Aubergine

05-02-2009 15:18 46 berichten
Aubergines zijn lekker maar lastig. Ik gebruik ze oa. voor het maken van moussaka of als onderdeel van een mediterrane salade. Het is alleen zo'n pokkewerk om ze te ontbitteren: zouten, wassen, deppen en dan pas grillen. Weet iemand een eenvoudige manier om met aubergine te werken? En is dat ontbitteren überhaupt nodig?
Alle reacties Link kopieren
Ik ontbitter nooit mijn aubergines :-S

Als ik ze op zn surinaams manier klaarmaak doe ik wel een heel klein beetje melk erdoor om de smaak te neutraliseren (ofzo). Als ik geen melk in huis heb doe ik het net zo goed niet.
Perfectionisme is niet perfect...
Hoe gril je ze dan? want volgens mij blijven ze anders vrij hard en bitter.

Hier een recept (surinaams):

Ik gril niet, maar stoof ze dus. En verwerk aubergine ook vaak in een ovenschotel. Kan het recept zo ook wel even hier neerzetten als je wilt..

2 aubergines

1 teentje knoflook

50 gr. gedroogde garnalen

1 tomaat

2 bouillonblokjes

½ uitje

zwarte peper

4 eetl. olie.

De garnalen wassen en een half uurtje weken in heet water. De knoflook en ui snipperen. Vervolgens de aubergines schillen en in kleine blokjes snijden. Verhit de olie verhitten en fruit hierin de knoflook en ui. Daarna de garnalen toevoegen en goed omscheppen. Als de garnalen al wat doorgebakken zijn, de in kleine stukjes gesneden tomaat toevoegen en flink omscheppen. Daarna de aubergine toevoegen alsook de bouillonblokjes en de zwarte peper. Afgedekt laten stoven totdat de aubergine gaar is

Ziet er goed uit. Dank je!
Ik ben er ook mee gestopt, vind het echt onzin.
Vertel, vertel. Wat doe jij met aubergines?
ontbitteren?? die dingen zijn toch niet bitter!!

Mijn recept:

Gevulde aubergine

- grote aubergine

- uitje

- (vlees)tomaat

- pijnboompitten

- oude kaas (mijn favo: old amsterdam)

aubergines in de lengte doorsnijden

uithollen

uitje fruiten

aubergine vruchtvlees in stukjes

de tomaat in blokjes

aubergine en tomaat bij uitje even laten fruiten

pijnboompitten roosteren

kaar raspen

helft van de kaas en de pijnboompitten door het goentemengsel

holle aubergines vullen

rest van de kaas we over strooien

aubergine's afdekken met folie en in de oven

na 15 min folie er af en even (10 min) de kaas laten bruinen

Eet smakelijk
Deze heb ik van de week al eens in een pasta-topic gezet:

Gegrilde groenten

In grove stukken/plakken gesneden ui, tomaat, courgette, aubergine, paprika en olijven omscheppen met 2 el olijfolie, knoflook en (liefst verse) italiaanse kruiden. Naar smaak peper en zeezout toevoegen. De boel in een flinke ovenschaal doen en 3 kwartier op 220 graden in de oven zetten.

Ondertussen een keer omscheppen.
Snij de aubies in de lengte doormidden, dan kruislinks insnijden (als een biefstuk) maar de schil heel laten. Marinade maken van olijfolie, knoflook, peterselie, zout en rode peper. Deze op de opengesneden aubergine gooien en een half uur in de oven. Lekker zoet en zacht ; ) Dit is het állerlekkerste op de barbeque... ontbitteren doe ik ook nooit. Soms gooi ik er wel flink wat zout op om het vocht eruit te halen, als ik ze wil bakken, maar dat poets ik er dan gewoon weer af, niks wassen enzo.
Ontbitteren? Moet dat dan?

Ik snij ze in dikke plakken, smeer ze in met olijfolie en grill ze in een grillpan. Halverwege even omdraaien. Ze zijn altijd heerlijk! Ik maak vaak een broodje met een hamburger, courgette, aubergine en tomaat. Heerlijk.

2 eetlepels olie

2 aubergines, in kleine blokjes

500 gram gehakt, half om half

1 theelepel korianderpoeder

1 blik blokjes tomaat (a 400 gram)

2 bakken aardappelpuree met olijfolie (a 450 gram)

175 gram gemalen oude kaas

zout

peper

grote ovenschaal, ingevet

Bereidingswijze van Ovenschotel aubergine-gehakt

Verwarm de oven voor op 225 graden C. Verhit de olie in en grote koekenpan of braadpan. Schep de aubergineblokjes om en bak ze op hoog vuur lichtbruin. Schep het gehakt, 2 theelepels zout en de korianderpoeder erbij. Bak door tot het gehakt rul uit elkaar valt en begint te kleuren. Giet nu de tomatenblokjes bij het aubergine mengsel in de pan en laat op hoog vuur 5 minuten inkoken, roer regelmatig. Breng op smaak met zout en peper.

Verdeel de helft van de aardappelpuree over de ovenschaal. Schep het auberginemengsel erover en hier overheen de andere helft van de puree. Strooi de kaas over de puree en schuif de ovenschaal 10-15 minuten in de voorverwarmde oven, tot de puree goed heet is en het geheel een mooi goudbruin korstje heeft.

Ontbitteren??

Ik gebruik aubergines eigenlijk meestal op twee manieren:

Dunne plakjes snijden en grillen in de grillpan, netzoals wat courgette, ontvelde paprika en dan lekker wat goede olijfolie erover en wat zeezout en peper uit de molen, eventueel wat knoflook uit de pers naar smaak... Lekker bij basic pasta met wat olijfolie, p&z en vers grof geraspte Parmiggiano.

Je kunt ook de aubergine in de lengte in vieren snijden, dan heel dunne plakjes snijden en in ruime bak doen. Zout erover strooien, NIET TEVEEL, en even laten staan. Dan droogdeppen met keukenpapier. Je zet nu een anti-aanbakpan op, wat olijfolie waar je in kan bakken, en dan de courgetteplakjes erbij. Steeds goed omroeren, tot je uiteindelijk mooie goudbruine plakjes hebt.

Dit doe je in een andere pan. Nu kun je in dezelfde pan wat knoflook persen en fruiten, en je kiepert er een blik ontvelde tomaten bij die je wat fijner hebt gemaakt, er mogen best nog wat stukjes tomaat in zitten. Dan bij de aubergines doen, verse basilicum erbij (niet snijden maar scheuren/plukken!) en eventueel op smaak brengen (pas op met zout, je hebt al zout op de aubergines gedaan!) Heerlijk bij pasta, maar als je verse korianderblaadjes toevoegd is het ook erg lekker met couscous en wat gebakken falafelballetjes!

Oké, we doen er nóg eentje (schiet me net te binnen)

Ook erg lekker: Caponata! Italiaans gerecht met courgette, zwarte olijven, ansjovis, tomaten, knoflook en basilicum... heb het recept van een Italiaanse vriend, ik moet even zoeken voor het recept...)

Ik krijg gewoon trek in lekkere hapjes nu ik dit zo allemaal lees en opschrijf!
Die van Yette doe ik ook weleens, heerlijk recept als je geen zin hebt om te koken, maar toch groenten wilt eten.
quote:Ring1981 schreef op 05 februari 2009 @ 15:42:

Ontbitteren? Moet dat dan?

Ik snij ze in dikke plakken, smeer ze in met olijfolie en grill ze in een grillpan. Halverwege even omdraaien. Ze zijn altijd heerlijk! Ik maak vaak een broodje met een hamburger, courgette, aubergine en tomaat. Heerlijk.Aaaaahhhhh.....
Recept van de AH trouwens. Stond op een van de kaartjes, die altijd bij de groente afdeling staan.

Voor de lekker kan je ook nog wat tapenade of pesto op het brood smeren voor je het gaat beleggen. Met een ciabatta is het echt smulen.
Ik kan een van m'n favorieten even niet vinden, dolma's van gedroogde aubergine, gekookt in tomatensaus...
Oh, wat een lekkere recepten allemaal. Ik ben ook zo dol op aubergine!

Ontbitteren, daar heb ik nog nooit van gehoord. Ik maak regelmatig mousake, of gooi ze door de pasta heen, maar meestal eet ik ze gewoon gegrild.

Iets wat ik pas voor het eerst gemaakt heb: -erg simpel, maar wel lekker!- Aubergine bakken in olie. Zout en peper erop; Een tomatensausje maken (met tomatenpuree/ui en kruiden); plakjes mozzarella en aubergine in elkaar rollen. Deze rolletjes in een ovenschaal leggen waar je de tomatensaus ook in doet En vervolgens parmezaanse kaas eroverheen strooien.
Count your blessings...
quote:FritsvanEgters schreef op 05 februari 2009 @ 15:44:

[...]

Aaaaahhhhh.....

Da's toch lekker. en dan met sesamzaadjes er over.

kan ook met courgette
O ja, deze was veel werk, maar echt superlekker!

Geroosterde aubergine en knoflooksoep

Oven voorverwarmen tot 200 graden.

Rooster de ongepelde teentjes van een bol knoflook (in aluminiumfolie, ongeveer 40 minuten in de oven) en knijp ze vervolgens uit boven een schaal. Maak een pasta van de knoflook, een scheutje olijfolie en een half kopje gehakte peterselie, basilicum en oregano. Op smaak brengen met zeezout en peper.

2 grote aubergines in de lengte halveren en de opengesneden kanten met het mengsel besmeren. In een licht ingevette ovenschaal 30 minuten bakken. Af laten koelen en dan het vruchtvlees met een lepel uit de aubergines schrapen.

Fruit een gesnipperde ui aan in olijfolie en voeg na een paar minuten de aubergineprut en een geperst teentje knoflook (jawel, nog een ) toe. Na nog een paar minuten bakken anderhalve liter groente of kippenbouillon toevoegen en het geheel aan de kook brengen. Ongeveer 10 minuten koken op een zacht vuurtje. Pureer de soep met de staafmixer. Roer er tot slot een bakje crème fraîche door en breng de soep op smaak met cayennepeper en zeezout.
Doet niemand dat dan, de plakken aubergine inzouten en ze vervolgens laten 'zweten'? (waarbij de - vermeende - bittere smaak verwijnt) Maar ik ben blij als het niet meer hoeft, want het is een heel werk.
Nee, ik niet. Had er ook nog nooit van gehoord.
Ik ook niet dus. Sorry Frits!
quote:FritsvanEgters schreef op 05 februari 2009 @ 15:59:

Doet niemand dat dan, de plakken aubergine inzouten en ze vervolgens laten 'zweten'? (waarbij de - vermeende - bittere smaak verwijnt) Maar ik ben blij als het niet meer hoeft, want het is een heel werk.Dat doe je dus om het zout aan de aubergine te onttrekken zodat je het beter kan bakken/grillen... niet om de aubergine minder bitter te maken. Courgette is geen bittere groente, proef maar eens goed! Spruitjes zijn bittere groente, en witlof...
Hebbes! Ik ken dit recept uit mijn hoofd, dankzij google hoef ik het niet helemaal op te schrijven

Ik doe altijd nog een flinke schep tomatenpurree door het water bij de aubergines.

Zakken gedroogde aubergines koop je bij turkse winkels. Ze zien er zo uit:

.

Ik koop ze vaak als verse aubergines onbetaalbaar zijn. Je kan ze vullen, maar ook verkruimelen en weken en dan bijvoorbeeld door pastasaus doen.

Stuffed Dried Eggplant - Red Pepper with Sour Sauce (Ekþili Kýþ Dolmasý)

Ingredients Measure Amount

Dried eggplant 12 piece 225 gr

Dried red pepper (for stuffing) 6 piece 60 gr

Rice 1 cup 180 gr

Onion 3 medium size 180 gr

Ground Meat (medium fat) 1 1/7 cup 200 gr

Tomatoe paste 5 tablespoon 50 gr

Pepper paste 2 tablespoon 20 gr

Salt 2 teaspoon 12 gr

Black Pepper 1 teaspoon 2 gr

Allspice 1 teaspoon 2 gr

Red pepper 1 teaspoon 2 gr

Garlic 10 clove 30 gr

Water 2 1/2 cup 500 gr

Lemon juice 6 tablespoon 60 gr

Preparation

Simmer dried eggplant shells in a large saucepan for 15 minutes; drain. Add cold water. Soak overnight; drain. Set aside. Place dried red pepper shells in a large bowl, pour boiling water over pepper shells. Cover and let stand until peppers are softened; drain. Rinse and set aside. Combine graund meat, rice, finely chopped onions, tomato paste, hot pepper sauce, minced garlic, salt and spices. Add 1/2 cup of water mixing thoroughly. Fill eggplant and pepper shells with filling about 2/3 full. Arrange in a large and shallow saucepan side by side with open sides up. Heat remaining water. Add to dolmas. Cover and simmer for 45 minutes or until rice is tender. Reduce heat. Stir in lemon juice and crushed garlic. Remove from heat. Let stand for 15 minutes before serving. Serve hot.
yette wijzigde dit bericht op 05-02-2009 16:13
Reden: ik vond het niet goed genoeg :)
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven