Entertainment alle pijlers

Waarom werken vrouwen niet? (NPO3)

12-11-2020 21:27 1687 berichten
Wie kijkt ook? Wat vinden jullie?
hollebollegijs schreef:
02-12-2020 18:06
Het gaat om de verdeling.
Als de vrouw 5 dagen werkt en de man 3 dan is het toch logisch dat de man 70% van het huishouden doet ( of 75%)
Waarom?
Ceder schreef:
02-12-2020 17:42
Huh?
Het punt was of het inschattingsvermogen vooraf van mannen en vrouwen wat betreft een gezin verschilt. Jolijn stelde dat mannen dat niet kunnen. Mijn vraag is of en waarom dat eigenlijk verschillend zou zijn.
Vooraf loop je allebei om 8 uur de deur uit.
Mannen blijven over het algemeen gewoon hun eigen ding doen, ook nadat er kinderen komen. Sterker nog, mannen gaan gemiddeld meer werken als er kinderen komen, niet minder.

Die lopen dus de deur uit om half 8-8 en verwachten om 6 uur dat hun prakje klaarstaat als ze weer thuiskomen. Moeilijk voor te stellen, maar zo werkt het echt in heel veel gezinnen.

Mijn zus heeft bijvoorbeeld heel lang 'gezeurd' bij haar man, dat de verdeling echt krom was en ging dan een lijst opnoemen van wat ze allemaal deed. Dat werkte niet want haar man kwam dan met zijn eigen lijst.

Uiteindelijk gooide ze het over een andere boeg: hoeveel vrije tijd hadden ze gedurende een week? Dat maakte het probleem inzichtelijk. Haar man ging bijvoorbeeld gerust de hele zaterdag naar de hockeyclub en ging daarna op de bank liggen uitrusten van het sporten. 's avonds stappen, zondag uitslapen en als hij wakker werd een stuk wielrennen.

Op twee doordeweekse avonden gelijk uit het werk trainen voor hockey en nog het trainen van een ander team op weer een andere dag.

Mijn zus ging 2x in de maand iets leuks doen met vriendinnen, maar dat was meestal een avond als de kinderen al op bed liggen. Sporten of een andere hobby/club, daar had ze geen tijd voor.

Hij stelde die 2x per maand gelijk aan zijn hobby, maar had niet door hoe scheef het was.

Toen hij dit eenmaal doorhad is er wel meer ruimte gekomen voor mijn zus, maar dat heeft ze dus echt moeten bevechten.
hollebollegijs schreef:
Als de vrouw 5 dagen werkt en de man 3 dan is het toch logisch dat de man 70% van het huishouden doet ( of 75%)

Nee, als mannen en vrouwen evenveel werken, doen mannen nog steeds niet de helft van het huishouden en de zorg. De verdeling van thuistaken staat los van het aantal uur dat de vrouw werkt.
hollebollegijs schreef:
Waarom zou dat logisch zijn?
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
02-12-2020 18:10
Waarom?

Als ik als man 3 dagen werk en mijn vrouw 5 lijkt het me logisch dat ik wat meer in het huishouden doe.
Ik heb veel meer tijd (2 volle dagen)

Maar goed alles is wat je afspreekt, als mijn 5 dagen werkende vrouw heel graag 50% van de huishoudelijke taken wil doen in weekenden / avond dan is dat bespreekbaar en amuseer ik me wel met sporten en Netflix
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Lafae schreef:
02-12-2020 18:14
Nee, als mannen en vrouwen evenveel werken, doen mannen nog steeds niet de helft van het huishouden en de zorg. De verdeling van thuistaken staat los van het aantal uur dat de vrouw werkt.

Dan is het tijd voor een goed gesprek tussen man en vrouw.
Je bent er zelf bij.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
HawaZon schreef:
02-12-2020 18:13

Toen hij dit eenmaal doorhad is er wel meer ruimte gekomen voor mijn zus, maar dat heeft ze dus echt moeten bevechten.

Dat is toch de oplossing.
Bespreek het in plaats van te klagen bij vriendinnen.

Gewoon blijven praten en niet ALS er kinderen zijn maar VOOR er kinderen zijn.
hollebollegijs schreef:
02-12-2020 18:17
Als ik als man 3 dagen werk en mijn vrouw 5 lijkt het me logisch dat ik wat meer in het huishouden doe.
Ik heb veel meer tijd (2 volle dagen)

Maar goed alles is wat je afspreekt, als mijn 5 dagen werkende vrouw heel graag 50% van de huishoudelijke taken wil doen in weekenden / avond dan is dat bespreekbaar en amuseer ik me wel met sporten en Netflix
Maar dat is dus geen vrije tijd. Het is immers geen tijd waarmee je kunt doen wat je maar wil en kunt gaan en staan waar je wil. Je hebt de zorg over een kind/ kinderen, dat is niet vrij.

Als kinderen 5 dagen per week naar school gaan wordt het alweer anders, maar zolang er een kind thuis is, dan heb je daar over het algemeen je handen vol aan.
hollebollegijs schreef:
02-12-2020 18:21
Dat is toch de oplossing.
Bespreek het in plaats van te klagen bij vriendinnen.

Gewoon blijven praten en niet ALS er kinderen zijn maar VOOR er kinderen zijn.
Het is natuurlijk gek (en treurig), dat mijn zus dit eerst tot in den treure moest bespreken, terwijl hij het gesprek liever niet voerde, want 'wat een gezeur'. Er is een paar jaar overheen gegaan voordat hij het eindelijk begreep.
En heel belangrijk laat het los.

Als je met je man afspreekt dat hij verantwoordelijk is voor de was / stofzuigen (weet ik veel wat) laat het hem gewoon op zijn manier doen dat motiveert meer dan alles te bekritiseren en "dan doe ik het liever zelf"
HawaZon schreef:
02-12-2020 18:24
Het is natuurlijk gek (en treurig), dat mijn zus dit eerst tot in den treure moest bespreken, terwijl hij het gesprek liever niet voerde, want 'wat een gezeur'. Er is een paar jaar overheen gegaan voordat hij het eindelijk begreep.

Je zus valt misschien op de verkeerd type man.
Dit is niet standaard natuurlijk, er is niet een type man.

Genoeg gezinnen waar het wel in een gesprek is opgelost.
HawaZon schreef:
02-12-2020 18:22
Maar dat is dus geen vrije tijd. Het is immers geen tijd waarmee je kunt doen wat je maar wil en kunt gaan en staan waar je wil. Je hebt de zorg over een kind/ kinderen, dat is niet vrij.

Als kinderen 5 dagen per week naar school gaan wordt het alweer anders, maar zolang er een kind thuis is, dan heb je daar over het algemeen je handen vol aan.

Daar ging ik ook vanuit, kinderen (kind ) naar school.
Nogmaals als mijn vrouw 5 dagen werkt en ik 3 dan laat ik haar niet 50% van het huishouden doen, dat is schofterig.
hollebollegijs schreef:
02-12-2020 18:26
Je zus valt misschien op de verkeerd type man.
Dit is niet standaard natuurlijk, er is niet een type man.

Genoeg gezinnen waar het wel in een gesprek is opgelost.
Het komt wel gigantisch veel voor en nee dat is niet alleen de schuld van de vrouwen. Dat is een veel breder maatschappelijk probleem.
hollebollegijs schreef:
02-12-2020 18:28
Nogmaals als mijn vrouw 5 dagen werkt en ik 3 dan laat ik haar niet 50% van het huishouden doen, dat is schofterig.
En de eerste 4-10 jaar tellen we voor het gemak niet mee?
HawaZon schreef:
02-12-2020 18:31
Het komt wel gigantisch veel voor en nee dat is niet alleen de schuld van de vrouwen. Dat is een veel breder maatschappelijk probleem.

Dan is er toch iets mis in je relatie als je man niets doet in het huishouden (ik overdrijf even) en je kan er niet over praten.
Zou jij met een man willen leven die schijt aan je heeft?

Die vrouwen moeten eens nadenken of hun relatie nog wel in orde is.
Dan ben je beter af alleen.
hollebollegijs schreef:
02-12-2020 18:28
Dat ligt eraan.

Wij komen bijvoorbeeld prima rond van 2x 3,5 tot 4 dagen. Als mijn man ineens besluit om 5 dagen te gaan werken en vervolgens verwacht dat ik zijn huishoudelijke taken overneem, dan ga ik daar niet mee akkoord.
HawaZon schreef:
02-12-2020 18:33
En de eerste 4-10 jaar tellen we voor het gemak niet mee?

Is ieder zijn keus maar toen mijn dochters op school zaten en soms overbleven had ik overdag tijd genoeg.
Als ik een vrouw heb die 5 dagen werkt en ik werk 3 pak ik 70% van het huishouden.

Maar goed die verdeling moet ieder voor zich maar bepalen, als jij je beter voelt bij 50 /50 moet je dat zeker doen.
HawaZon schreef:
02-12-2020 18:35
Dat ligt eraan.

Wij komen bijvoorbeeld prima rond van 2x 3,5 tot 4 dagen. Als mijn man ineens besluit om 5 dagen te gaan werken en vervolgens verwacht dat ik zijn huishoudelijke taken overneem, dan ga ik daar niet mee akkoord.

Precies dat schrijf ik ook, daar moet je samen uitkomen.
In een goede relatie kan je dit soort dingen bespreken toch?

Dan zeg je: Prima dat jij 5 dagen gaat werken maar ik ga niks overnemen.
Dan ligt de bal weer bij hem.
hollebollegijs schreef:
02-12-2020 18:37
Is ieder zijn keus maar toen mijn dochters op school zaten en soms overbleven had ik overdag tijd genoeg.
Als ik een vrouw heb die 5 dagen werkt en ik werk 3 pak ik 70% van het huishouden.

Maar goed die verdeling moet ieder voor zich maar bepalen, als jij je beter voelt bij 50 /50 moet je dat zeker doen.
Kinderen zijn over het algemeen geen 4 jaar als ze geboren worden.
HawaZon schreef:
02-12-2020 18:31
Dingen veranderen langzaam.

De generatie van mijn oma MOEST ontslag nemen bij zwangerschap (Ooievaarsclausule)

De generatie van mijn moeder mocht al niet meer ontslagen worden maar stopte vaak wel als er kinderen kwamen.

Toen ik mijn kinderen kreeg begon de "papa dag" populair te worden, vrouwen gingen meestal van fulltime naar 2/3 dagen.

Bij de huidige generatie zie je steeds meer allebei 32 uur en opa en oma in een hoofdrol
HawaZon schreef:
02-12-2020 18:43
Kinderen zijn over het algemeen geen 4 jaar als ze geboren worden.

Dat schreef ik ook al.
In de eerste jaren is een andere verdeling ook mogelijk.
Gewoon praten met elkaar, dat doe jij toch ook met je man?
Lafae schreef:
02-12-2020 18:14
Dat weet je dan al tijdens dat er nog geen kinderen zijn. Je kiest er dan voor om met zo'n ongelijk ingesteld persoon (m/v) een kind te krijgen.
hollebollegijs schreef:
02-12-2020 18:45
Dingen veranderen langzaam.

De generatie van mijn oma MOEST ontslag nemen bij zwangerschap (Ooievaarsclausule)

De generatie van mijn moeder mocht al niet meer ontslagen worden maar stopte vaak wel als er kinderen kwamen.

Toen ik mijn kinderen kreeg begon de "papa dag" populair te worden, vrouwen gingen meestal van fulltime naar 2/3 dagen.

Bij de huidige generatie zie je steeds meer allebei 32 uur en opa en oma in een hoofdrol
Hoofdrol? Wat bedoel je daarmee? Ik zie vooral ouders die hun kinderen een dag of 3 naar de opvang brengen en hoogstens een dagje of middagje naar opa en oma.
hollebollegijs schreef:
02-12-2020 18:18
Dan is het tijd voor een goed gesprek tussen man en vrouw.
Je bent er zelf bij.

Ah, daar is hij weer, de we maken-er-een-relatieprobleem-van-Pavlov-reactie. Zo wordt iedere gendermisstand in de maatschappij teruggebracht tot een individueel probleem en hoeft het macroprobleem niet erkend of aangepakt te worden.
Ceder schreef:
02-12-2020 18:48
Dat weet je dan al tijdens dat er nog geen kinderen zijn. Je kiest er dan voor om met zo'n ongelijk ingesteld persoon (m/v) een kind te krijgen.

Dus omdat je als vrouw weet dat 90% van de mannen niet zijn deel doet, moet je het maar gewoon accepteren?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven