Aziatisch eten!

15-04-2009 15:08 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben helemaal dol op aziatisch eten. Noodles, curries, loempia's, samosa's, you name it en ik eet het



Natuurlijk ben ik altijd op zoek naar succesreceptjes van anderen dus vandaar dit topic!



Mijn succesjes zijn pad thai en thaise groene curry. Verder maak ik ranzig lekkere onion badji en is mijn korma ook heel goed te doen.



Wie houdt er ook zo van de aziatische keuken en wat zijn jullie toppers?
Alle reacties Link kopieren
Oeps, foutje
Gooi het recept voor die ranzig lekkere onion badji eens neer dan :-)
Ik houd ook van de Aziatische keuken mn Thais en Japans (maar wil niet discrimineren, ik ben net zo dol op de Indiaase, Indonesische en (minder aziatisch, haha) de Italiaanse & Spaanse!)



Maak ook Pad Thai en groene curry. En Sushi natuurlijk.



Maar deze is ook fijn:

Aziatische Noedelsalade - 6 personen (uit een kookboek van Donna Hay)



Aziatische dressing

3 knoflooktenen, gepeld en gehakt

2 cm gemberwortel, fijngehakt of geraspt

2 el soyasaus (staat helaas niet bij wat voor, ik gebruik kikoman of ketjap asin)

1-2 el zoete Thaise chilisaus, naar smaak

1 el vissaus

2 el pindakaas

2 lente-uitjes

handje koriander blaadjes

125 ml water



Salade

500 g Chinese noedels (neem zelf juist meestal japanse Soba, die zijn minder plakkerig)

1/2 kop pinda's, geroosterd



Garnituur

2 lente-uitjes, fijngehakt

1/4 kop verse koriander gehakt

1 rode paprika, in blokjes



Voor de dressing: Pureer alle smaakstoffen, pindakaas en kruiden tot een vrij gladde massa. Kook de noedels volgens de aanwijzing op de verpakking. Laat uitlekken en afkoelen. Doe de noedels in een grote schaal. Meng met de saus.

Serveer de salade op kamer temperatuur. Voeg, als je de salade een tijdje van tevoren maakt een scheutje extra olie toe tegen het plakken.



Ik gebruik dit als basis. Ik voeg vaak nog meer of andere groenten toe, zoals peultjes en broccoli en shii take. Doe er soms ook garnalen bij.



Weet meteen wat ik vanavond ga eten!
Alle reacties Link kopieren
mag ik je pad thai recept?



Mijn Tom kha kai mag er zijn, evenals de laab moo (pikante gehaktsalade met munt)



Jullie zien, mijn voorkeur is thais!!

Ik zie hier graag meer beproefde recepten verschijnen



yummmmm!!!
Alle reacties Link kopieren
quote:Riz schreef op 15 april 2009 @ 15:15:

Gooi het recept voor die ranzig lekkere onion badji eens neer dan :-)Ui in dikke ringen snijden en met wat zout in boter bakken. Papje met kikkererwtenmeel en currypoeder maken. Afgekoelde ringen door bloem halen en vervolgens in papje dippen. Handeltje frituren en af laten koelen(als het lukt) en met een koud biertje opeten
Alle reacties Link kopieren
quote:luzzeke schreef op 15 april 2009 @ 15:58:

mag ik je pad thai recept?



Mijn Tom kha kai mag er zijn, evenals de laab moo (pikante gehaktsalade met munt)



Jullie zien, mijn voorkeur is thais!!

Ik zie hier graag meer beproefde recepten verschijnen



yummmmm!!!



Eerlijk oversteken



Pad Thai;

Ui, knoflook en halve fijngesneden kool bakken. Noodles naar keuze koken. Zoete ketjap, vissaus, pindakaas, sojasaus, limoensap en fijngesneden kaffirlime-leaves toevoegen. Goed mengen en naar smaak meer van het een of ander toevoegen. Met een paar eitjes een grove roerei maken en dit en de noodles aan het mengsel toevoegen.



Soms maak ik het met stukjes kip, maar het lekkerste is het met grote garnalen.
Hoe maak je dat papje dan, moet er water bij dat kikkererwtenmeel en currypoeder (gele kerrie)?
Alle reacties Link kopieren
Luzzeke ik ben wel benieuwd naar die gehaktsalade met munt.



maak zelf regelmatig curry's, meestal met wat groente (parika, ui, wortel, peultjes) en jumbogarnalen en wat citroengras, vissaus enz.



Laatst zalm gemaakt met wat knoflook, peper, zout en sojasaus in een alu-pakketje in de oven. Daarbij pandangrijst gegeten en spinazie met gembersiroop.
anoniem_21016 wijzigde dit bericht op 19-04-2009 13:47
Reden: pePer, geen peer...
% gewijzigd
Everytime you make a typo, the errorists win.
Alle reacties Link kopieren
Weet iemand wat ze bij de échte nasi goreng zoals oa in indonesie gooien? Ik vind t zoooo lekker maar krijg het gewoon niet voor elkaar om het hier hetzelfde te maken!!!
Alle reacties Link kopieren
Ik ga morgen thaise roerbakeend maken, als het een succes is zet ik 'm hier neer. De recepten van tom kha kai en laab moo volgen later deze avond. Heb net gegeten maar van deze recepten krijg ik weer trek. We gaan in oktober 3 weken naar Thailand... oehhh 3 weken alleen maar thais eten!!!!
Alle reacties Link kopieren
Voor nasi worden restjes groenten en vlees (en ei) gebruikt. Het kan dus eigenlijk vanalles zijn en van keer tot keer verschilen!
Alle reacties Link kopieren
Al vaker geschreven hier, maar de verse vietnamese loempia's zijn favoriet.



Rijstevellen weken in heet water

vullen met glasnoedels, fijngesneden garnalen, reepjes wortel en komkommer, koriander en fijngehakte pinda's of cashewnoten. Oprollen en dippen met chilisaus die aangelengd is met ananassap en stukjes ananas. Saus o.b.v. sojasaus met een scheutje visssaus, een fijngesneden pepertje en geraspte gember.



Verder is rode curry met beef een succes. De potjes van XO hebben de beste curry en bij de toko hebben ze thaise basilicum en dat mag eigenlijk niet ontbreken.
Alle reacties Link kopieren
quote:luzzeke schreef op 15 april 2009 @ 19:11:

Ik ga morgen thaise roerbakeend maken, als het een succes is zet ik 'm hier neer. De recepten van tom kha kai en laab moo volgen later deze avond. Heb net gegeten maar van deze recepten krijg ik weer trek. We gaan in oktober 3 weken naar Thailand... oehhh 3 weken alleen maar thais eten!!!!Heb twee keer in Thailand een kookcursus gedaan. Echt heel leuk en leerzaam. Mischien een idee?
Alle reacties Link kopieren
quote:Madeliefje123 schreef op 16 april 2009 @ 07:23:

Voor nasi worden restjes groenten en vlees (en ei) gebruikt. Het kan dus eigenlijk vanalles zijn en van keer tot keer verschilen!





dankjewel!

ik heb t niet zo in de vingers, laten we t daar maar op houden;)
Alle reacties Link kopieren
Laat ik nou net een Japans geinspireerde salade bij elkaar hebben verzonnen, die een partij lékker was! Hiero:



Lauwwarme sashimisalade



paar handjes verse spinazie

halve courgette

halve komkommer

75 gr tauge

1 bosuitje

flink stuk gemberwortel

halve rode peper

2 vellen nori (zeewiervellen, die waar je sushi van maakt)

50 gr zeekraal

100 gr rauwe tonijn

sesamzaad

koriander

rijstnoodles/mihoen



Rooster het sesamzaad in een droge pan tot het goudbruin kleurt. Doe in een bakje en mik, met wat zonnebloem of arachide-olie, de halve in stukken gesneden komkommer, de gehakte chilipeper, de gehakte gemberwortel, de in repen geknipte nori en de zeekraal in de pan. Beetje roeren, niet te hoog vuur.

Snij ondertussen de halve courgette en de bosui in dunne plakjes, de verse spinazie aan grove repen en meng dat met de tauge in een saladeschaal.

Maak een dressing van (goeie!) sojasaus, een scheut gembersiroop en wat rijstazijn. Snij de tonijn en stukjes en leg die in de dressing.

Kook en giet de noodles af en mik ze op de spinazie.

Blus het komkommermengsel af met een scheutje rijstazijn en een schepje suiker, en gooi dat weer bovenop de noodles. Daaroverheen komen de tonijn (ja, die blijft rauw) met de dressing. Maak af met een flinke hand sesamzaad en knip flink wat verse koriander over de salade. Om je stokjes bij op te vreten, werkelijk.



Over sojasaus trouwens: Ik heb gister in de toko een sushi-sojasaus gekocht voor het enorme bedrag van 1.50 geloof ik, en ik vind m echt onwijs goed. Even kijken of ik een naampje zie, oh ja, Kingzest staat er ergens bovenin een hoekje, verder alleen maar karakters op het etiket.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wat lekkere (aziatische) recepten opgeslagen uit Wie is de Chef. Maar nog niet gemaakt.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren




Hartstikke aziatisch, eet smakelijk!
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
hmm die onion badji lijkt wel op tempura.....?

Wow, die pad thai klinkt simpel, die ga ik snel maken!
Alle reacties Link kopieren
Gisteren een mega kookblunder gemaakt. Geïnspireerd door dit topic kreeg ik trek in curry. In heb vanuit Thailand zakjes met curry meegenomen. Even niet op gerekend dat deze veel sterker zijn dan hier in Nederland. Ik heb dus een heel zakje gebruikt op nog geen pond kipfilet. Dit was dus veel te scherp en het kwam ook niet meer goed. Hoeveel suiker en kokosmelk ik er ook bij gooide.



Zonde, want alles is in de prullebak beland en daarna heb ik maar snel pasta met zalm en crab in elkaar geflanst.
Alle reacties Link kopieren
Mag ik het recept van tom kha kai?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
quote:tiswah schreef op 15 april 2009 @ 17:28:

Weet iemand wat ze bij de échte nasi goreng zoals oa in indonesie gooien? Ik vind t zoooo lekker maar krijg het gewoon niet voor elkaar om het hier hetzelfde te maken!!!



Ik weet niet wat de "echte" nasi goreng is, maar ik maak hem zoals veel surinaamse en indische mensen hem in Nederland maken (degene die ik ken dan in ieder geval): met een zakje inproba nasi-groenten (zo'n zakje wat je moet wellen). Meestal ben ik geen fan van zakjes en pakjes, maar voor deze maak ik een uitzondering!

En dan natuurlijk kip erdoor (liefst van een hele kip, maar kipfilet kan ook) en eventueel spekjes. Dat is alles.
Alle reacties Link kopieren
Snelle Pad Thai:



Olie in de pan, blokjes gekruide tofu bakken, garnalen bakken, straight to wok noodles erbij, 2 eetlepels Pad Thai saus (verkrijgbaar bij goede toko) erbij. Ondertussen tauge overgieten met heet water en uit laten lekken. Tauge bij de noodles, eitje erdoor roeren en op smaak maken met vissaus.

On the side: fijngesneden bosui, seroendeng en een limoentje.
Alle reacties Link kopieren
Babi pangang:

1 ui fijnsnijden en mengen met 2 teentjes knoflook, 3 eetlepels ketjap, 2 eetlepels citroensap, eetlepel olie, 2 theelepels gemberpoeder en wat zout en peper. Hierin ongeveer een pond hamlappen (in reepjes) marineren (uurtje of zo).

Het vlees met de marinade bakken en ongeveer 45 min. laten sudderen tot het gaar is. (eventueel nog wat water toevoegen tussentijds).

Daarna in een ovenschaal overdoen en ongeveer 15 min. bakken in de oven op 200graden tot het vlees bruin en krokant is.



Sausje: fijngesneden ui en knoflook paar minuten bakken in olie. Erbij doen: 1 dl bouillon, 1 eetlepel azijn, 6 eetl. tomatenpuree en 1 eetlepel suiker. (moet eigenlijk ook nog een eetlepel droge sherry bij, maar dat heb ik nooit in huis )

Saus aan de kook brengen, 5 minuten zachtjes laten sudderen. Zout en peper naar smaak erbij.



Komt weliswaar uit een boekje, maar erg lekker!
Alle reacties Link kopieren
tom kha kai, pikante kip-kokos soep



500 ml kippenboullion

blikje kokosmelk

250 gr champignons

250 gr. kipfilet

stukje laos

ongeveer 5 citroenblaadjes

2 kleine pepertjes

50 ml citroen of linoensap

50 ml vissaus

koriander (vers)

stengel citroengras in stukjes van 1 cm





Maak boullion en voeg in stukjes gesneden kipfilet toe tot gaar is, Voeg dan kokosmelk,champignos, citroengras, citroenblad en laos toe. Laat dit even pruttelen. Voeg dan citroensap, vissaus en pepertjes in stukjes toe en laat op laag vuur even staan. Voor serveren met verse koriander en eventueel 2 halve cherry tomaatjes. Eet smakelijk!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven