Entertainment alle pijlers

Uit de schulden

27-05-2025 20:37 436 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wie kijkt ook?
Ik verbaas me erover dat de buitenkant van de dingen zoveel verbergt.
Dala schreef:
01-06-2025 10:49
Ik zeg alleen maar dat ik dat vroeger dus echt niet zag bij de gezinnen waar armoede (waarschijnlijk) een rol speelde.

En ja, het kan gekocht zijn in tijden dat het financieel beter ging maar ik vind het bij voorbaat al een signaal.
Misschien moet je gewoon niet zoveel vinden van andere mensen. Arme mensen hoeven niet aan jouw ideeën te voldoen.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Nana_Mouskouri schreef:
Maar ja, wat moeten die mensen dan? Niets kopen omdat dat past bij ons beeld van brace arme mensen?

Ik ben opgegroeid zoals je noemde, maar ik denk dat je niet moet onderschatten hoe de tijdsgeest veranderd is. Er was geen Action, geen internet, geen goedkope meuk.
Ja dat is dus een beetje wat ik bedoelde. En nee, mensen moeten uiteraard niet zo gaan leven omdat dat bij mijn beeld past maar ik denk dat dit soort action en internet meuk als mogelijkheid voor een grote doelgroep (dreigende) armen wel echt extra "gevaarlijk" is. En een heel groot beroep moet doen op hun beheersing er niet in mee te gaan.
Dala schreef:
01-06-2025 10:52
Ja dat is dus een beetje wat ik bedoelde. En nee, mensen moeten uiteraard niet zo gaan leven omdat dat bij mijn beeld past maar ik denk dat dit soort action en internet meuk als mogelijkheid voor een grote doelgroep (dreigende) armen wel echt extra "gevaarlijk" is. En een heel groot beroep moet doen op hun beheersing er niet in mee te gaan.
Ze zijn geen debielen. Ze zijn arm. En ook arme mensen willen een gezellig huis en wat te spelen voor hun kinderen.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Nana_Mouskouri schreef:
01-06-2025 10:53
Ze zijn geen debielen. Ze zijn arm. En ook arme mensen willen een gezellig huis en wat te spelen voor hun kinderen.
Ik schrijf toch ook nergens dat het debielen zijn? Alleen dat ik wel enigszins het idee heb dat de tijdgeest heel erg veranderd is. Niet alleen onder arme mensen trouwens, of bij mensen met schulden...
De reacties hier geven wel aan dat de doelgroep veel vooroordelen kent en spraakmakende tv. We oordelen snel, we weten allemaal hoe het beter moet en het zou ons niet overkomen.
Dala schreef:
01-06-2025 10:45
Dat is op zichzelf toch ook al armoede?

En ja, het is uiteraard mogelijk dat mensen die spullen en tattoos al hadden voor ze arm werden of in de problemen raakten. Maar ik vind de spullen op zichzelf alleen al zoveel verdriet uitstralen. Of hoe moet ik dit uitleggen... Niet eens zozeer bij mensen met schulden maar ook bij die programma's als Huis op orde. Dat dat dan dus tegenwoordig is waar mensen hun huis mee hebben volgestopt.

Hebben ze al die spullen zelf gekocht dan? Er zijn nu veel meer spullen dan vroeger. Vroeger had je niet veel spullen en je gebruikte alles tot het stuk was, dus kon je niets weggeven. Tegenwoordig wordt er veel meer gekocht en weer verkocht of weggegeven. En ik vind alleen een bank en een bed in huis ook niet meer van deze tijd. Het luxelevel is wel wat omhoog gegaan. En je wordt echt niet arm van een paar frutsels van de kringloop.

Ik heb alle afleveringen tot nu toe gezien en ik zie vooral mensen die simpelweg nooit geleerd hebben met geld om te gaan. Eén vrouw zei het letterlijk en vertelde dat vroeger bij haar thuis de enveloppen werden weggestopt. Ik vind het ontzettend knap dat ze hulp hebben gevraagd en ik hoop dat het ze lukt.
Stormke81 schreef:
01-06-2025 11:02
De reacties hier geven wel aan dat de doelgroep veel vooroordelen kent en spraakmakende tv. We oordelen snel, we weten allemaal hoe het beter moet en het zou ons niet overkomen.
Ik denk overigens dat de programmamakers precies weten wat voor type personen moeten portretteren om spraakmakende tv te krijgen. En ik ben me ook wel bewust van mijn eigen vooroordelen daarin.

Mijn ergernis gaat overigens niet eens zozeer uit naar de mensen die schulden hebben of die rondkomen van toeslagen of wat dan ook. Ik heb dezelfde verwondering en/of ergernis bij andere programma's die niets met geld te maken hebben. Of erger nog... ten opzichte van gezins- en familieleden... en ja, dat zou ik níet moeten hebben. Ik weet het.
Nana_Mouskouri schreef:
01-06-2025 10:51
Als mensen hun huis vol willen zetten met live, love, laugh-meuk mogen ze dat helemaal zelf weten. Ze zijn niet verplicht sober te leven omdat jij dat verstandiger voor ze vindt.

Al die meuk kun je niet eten, dus in zoverre wel eens dat eten prioriteit zou moeten krijgen.

Moeder van vriendinnetje van dochter stond ooit aan mijn balie bij de bank of ze nog een tientje mocht opnemen. Mocht niet want, stond onder beheer. Toen wilde ze van mij persoonlijk een tientje lenen want haar kind zou anders zonder eten naar bed moeten.

Dat mocht uiteraard ook niet, daar waren gedragsregels voor. Ik bood aan dat vriendinnetje wel bij ons kon komen eten. Dat hoefde dan ook weer niet. Zodra het weekgeld beschikbaar was, kreeg kind altijd zooi, en dan de laatste dag(en) geen warm eten. Dat vind ik dan wel heel sneu.

Tien gummen of leuke potloden of welke zooi van de Action dan ook kun je niet eten. Ik vind dat die mensen die dan onder beheer staan, daar ook in beleid zouden moeten worden als er kinderen in het spel zijn.
Ja, het is jammer dat rijke mensen niet arm zijn, want die zouden er tenminste veel beter in zijn.
En dat is dus wat ik zo erg vind. Misschien krijgt het kind zooi zodat het niet opvalt dat er geen geld is voor leuke dingetjes. Dat het bedoeld is om te verwennen. Dat er geregeld goedkope (maar wel nieuwe) kleren gekocht worden of relatief veel geld aan uiterlijk wordt besteed juist omdat dat zichtbaarder is dan of je 's avonds wel of geen eten hebt gehad.

Ik loop gerust in tien jaar oude jassen en broeken met gaten maar ik ben dan ook nog nooit "bang" geweest of iemand over mij denkt: zou het financieel wel helemaal lekker gaan daar... en als dat wel zo is dan maakt me dat niet zoveel uit.

Denk dat zoiets misschien wel meespeelt.
Nana_Mouskouri schreef:
01-06-2025 11:22
Ja, het is jammer dat rijke mensen niet arm zijn, want die zouden er tenminste veel beter in zijn.
Niet allemaal. Er zijn ook rijke mensen met een gevoeligheid voor een enorme hoeveelheid aan zooi. Ook die zie ik bij Steenrijk Straatarm.

Ik denk vooral dat als je weinig gevoelig bent voor consumeren dat je er "goed" in bent. Als je heel weinig geeft om spullen, een uitgebreide garderobe, uiterlijk, vakantie, auto's etc.

Dus als minimalist leeft, bewust of onbewust.
Dala schreef:
01-06-2025 11:26
Niet allemaal. Er zijn ook rijke mensen met een gevoeligheid voor een enorme hoeveelheid aan zooi. Ook die zie ik bij Steenrijk Straatarm.

Ik denk vooral dat als je weinig gevoelig bent voor consumeren dat je er "goed" in bent. Als je heel weinig geeft om spullen, een uitgebreide garderobe, uiterlijk, vakantie, auto's etc.

Dus als minimalist leeft, bewust of onbewust.

Het klinkt zo makkelijk: koop wat minder en je komt uit de schulden. Kijk eens naar de reden waarom mensen spullen kopen en dan kom je erachter dat het helemaal niet zo makkelijk is. We hebben een consumptiemaatschappij. Overal om ons heen krijgen we de boodschap: kopen, kopen, kopen. Er zijn maar heel weinig mensen die nooit iets kopen dat je eigenlijk niet nodig hebt. Iedereen koopt weleens een broodje en kleding of spullen die je eigenlijk niet nodig hebt. En is vakantie eigenlijk nodig? Nee, je kunt prima leven zonder. Toch gaat bijna iedereen op vakantie. Moet je je voorstellen dat letterlijk iedereen om je heen consumeert en dat jij dat niet mag doen. Nooit. Heel knap als je dat kan, ik zou het niet kunnen.

In het programma zit een vrouw met ADHD. Ze heeft een plan en stort zich daar volledig in. Normaal gesproken zou je eerst eens nadenken of dat plan wel kans van slagen heeft, maar ze heeft ADHD. Dan is dat heel moeilijk. En dan krijgt ze ook nog de hele dag voorbeelden op social media te zien van een paar lucky few die het wel is gelukt.

En dan nog de mentale druk van schulden hebben. Je staat ermee op en gaat ermee naar bed. De hele dag maak je je zorgen over je schulden. Dat werkt verlammend. Hulp vragen is lastig, de schaamte is groot. En terecht, want je hoeft alleen maar wat minder meuk van de Action te kopen en dan komt alles goed. Toch?
nerdopviva schreef:
01-06-2025 11:43
Het klinkt zo makkelijk: koop wat minder en je komt uit de schulden. Kijk eens naar de reden waarom mensen spullen kopen en dan kom je erachter dat het helemaal niet zo makkelijk is. We hebben een consumptiemaatschappij. Overal om ons heen krijgen we de boodschap: kopen, kopen, kopen. Er zijn maar heel weinig mensen die nooit iets kopen dat je eigenlijk niet nodig hebt. Iedereen koopt weleens een broodje en kleding of spullen die je eigenlijk niet nodig hebt. En is vakantie eigenlijk nodig? Nee, je kunt prima leven zonder. Toch gaat bijna iedereen op vakantie. Moet je je voorstellen dat letterlijk iedereen om je heen consumeert en dat jij dat niet mag doen. Nooit. Heel knap als je dat kan, ik zou het niet kunnen.

In het programma zit een vrouw met ADHD. Ze heeft een plan en stort zich daar volledig in. Normaal gesproken zou je eerst eens nadenken of dat plan wel kans van slagen heeft, maar ze heeft ADHD. Dan is dat heel moeilijk. En dan krijgt ze ook nog de hele dag voorbeelden op social media te zien van een paar lucky few die het wel is gelukt.

En dan nog de mentale druk van schulden hebben. Je staat ermee op en gaat ermee naar bed. De hele dag maak je je zorgen over je schulden. Dat werkt verlammend. Hulp vragen is lastig, de schaamte is groot. En terecht, want je hoeft alleen maar wat minder meuk van de Action te kopen en dan komt alles goed. Toch?
Dat is niet hoe het werkt. Het hele probleem is in mijn ogen alleen al het bestáán van zo'n Action. Of een Primark, Temu, Shein en prijsvechter luchtvaartmaatschappijen die iedereen de boodschap lijken te willen geven: ook voor jóuw budget kunnen we (iets leuks) bieden. Dus koop koop koop BIJ ONS!
Nana_Mouskouri schreef:
:worship:
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.

Hannah Arendt
Ik heb ook een probleem met wegwerpwinkels die troep verkopen. Maar ik heb ook de financiële mogelijkheden daar een probleem mee te hebben. En dat heeft niets iedereen.
Ik ken iemand die ruzie tijdens het kerstdiner maakte omdat oma-met-minipensioen plofkip gebakken had. Ik denk niet dat je het dan begrepen hebt, al vond die persoon zijn principiële rechtlijnheid iets om heel trots op te zijn.
Nana_Mouskouri schreef:
01-06-2025 12:01
Ik heb ook een probleem met wegwerpwinkels die troep verkopen. Maar ik heb ook de financiële mogelijkheden daar een probleem mee te hebben. En dat heeft niets iedereen.
Ik ken iemand die ruzie tijdens het kerstdiner maakte omdat oma-met-minipensioen plofkip gebakken had. Ik denk niet dat je het dan begrepen hebt, al vond die persoon zijn principiële rechtlijnheid iets om heel trots op te zijn.
Maar houd je zonder die principiële rechtlijnheid niet juist een probleem in stand?

En dan bedoel ik niet vanuit degenen die het kopen (wat ik logisch vind, gezien de mogelijkheid die er is...) maar is niet juist een héél groot deel van het probleem dat de mogelijkheid er überhaupt is? Dat er plofkip gegeten kan worden, een jurk voor een tientje besteld en gevlogen kan worden naar een Griekenland vakantie voor een paar honderd euro?

Ik begrijp echt wel dat weerstand bieden moeilijk is maar ik vind zowel richting mensen hun portemonnee als richting de planeet dat er de afgelopen pakweg vijftig jaar een zeer ernstige ontwikkeling gaande is...

Terwijl als een kip altijd 20 euro zou kosten dan aten mensen het niet zo vaak. En bedacht je andere alternatieven voor je kerstdiner. Een reis naar Griekenland voor 8000 euro als goedkoopste optie en mensen deden het hooguit nog 1x per leven. En lang niet iedereen.
Dala schreef:
01-06-2025 12:11

Terwijl als een kip altijd 20 euro zou kosten dan aten mensen het niet zo vaak. En bedacht je andere alternatieven voor je kerstdiner. Een reis naar Griekenland voor 8000 euro als goedkoopste optie en mensen deden het hooguit nog 1x per leven. En lang niet iedereen.
Zo werkt het misschien, maar dan komt het redden van de planeet dus ook nog op de schouders van de armen terecht.

Want waarom moeten alleen de armen weerstand leren bieden?
solomio wijzigde dit bericht op 01-06-2025 12:17
1.84% gewijzigd
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.

Hannah Arendt
Dala schreef:
01-06-2025 12:11
Maar houd je zonder die principiële rechtlijnheid niet juist een probleem in stand?

Niks mis met principiële rechtlijnigheid, maar hou die lekker voor jezelf.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Er zit een verschil tussen de wereld die je wilt en de wereld die er is.
Je zou best met interventies levensmiddelen verplicht verantwoorden kunnen produceren, of wegwerpzooi kunnen verbieden. Maar op dit moment is dat nog niet zo.
Je kunt mensen die weinig te besteden hebben niet kwalijk nemen dat zij goedkopere producten kopen, die producten worden tenslotte aangeboden.
Nana_Mouskouri schreef:
Nou als je hier zo eens leest wel ja , de beste stuurlui staan weer eens aan wal .
Armoede is hier net zoiets als overgewicht allemaal je eigen schuld .
Nana_Mouskouri schreef:
Maar ja, wat moeten die mensen dan? Niets kopen omdat dat past bij ons beeld van brace arme mensen?

Ik ben opgegroeid zoals je noemde, maar ik denk dat je niet moet onderschatten hoe de tijdsgeest veranderd is. Er was geen Action, geen internet, geen goedkope meuk.

En er waren nauwelijks mensen die om de haverklap nieuwe spullen kochten en de oude (nog meer dan prima spullen) bij het grof vuil/de kringloop zetten en op een andere manier weggaven (geldt ook voor speelgoed).

Waarom zou je in deze tijd in vredesnaam met alleen 1 bank en 1 tafel moeten zitten. De kringloop kan de aanvoer niet eens aan en heel MP staat vol met gratis af te halen. Heel erg bijzonder als je denkt dat je niet gratis je huis vol kunt hebben staan tegenwoordig. In welke bubbel leef je dan?
S-Groot schreef:
01-06-2025 12:32
En er waren nauwelijks mensen die om de haverklap nieuwe spullen kochten en de oude (nog meer dan prima spullen) bij het grof vuil/de kringloop zetten en op een andere manier weggaven (geldt ook voor speelgoed).

Waarom zou je in deze tijd in vredesnaam met alleen 1 bank en 1 tafel moeten zitten. De kringloop kan de aanvoer niet eens aan en heel MP staat vol met gratis af te halen. Heel erg bijzonder als je denkt dat je niet gratis je huis vol kunt hebben staan tegenwoordig. In welke bubbel leef je dan?
Ik geloof er geen bal van dat het merendeel van alle huizen in Nederland of de wereld zo vol staan omdat iedereen zo wild enthousiast is van het grote aanbod van de kringloopwinkels.
Yildizlar2 schreef:
01-06-2025 12:20
Nou als je hier zo eens leest wel ja , de beste stuurlui staan weer eens aan wal .
Armoede is hier net zoiets als overgewicht allemaal je eigen schuld .

Totaal maar dan ook totaal niet. Zowel niet de armoede als het overgewicht. Daar zit echt nul procent of iig nauwelijks eigen schuld bij.
Begrijpend lezen is wel een ding hè? Wie heeft het over de meerderheid? Jij komt aanzetten met armoede zoals vroeger zag er zo en zo uit hoor. Lekker draaien om zo een geheel andere discussie te verzinnen, doe dat maar lekker in je eentje :byee: .
Vroeger was alles beter.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven