Entertainment alle pijlers

Wit is ook een kleur

18-12-2016 21:17 548 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er meer mensen die kijken? Zag een voorstukje bij DWDD, lijkt me erg interessant.
quote:inky12345 schreef op 19 december 2016 @ 19:35:

Ik ben halverwege afgehaakt. Alleen al dat experiment met die mensen met verschillende huidskleuren op een rij. Er wordt gevraagd: bij wie van jullie werd er vanaf de geboorte verwacht dat je ging studeren? En alle blanke mensen deden een stap vooruit en de meeste donkere mensen deden een stap achteruit. Dan voel ik me, als blanke, al niet meer aangesproken. Dit waren echt bevoordeelde blanken, blanken uit de betere milieus waarin studeren blijkbaar vanzelfsprekend was. Bij mij/ in ons gezin, was deze verwachting er niet. Er werd verwacht dat je, zodra je niet meer leerplichtig was, ging werken. En dat deden we. Om maar een voorbeeld te noemen. En zo waren er meer vragen waarin ik mijzelf, als blanke, niet herkende.

Helaas worden vooroordelen ook nog eens te vaak bevestigd. Vooroordelen zijn ook niet voor niets ontstaan. Ik heb een buurtpreventie app op mijn mobieltje geïnstalleerd en het zijn toch echt altijd getinte mannen waar meldingen over gedaan worden. Een aantal per avond krijg ik binnen via de app en dan woon ik nog in een middelgrote stad.

Als je je als donker iemand netjes gedraagt, dan word je ook gewoon netjes behandeld. En gedraag je je niet netjes, dan word je wellicht ook niet zo netjes behandeld. En dit geldt net zo goed voor blanke mensen.Weet je ook of die meldingen altijd terecht zijn?
quote:LaFolie schreef op 19 december 2016 @ 20:57:

[...]

Nee, dat bedoel ik niet. Ik zeg dat IK denk dat er MEER gediscrimineerd wordt op etniciteit dan op huidskleur. We kijken argwanend naar Somaliërs, Marokkanen, Roemenen maar bijvoorbeeld nauwelijks naar Indonesiërs, Surinamers, Spanjaarden, Belgen.

'Huidskleur' is ook te vaag. Wanneer ben je blank, wanneer ben je donker? Een Spanjaard is niet zo blank als een Nederlander, maar ook niet zo donker als een Ethiopiër. Waar valt hij dan onder? En hoe zit het met kinderen van één blanke en één donkere ouder?

Of valt onder donker dan alleen de Sub-Sahara huidskleur? En hoe zit het dan met de vooroordelen jegens Marokkanen, is dat dan geen racisme alleen maar omdat zij lichter van kleur zij?maar wat jij denkt is toch geen wetenschap? de wetenschap zegt juist dat er gediscrimineerd wordt op huidskleur en etniciteit. Omdat die twee vaak samengaan is het helemaal nog niet zo makkelijk om te onderzoeken welke meer discriminatie oproept. Afijn je bent er ondertussen dus wel van overtuigd dat mensen gediscrimineerd worden vanwege hun etnische achtergrond en huidskleur, even ongeacht welke factor meer discriminatie oproept.
quote:blablablablabla schreef op 19 december 2016 @ 20:19:

[...]

Voor het grootste deel niet nee. Niet met zijn argument. Hij is groot, moet een grotere auto en daardoor meer belasting betalen. Nou zo kan iedereen zich wel gediscrimineerd voelen. Iemand die veel verdient moet ook meer belasting betalen. Moet diegene ervoor boeten dat hij een goede baan heeft? Iemand met een hoog metabolisme moet meer eten en betaalt daardoor meer btw. Wordt diegene nou ook gediscrimineerd?Wie bepaalt dan of iemand zich gediscrimineerd voelt?
quote:S-Meds schreef op 19 december 2016 @ 21:06:

[...]

maar wat jij denkt is toch geen wetenschap? de wetenschap zegt juist dat er gediscrimineerd wordt op huidskleur en etniciteit. Omdat die twee vaak samengaan is het helemaal nog niet zo makkelijk om te onderzoeken welke meer discriminatie oproept. Afijn je bent er ondertussen dus wel van overtuigd dat mensen gediscrimineerd worden vanwege hun etnische achtergrond en huidskleur, even ongeacht welke factor meer discriminatie oproept.Ik heb ook nooit gezegd dat er ab-so-luut geen racisme of discriminatie plaatsvindt. Ik heb gezegd dat ik vind dat Bergman blanken iets in de schoenen schuift dat hen niet toekomt (zoals in iedere zelfingenomen documentaire van haar) en dat ik het zonde vind dat er geld gaat naar een documentaire over een relatief (!!) onbelangrijk probleem.
quote:LaFolie schreef op 19 december 2016 @ 18:52:

[...]

En daar ben ik het niet mee eens, en velen met mij. Daarmee is het dus al geen feit meer. Racisme bestaat, maar niet op de manier die Bergman schetst.

En "vrijwel iedere witte heeft voordelen die zwarte niet hebben" is echt je reinste onzin. Iedereen hier in Nederland krijgt gelijke kansen en ook blanken krijgen niet altijd alles op een dienblaadje aangereikt. Bovendien is het ongelooflijk vooroordelen wat je daar doet, niet erg chique.

Voorbeelden als bv. solliciteren is natuurlijk wel schokkend dat daar zo veel verschil in zit, je zou niet op je naam mogen worden veroordeeld. Maar ook dat is - volgens mij - meer het gedrag dat aan de naam gekoppeld wordt dan de etniciteit. Dat geldt dus ook voor blanke Samantha's en Priscilla's. Vooroordelen worden té makkelijk onder het kopje racisme geschaard.je zei toch echt dat witten niet worden bevoordeeld maar als je erkent dat racisme bestaat dan erken je toch ook dat zwarten worden achtergesteld en witten worden bevoordeeld? wie anders heeft het voordeel?
quote:LaFolie schreef op 19 december 2016 @ 21:24:

[...]

Ik heb ook nooit gezegd dat er ab-so-luut geen racisme of discriminatie plaatsvindt. Ik heb gezegd dat ik vind dat Bergman blanken iets in de schoenen schuift dat hen niet toekomt (zoals in iedere zelfingenomen documentaire van haar) en dat ik het zonde vind dat er geld gaat naar een documentaire over een relatief (!!) onbelangrijk probleem.en welk geld (van wie) gaat er naar die documentaire? en wat schuift Bergman de witten in de schoenen dan? Waarom zeg jij eigenlijk blank? blank is geen kleur he?
Waarschijnlijk ben ik ook naief en dom, maar sinds wanneer is er per definitie sprake van twee kanten? Wit tegen zwart? Ik vind dat geen fijn uitgangspunt. Ik benader en behandel mensen liever als individu en niet als groep. Maar dat is waarschijnlijk weer heel wit-bevoordeeld van mij?
quote:S-Meds schreef op 19 december 2016 @ 21:31:

[...]

en welk geld (van wie) gaat er naar die documentaire? en wat schuift Bergman de witten in de schoenen dan? Waarom zeg jij eigenlijk blank? blank is geen kleur he?

Omdat ik 'zwart' en 'wit' niet passend vind. Bijna niemand is zwart of wit. Donkerbruin, crèmekleurig, zoiets. In ieder geval niet zwart en wit. Ik noem blauw toch ook geen groen, waarom dat met de kleur van een huid wel doen.

Ehm, en waar denk je dat documentairemakers het geld vandaan halen om een documentaire te maken? Hun eigen spaarrekening? Geld krijgen om een documentaire te gaan mogen maken is ontzettend lastig. Ik vind het zonde dat omroepen hun potje aan een pretentieuze Amsterdamse nitwit uitgeven in plaats van aan een écht goede documentaire over welk onderwerp dan ook. Zijn zat nieuwe goede documentairemakers die geen kans krijgen door types als Bergman die met haar lelijke geschreeuw altijd maar vooraan staat.
quote:S-Meds schreef op 19 december 2016 @ 21:30:

[...]

je zei toch echt dat witten niet worden bevoordeeld maar als je erkent dat racisme bestaat dan erken je toch ook dat zwarten worden achtergesteld en witten worden bevoordeeld? wie anders heeft het voordeel?En néé dus, je snapt echt niet wat ik zeg. Ik zei eerder al dat racisme bestaat, maar niet in de vorm zoals die in de documentaire wordt voorgedaan. Racisme kan alle kanten op, er per definitie vanuit gaan dat racisme alleen door blanken voorkomt is echt niet juist.
quote:LaFolie schreef op 19 december 2016 @ 21:34:

[...]

Omdat ik 'zwart' en 'wit' niet passend vind. Bijna niemand is zwart of wit. Donkerbruin, crèmekleurig, zoiets. In ieder geval niet zwart en wit. Ik noem blauw toch ook geen groen, waarom dat met de kleur van een huid wel doen.

Ehm, en waar denk je dat documentairemakers het geld vandaan halen om een documentaire te maken? Hun eigen spaarrekening? Geld krijgen om een documentaire te gaan mogen maken is ontzettend lastig. Ik vind het zonde dat omroepen hun potje dat een pretentieuze Amsterdamse nitwit uitgeven in plaats van aan een écht goede documentaire over welk onderwerp dan ook. Zijn zat nieuwe goede documentairemakers die geen kans krijgen door types als Bergman die met haar lelijke geschreeuw altijd maar vooraan staat.

prima: lichtbruin, donkerbruin, olijfgroen en wit. Blank is geen kleur

Wie heeft die doc. gefinancieerd dan? als je het weet waarom zeg je dat dan niet, je doet net alsof het uit je eigen portemonnee komt dat kan niet waar zijn. En waarom verval je nu in allerlei beledigingen, denk je hiermee de discussie te "winnen" ofzo?
quote:LaFolie schreef op 19 december 2016 @ 21:39:

[...]

En néé dus, je snapt echt niet wat ik zeg. Ik zei eerder al dat racisme bestaat, maar niet in de vorm zoals die in de documentaire wordt voorgedaan. Racisme kan alle kanten op, er per definitie vanuit gaan dat racisme alleen door blanken voorkomt is echt niet juist.misschien de definitie van racisme er nog maar eens op naslaan.reversed racisme is echt een lachertje klinkt als die man die woedend zegt dat hij zo benadeeld wordt omdat hij wit is en lang
anyways ik heb wel weer een indruk wie je was voor deze nickwissel. Ik laat het stokje aan me voorbij gaan
quote:S-Meds schreef op 19 december 2016 @ 21:42:

[...]

prima: lichtbruin, donkerbruin, olijfgroen en wit. Blank is geen kleur

Wie heeft die doc. gefinancieerd dan? als je het weet waarom zeg je dat dan niet, je doet net alsof het uit je eigen portemonnee komt dat kan niet waar zijn. En waarom verval je nu in allerlei beledigingen, denk je hiermee de discussie te "winnen" ofzo?

??

Omroepen betalen documentairemakers toch? Wat heb je daar aan uitleg over nodig? Natuurlijk betaal ik dat niet zelf, maar het is toch zonde dat dat geld naar een documentaire als dit gaat in plaats van naar een goede documentaire!
[quote]S-Meds schreef op 19 december 2016 @ 21:43:

[...]

misschien de definitie van racisme er nog maar eens op naslaan.reversed racisme is echt een lachertje klinkt als die man die woedend zegt dat hij zo benadeeld wordt omdat hij wit is en lang[
moderatorviva wijzigde dit bericht op 20-12-2016 10:44
Reden: Op verzoek journalist, juiste bronvermelding
% gewijzigd
quote:S-Meds schreef op 19 december 2016 @ 21:44:

anyways ik heb wel weer een indruk wie je was voor deze nickwissel. Ik laat het stokje aan me voorbij gaanEn dat betwijfel ik ten zeerste.
quote:quiaquia schreef op 19 december 2016 @ 21:04:

[...]

Weet je ook of die meldingen altijd terecht zijn?Nee die zijn verzonnen
quote:LaFolie schreef op 19 december 2016 @ 21:46:

[...]

??

Omroepen betalen documentairemakers toch? Wat heb je daar aan uitleg over nodig? Natuurlijk betaal ik dat niet zelf, maar het is toch zonde dat dat geld naar een documentaire als dit gaat in plaats van naar een goede documentaire!omroep is uitzender en in verreweg de meeste gevallen als het gaat om film of doc geen producent
quote:inky12345 schreef op 19 december 2016 @ 21:54:

[...]

Nee die zijn verzonnen

Dat die meldingen gedaan zijn betwist ik nergens.

Ik vroeg of je weet of ze ook altijd terecht zijn.

Met andere woorden, weet je zeker of de gemelde personen inderdaad met iets crimineels bezig waren?

Of zou het kunnen dat ook hier een soort van etnisch profileren meespeelt?
Antiracisme = racisme.

Altijd.

Kijk eens naar de feiten;

- als Antilliaanse overvallers een blanke juwelier executeren is er niks aan de hand;

- als Marokkaanse overvallers een bejaarde doodschoppen is er niks aan de hand;

- als Turkse loverboys blanke kinderen in de prostitutie dwingen is er niks aan de hand;

- als Surinaamse drugsdealers een Marokkaanse dealer doodschieten is er niks aan de hand;

Maar -oh wee- als er eens een getint crimineeltje door "politiegeweld" om het leven komt. Dan trekken "dood aan de joden" schreeuwende IS-aanhangers plunderend door de West Europese steden. En de "antiracisten" waarvan vaak wordt gezegd dat iets minder dan 0,01% van hen ècht tegen racisme zou zijn, doet daar niks tegen.

Flikker toch op.

Sunny Bergman heeft in ieder geval geen moeite met de executie van joodse kleuters in Toulouse, en de kinderbordelen van IS in Irak. Dat begrijp ik tenminste uit haar "warme vriendschappen" met moslimextremisten als Abou Jahjah.

Maar wel moeilijk doen over een flutfilmpje met gekleurde poppen?

De zogenaamde "sociale wetenschappen" zijn een speeltuin geworden voor Diederik Stapels van allerlei extremistische snit. Opschonen die rotzooi.

Dat heeft niks met wetenschap te maken. Het enige dat zulke filmpjes bewijzen is dat het nauwelijks bestaande "blanke racisme" nogal geweldloos is, vergeleken met het echte racisme van de "antiracisten"; of de racistische criminelen waar ze voor opkomen. Sunny doet gewoon aan pseudowetenschap, je conclusie trekken en er feiten bij zoeken om de conclusie te ondersteunen.

Uiteindelijk draait het om de realiteit;

- mensen vluchten uit de hele wereld naar hier, niet andersom;

- asieleisers worden hier toegezongen door naïeve deugmensjes;

- immigranten hebben hier vele malen meer rechten dan in hun thuislanden;

- hebben "recht" op uitkeringen en subsidies waar ze nooit aan hebben bijgedragen;

- hun crimineel en extremistisch gedrag wordt gedoogd en verhuld;

- critici van immigrantengeweld krijgen te maken met lastercampagnes, schijnprocessen, intimidatie en geweld.

Ondertussen hebben we in dit land géén racistische politieke partijen in de kamer, behalve de Turkse zetelrovers van de genocide-ontkenners van Jank.

We hebben hier nauwelijks last van racistisch geweld door blanken. Integendeel, veel racistisch geweld blijkt juist gericht tegen blanken. En dat geweld wordt nog eens extra aangezwengeld met dit soort nep-onderzoekjes.

En verder ben ik het spuugzat om als BLANKE vrouw, niet wit, uitgemaakt te worden door de Sylvana's en de Sunny's en de Quincys van deze wereld voor intrensiek, racistisch en smerig stuk vreten puur omdat ik blank ben.
Nou, het is me allemaal wat.
quote:barbaracartland schreef op 19 december 2016 @ 22:07:

Nou, het is me allemaal wat.
Doe mij maar de Brabonegert. Wat een verademing.
Goh.

Wat een onaardige taal.

Die binnenkant lijkt me niet zo mooi.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
quote:quiaquia schreef op 19 december 2016 @ 22:04:

[...]

Dat die meldingen gedaan zijn betwist ik nergens.

Ik vroeg of je weet of ze ook altijd terecht zijn?

Met andere woorden, weet je zeker of de gemelde personen inderdaad met iets crimineels bezig waren?

Of zou het kunnen dat ook hier een soort van etnisch profileren meespeelt?Oh dit wilde ik ook net vragen. Als ze bij alle gekleurde mensen in de wijk een buurtalarm doen afgaan weet je nog niks.
Is grijs een mooie kleur?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven