bbq's en uit de kast komen -vegetarier-

05-06-2010 15:37 58 berichten
Hallo allemaal,

Sinds een paar maanden heb ik vlees en vis volledig van mijn menu geschrapt. De manier waarop het vlees en vis in de supermarkten geproduceerd worden, kan ik niet rijmen met mijn persoonlijke behoeftebevrediging.

Omdat het mijn keuze is, heb ik mijn omschakeling niet aan de grote klok gehangen. Vooralsnog weten alleen een select groepje van mijn besluit en houden ze er rekening mee tijdens het koken. Ze waren wel allemaal verbaast en sceptisch. Ik was (en ben) namelijk altijd gek op de smaak van vlees.

Tot zover geen probleem.

Maar nu begint het bbq-seizoen waar over het algemeen vlees centraal op het menu staat. Ik maak me nu al zorgen of mijn vegetarierheid van invloed gaat zijn op de komende bbq-avonden.

Wat ik mij nu afvraag is wat redelijk is om aan te geven bij de gastvrouw.

Niks zeggen is geen optie. Ik zou niet willen dat er vlees voor me wordt ingekocht terwijl ik het niet opeet.

Vis eet ik ook niet, dus dat is ook geen alternatief.

Voor mij hoeft de gastvrouw niet speciaal op pad om vegaburgers of iets dergelijks in te slaan.

Eigenlijk ben ik al tevreden met salades en stokbrood.

Hoe kan ik dit allemaal aangeven zonder een zeikerd te zijn? En hoe kan ik dit aangeven zonder een discussie aan te gaan over mijn keuze?
Alle reacties Link kopieren
quote:lekkeresnor schreef op 05 juni 2010 @ 15:37:

Niks zeggen is geen optie. Ik zou niet willen dat er vlees voor me wordt ingekocht terwijl ik het niet opeet.

Vis eet ik ook niet, dus dat is ook geen alternatief.

Voor mij hoeft de gastvrouw niet speciaal op pad om vegaburgers of iets dergelijks in te slaan.

Eigenlijk ben ik al tevreden met salades en stokbrood.

Je kan toch gewoon dit zeggen tegen de gastvrouw/heer? Niks mis mee.
Liever elitair dan een pauper!
Ik wilde nog een poll toevoegen, maar dat lukt niet, bummer.

Ik ben in ieder geval wel benieuwd naar de reacties!
Salades en stokbrood kun je toch op iedere barbeque vinden? Dan hoef je er mijns inziens niets over te zeggen van te voren.

Als de gastheer of gastvrouw dan een sateetje op je bord wil leggen, kun je toch volstaan met een 'nee, dankjewel'?

En als er dan nog vragen komen, kun je of liegen dat je een beetje ziek bent, of vertellen dat je probeert om vegetarier te worden. Klaar!

Biologisch vlees, van een goede zelfslachtende slager, zou je dat wel eten?
quote:Katherina schreef op 05 juni 2010 @ 15:42:

Als de gastheer of gastvrouw dan een sateetje op je bord wil leggen, kun je toch volstaan met een 'nee, dankjewel'?

Lijkt me niet redelijk. Die gastheer en gastvrouw hebben namelijk wel vlees voor je ingekocht. Het is dus redelijker om vantevoren simpelweg te zeggen: 'ik vind het leuk om te komen bbq'en, maar sinds een tijdje eet ik geen vlees en vis meer. Jullie hoeven niets speciaals voor me te kopen, want ik vind salades en stokbroodjes ook prima'.
Peas on earth!
Ik zou aangeven dat je geen vlees en vis eet en dan zelf vegaburgers meenemen als je daar zin in hebt.
Wat wordt er altijd hysterisch gedaan over 'uit de kast komen' als vegetarier. Geef gewoon even door dat de gastvrouw/heer voor jou geen vlees hoeft te kopen en dat je de salades wel eet. Klaar.
huzarensalade zit dan wel weer vlees in hé al zou je het niet zeggen.

Een vegaburger oid is net zo snel gekocht als bbq vlees hoor..

en wie een bbq organiseert komt vast wel in de supermarkt voor het bijbehorende bier/fris/wijn en saus en salade gedeelte...kleine moeite om dat een vleesvervanger voor jou mee te nemen.

En je kunt het natuurlijk zelf aanbieden mee te nemen.

(doe ik vaak omdat er anders steevast veel te veel van die burgers en vegaworstjes gehaald worden en dan net die ene die ik niet zo lekker vind maar dan wel verplicht voel om op te eten )

Geen problemen maken als die er niet zijn
Ze moeten inderdaad niet een portie voor jouw inkopen want anders heb je nog niets bereikt. Dus wel zeggen en gewoon zeggen dat stokbrood en salades goed genoeg zijn, ben je gewend, etc. Inderdaad vervelend dat er altijd weer mensen zijn die een niet fijne discussie aan willen gaan, gewoon in 2 zinnen neutraal je motivatie aangeven en aangeven dat je er verder niet over hoeft te discussieren, ieder zijn meug ofzo?
wat Erwtje zegt dus

Eventueel kun je nog aangeven dat je zelf wel iets mee wil brengen of je zou groente zoals aubergine of courgette of paprika of weet ik veel op de bbq kunnen gooien
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Daar heb je ook wel weer gelijk in Erwt.

Even van te voren melden dus. Wel zo netjes.
quote:PrinsesOpDeErwt schreef op 05 juni 2010 @ 15:45:

[...]

Lijkt me niet redelijk. Die gastheer en gastvrouw hebben namelijk wel vlees voor je ingekocht. Het is dus redelijker om vantevoren simpelweg te zeggen: 'ik vind het leuk om te komen bbq'en, maar sinds een tijdje eet ik geen vlees en vis meer. Jullie hoeven niets speciaals voor me te kopen, want ik vind salades en stokbroodjes ook prima'.

Mee eens.

Ik zie het probleem niet zo. Je vraagt niet of ze iets aparts voor je willen kopen. En als ze het vervelend vinden en ze perse wat aparts willen kopen, hou je van een maiskolf of een portobello (evt. gevuld met kaas)? Ja en je kan altijd aanbieden om zelf wat mee te nemen.

Nou volgens mij moet het geen probleem zijn hoor.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Waarom zou het moeilijk zijn om te zeggen dat je tegenwoordig vegetarisch eet? Volgens mij is de helft van mijn vriendenkring vega of bewust bezig met biologisch vlees enzo.

Wij doen sowieso altijd veel vega-dingen op de BBQ: plakken aubergine of courgette met kruidenmarinade, gepofte aardappelen in alufolie etc. Zou je ook zelf mee kunnen nemen?
quote:biebelie schreef op 05 juni 2010 @ 15:51:

En je kunt het natuurlijk zelf aanbieden mee te nemen.

(doe ik vaak omdat er anders steevast veel te veel van die burgers en vegaworstjes gehaald worden en dan net die ene die ik niet zo lekker vind maar dan wel verplicht voel om op te eten )

Dit is een uitstekend advies.
Als ze je uitnodigen zeggen dat er voor jou geen vis en vlees gekocht hoeft te worden.

Ga er vanuit dat er brood en salades is en als je zin hebt in iets anders dat meenemen/klaarmaken. Ik zou de ander niet vragen om voor jou iets speciaals te maken/kopen, maar dat verwacht je volgens mij ook niet. Lijkt mij niet dat iemand er op deze manier een probleem van maakt.
quote:Katherina schreef op 05 juni 2010 @ 15:42:

Salades en stokbrood kun je toch op iedere barbeque vinden? Dan hoef je er mijns inziens niets over te zeggen van te voren.

En als er dan nog vragen komen, kun je of liegen dat je een beetje ziek bent, of vertellen dat je probeert om vegetarier te worden. Klaar!

Biologisch vlees, van een goede zelfslachtende slager, zou je dat wel eten?Het is natuurlijk sowieso handig om even te zeggen, zodat er rekening mee kan worden gehouden dat er ook een vegetarische salade is.
Je kunt ook bij voorbaat aanbieden iets lekkers vegetarisch voor de BBQ te maken ( ook voor de rest).
.
Niet zeggen is inderdaad geen optie. Niet alleen omdat het ingekocht is, maar ook omdat ik ook geen zin heb om telkens dat sateetje af te wijzen.

Maar de tip om zelf wat mee te nemen aan aubergine/courgette ga ik zeker onthouden.

Het lastigste is denk ik de discussie af te breken. Want het is inderdaad mijn ding en niet dat van een ander. Al zal het op de bbq's zelf ook ter sprake komen wanneer mensen goedbedoeld het vlees door willen geven. Het valt op als ik opeens geen vlees meer opschep.

Overigens ben ik wel bereid om biologisch vlees van zelfslachtende slagers te eten. Maar ik maak liever zelf die afweging bij aankoop dan dat ik het aan iemand anders overlaat. Zul je net zien dat ze in goede bedoelingen toch "slechte" vlees/vis kopen, dan weiger ik het alsnog. Dan is het gemakkelijker om te zeggen dat ik helemaal geen vlees eet.
Ik hoef me eigenlijk nooit te verdedigen als vegetariër. Ik krijg of reacties als 'Mijn broer/oom/buurman van tante is ook vegetariër', of 'Wat goed van je. Eigenlijk zou ik ook minder vlees moeten eten/Ik probeer ook elke week minstens een keer vegetarisch te eten.'

Commentaar krijg ik er nooit op. Maar ik lever ook nooit commentaar op vleeseters.
Je bent nu vegetarier dus als men je uitnodigt zeg je toch gewoon dat je ontzettend gezellig vindt maar dat je wel vegetarisch bent. Je kunt aangeven dat je zelf wat meeneemt, maar een gastheer of vrouw zal uiteraard vragen wat je dan wel eet, zodat ze daar rekening mee kunnen houden.

Ik zou het zelfs erg opmerkelijk vinden als je bij je uitnodiging niet aangeeft dat je vegetarisch bent. Je maakt er wel een big deal van zo... je komt uit de kast als vegetarier niet als crimineel.
quote:Kalliope schreef op 05 juni 2010 @ 16:05:

Maar ik lever ook nooit commentaar op vleeseters.

Iemand uit onze vriendgroep neemt meestal zijn eigen vegalapjes en dergelijke mee en heeft ook geen neiging om vleeseters te bekeren.

En dus hoeft hij zich ook nooit te verdedigen. Leven en laten leven dus.
quote:lekkeresnor schreef op 05 juni 2010 @ 16:04:

Het lastigste is denk ik de discussie af te breken. Want het is inderdaad mijn ding en niet dat van een ander. Al zal het op de bbq's zelf ook ter sprake komen wanneer mensen goedbedoeld het vlees door willen geven. Het valt op als ik opeens geen vlees meer opschep.

Zoals ik niet snap dat er zo vaak zo hysterisch wordt gedaan over uit de kast komen als vegetarier, snap ik dus ook echt niet dat mensen daar discussies over aan gaan. Jezus zeg, je eet geen vlees meer, het is niet alsof je vertelt dat je van seks met dode wasberen houdt ofzo.
quote:Sanmi schreef op 05 juni 2010 @ 16:08:

(...)dat je wel vegetarisch bent.TO is geen plantje
ik zie trouwens al veel suggesties voorbij komen met paprika.

Dat is nou net de enige groente die ik ab-so-luut niet lust. Iedereen vindt dat kennelijk lekker en ik blijf het stug proberen te eten, maar de conclusie blijft dat het bah is.

Voordat ik geen vis/vlees at vond ik het al genant om bij eetdates aan te geven dat ik geen paprika lust. Nu vlees/vis er ook nog bijkomen, voel ik me gewoon zo'n enorme zeurkous.

En je zult net zien dat iemand met goede bedoelingen speciaal voor mij geroosterde paprika gaat maken......

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven