5 dec. tips?!

05-11-2009 20:36 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kon zo snel geen soortgelijk topic vinden, sorry als het er al wel is!

Dit jaar gaan we voor het eerst ' echt' Sinterklaas vieren, en ik heb geen idee hoe...

Mijn schoonfamilie komt rond 16.00 uur (5 volwassenen) en wij zijn zelf ook met 5 (waarvan 3 kinderen).

Is het bv. handiger om echt vroeg te eten (5 uur al?) vanwege de kinderen en daarna cadeautjes uit te pakken? Of juist eerst cadeaus en dan als de kinderen in bed liggen eten (19.00 gok ik)?

Wat voor eten zal ik maken (en hoe)? Het hoeft absoluut geen culinair hoogstandje te zijn maar wil wel graag gezellig met zijn allen aan tafel.

Ik zou er graag een geslaagde en gezellige middag/avond van maken maar ik heb totaal geen idee hoe ik dit eigenlijk aan ga pakken...

Eten, drinken, hapjes, drank, alles is nog open.

Iemand hier misschien die me kan 'redden'?
Het lijkt mij al geslaagd omdat jullie met zijn allen bij elkaar zijn.

Toen ik jonger was hadden we een tafeltje vol strooigoed en er lagen cadeautjes in. Warme choco met slagroom en kaasfondue. En natuurlijk een sinterklaascd op....

Good old memory's......
Nee echt?
Bij ons thuis vroeger maakte mijn moeder een grote pan macaroni, en aten we lekker bijtijds.

Later op de avond kwam er lekkers op tafel.
pannekoeken, zo tussen de kadootjes door.
Wij vieren het ieder jaar "ouderwets" en de laatste jaren doen we dat bij mij thuis. We eten een makkelijke maaltijd, b.v. een pasta of een stamppot, daarna een Sinterklazig toetje (b.v. tiramisu met pepernoten i.p.v. lange vingers), dan met z'n allen afwassen terwijl de koffie pruttelt en daarna kunnen we beginnen aan de suprises, gedichten en kadootjes! Bij de koffie serveer ik dan traditionele zoetigheden als taai taai, speculaas, gevuld speculaas, banketletter, kruidnoten, strooigoed, (niet alles tegelijk he, ik kies twee of drie dingen). Rond half elf ofzo nog lekker aan de bisschopswijn en we hebben een geslaagde avond!

Niet te druk over maken, gewoon goed plannen van tevoren en dan ervan genieten.

Hoe oud zijn je kinderen? Want als ze nog jong zijn, kun je er ook voor kiezen eerst voor hen kadootjes te doen, dan eten en als ze op bed liggen de kadootjes voor de volwassenen.
vroeger was sinterklaas bij ons pannenkoeken eten en chocomel met slagroom (en m'n ouders aten vooraf vaak nog erwtensoep maar dat lust ik niet graag)
Bij ons werd er iets van een stamppot gegeten oid, niet te moeilijk iig. En dan naar oma, waar Sinterklaas werd gevierd. Daar kregen we warme chocomel en banketstaaf. En dan rond 8 uur werd er op de deur gebonsd en kwamen de pakjes.

Dit jaar gaan we ook voor het eerst Sinterklaas vieren. We houden het nog klein, alleen ons gezin, maar de chocomel en de banketstaaf komen wel op tafel. Misschien dat we volgend jaar gaan proberen om het samen met mijn zusjes te vieren, maar dit jaar dus nog alleen ons eigen gezin.
Iets van stamppot oid is misschien wel een goed idee! (er zijn er 2 die liever geen macaroni eten, dus dat valt af)

Eerst eten, dan cadeaus, daarna nog hapjes lijkt me ook inderdaad een goede planning.

Mijn kinderen zijn 4, 3 en 6maanden, zulke dagen vreten energie en ik verwacht dus dat ze redelijk op tijd naar bed zullen gaan.

Van huis uit deden we hier eigenlijk nooit aan, Sinterklaas avond was bijna hetzelfde als alle andere avonden alleen kreeg iedereen na het eten 1 cadeautje. Vandaar ook dat ik misschien wat inspiratieloos ben

Ideeën blijven welkom hoor, maar alvast heel erg bedankt voor het meedenken allemaal!
Halverwege eten? Die kids zijn wrsch op van de spanning, zorg eerst maar dat die al een stuk of wat kado's mogen uitpakken. Wij doen altijd (met kleintjes) hun kado's en een deel van de onze voor het eten, dan eten (erwtensoep en pannenkoeken, wat een combi, maar op 5 dec smaakt 't heerlijk ) en als de kids in bed liggen doen we de surprises.
Mijn moeder maakte elk jaar een grote pan soep, erwten- of anders bruine bonensoep.

In de categorie: van te voren klaar te maken en niet te ingewikkeld. Dus het had ook best macaroni kunnen zijn of een stamppot, maar het was dus elk jaar soep.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
quote:jojon schreef op 05 november 2009 @ 21:17:

Halverwege eten? Die kids zijn wrsch op van de spanning, zorg eerst maar dat die al een stuk of wat kado's mogen uitpakken. Wij doen altijd (met kleintjes) hun kado's en een deel van de onze voor het eten, dan eten (erwtensoep en pannenkoeken, wat een combi, maar op 5 dec smaakt 't heerlijk ) en als de kids in bed liggen doen we de surprises.Hier min of meer hetzelfde. Voor het eten de kado's voor de kleintjes. Dan 2 soorten stampot (zuurkool en hutspot) met een toetje na (dit jaar maakt schoonzusje dat, dus geen idee wat). Tijdens en na het eten kunnen de kinderen met hun kadootjes spelen en als ze naar bed zijn doen we de surprises.
Ik zeg eerst de kadootjes, kinderen nog een boterham/pannenkoek oid (waarschijnlijk eten ze al genoeg pepernoten ed). Met allemaal nieuw speelgoed willen die kinderen echt niet lang aan tafel zitten.

En dan zelf gezellig aan tafel als de kinderen lekker in bed liggen/zitten te spelen. Eventueel kun je ook de kadootjes voor de volwassenen (als je die hebt) pas doen als de kleintjes klaar zijn.

Wij doen het met kerst al jaren zo, omdat de kinderen anders echt te hyper en over hun toeren raken van alle spanning die zoiets toch met zich meebrengt. Iedereen blij.
Bij schoonfamilie (met 3 kids) beginnen we rond 15.00uur. Eerst alle cadeautjes voor de kinderen, dan hebben ze ook nog tijd om ermee te spelen. Dan eten met zn allen, wij aan de koffie, kinderen nog even spelen en naar bed.

Als dat grut plat ligt, gaan wij aan de gang met cadeaus en gedichten (lootjes getrokken)

Bij mijn familie geen kinderen, wij gaan altijd gourmetten en ondertussen gedichtjes en cadeautjes, bevalt erg goed, kun je lekker rustig aan doen. Cadeautje, gedicht lezen, weer even doorgourmetten en kwartier later (ofzo) weer een pakje pakken.
Ik zou een grote pan boerenkool maken, lekker makkelijk, van tevoren klaar te maken en iedereen lust het.

Edit: plus, het is zo'n gezellig winters gerecht, past er helemaal bij op zo'n avond
Hier komt ook iedereen rond 16.00 uur. Wat drinken en dan eerst eten. Ik maak een grote pan soep, verschillende lekkere soorten brood, boter, kruidenboter, salade. Dan rond 18.30 bonkt de buurman op de deur en zet de cadeautjes ervoor. Dan cadeautjes uitpakken onder het genot van thee/chocomel en taaitaai, boterletter enz. Dat duurt een klein uurtje (wij hebben geen enorme familie en doen voor de volwassenen alleen een letter, de kinderen krijgen meer cadeautjes). Dan mogen de kinderen nog een uurtje spelen met hun nieuwe aanwinsten en dan naar bed. Als de kinderen op bed liggen nog een wijntje/frisje/wat lekkers.

Zo hebben we het vorig jaar ook gedaan, was een erg geslaagde avond.
Nou, nog even voor de duidelijkheid dan

Zo zou ik het doen:

15.00 - 17.00 uur

Cadeautjes uitpakken + speeltijd voor de kinderen, borrel met wat hapjes op tafel en voor de kinderen natuurlijk een schaal pepernoten. Zo tegen 17.00 uur kan jij de boerenkool (die je de dag ervoor hebt klaargemaakt ) opwarmen, tafel dekken, etc.

17.30

Met z'n allen aan tafel. Na het eten kinderen nog even spelen, jullie alle tijd op even op te ruimen en koffie te zetten etc.

19.00 uur

Kinderen liggen plat, koffie is klaar, speculaas(taart) erbij, en nu kunnen jullie nog verder met de avond! (weet eigenlijk niet of jullie lootjes hebben getrokken ofzo??)
Hoi Noni,

Naast de tips van hoe&wat, kun je misschien nog wat recepten vinden bij onderstaande topics (voor als je bijv. zelf ook zoetigheden wilt maken):

Sinterklaas / 5 december hapjes en gerechten

Ze zijn alweer gespot

Zelf Sinterklaas-lekkernijen maken

5 december-food!

Pepernoten

Deze topics staan op de 2e pagina van de Index, ongeveer halverwege de pagina.

Succes!
Wat super van jullie zeg! En wat lief dat jullie zo mee denken!

Bedankt ook voor je 'schema' Mariss, ik denk dat ik 'm maar uitprint en gebruik voor dan

We hebben geen lootjes oid getrokken, wel afgesproken dat van de volwassenen ieder een kleinigheidje voor 1 iemand mee neemt, en de kinderen krijgen van allemaal een cadeautje.

(goed dat iemand hier de buurman noemt, ik zou hem zo vergeten te vertellen hoe laat ed. )

Boerenkool vind ik een erg goed idee! Lekker makkelijk en dat lust iedereen.

Misschien dat ik ook wel zelf een toetje ga maken dan, weet nog niet wat.

Oh trouwens, hebben jullie nog drink/drank tips? Zelf drink ik nagenoeg alleen maar water en thee, zeker bij het eten niets anders. In mijn schoonfamilie zijn het normaal gesproken echte wijndrinkers, maar daar weet ik echt niets van.

Thee; er staan erg leuke en lekkere dingen bij die topic-tips van je! Ga er zeker wat mee doen!
Noni, kijk anders even in het topic 'welke wijn is lekker van de Aldi / Lidl' staan genoeg ideeen en niet duur.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven