ayurvedic dieet

14-01-2010 11:49 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi, heeft iemand ervaring ayurvedic koken? Ik denk ik ben vata+pitta en op zoek naar recepies voor dat combinatie type
Wiezemoeder?
klinkt zweverig en indiaas, maar ik heb er nog nooit van gehoord
quote:misschicken schreef op 14 januari 2010 @ 11:57:

Wiezemoeder? Hahahahaha
Als je het nuchter bekijkt, lost alcohol niets op.
in die traditie zij geloven in dat je moet eten wat goed is voor jou. dat hangt af van wat jij bent voor een type mens
Van pitabroodjes heb ik nog wel wat recepten maar vata helaas niet. Misschien kan je die er zelf later nog bij doen .
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Misschien vind je panirkebabjes lekker? In jou geval misschien met een vruchtensalade en rijst erbij? Is wel heel veel werk.
hoe weet je dan of je vat of pitta bent of wat anders en misschien is het makkelijker om meer met punten kommas enzo te werken
Ja, ik heb een tijdje ayurvedisch gegeten.

Een goed basiskookboek is dit boek:

Het ayurvedisch kookboek

En op deze site staan veel recepten (het zijn meerdere pagina's vergeet niet onderaan verder te klikken):

Recepten
wat zijn eigenlijk recepies
En op deze site staat onderaan de pagina precies wat een Vata-Pitta type kan eten:

Voedsel voor Vata-Pitta type
Misschien een kookboek aanschaffen?

Ayurvedisch koken voor de Westerse keuken

Alledaagse recepten uit de Westerse keuken bereid volgens de Ayurvedische principe
Nou, zat ik dus helemaal goed met m'n suggestie
Een vruchtensalade en rijst is gewoon gezond. Dus voor iedereen goed.

Sorry, maar ik geloof niet in dit soort dieëten.
.
Natuurlijk is dat voor iedereen gezond. Ze zeggen ook niet dat het voor anderen niet gezond is hoor
@ikwilafvallen: al het voedsel binnen een ayurvedisch dieet is gezond, voor welk type dan ook. Binnen een ayurvedisch dieet eet je altijd veel granen, groente en fruit; het is uitgebalanceerd en je krijgt alle benodigde voedingsstoffen binnen, dus het heeft niets te maken met bijvoorbeeld een low-carbdieet of zo.

Ik heb zelf met een dieet voor mijn type wel goede resultaten geboekt.

Ayurvedische geneeskunde bestaat niet voor niets al 3000 jaar.
quote:brittney schreef op 14 januari 2010 @ 12:02:

in die traditie zij geloven in dat je moet eten wat goed is voor jou. dat hangt af van wat jij bent voor een type mensAh zo..nou chocolade is enorm goed voor mijn psyche....voor mijn lijf wat minder
Dat is fijn robo.
quote:brittney schreef op 14 januari 2010 @ 12:02:

in die traditie zij geloven in dat je moet eten wat goed is voor jou. dat hangt af van wat jij bent voor een type mens

en hoe kom je daar achter?

ik ben 'n chips en frietmens, maar als ik vooral dat eet dan kom ik ook vooral veel aan
quote:robo schreef op 14 januari 2010 @ 12:16:

@ikwilafvallen: al het voedsel binnen een ayurvedisch dieet is gezond, voor welk type dan ook. Binnen een ayurvedisch dieet eet je altijd veel granen, groente en fruit;

dat zou voor mij dus niet werken: van graanproducten krijg ik 'n vreetkick, van teveel fruitsuikers ook

ik doe het dus wel koolhydraatarm en eet eiwit en vetrijk om mij goed te blijven voelen tijdens periodes van lijnen
Ik heb het ajurvedisch eten en koken van huis uit meegekregen, maar ik hou me er zelf niet aan. We eten bijvoorbeeld 3-4 keer per week vlees. Maar er zijn wel gerechten die ik nog regelmatig maak, zoals dahl en panir - dat laatste vinden de kinderen ook leuk om te maken. We verzinnen er telkens iets anders mee. Maar eigenlijk merk ik vooral dat ik in de winkel andere keuzes maak door de kennis van wat wel en niet gezond is.
Dank voor alle goede tips die ik krijg. Ik ben dus engelstalig maar snap genoeg te lezen dat ikwilafvallen dom is of schrijft. Ayurveda is een mooi instrument niet alleen om af te vallen maar voor een gezond geest en lichaam (psyche ook dus). Je kan test doen voor welk type en wat dan beter wel en niet eten. Ik ken alleen te weinig menus en wil variatie. Ik ga de tips bekijken, Yvette, Robo, borderwalk ea, thanks!
Dat heb je snel ontdekt dat ik dom ben! Hulde!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven