geprobeerd voor een vriendin), maar als je m te pakken kan krijgen: aanrader!
anus mundi.. dikke pil maar gaat dan ook over iemand die vijf hele jaren auschwitz overleefde en er alles heeft gezien en heeft beschreven. Horror..Die heb ik ook hier in de kast staan. Is overigens nauwelijks aan te komen (heb het wel eens geprobeerd voor een vriendin), maar als je m te pakken kan krijgen: aanrader!
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
woensdag 3 augustus 2011 om 08:59
woensdag 3 augustus 2011 om 09:13
quote:Murdoch schreef op 02 augustus 2011 @ 18:36:
Primo Levi, Is dit een mens?Een van de meest aangrijpende boeken over WO II die ik ooit heb gelezen. Het vervolg, Het Respijt, is ook erg goed. Verder heeft hij nog De Verdronkenen En De Geredden geschreven, en Het Periodiek Systeem, een ongelofelijk goed boek waarin scheikunde wordt gekoppeld aan "de aard van de mens". Stukje recensie van internet:
Het periodiek systeem van de Italiaanse jood Primo Levi werd ooit uitgeroepen tot beste wetenschapsboek ooit, waarschijnlijk terecht. De scheikunde levert de bouwstenen van het boek, net zoals het dat doet voor al wat ons omringt. Primo Levi nam 21 chemische elementen, van argon tot koolstof, en construeerde er zijn levensverhaal rond. Soms zijn ze een wezenlijk onderdeel van het hoofdstuk, wanneer ze deel uitmaken van zijn werk als chemist op een bepaald moment, of wanneer vuursteentjes van ferro-cerium tot in het concentratiekamp van Auschwitz worden gesmokkeld (het relaas van Levi's verblijf in Auschwitz lees je in Is dit een mens).
Andere keren zijn de stoffen slechts een excuus om een ander verhaal te vertellen. De inerte gassen zetten hem aan het denken over zijn voorouders: "maar inert waren ze ongetwijfeld wel in hun innerlijk, geneigd tot vrijblijvende speculaties, geestige gezegdes, elegante, spitsvondige en tot niets verplichtende discussies". Argon is ook zonder twijfel het grappigste element, met de zotte kuren van de bijna blinde dokter Barbaricô en de van de wereld afkerige Nona Fina.
Niet alle hoofdstukken zijn even relevant, maar je geniet wel altijd van Levi's mooie proza. Hoogtepunt is het laatste hoofdstuk: de nederigheid van de mens die vervat zit in de koolstofkringloop. "Koolstof, het element van het leven, was het voorwerp van mijn eerste literaire droom, hardnekkig gedroomd op een plaats en in een tijd waarin mijn eigen leven niet veel waard was; wat ik wou, was het verhaal vertellen van een koolstofatoom." Gelukkig is hij ook daarna nog blijven dromen.
Verder Hans Fallada - Alleen In Berlijn, over het verzet in Berlijn tijdens WOII en zo'n beetje alles wat Hans Keilson heeft geschreven (Hans Keilson).
Primo Levi, Is dit een mens?Een van de meest aangrijpende boeken over WO II die ik ooit heb gelezen. Het vervolg, Het Respijt, is ook erg goed. Verder heeft hij nog De Verdronkenen En De Geredden geschreven, en Het Periodiek Systeem, een ongelofelijk goed boek waarin scheikunde wordt gekoppeld aan "de aard van de mens". Stukje recensie van internet:
Het periodiek systeem van de Italiaanse jood Primo Levi werd ooit uitgeroepen tot beste wetenschapsboek ooit, waarschijnlijk terecht. De scheikunde levert de bouwstenen van het boek, net zoals het dat doet voor al wat ons omringt. Primo Levi nam 21 chemische elementen, van argon tot koolstof, en construeerde er zijn levensverhaal rond. Soms zijn ze een wezenlijk onderdeel van het hoofdstuk, wanneer ze deel uitmaken van zijn werk als chemist op een bepaald moment, of wanneer vuursteentjes van ferro-cerium tot in het concentratiekamp van Auschwitz worden gesmokkeld (het relaas van Levi's verblijf in Auschwitz lees je in Is dit een mens).
Andere keren zijn de stoffen slechts een excuus om een ander verhaal te vertellen. De inerte gassen zetten hem aan het denken over zijn voorouders: "maar inert waren ze ongetwijfeld wel in hun innerlijk, geneigd tot vrijblijvende speculaties, geestige gezegdes, elegante, spitsvondige en tot niets verplichtende discussies". Argon is ook zonder twijfel het grappigste element, met de zotte kuren van de bijna blinde dokter Barbaricô en de van de wereld afkerige Nona Fina.
Niet alle hoofdstukken zijn even relevant, maar je geniet wel altijd van Levi's mooie proza. Hoogtepunt is het laatste hoofdstuk: de nederigheid van de mens die vervat zit in de koolstofkringloop. "Koolstof, het element van het leven, was het voorwerp van mijn eerste literaire droom, hardnekkig gedroomd op een plaats en in een tijd waarin mijn eigen leven niet veel waard was; wat ik wou, was het verhaal vertellen van een koolstofatoom." Gelukkig is hij ook daarna nog blijven dromen.
Verder Hans Fallada - Alleen In Berlijn, over het verzet in Berlijn tijdens WOII en zo'n beetje alles wat Hans Keilson heeft geschreven (Hans Keilson).
donderdag 4 augustus 2011 om 00:24
Ontroerende jeugdboeken:
Kinderen van het achtste woud
Reis door de nacht
Een meisje in oorlogswinter
Oorlogswinter
Ik heb ook eens een mooi boek gelezen van een jongen wiens vader een nsb-er was. Maar weet de titel niet meer.
Voor de rest:
Het meisje met het rode haar - Theun de vries
Het bittere kruid - van marga minco
Wierook en tranen - ward Ruyslink (als ik het goed schrijf)
De Aanslag - mulisch
Oorlogskind - Camilla Lackberg
Familieportret - Jenna Blum
Ik heb ook vele kampdagboeken gelezen, maar deze titels heb ik niet onthouden.
Ik ga volgend jaar naar auschwitz toe en zou wel graag wat meer non-fictie boeken vooraf willen lezen.
Reis door de nacht
Oorlogswinter
Ik heb ook eens een mooi boek gelezen van een jongen wiens vader een nsb-er was. Maar weet de titel niet meer.
Voor de rest:
De Aanslag - mulisch
Ik ga volgend jaar naar auschwitz toe en zou wel graag wat meer non-fictie boeken vooraf willen lezen.
donderdag 4 augustus 2011 om 00:29
quote:Famke81 schreef op 04 augustus 2011 @ 00:24:
Ontroerende jeugdboeken:
Reis door de nacht
Oorlogswinter
Ik heb ook eens een mooi boek gelezen van een jongen wiens vader een nsb-er was. Maar weet de titel niet meer. oorlog zonder vrienden van Evert Hartman, erg mooi boek
Voor de rest:
De Aanslag - mulisch
Ontroerende jeugdboeken:
Reis door de nacht
Oorlogswinter
Ik heb ook eens een mooi boek gelezen van een jongen wiens vader een nsb-er was. Maar weet de titel niet meer. oorlog zonder vrienden van Evert Hartman, erg mooi boek
Voor de rest:
De Aanslag - mulisch
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best