aardappel
donderdag 24 februari 2011 om 13:39
Geen zin om boodschappen te doen. In huis: sperziebonen, aardappelen (iets kruimig) en een hamburger.
Alleen heb ik een hekel aan gekookte aardappel. Wil een soort gratin maken, want heb ook nog slagroom (200cc) en 2 eitjes in huis. En een heel klein restje geraspte kaas.
Wie heeft er een tip, ik kan natuurlijk een mixje maken van losgeklopte ei en alle room daarbij, maar weet iemand de juiste verhouding. Dat het niet te droog wordt maar ook geen soepje.
Op internet vind ik teveel tips.
Ik heb ook geen zin in mijn eigen favoriete aardappelgratin, daar moet je de aardappels heel dun voor schaven, en dat moet ook met vastkookende aardappels. En als ik die verhouding gebruik weet ik niet of het lekker wordt met grotere stukken kruimige aardappels.
Alleen heb ik een hekel aan gekookte aardappel. Wil een soort gratin maken, want heb ook nog slagroom (200cc) en 2 eitjes in huis. En een heel klein restje geraspte kaas.
Wie heeft er een tip, ik kan natuurlijk een mixje maken van losgeklopte ei en alle room daarbij, maar weet iemand de juiste verhouding. Dat het niet te droog wordt maar ook geen soepje.
Op internet vind ik teveel tips.
Ik heb ook geen zin in mijn eigen favoriete aardappelgratin, daar moet je de aardappels heel dun voor schaven, en dat moet ook met vastkookende aardappels. En als ik die verhouding gebruik weet ik niet of het lekker wordt met grotere stukken kruimige aardappels.
donderdag 24 februari 2011 om 13:49
quote:Blackdress schreef op 24 februari 2011 @ 13:48:
Ik zou ze met schil en al in blokjes snijden, in ovenschaal doen, rozemarijn erover en olijfolie. Knoflookteentjes erdoor husselen en 45 tot 60 min. in de oven op 200 graden. Lekkerder dan friet!Doe je dat met rauwe aardappels of met lichtgekookte? klinkt lekker namelijk.
Ik zou ze met schil en al in blokjes snijden, in ovenschaal doen, rozemarijn erover en olijfolie. Knoflookteentjes erdoor husselen en 45 tot 60 min. in de oven op 200 graden. Lekkerder dan friet!Doe je dat met rauwe aardappels of met lichtgekookte? klinkt lekker namelijk.
donderdag 24 februari 2011 om 13:50
donderdag 24 februari 2011 om 13:54
quote:Blackdress schreef op 24 februari 2011 @ 13:48:
Ik zou ze met schil en al in blokjes snijden, in ovenschaal doen, rozemarijn erover en olijfolie. Knoflookteentjes erdoor husselen en 45 tot 60 min. in de oven op 200 graden. Lekkerder dan friet!Voor de hoeveelheden hier het ah recept dat ik altijd gebruik:
http://www.ah.nl/recepten ... &rq=rozemarijn+aardappels
Ik zou ze met schil en al in blokjes snijden, in ovenschaal doen, rozemarijn erover en olijfolie. Knoflookteentjes erdoor husselen en 45 tot 60 min. in de oven op 200 graden. Lekkerder dan friet!Voor de hoeveelheden hier het ah recept dat ik altijd gebruik:
http://www.ah.nl/recepten ... &rq=rozemarijn+aardappels
donderdag 24 februari 2011 om 13:55
Voor bovenstaande ovenrecepten: rauwe (wel gewassen) aardappels in een hele hete oven (200-220 graden). 45-60 minuten. Prik erin om gaarheid te controleren.
Voor gratin zou je beter vastkokende aardappels kunnen nemen, maar hier toch het recept:
Aardappels schillen en in dunne plakjes snijden. Dakpansgewijs in ingevette ovenschaal leggen. Melk met daarin geperst knoflookteentje, peper en zout over de aardappels gieten, totdat ze driekwart onder staan. Half uur - drie kwartier in hete oven (200 graden). 5 minuten voor eindtijd kaas erover strooien, zodat ie smelt & knapperig wordt, maar niet verbrandt.
Je kunt de melk vervangen door room. Ik zou echter niet alle room gebruiken, wordt volgens mij megazwaar.
Eet smakelijk!
Voor gratin zou je beter vastkokende aardappels kunnen nemen, maar hier toch het recept:
Aardappels schillen en in dunne plakjes snijden. Dakpansgewijs in ingevette ovenschaal leggen. Melk met daarin geperst knoflookteentje, peper en zout over de aardappels gieten, totdat ze driekwart onder staan. Half uur - drie kwartier in hete oven (200 graden). 5 minuten voor eindtijd kaas erover strooien, zodat ie smelt & knapperig wordt, maar niet verbrandt.
Je kunt de melk vervangen door room. Ik zou echter niet alle room gebruiken, wordt volgens mij megazwaar.
Eet smakelijk!
donderdag 24 februari 2011 om 14:02
Niet in tip voor nu, want je hebt het vast niet in huis, maar wat heel lekker is met vastkokende of evt iets kruimige aardappels is ze in blokjes/grove stukken snijden, dan vijf minuten voorkoken, afgieten en dan maismeel/fijne polenta erdoorheen mengen. Dit over de aardaapels strooien en dan met deksel op de pan flink schudden. Op een bakblik leggen, zout en peper erover strooien en wat olijfolie. Dan ongeveer een half uur op 180 graden tot de aardappels goudbruin zijn.
De aardappels worden op deze manier extra crunchy en dat is echt heel lekker.
De aardappels worden op deze manier extra crunchy en dat is echt heel lekker.
donderdag 24 februari 2011 om 14:18
hamburger heel klein snijden, bakken met boter of olie
Sperzieboontjes koken
Aardappelpuree maken (hiervoor gebruik je dan de slagroom)
Alles in een schaal(tje) doen:
Gehakt (met olie of boter waarin je hebt gebakken) onderin
Daar boven op de boontjes
Daar boven op de aardappelpuree
Daar over dan de kaas
Zet het nog even een kwartiertje in de oven op 180 graden (en liefst ook nog even 5 tot 10 min onder de grill voor een lekker crunchy laagje kaas). Is echt lekker!
Ik maak het zelf overigens altijd met gehakt, en dan doe ik er ook nog plakjes tomaat tussen, maar ik denk dat het zonder tomaat en met hamburger ook heel lekker is .
Sperzieboontjes koken
Aardappelpuree maken (hiervoor gebruik je dan de slagroom)
Alles in een schaal(tje) doen:
Gehakt (met olie of boter waarin je hebt gebakken) onderin
Daar boven op de boontjes
Daar boven op de aardappelpuree
Daar over dan de kaas
Zet het nog even een kwartiertje in de oven op 180 graden (en liefst ook nog even 5 tot 10 min onder de grill voor een lekker crunchy laagje kaas). Is echt lekker!
Ik maak het zelf overigens altijd met gehakt, en dan doe ik er ook nog plakjes tomaat tussen, maar ik denk dat het zonder tomaat en met hamburger ook heel lekker is .
donderdag 24 februari 2011 om 15:49
http://www.ingredienten.nl/
Kun je aanklikken welke ingrediënten je in huis hebt, aan de hand daarvan verschijnen recepten.
Kun je aanklikken welke ingrediënten je in huis hebt, aan de hand daarvan verschijnen recepten.
“Don’t look back – you’re not going that way.”