16 kinderen, bso, broodmaaltijd

15-12-2009 10:29 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb de index uitgeplozen maar geen topic gevonden waar ik wat aan heb helaas. Ik werk op een bso in de vakantie en ik zit op een locatie zonder keuken, al het eten wordt dus van een andere locatie vers gebracht, maar we kunnen geen dingen bakken. Wel een dag tosti's, heb twee tosti-ijzers. Maar ik ben eigenlijk op zoek naar leuke ideeen om een broodmaaltijd op te vrolijken, waar dus geen koelkast/gasfornuis etc voor nodig is. Het is een oudste groep, dus als het kan wil ik ze veel zelf laten doen, (ze kunnen makkelijk hun eigen brood klaar maken) maar ik wil het feestelijker maken, het is tenslotte kerstvakantie!
Broodjes gezond?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gewoon kaas, tomaat, komkommer, sla, ham misschien? En dan zelf laten beleggen, ja dat is natuurlijk wel makkelijk en leuk. Hoop alleen dat ze het dan ook lusten
Zoiets?

Limburgse dubbeldekker

Waardering

***--

(2 stemmen)

* 5

minuten

* 2

personen

*

Benodigdheden

*

4 sneetjes licht Limburgs roggebrood

*

appelstroop of appel-perenstroop

*

20 g veldsla

*

50 g trappistenkaas (abdijkaas)

*

30 g walnoten

Bereiding

Bestrijk de boterhammen met appelstroop en beleg ze met blaadjes veldsla, plakjes kaas en walnoten. Stapel ze op elkaar en serveer.
Uitsteekvormpjes om de hagelslag leuk op je pindakaas te strooien, of om gaten in je brood mee te maken.

2 sneetjes bruin brood / een mespuntje smeervet / 1 plakje kaas / 1 plakje ham.

Hulpmiddelen: kleine metalen vormpjes in allerhande figuurtjes (bv. hartjes, ruitjes)

Besmeer beide boterhammen en leg het plakje ham ertussen. Haal met de vormpjes figuurtjes uit de kaas en versier de boterham ermee.

Een boterham met kaas kun je opvrolijken met hamfiguurtjes. Met grotere vormen kun je ook figuurtjes uit de belegde boterham halen.
Leuk idee!

Misschien is het leuk om de tafel in een kersttafel te veranderen! kleine kerstboompjes (wellicht zelf versierd) nepwaxine lichtjes (ivm brandveiligheid) en een kerstcd.

Wellicht een keer iets extra's aanbieden zoals een kerststol en kerstkransjes.

Uhm, heeft niet een van de ouders een fornuis van 2 pitten op de zolder liggen? Z'n elektrische? Dan kan je je lekker uitleven.
http://attitude.excite.nl ... nutselen/0/etenknutselen5
Is er wel een magnetron? Dan kun je wel bijv soep opwarmen of kant-en-klare pannenkoeken. Succes iig
http://afslanken.webregio ... 44&current=item&item=4938
Als je een tosti ijzer hebt kun je daar ook heel makkelijk broodjes kroket mee maken.
...
Sprookjesbrood:

laat een brood bij de bakker op de "verkeerde manier" snijden, zodat je allemaal lange plakken krijgt. Die kunnen de kinderen dan beleggen met allerhande streepjes beleg.
quote:queenie1 schreef op 15 december 2009 @ 10:41:

Als je een tosti ijzer hebt kun je daar ook heel makkelijk broodjes kroket mee maken.Hoe dan?
Gewoon, brood met een kroket mee laten nemen (of kroketten laten ontdooien), tussen een broodje, in de tostiijzer en warm laten worden. Deden ze bij ons altijd op de basisschool.
...
Broodjes banaan of jam tussen tosti ijzer is ook lekker.
...
Verschillende soorten broodjes, bolletje, pistoletjes....dat vinden ze al lekker. Kun je ook krentenbrood doen en kerststol enz. In plaats van boter doe je kruidenboter.

Van tevoren eieren koken? Op een broodje voel je niet als het koud is. Knakworstjes, komkommer. Je kunt van alles verzinnen.

Leuk hoor kerst met de bso kinders!

Veel plezier!!!
Lekkere kerst lunch maken met kerststol, allerlei kerstversieringen en gezellig tafel dekken met kaarsjes en speciale lekkernijen die je normaal niet hebt?
...
quote:blijfgewoonbianca schreef op 15 december 2009 @ 10:42:

[...]

Hoe dan?

Ja! Dat wil ik ook wel weten! Uit zelfbescherming hier geen frituurpan, maar dol op broodjes kroket.

(hmm misschien kan ik het antwoord dus beter niet lezen)
Wat een onwijs leuke ideeen!!!

Helaas geen magnetron, maar dat hoeft ook niet als ik al die ideeen lees.
Knakworstjes kunnen ook op je broodje en dan in tosti ijzer.
...
(Belt nu de supermarkt om te vragen of dat mogelijk is, dat sprookjesbrood!)
En wat met de kroket kan kan ook met een frikadel natuurlijk. En dan even curry erover (kan ook bij kroket).
...
Misschien vantevoren gekookte eieren meenemen (dan helaas wel koud)? Of een keer een blender of mixer meenemen (is tenminste nog handzaam om mee te nemen ) en dan smoothies of shakes maken met vers fruit, yoghurt en dergelijke?
Bij de supermarkt vinden ze het leuk, geen probleem. Dus dat doe ik sowieso. Ik ga ook proberen om wat kerstversiering mee te nemen. Het lastige is dat alles aan het einde van de dag weer terug moet naar een andere locatie, dus een kerstboom is niet haalbaar helaas. Heel erg bedankt voor alle leuke ideeen, ik schrijf alles op en overleg het vanmiddag nog even met een collega.
*
Moet het perse brood zijn? Wraps is misschien ook leuk/lekker (met kruidenkaas, zalm, komkommer, tomaat etc).

In een tosti-ijzer kan je ook afbakbroodjes doen met bijvoorbeeld kaas, tomaat en ham en zo maak je je eigen panini (afbakbrood niet eerst bakken, maar gewoon open snijden, beleggen en pletten in het tostiijzer).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven