Baby vegetarisch voeden?

12-02-2011 18:41 112 berichten
Alle reacties Link kopieren
Niet eens omdat we principieel vegetarisch zijn, wel vanwege CO2 en het broeikaseffect, dieronvriendelijke veehouderij en de kwaliteit van het huidige vlees (dierziekten, veevoeder, groeihormonen) eten vriend en ik zeer beperkt vlees (en dan van de biologische slager). We eten wel vis (ongeveer twee keer per week) en 'vleesvervangers'.

Kleintje, nu bijna acht maanden, krijgt nu nog borstvoeding en fruithap, moet straks ook aan de 'warme prak' en de boterhammetjes.

Het idee om het mannetje vlees te geven staat mij erg tegen. Ik wil zijn eten zelf klaar maken en vraag me af of het kwaad kan als hij met dezelfde frequentie vlees en vis eet, als dat wij dat doen?

Daarnaast vraag ik mij af of ik hem ook vleesvervangers kan geven? Of hoort het eten van vlees gewoon bij de dag-dagelijkse eetbehoefte van een kleintje? Of: is er een ondergrens?

Iemand kennis,ervaring en tips?
quote:iones schreef op 13 februari 2011 @ 16:54:

[...]

Weet je wat het is? De prijs die de mensheid gaat betalen voor dit gedrag. En hoe langer je nog op de aarde zult zijn, hoe hoger de prijs zal zijn. Kinderen zijn als het goed is langer op deze aarde dus.....

Daarom snap ik de houding van veel mensen niet.De natuur grijpt zelf wel in. Mensen zijn omnivoren, dus horen óók vlees te eten, net zoals veel andere diersoorten. De menselijke overbevolking zou moeten worden aangepakt, niet de vleesconsumptie.
quote:carenza schreef op 13 februari 2011 @ 17:06:

En zelfs wanneer vegetarisch opvoeden wel lukt, kan het omslaan wanneer ze het huis uitgaan en bijvoorbeeld in een studentenhuis gaan wonen! Lastig om dan geen vlees te eten!

Dat kan. Maar dat is dan hun bewuste eigen beslissing.

En het is zo dat de overbevolking aangepakt zou moeten worden, maar dat zou dan d.m.v. geboortebeperking moeten. Dat is humaner dan uitroeien.

En het is ook niet dat het niet deugt dat mensen vlees consumeren, maar de manier waarop deugt niet.
quote:Cateautje schreef op 12 februari 2011 @ 19:36:

Ik heb overigens een kennis, die is vegetrarisch opgevoed en heeft later op 16 jarige leeftijd besloten dat wel vlees wilde eten. De reden dat ze daar spijt van heeft als de haren op haar hoofd is, omdat ze de deur niet meer door kan. Ze weegt door dat geintje van haar ouders over de 100 kilo.Tja, zo ken ik iemand die met vlees is opgegroeit (vaders was slager). Die is op haar 16 vegetarier geworden en weegt nu ook over de 100 kg.
Mensen van normaal eten wordt je echt geen 100 kilo. Dat komt door allerlei tussendoortjes, snacks en te veel eten.
@ groenoogje, dat weet ik, dat weet zij. Maar dit was als reactie op Cateautje. Die de schuld van het te dik zijn aan het dieet dat haar kennis al kind "opgedrongen" kreeg.
Een toevoeging die ik vergeten was: veel mensen hier gedragen zich alsof je niet goed en gezond groot kan worden met een vegetarisch dieet. Nou heb ik toevallig veel Indiase collega's en een fors deel daarvan is strikt vegetarisch opgegroeid (net als hun ouders en grootouders etc.) en daar is het gezond en uiterst intelligent volwassen worden prima bij gelukt.
quote:groenoogje1962 schreef op 14 februari 2011 @ 15:12:

Mensen van normaal eten wordt je echt geen 100 kilo. Dat komt door allerlei tussendoortjes, snacks en te veel eten.

Inderdaad! Wat een bullshit om al dan niet vlees eten de schuld te geven! Gewoon met mate eten en niet te veel, en niet meer tot je nemen dan je nodig hebt.

(aan cateautje gericht)
quote:iones schreef op 14 februari 2011 @ 14:09:

[...]

En het is zo dat de overbevolking aangepakt zou moeten worden, maar dat zou dan d.m.v. geboortebeperking moeten. Dat is humaner dan uitroeien.

En het is ook niet dat het niet deugt dat mensen vlees consumeren, maar de manier waarop deugt niet.Zoals gewoonlijk eens .
quote:Cateautje schreef op 12 februari 2011 @ 20:26:

Je kind hoort vanaf nu een prak te eten, maar zeg ik niet.Mijn kind heeft nog nooit een "prak" gegeten. Hij is 1,5 jaar.
Interessant topic. Ik eet zelf alleen plantaardig eten mede om de planeet te sparen. Hoewel er nog geen zicht is op een kindje is het wel iets waar ik over aan het nadenken ben.

B12 en ijzer zijn inderdaad dingen waar op gelet moet worden. Voor kinderen zeker ook calcium. De kleine vegetariër schijnt ook een heel goed boek te zijn.

Overigens zijn alle beslissingen die je als ouder neemt "opgedrongen" (leefomgeving, wel of geen broer of zus, naam, wel of geen religie etc.). Aan het kind de taak om zijn of haar eigen weg te vinden. Aan de ouders de taak om het kind hier in te steunen.
quote:lolapaloeza schreef op 12 februari 2011 @ 19:13:

Ik vind het onverantwoord om een kind volledig vegetarisch op te voeden. Ik vind het ook triest.

Tjonge jong lolapaloeza, wat een bekrompen mening!

Ik heb twee kerngezonde dochters van 11 en 10.

Tot hun achtste hebben ze geen vlees of vis gegeten.

Ik wil het niet op mijn geweten hebben dat ze me (áls ze later ook vegetariër worden) verwijten dat ik ze dode dieren heb gevoerd.

(Nu maken ze zélf de keus om af en toe een plakje leverworst of een frikandel te eten)

Ze zijn zelden tot nooit ziek (geweest)

Uiteraard moet je er wel op letten dat ze genoeg voedingsstoffen binnen krijgen, maar daar is een fulltime vegetariër heel handig in.

Belle123: ik denk dat, als jullie je kindje gewoon laten eten zoals jullie het doen, het ventje echt wel een grote gezonde vent gaat worden.

Vleesvervangers gingen en gaan er bij mijn meiden ook nog steeds in.

Heerlijk vinden ze het en er zijn genoeg verschillende vegetarische schijven te vinden.
Ik ben een echte praktijkervaring! Ik ben vegetarisch opgevoed door mijn ouders. Ik heb dus nooit vlees gegeten (vroeger at ik wel af en toe vis), en ik ben kerngezond. Mijn zusje is net als ik een kerngezonde twintiger en ook vegetarisch opgevoed. Geen enkele reden tot twijfel dus! Wel herinner ik me dat we vroeger vitamine B bijslikten. Als je niet elke dag een ei eet (of heel veel zuivel) is dat wel aan te raden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven