Entertainment alle pijlers

Waarom werken vrouwen niet? (NPO3)

12-11-2020 21:27 1687 berichten
Wie kijkt ook? Wat vinden jullie?
HawaZon schreef:
12-12-2020 11:55
Omdat het gaat om kinderen die zichzelf nog niet kunnen onderhouden. Kot is een tegemoetkoming voor ouders die werken, juist om de arbeidsparticipatie te bevorderen en zo weer meer belasting te kunnen heffen. Die toeslag betaalt zichzelf dubbel terug.

Bijstand als je gezond en volwassen bent is een heel ander verhaal. Je kunt een volwassen vrouw toch niet gelijkstellen met een kind?
De ouders krijgen de kinderopvangtoeslag natuurlijk, niet de kinderen, net zoals de ouders (in bepaalde omstandigheden) bijstand krijgen, die hen dan ook in staat stelt voor de kinderen te zorgen. Je zou kunnen zeggen dat de ouders in beide gevallen niet financieel onafhankelijk zijn. Ook de ouders die niet zonder de kinderbijslag en/of kinderopvangtoeslag rond kunnen komen zijn afhankelijk van gemeenschapsgeld.
Volgens mij zijn maar weinig mensen tegen bijstand als het nodig is.
De definitie van 'als het nodig is' is dan weer een ander verhaal.
Alleenstaande moeder zijn is bijvoorbeeld GEEN reden voor bijstand.
Alleenstaande moeder zijn en door ziekte niet in staat zijn om te werken, terwijl je daarvoor een partner had en ook niet werkte (dus nu geen recht op een ziekte-uitkering) is dan weer WEL een reden voor bijstand.

Maar het moederschap op zichzelf is geen ziekte en het is ook geen beperkende factor om te werken, getuige de grote hoeveelheid moeders met een baan. Verreweg de meeste van deze werkende moeders heeft geen thuisblijvende partner en tóch is het allemaal te regelen.
Anna2208 schreef:
12-12-2020 12:00
De ouders krijgen de kinderopvangtoeslag natuurlijk, niet de kinderen, net zoals de ouders (in bepaalde omstandigheden) bijstand krijgen, die hen dan ook in staat stelt voor de kinderen te zorgen. Je zou kunnen zeggen dat de ouders in beide gevallen niet financieel onafhankelijk zijn. Ook de ouders die niet zonder de kinderbijslag en/of kinderopvangtoeslag rond kunnen komen zijn afhankelijk van gemeenschapsgeld.
Uiteindelijk betaal je nog steeds erg veel voor opvang, dus echt iets 'krijgen', dat doe je niet hoor als je kot ontvangt.

Kinderbijslag krijgt iedereen, onafhankelijk van je inkomen. De meeste mensen zijn daar niet afhankelijk van. Dat is zo'n laag bedrag, daar kun je net een paar schoenen van kopen elke drie maanden.
Doornroosje75 schreef:
12-12-2020 11:58
Ik ben ook absoluut voor het recht op een bijstandsuitkering. Maar wel als vangnet en niet als hangmat. Als niet werken een bewuste keuze is, heeft het ontvangen van bijstand niet mijn voorkeur.
Eens, ook niet als overbrugging van de "ik vind heus wel weer wat".
Daarom ben ik voor het behouden van partneralimentatie. Zolang je als stel de keuze nog steeds maakt dat er één thuisblijft of minimaal werkt dan geldt die keuze nog steeds na het uitelkaar zijn net zolang dat nodig is.
pejeka schreef:
12-12-2020 11:10
Helemaal mooi. Maar een man van 56 die vanaf zijn 16e stratenmaker is, verder ook geen andere opleiding heeft dan hooguit wat basiskennis, vorm je niet even in één handomdraai om naar een volleerde IT-medewerker of zorgmedewerker of leerkracht. En dáár gaat het om. Want zelfs als die stratenmaker van 56 helemaal geweldig is met zijn kleinkinderen, is hij daarmee nog geen onderwijsmedewerker. Ik word daar echt wel eens boos om, het gemak waarmee de overheid dan stelt: tja, dan moet je gewoon "even" omscholen. Alsof je dat op je 55e "even" doet. En dan ben je kláár met die omscholing, dan ben je ca. 60 jaar, en welke werkgever wil jou dan nog hebben?

In beginsel is iedereen verantwoordelijk voor zijn eigen bestaan en inkomen. De verzorgingsstaat zou best wat minder kunnen.
bia-pia schreef:
12-12-2020 12:03
Volgens mij zijn maar weinig mensen tegen bijstand als het nodig is.
De definitie van 'als het nodig is' is dan weer een ander verhaal.
Alleenstaande moeder zijn is bijvoorbeeld GEEN reden voor bijstand.
Alleenstaande moeder zijn en door ziekte niet in staat zijn om te werken, terwijl je daarvoor een partner had en ook niet werkte (dus nu geen recht op een ziekte-uitkering) is dan weer WEL een reden voor bijstand.

Maar het moederschap op zichzelf is geen ziekte en het is ook geen beperkende factor om te werken, getuige de grote hoeveelheid moeders met een baan. Verreweg de meeste van deze werkende moeders heeft geen thuisblijvende partner en tóch is het allemaal te regelen.
Ik vind het in ieder geval ook nodig voor vrouwen die een man hebben vertrouwd die niet te vertrouwen viel. Uiteraard moeten zij vervolgens op zoek naar werk.
HawaZon schreef:
Uiteindelijk betaal je nog steeds erg veel voor opvang, dus echt iets 'krijgen', dat doe je niet hoor als je kot ontvangt.

Kinderbijslag krijgt iedereen, onafhankelijk van je inkomen. De meeste mensen zijn daar niet afhankelijk van. Dat is zo'n laag bedrag, daar kun je net een paar schoenen van kopen elke drie maanden.
Als het zo weinig is dat de meeste mensen het niet nodig hebben kan het net zo goed afgeschaft worden natuurlijk.
pejeka schreef:
12-12-2020 11:26
Hoe zie je dat voor je? Dat een stratenmaker van 40 naast zijn werk van 40 uur per week alvast 3 dagen per week naar de avondschool gaat voor het geval hij op zijn 55e moet switchen, omdat de overheid vindt dat hij tot 68 jaar productief moet blijven? Of dat een lerares op haar 40e alvast begint om te scholen naar zorgmedewerker? Of dat een buschauffeur naast zijn fulltime werk even een studie oppakt om als sociaal coach aan de slag te kunnen?
De werkgever heeft daar ook een rol in. Zeker als het gaat om duurzame fysieke inzetbaarheid.
Alle reacties Link kopieren
Anna2208 schreef:
12-12-2020 12:25
Als het zo weinig is dat de meeste mensen het niet nodig hebben kan het net zo goed afgeschaft worden natuurlijk.
Ik denk dat het vooral weinig is voor ouders met een ruim inkomen ;-D
Ik geloof niet meer in sprookjes.
HawaZon schreef:

Als je 221 euro voor een paar schoenen uitgeeft wel ja.
Dat is namelijk het bedrag per kwartaal voor één kind van 0-4 jaar dat je krijgt.
HawaZon schreef:
Zeker wel krijg je een hoop als je kinderopvangtoeslag krijgt.
Als ik iets koop dat E10,- kost en ik hoef maar E5,- te betalen omdat iemand anders al een deel heeft betaald, dan krijg ik echt wel wat hoor.

Het is in Nederland nooit echt hard afgespijkerd of kinderen een privé-hobby zijn, een staatsbelang of een menselijk recht. In de praktijk een beetje er tussen in, en dus betaalt de maatschappij voor een deel mee aan kinderen.
captain_hindsight schreef:
12-12-2020 12:35
Als je 221 euro voor een paar schoenen uitgeeft wel ja.
Dat is namelijk het bedrag per kwartaal voor één kind van 0-4 jaar dat je krijgt.
Ik maakte een foutje. Ik bedoel, daar kun je net de schoenen van kopen. Kinderen gaan snel door de schoenmaten heen en je wil ook regenlaarzen en sandalen in de zomer.

Wij noemen het altijd de schoentoeslag :proud:
Anna2208 schreef:
12-12-2020 12:24
Ik vind bijstand in ieder geval ook nodig voor vrouwen die een man hebben vertrouwd die niet te vertrouwen viel. Uiteraard moeten zij vervolgens op zoek naar werk.
Interessant rand-geval: daarvoor zou je ook partner-alimentatie kunnen inzetten, wettelijk opgelegd of op eigen initiatief van een stel. Als je het niet verplicht stelt, dan laat je het aan het stel om de vergoeding bij ongelijkheid tijdens de relatie dat vast te leggen, zodat de gemeenschap er niet voor hoeft op te draaien als ze uit elkaar gaan.

"Niet te vertrouwen" is namelijk een nogal rekbaar begrip en afhankelijk van een specifieke relatie. Die alimentatie is concreet en kun je afdwingen.
Ceder schreef:
12-12-2020 13:24
Als ik iets koop dat E10,- kost en ik hoef maar E5,- te betalen omdat iemand anders al een deel heeft betaald, dan krijg ik echt wel wat hoor.

Het is in Nederland nooit echt hard afgespijkerd of kinderen een privé-hobby zijn, een staatsbelang of een menselijk recht. In de praktijk een beetje er tussen in, en dus betaalt de maatschappij voor een deel mee aan kinderen.
Ik bedoel dat je onder de streep toch betaalt en niet iets krijgt.

Mijn single broer zonder kinderen was een paar jaar geleden erg verbolgen, want gezinnen met kinderen gingen er alweer op vooruit en dat was niet eerlijk. Hij had niet door dat we alsnog 700 euro per maand moesten betalen aan kinderopvang.
HawaZon schreef:
12-12-2020 13:32
Ik bedoel dat je onder de streep toch betaalt en niet iets krijgt.

Mijn single broer zonder kinderen was een paar jaar geleden erg verbolgen, want gezinnen met kinderen gingen er alweer op vooruit en dat was niet eerlijk. Hij had niet door dat we alsnog 700 euro per maand moesten betalen aan kinderopvang.
Je krijgt dus niet iets gratis. Je broer nam misschien ten onrechte dat andere uiterste aan, maar hij had wel een punt: netto moest hij extra gaan werken voor andermans kinderen.
Ceder schreef:
12-12-2020 13:39
Je krijgt dus niet iets gratis. Je broer nam misschien ten onrechte dat andere uiterste aan, maar hij had wel een punt: netto moest hij extra gaan werken voor andermans kinderen.
Wij betalen ons scheel aan belasting, een deel van ons inkomen gaat voor de helft naar de belastingpot, dus het is een sigaar uit eigen doos.

Mijn broer heeft nog nooit een dag in zijn leven gewerkt. Hij leeft van een uitkering, dus wij betalen indirect voor hem.
HawaZon schreef:
12-12-2020 13:42
Wij betalen ons scheel aan belasting, een deel van ons inkomen gaat voor de helft naar de belastingpot, dus het is een sigaar uit eigen doos.

Mijn broer heeft nog nooit een dag in zijn leven gewerkt. Hij leeft van een uitkering, dus wij betalen indirect voor hem.
Dan is het feit dat hij geen partner en/of kinderen heeft toch wel iets minder relevant dan dat hij van een uitkering leeft, in deze anekdote ;-D
Ik geloof niet meer in sprookjes.
Ceder schreef:
12-12-2020 13:24

Kinderen zijn wel nuttig om het voortbestaan van Nederland te garanderen.
Als ik 70 ben vind ik het ook fijn als er een supermarktmedewerker is die aanwijst waar de vaatwastabletten staan, dat ik een loodgieter kan bellen en dat er een huisarts is.

Dat zijn mensen die geboren moeten worden, die opgeleid moeten worden etc.
Daarom vind ik het geen probleem dat er van mijn belastinggeld kinderbijslag en scholing wordt betaald.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Anna2208 schreef:
12-12-2020 12:24
Ik vind het in ieder geval ook nodig voor vrouwen die een man hebben vertrouwd die niet te vertrouwen viel. Uiteraard moeten zij vervolgens op zoek naar werk.
Nope, altijd op jezelf vertrouwen, dan eindig je niet in shit als je partner ineens achter de receptioniste aangaat.
Als jij in deze relatie de thuisblijver was dan zal man moeten blijven betalen tot jij op eigen benen kan staan.
Jullie gezamenlijke keuze zou door jullie zelf gefinancierd moeten worden.
Doornroosje75 schreef:
12-12-2020 13:47
Dan is het feit dat hij geen partner en/of kinderen heeft toch wel iets minder relevant dan dat hij van een uitkering leeft, in deze anekdote ;-D
Je broer is, met deze achtergrond-informatie, geen goed voorbeeld inderdaad

Werkende en belasting betalende mensen daarentegen nog steeds wel. Met het argument "een sigaar uit eigen doos want ik betaal al zoveel belasting" ontwijk je het punt dat kinderloze arbeiders nog steeds verplicht een halve sigaar aan jou moeten geven.

En daarvoor zijn best argumenten, zowel voor als tegen, maar claimen dat je niets krijgt daarmee doe je de werkelijkheid wel erg tekort.
Andersom schreef:
12-12-2020 12:20
In beginsel is iedereen verantwoordelijk voor zijn eigen bestaan en inkomen. De verzorgingsstaat zou best wat minder kunnen.
Eens. Lagere belastingen zodat werken alleen maar meer wordt gepromoot.
Ceder schreef:
12-12-2020 14:51
Je broer is, met deze achtergrond-informatie, geen goed voorbeeld inderdaad

Werkende en belasting betalende mensen daarentegen nog steeds wel. Met het argument "een sigaar uit eigen doos want ik betaal al zoveel belasting" ontwijk je het punt dat kinderloze arbeiders nog steeds verplicht een halve sigaar aan jou moeten geven.

En daarvoor zijn best argumenten, zowel voor als tegen, maar claimen dat je niets krijgt daarmee doe je de werkelijkheid wel erg tekort.
Die kindvrijen willen ook dat er jonge mensen op de wereld zijn als zij oud en hulpbehoevend zijn. Zij gaan daar ook aan alle kanten gebruik van maken.

Of gaan zij dan massaal euthanasie plegen (en wie gaat ze daarbij helpen)?
Santaaa schreef:
12-12-2020 15:46
Eens. Lagere belastingen zodat werken alleen maar meer wordt gepromoot.

De overheid heeft al een begrotingstekort, tenminste, de meeste jaren.
Wat wil je dan afschaffen als er minder geld binnenkomt?
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Lillybit schreef:
12-12-2020 14:41
Nope, altijd op jezelf vertrouwen, dan eindig je niet in shit als je partner ineens achter de receptioniste aangaat.
Als jij in deze relatie de thuisblijver was dan zal man moeten blijven betalen tot jij op eigen benen kan staan.
Jullie gezamenlijke keuze zou door jullie zelf gefinancierd moeten worden.
Maar voor een gezamelijke keuze voor kinderen moet wel door de gemeenschap betaald worden? Ik vind zelf dat beide door de gemeenschap betaald moeten worden maar een beetje vreemd als je het ene vanzelfsprekend vind (toeslagen voor kinderen) maar het andere uit den boze.
HawaZon schreef:
12-12-2020 16:00
Die kindvrijen willen ook dat er jonge mensen op de wereld zijn als zij oud en hulpbehoevend zijn. Zij gaan daar ook aan alle kanten gebruik van maken.

Of gaan zij dan massaal euthanasie plegen (en wie gaat ze daarbij helpen)?
Wat ik zeg: er zijn argumenten voor en tegen. Maar ontken niet dat er netto een verplichte geldstroom is van kinderlozen naar kinderhebbenden.

Je hebt trouwens een wat lugubere insteek door te suggereren dat we kinderen moeten voortbrengen zodat we verzekerd zijn van onze eventuele euthanasie. Laten we daar niet verder op in gaan, is ook teveel off-topic.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven