Entertainment alle pijlers

Tygo in de psychiatrie

28-11-2019 22:03 1055 berichten
Acteur Tygo Gernandt onderzoekt hoe de psychiatrie in Nederland werkt. Hij praat met patiënten en experts over de diagnosticering van mensen met psychische problemen en over de behandelmethoden. Werken die wel?

Wel interessant en schrijnend tot nu toe, meer mensen die kijken?
(Pijler is misschien wat wrang)
SallySpectra* schreef:
28-11-2019 22:35
Hij had zijn vrouw geprobeerd te wurgen ja.
Nou, hoe suffer hoe beter dan lijkt me. Ook wel fijn als de behandelaars ademend thuis komen.
Sudrì schreef:
28-11-2019 22:34
Normaal voor wat? omdat jij 10 kreeg is dat de standaard?

Misschien slaat hij wel mensen dood zonder, of gaat hij kindertjes verkrachten.

Ik vind je toon niet zo prettig in het topic.


10, 20, 50, voor mijn part 100, oke. Maar 900?

Maar prima, ik zal ophouden over die 900 mg hoor.
anoniem_356192 wijzigde dit bericht op 28-11-2019 22:37
16.23% gewijzigd
SallySpectra* schreef:
28-11-2019 22:36
10 is niet ‘normaal’ hoor. Nog afgezien van de vraag of hij de exacte dosering wel wist. Zo helder leek hij niet.
90 lijkt me geloofwaardiger.

Maar ja, dat krijg je als de waarheid niet relevant is, omdat dat je spectaculaire verhaal teniet kan doen.
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra* schreef:
28-11-2019 22:35
Hij had zijn vrouw geprobeerd te wurgen ja.
Hier schoot ik in de lach.
Diagnose nummer 5 nu zeker?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
RégineFilange schreef:
28-11-2019 22:32
Nee tuurlijk, maar dan nog, 900 mg? Terwijl normaal 10 is ofzo toch (ik heb het ook weleens voorgeschreven gekregen). Dat vind ik bijna niet te geloven.

300mg is volgens het FK de max dagdosering, ik geloof er geen fluit van dat die 900 klopt. Hij zou zich ook zomaar kunnen vergissen met de dosering van een ander middel.
Sowieso, hij had het ook over 40mg Valium (=diazepam), wat in de hoogste dosering (=30mg/dag) maximaal 4 weken voorgeschreven mag worden.
Nogmaals, ik geloof er niks van.
.
RégineFilange schreef:
28-11-2019 22:37
Ik vind je toon niet zo prettig in het topic.
Dat is dan vervelend voor je.
Ik vind de toon van die Tygo en al die mensen die blind aannemen dat hij de waarheid laat zien zeer aanmatigend.
RégineFilange schreef:
28-11-2019 22:37
Ik vind je toon niet zo prettig in het topic.
Ze heeft gewoon gelijk hoor. Als je even googlet zie je dat (veel) hogere doseringen dan 10 mg vrij gangbaar zijn.
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra* schreef:
28-11-2019 22:35
Hij had zijn vrouw geprobeerd te wurgen ja.
Toen slikte-ie ook al een shitload aan medicatie.
Nothing happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
Sudrì schreef:
28-11-2019 22:28
Onrespectvol is geen woord.

Daar draait het voor mij wel om. Ik ben door verrot veel ellende gegaan voordat er een diagnose kwam, na gedegen onderzoek, en ga daardoor nog steeds door veel ellende.nu wordt het afgedaan alsof ik een sticker heb gekregen bij 20 euro aan AH boodschappen.


Dat er teveel gediagnostiseerd wordt, omdat verzekeringen dat eisen om te kunnen behandelen ben ik helemaal met je eens. Maar kom op, een beetje respectvol over een diagnose praten mag wat mij betreft wel.
Als je het zo stelt snap ik wel dat de manier van spreken in het programma je enorm tegen staat.
Zoals ik al aangaf, ik heb er geen ervaring mee, dus als leek vind ik dat het over komt als een goed programma. Als ik zo de reacties hier van ervaringsdeskundigen lees dan zit het toch wel anders in elkaar.

Nog steeds denk ik wel dat het goed is dat er meer bekendheid gegeven wordt aan dit soort problematiek.
Alle reacties Link kopieren
Sudrì schreef:
28-11-2019 22:36
Al helemaal niet als je hem eerlijk invult.

Ik vul mijn ROM altijd expres verkeerd in, alleen maar omdat die voor de verzekering is en niet voor mijn behandelaar.

:proud:

Ik deed altijd mooie figuren maken met de vakjes. Of heel extreem slecht of manisch goed invullen. :A:
.
SallySpectra* schreef:
28-11-2019 22:38
Ze heeft gewoon gelijk hoor. Als je even googlet zie je dat (veel) hogere doseringen dan 10 mg vrij gangbaar zijn.

Ja ik zat in mijn hoofd met dat 1 pilletje meestal 10 mg is. De max dagdosering is dan natuurlijk hoger.
Tiswa schreef:
28-11-2019 22:39
Als je het zo stelt snap ik wel dat de manier van spreken in het programma je enorm tegen staat.
Zoals ik al aangaf, ik heb er geen ervaring mee, dus als leek vind ik dat het over komt als een goed programma. Als ik zo de reacties hier van ervaringsdeskundigen lees dan zit het toch wel anders in elkaar.

Nog steeds denk ik wel dat het goed is dat er meer bekendheid gegeven wordt aan dit soort problematiek.
Eens met het laatste, maar dan niet zo’n op effect geilende Tygo, maar ee echt serieus programma met gedegen onderzoek. Maar dat is saai. We willen vooral kunnen gillen dat het allemaal zo erg is!
Alle reacties Link kopieren
Tiswa schreef:
28-11-2019 22:39
Als je het zo stelt snap ik wel dat de manier van spreken in het programma je enorm tegen staat.
Zoals ik al aangaf, ik heb er geen ervaring mee, dus als leek vind ik dat het over komt als een goed programma. Als ik zo de reacties hier van ervaringsdeskundigen lees dan zit het toch wel anders in elkaar.

Nog steeds denk ik wel dat het goed is dat er meer bekendheid gegeven wordt aan dit soort problematiek.
Dat is dus de pest met dit soort programma's: degenen die ervaring hebben prikken er zo doorheen, maar de meeste mensen hebben die ervaring niet.
Onlangs ook zo met een medisch programma over (intermittent) vasten. Totaal uit z'n verband gerukt.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Anoniem262821034 schreef:
28-11-2019 22:40
:proud:

Ik deed altijd mooie figuren maken met de vakjes. Of heel extreem slecht of manisch goed invullen. :A:
Ik kies steeds 1 nummer uit en die geef ik consequent als antwoord. Of ik kies 123123123 etc etc.
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_376070 wijzigde dit bericht op 03-12-2019 09:33
99.72% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
Tiswa schreef:
28-11-2019 22:39
Nog steeds denk ik wel dat het goed is dat er meer bekendheid gegeven wordt aan dit soort problematiek.
Bekendheid is prima, maar het is nogal complexe problematiek waarin emoties grote rol spelen. Dit programma is zeer ongenuanceerd en probeert een duidelijke mening op te dringen zonder enige ruimte voor nuance. Er wordt zelfs bijna direct gezegd dat hij zijn vrouw wurgde door de medicatie. Hoewel je het nooit 100 procent kan uitsluitend (het is immers niet exact) zijn er vele andere verklaringen die minstens zo logisch zijn. Medicatietrouw is bijvoorbeeld al geen gegeven.

Door een programma als dit vergroot je de kans dat mensen niet de hulp zoeken die ze nodig hebben en die blijkbaar in 73% van de gevallen een juiste diagnose stelt in moeilijke omstandigheden. Omstandigheden die niet geholpen worden door ongenuanceerd negatief te zijn.

Overigens ben ik zelf altijd zeer kritisch geweest naar hulpverleners in mijn omgeving, alleen wel met als doel een goed resultaat.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
28-11-2019 22:38

Sowieso, hij had het ook over 40mg Valium (=diazepam), wat in de hoogste dosering (=30mg/dag) maximaal 4 weken voorgeschreven mag worden.
Nogmaals, ik geloof er niks van.

Dit is niet waar, weet ik uit eerste hand.

Ik vond het een interessante aflevering. Er komen nog meer, misschien wordt het dan gebalanceerder. Ik mistte ook veel achtergrondinformatie. En inderdaad bijv. hoe Jeroen aan die enorme hoeveelheid pillen kwam.
Ik herkende wel de onzorgvuldigheid (diagnose zonder enige vragenlijst) terug. Maar ook wat de jongen met PTSS zei: soms heb je iets dat ándere persoonlijkheidsproblematiek veroorzaakt, dan zit je zo aan de tig labels.
In de GGZ heb ik ook zorgvuldig handelen gezien. Het valt of staat wellicht gewoon weer met de mensen die het doen en de betrokkenheid. Oja, en natuurlijk de alertheid van patiënt en omgeving.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Alle reacties Link kopieren
yyy schreef:
28-11-2019 22:48
Bekendheid is prima, maar het is nogal complexe problematiek waarin emoties grote rol spelen. Dit programma is zeer ongenuanceerd en probeert een duidelijke mening op te dringen zonder enige ruimte voor nuance. Er wordt zelfs bijna direct gezegd dat hij zijn vrouw wurgde door de medicatie. Hoewel je het nooit 100 procent kan uitsluitend (het is immers niet exact) zijn er vele andere verklaringen die minstens zo logisch zijn. Medicatietrouw is bijvoorbeeld al geen gegeven.

Klopt. Want tegelijkertijd 'ging er een kratje bier door het raam'. Toen vroeg ik me af of hij er in die tijd ook bij dronk. En zoja hoeveel...
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Alle reacties Link kopieren
Coerage schreef:
28-11-2019 22:48
Dit is niet waar, weet ik uit eerste hand.

Ik vond het een interessante aflevering. Er komen nog meer, misschien wordt het dan gebalanceerder. Ik mistte ook veel achtergrondinformatie. En inderdaad bijv. hoe Jeroen aan die enorme hoeveelheid pillen kwam.
Ik herkende wel de onzorgvuldigheid (diagnose zonder enige vragenlijst) terug. Maar ook wat de jongen met PTSS zei: soms heb je iets dat ándere persoonlijkheidsproblematiek veroorzaakt, dan zit je zo aan de tig labels.
In de GGZ heb ik ook zorgvuldig handelen gezien. Het valt of staat wellicht gewoon weer met de mensen die het doen en de betrokkenheid. Oja, en natuurlijk de alertheid van patiënt en omgeving.

Dit is wat het FK adviseert.
.
Alle reacties Link kopieren
10mg per pil oxazepam is inderdaad gangbaar, en de meeste mensen slikken 1 pil op een dag (om in te slapen of tijdens angstaanval). Niet zo gek dus, van RegineFilange.
Bij lang aanhoudende angst- en spanningsklachten is een hogere dagdosering gangbaarder, maar 900mg per dag is krankzinnig. Dat schrijft werkelijk geen enkele arts voor.
Maar als ik dit zo lees klopt er dus geen kant van het programma. Heb het zelf nog niet gezien. Wordt de geestelijke gezondheidszorg in zijn algemeen afgekraakt??
Solomio schreef:
28-11-2019 22:41
Dat is dus de pest met dit soort programma's: degenen die ervaring hebben prikken er zo doorheen, maar de meeste mensen hebben die ervaring niet.
Precies.
juliet64 schreef:
28-11-2019 22:38
Toen slikte-ie ook al een shitload aan medicatie.
Ja dat zei hij inderdaad. Maar ik vond het verder niet een heel samenhangend gesprek, als in: hoe kwam dat nou, wat gebeurde er etc. Wat ik heb opgepikt: hij slikt nu veel pillen, toen hij zijn vrouw probeerde te wurgen ook en hij leek absoluut niet helder. Of dat nou kwam door de pillen, door zijn aandoeningen of door een combinatie werd mij niet direct duidelijk. Er werd wel op gehint maar dat werd niet ondersteund door feiten of gegevens.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
28-11-2019 22:51
Dit is wat het FK adviseert.

Open een apart topic en vraag aan mensen die diazepam gebruiken of hebben gebruikt of ze dit dagelijks gebruiken en of ze dit al langer dan 4 weken gebruiken of gebruikten. Je zal horen dat het heel vaak langer dan 4 weken wordt voorgeschreven. Ongeacht wat er in het FK staat. Ik heb het dus niet over misbruik maar over wat een arts een goed idee vindt.

Advies van het FK is niet wat je zegt: "het mag niet langer/hoger voorgeschreven worden".
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Alle reacties Link kopieren
Coerage schreef:
28-11-2019 22:56
Open een apart topic en vraag aan mensen die diazepam gebruiken of hebben gebruikt of ze dit dagelijks gebruiken en of ze dit al langer dan 4 weken gebruiken of gebruikten. Je zal horen dat het heel vaak langer dan 4 weken wordt voorgeschreven. Ongeacht wat er in het FK staat. Ik heb het dus niet over misbruik maar over wat een arts een goed idee vindt.

Advies van het FK is niet wat je zegt: "het mag niet langer/hoger voorgeschreven worden".

Het ging over de hoogste dosering, dus lang niet alle diazepamgebruikers.

Ik ben wel benieuwd naar de onderbouwing van artsen die afwijken van het FK.
.
Er werden inderdaad allerlei verbanden gesuggereerd, niet eens door de ‘patiënten’ zelf, maar door de voice-over van tygo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven