bbq's en uit de kast komen -vegetarier-

05-06-2010 15:37 58 berichten
Hallo allemaal,

Sinds een paar maanden heb ik vlees en vis volledig van mijn menu geschrapt. De manier waarop het vlees en vis in de supermarkten geproduceerd worden, kan ik niet rijmen met mijn persoonlijke behoeftebevrediging.

Omdat het mijn keuze is, heb ik mijn omschakeling niet aan de grote klok gehangen. Vooralsnog weten alleen een select groepje van mijn besluit en houden ze er rekening mee tijdens het koken. Ze waren wel allemaal verbaast en sceptisch. Ik was (en ben) namelijk altijd gek op de smaak van vlees.

Tot zover geen probleem.

Maar nu begint het bbq-seizoen waar over het algemeen vlees centraal op het menu staat. Ik maak me nu al zorgen of mijn vegetarierheid van invloed gaat zijn op de komende bbq-avonden.

Wat ik mij nu afvraag is wat redelijk is om aan te geven bij de gastvrouw.

Niks zeggen is geen optie. Ik zou niet willen dat er vlees voor me wordt ingekocht terwijl ik het niet opeet.

Vis eet ik ook niet, dus dat is ook geen alternatief.

Voor mij hoeft de gastvrouw niet speciaal op pad om vegaburgers of iets dergelijks in te slaan.

Eigenlijk ben ik al tevreden met salades en stokbrood.

Hoe kan ik dit allemaal aangeven zonder een zeikerd te zijn? En hoe kan ik dit aangeven zonder een discussie aan te gaan over mijn keuze?
quote:Sagrera schreef op 06 juni 2010 @ 12:26:

[...]

Typerende voorbeeld reactie voor het waarom TO dit topic opende.

Ik doel alleen maar op het woord 'behoeftebevrediging'

Nogal vergezocht en erg grappig.
@ chica

ik wist even niet hoe ik het anders kon omschrijven
Hoeveel bbq's heb jij wel niet dan? Ik ben jaloers! (mijn bbq ging vandaag niet door vanwege de regen)
Alle reacties Link kopieren
Wat ik nog zat te denken over dat dilemma: eigen vega-dingen meenemen versus gastvrijheid. Het klinkt heel logisch en er zit zeker verschil tussen de diverse vegahappen. Maar aan de andere kant: als vleeseter moet ik het ook doen met het vlees dat de gastvrouw/-heer inkoopt. En mij maak je als vleeseter ook niet met alles blij en ik laat regelmatig een stukje vlees aan me voorbij gaan. Vraag ik me dus nu af: als degene die het feest geeft zegt voor vegahapjes te zorgen, is het dan niet vrij asociaal om dat te weigeren of te zeggen dat je zelf wel wat meeneemt? Ik bedoel, ik kan ook niet zeggen: heb je alleen braadworsten en speklappen, want dan neem ik zelf wel wat anders mee....

(Ik bedoel dus niet de situatie waarin je voorstelt om het haar makkelijk te maken om wat mee te nemen en zij dat dankbaar aanneemt...)
...
Ik heb de reacties gelezen en ik ben het eigenlijk wel eens met vlammetje. Ik eet zelf wel vlees, maar heb verschillende vrienden die geen vlees eten. Ik koop nooit vleesvervangers voor ze maar kook gewoon een smaakvolle vegetarische maaltijd, b.v. een lekkere Indiase curry.

Als gastvrouw vind ik het belangrijk het mijn gasten naar de zin te maken. Ik vraag dus ook altijd wat ze wel of niet eten / lekker vinden. Als jij als gast onlangs vegetarisch bent gaan eten, kun je toch de gastvrouw bellen en dit vertellen? En direct erbij vertellen dat je geen fan bent van vleesvervangers maar dat ze je wel een plezier doen met een lekker groentegerecht. B.v. groentespiezen / courgette / aubergine / gemarineerde groente in aluminiumfolie?

Als ik gastvrouw ben en mijn gast blijkt A. onlangs gestopt te zijn met vlees te eten en heeft dit niet gezegd, of B. heeft wel gezegd dat ze geen vlees meer eet maar niet dat ze de door mij eventueel ingekochte vleesvervangers niet te hachelen vindt, zou ik dat niet zo leuk vinden!

Ofwel: laat het je gastvrouw / -heer weten dat je geen vlees meer eet en waar ze je wel een plezier mee kunnen doen. Dan ben je een goede gast en geef je de ander de kans een goede gastvrouw / -heer te zijn.
quote:Teigera schreef op 07 juni 2010 @ 17:55:

Ik heb de reacties gelezen en ik ben het eigenlijk wel eens met vlammetje. Ik eet zelf wel vlees, maar heb verschillende vrienden die geen vlees eten. Ik koop nooit vleesvervangers voor ze maar kook gewoon een smaakvolle vegetarische maaltijd, b.v. een lekkere Indiase curry.

Als gastvrouw vind ik het belangrijk het mijn gasten naar de zin te maken. Ik vraag dus ook altijd wat ze wel of niet eten / lekker vinden. Als jij als gast onlangs vegetarisch bent gaan eten, kun je toch de gastvrouw bellen en dit vertellen? En direct erbij vertellen dat je geen fan bent van vleesvervangers maar dat ze je wel een plezier doen met een lekker groentegerecht. B.v. groentespiezen / courgette / aubergine / gemarineerde groente in aluminiumfolie?

Als ik gastvrouw ben en mijn gast blijkt A. onlangs gestopt te zijn met vlees te eten en heeft dit niet gezegd, of B. heeft wel gezegd dat ze geen vlees meer eet maar niet dat ze de door mij eventueel ingekochte vleesvervangers niet te hachelen vindt, zou ik dat niet zo leuk vinden!

Ofwel: laat het je gastvrouw / -heer weten dat je geen vlees meer eet en waar ze je wel een plezier mee kunnen doen. Dan ben je een goede gast en geef je de ander de kans een goede gastvrouw / -heer te zijn.

Eens!

Ik heb het als vleeseter ook altijd maar te doen met wat de gastvrouw/heer inkoopt. Terwijl ik zelf altijd biologisch vlees koop, loop ik dus het risico om een kiloknaller op mijn bord te krijgen. Tja, niks aan te doen. Dus die ene keer dat er een smerige vegaburger tussen zit moet je maar voor lief nemen (vind ik).

Ik denk dat je je er echt veel te druk om maakt TO. Ik zou het geen enkel probleem vinden als iemand vegetarisch is geworden, helemaal niet bij een bbq want dan hoef je het menu ook niet om te gooien! En die paar zeurkousen die je weer aan het vlees willen hebben moet je gewoon een korte reactie geven, dat je deze keuze hebt gemaakt en daar bij blijft, en dat je nog even wat van die lekkere saus gaat pakken. Klaar! Veel plezier bij het barbecuen!
Natuurlijk ga ik voor mij ingekochte vegetarische happen niet afwijzen. Dat zou pas asociaal zijn tegenover een gastvrouw die een poging waagt om het haar gasten (mij dus) naar de zin te maken.

Ondertussen heb ik al een bbq gehad (nog net zonder regen). En zoals jullie al aangaven: er was niks om me druk over te maken.

Iedereen nam wat mee om de bbq gevarieerd te maken (de gastheer zou wel voor basisvoorraad vlees zorgen). Ik heb aangegeven dat hij voor mij niets in hoefde te kopen.

En de door mij meegenomen courgette en humus werden enorm enthousiast ontvangen. Ik heb geen moment het gevoel gehad dat ik me moest verdedigen.

Ik heb me echt zorgen om niks gemaakt. Dankjewel voor jullie reacties om dat duidelijk te maken!
Gelukkig lekkeresnor!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven