basic rauwkostslaatjes ideeen gevraagd

15-08-2010 15:47 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
mn huidige hit is komkommer met een zakje Calve slamix poeder *bloos* en nu zoek ik wat afwisseling.

Wat zijn lekkere combinaties?

Ik ken alleen witlof met sinaasappel en bietjes met appel en ui, maar wat voor dressing past daarbij?

Alvast dank vd tips!
Volgens mijn vriendin vorige week (zelf nog niet geprobeerd); komkommer in de lengte halveren, zaadlijsten verwijderen en in blokjes snijden, mengen met blokjes verse mango en alleen zwarte peper en grove koriander toevoegen.
Trouwens, wat is Calvé slamixpoeder?

De sinaasappel/witlof heb ik wel eens gemaakt met wat geraspte wortel erdoor en klein beetje dressing van balsamico azijn met drupje honing, of ketjap/(olijf)olie en klein beetje gembersiroop.

Verder variëren met (pijnboom)pitjes of croutons.
Ze heeft nog een heeeeeel lekker (stuk meer bewerkelijk) recept, maar die heb ik hier niet bij de hand. Zal kijken of ik 't kan vinden of haar er opnieuw om vragen.
- Komkommer in repen schillen met dunschiller en mengen met flink wat zure atjar

- Komkommer in kleine blokjes snijden, mengen met zoete chilisaus (en eventueel uitje en verse koriander)

- Tomaten in stukjes snijden, mengen met geitenkaas (honing variant) (flink roeren dan smelt de kaas zo door de tomaten heen), beetje peper en zout er nog op
quote:thee schreef op 15 augustus 2010 @ 15:55:

Volgens mijn vriendin vorige week (zelf nog niet geprobeerd); komkommer in de lengte halveren, zaadlijsten verwijderen en in blokjes snijden, mengen met blokjes verse mango en alleen zwarte peper en grove koriander toevoegen.En wat citroensap en een rode ui!!!!":)
een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
oh ook lekker: wortel en appel raspen, door elkaar gooien, klein beetje mayo en eventueel nog wat krenten/rozijnen
Pittige rode maaltijdsalade

1 bosje radijs

2 gekookte bieten ( bakje kant en klaar gesneden van de appie vind ik makkelijker

1 rode paprika

250 gr cherrytomaatjes

1 spaanse peper

1 krop rode sla ( andere slasoorten kunnen ook hoor!)

1 dikke plak salami

1 rode ui

2 eetlepels balsomicoazijn

4 eetlepels olijfolie

1/2 eetlepel tomatenketchup

2 eetlepels gembersiroop

peper en zout

Alles klein snijden dressing maken en klaar
een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
@thee, het heet Salad Mix en zit per 3 zakjes verpakt in n cellofaantje.

Je moet er wat olie en water bij doen en dan heb je n vinaigrette met n smaakje.

Bij komkommer doe ik de paarse zakjes 'kruiden knoflook' en bij tomaat de oranje zakjes 'Italiaanse kruiden'. Ben nogal van het supersnelle gemaksvoer...
quote:vivafreak1 schreef op 15 augustus 2010 @ 16:10:

[...]

En wat citroensap en een rode ui!!!!":)

Ja duh, dat had je er niet bij gezegd

Blij dat ik nu de rode salade ook weer heb, ga'm opslaan.
quote:tijgermeisje schreef op 15 augustus 2010 @ 16:14:

@thee, het heet Salad Mix en zit per 3 zakjes verpakt in n cellofaantje.

Je moet er wat olie en water bij doen en dan heb je n vinaigrette met n smaakje.

Bij komkommer doe ik de paarse zakjes 'kruiden knoflook' en bij tomaat de oranje zakjes 'Italiaanse kruiden'. Ben nogal van het supersnelle gemaksvoer...Ah, die heb/had ik altijd van Aldi/Lidl.
Die van Freak is wat meer werk maar lékker!!!!!! Haha, sprak zei die geen 'gewone' bietjes lust.
Supersnel, simpel, heerlijk en zonder rare zakjes:

1 venkel heel fijn snijden

met de kaasschaaf Peccorino schaven, erdoor doen.

Klaar.

Is een Italiaans nagerecht.
Die Salad Mixen ken ik, handig!

Ik varieer veel met pijnboompitjes, croutons (ook te koop in diverse smaken). Vind 't ook lekker om door een 'gewone' salade (sla, komkommer, tomaat) fruit te gooien. Stukjes appel, gehalveerde druiven, sinasappel. Dan is het wel 't lekkerst om een dressing op honingbasis te gebruiken.

Hier staat ook meestal feta in de koelkast, ook erg lekker. Maar kleine blokjes belegen kaas kan ook. Of partjes gekookt ei.
o 2 stengels bleekselderij

o 1 bosje radijs

o 1 zachtzure appel

o 1 (rode) ui

o verse peterselie

o eventueel wat gepelde walnoten

dressing: (zooooo lekker)

o 2 eetlepels mayonaise

o 1 eetlepel yoghurt

o ½ theelepel kerriepoeder

o aromat

o zwarte peper

o een afgestreken theelepel suiker (of wat gembersiroop)
Mijn maaltijdsalade :

Ijsberg sla, komkommer, tomaat, kaas, pijnboompitten, ei, reepjes ham of spekjes (bourgondisch gekruid wel vet).

Sla fijn snijden, komkommer tomaat kaas fijn snijden in bakjes doen. Eieren koken en klein snijden en hamreepjes in bakjes doen. (Mocht je spek gebruiken deze bakken en tevens in een bakje doen). Zilveruitjes of rode ui (in ringen) of bosui (fijngesneden) in een bakje.Peterselie of thijm gehakt er naast.

Zakje salad mix met olijfolie en water mengen in een kannetje. Alles op tafel zetten en het is dan aan ieder wat hij/zij lekker vindt om te kiezen.

Hierbij donkerbruin brood met knoflookboter, kruidenboter. Tevens eten we het graag met krieltjes, een keer patatjes etc.

Natuurlijk kan je het ook gelijk op een bord leggen echter mijn kinderen eten meer en beter wanneer zij zelf samenstellen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Geraspte wortel (of julienne) met gember(siroop) en pistachenoten. Als je verse gember neemt ipv siroop kun je er nog een lepel honing doorheen doen.
Tof! Keep em coming

De eerste die ik ga proberen zijn de venkel met Pecorino en de geraspte wortel met gember en pistachenoten.

De andere salades klinken heerlijk maar ik begin maar met de opties met zo min mogelijk ingredienten...

Zal later even melden hoe de slaatjes zijn bevallen. (met name het bereiden haha! Ben dan wel n keukennitwit maar lust alles)
Wat arbeidsintensiever, maar heerlijk...

Gebaseerd op Jamie's "chop salad"

1 krop stevige sla (ijsberg, of nog beter Romaine)1 komkommer, in de lengte gehalveerd en zaadlijsten eruitiets uiigs, dus een sjalotje of bosje lenteui o.i.d1 avocado, niet te rijp1 bakje tuinkers1 citroen (uitpersen boven de avocada na het schillen)olijfoliepeper, zoutJamie doet al deze ingrediënten op een grote plank en"chopt" alles tot het fijn is, maar bij mij ligt dan alles naast mijn plank, dus ik doe het ingrediënt voor ingrediënt, fijnsnijden/hakken. Alles in een grote kom (inclusief dus al dat citroensap dat over de avocado zit), peper en zout erover, straaltje olijfolie erdoor, goed mengen (liefst met je handen), proeven, evt. meer olie, citroen, zout. Heerlijk!
Geraspte wortel met een dressing van gembersiroop en sesamolie en wat rode peper en knoflook,erdoor stukjes kip en rozijnen en tauge en bosuitjes en als je dat lekker vindt afgekoelde noedels.
Als dressing altijd een lekkere smaak-combinatie: mosterd, tijm en honing. Dat kun je als dip gebruiken en iets van olie, kwark of dikke yoghurt toevoegen. Ui en knoflook smaakt daar altijd bij.

Het kan ook gewoon als toevoeging aan iets uit een pot van mayoghonaise.
Coleslaw (jep, die van kfc)

Een halve witte kool in heel dunne sliertjes raspen en eventueel een wortel ook en een sausje maken van: 3 eetlepels mayonaise, 2 lepels yoghurt, beetje azijn, beetje suiker.

Dit allemaal mixen en opeten
quote:sabbb schreef op 16 augustus 2010 @ 14:35:

Coleslaw (jep, die van kfc)

Een halve witte kool in heel dunne sliertjes raspen en eventueel een wortel ook en een sausje maken van: 3 eetlepels mayonaise, 2 lepels yoghurt, beetje azijn, beetje suiker.

Dit allemaal mixen en opeten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven