bbq's en uit de kast komen -vegetarier-

05-06-2010 15:37 58 berichten
Hallo allemaal,

Sinds een paar maanden heb ik vlees en vis volledig van mijn menu geschrapt. De manier waarop het vlees en vis in de supermarkten geproduceerd worden, kan ik niet rijmen met mijn persoonlijke behoeftebevrediging.

Omdat het mijn keuze is, heb ik mijn omschakeling niet aan de grote klok gehangen. Vooralsnog weten alleen een select groepje van mijn besluit en houden ze er rekening mee tijdens het koken. Ze waren wel allemaal verbaast en sceptisch. Ik was (en ben) namelijk altijd gek op de smaak van vlees.

Tot zover geen probleem.

Maar nu begint het bbq-seizoen waar over het algemeen vlees centraal op het menu staat. Ik maak me nu al zorgen of mijn vegetarierheid van invloed gaat zijn op de komende bbq-avonden.

Wat ik mij nu afvraag is wat redelijk is om aan te geven bij de gastvrouw.

Niks zeggen is geen optie. Ik zou niet willen dat er vlees voor me wordt ingekocht terwijl ik het niet opeet.

Vis eet ik ook niet, dus dat is ook geen alternatief.

Voor mij hoeft de gastvrouw niet speciaal op pad om vegaburgers of iets dergelijks in te slaan.

Eigenlijk ben ik al tevreden met salades en stokbrood.

Hoe kan ik dit allemaal aangeven zonder een zeikerd te zijn? En hoe kan ik dit aangeven zonder een discussie aan te gaan over mijn keuze?
Alle reacties Link kopieren
quote:nessemeisje schreef op 05 juni 2010 @ 16:10:

[...]

TO is geen plantje Nee, da's erg gevaarlijk om te zeggen. Straks staan ze nog klaar met een mes om je in de salade te stoppen.
Liever elitair dan een pauper!
Jammer dat TO dan niet mee kan eten...
quote:Loreyi schreef op 05 juni 2010 @ 16:10:

[...]

Jezus zeg, je eet geen vlees meer, het is niet alsof je vertelt dat je van seks met dode wasberen houdt ofzo.
...
ter verduidelijking: ik wil absoluut geen big deal van mijn keuze maken

(ok, vooruit. Ik vind het kennelijk big deal genoeg om er een topic over te openen)

Maar in mijn omgeving ken ik niemand die op deze leeftijd (27) de keuze heeft gemaakt om geen vlees te eten. De vegetariers die ik ken zijn dat al vanaf hun pubertijd of hebben tijdens hun studie de overstap gemaakt.

Veel van hen eten toch weer vlees. Degene die dat niet doen, proberen iedereen te bekeren. Dat laatste is iets waar ik echt geen behoefte aan heb: leven en laat leven.

Daarom weten veel mensen het in mijn omgeving ook niet. In de kroeg doe ik niet meer mee met de bitterballen. Dat doe ik door ze niet te pakken en te zorgen dat er ook kaas op tafel komt. Er wordt op zo'n moment geen woord over vegetarische keuzes gerept. Het is dan niet relevant of waard te benoemen.

Bij de bbq's waar ik verwacht te komen, staat het vlees wel heel centraal (sommige vrienden snappen zelfs niet waarom er salades op bbq's zijn ). Vandaar de reden om het topic te openen.
Ik heb echt niet alleen paprika voorbij zien komen! Courgette, aubergine, mais, portobello's, allemaal al dan niet in combinatie met allerlei verschillende soorten kazen. BBQ kan ook voor een vegetarier erg lekker zijn, maar een beetje fantasie kan wel helpen!

Ook ik verbaas me erover dat je je keuze om vegetarisch te eten denkt te moeten verdedigen. Ik eet nu al echt heel lang geen vlees en 'vroeger' waren mensen verbaasd of was het lastig ergens iets lekkers te bestellen maar tegenwoordig is het in de ogen van de meeste mensen toch echt heel gewoon!
En ik heb nog nooit geprobeerd iemand te bekeren .

Ik vind wel dat JIJ er een big deal van maakt.
quote:Loreyi schreef op 05 juni 2010 @ 16:10:

[...]

Jezus zeg, je eet geen vlees meer, het is niet alsof je vertelt dat je van seks met dode wasberen houdt ofzo.

dat nieuws wilde ik liever vertellen met een leuk kaartje..

of zal ik toch voor de status-update op facebook gaan..
Gewoon aangeven. Ik kan me ook niet voorstellen dat iemand raar zal doen. En discussies ga je gewoon helemaal niet aan, mochten die komen. Dan zeg je: ik heb hier voor gekozen, maar geniet jij lekker van je hamburger. Zijn we allebei blij! Je hoeft helemaal niet in te gaan op het hoe en waarom van je vegetariër-zijn. En er is genoeg lekkers voor jou voor op de bbq, een beetje gastvrouw/-heer zal zorgen dat er wat voor je is.
...
quote:lekkeresnor schreef op 05 juni 2010 @ 16:21:

(ok, vooruit. Ik vind het kennelijk big deal genoeg om er een topic over te openen)

Maar in mijn omgeving ken ik niemand die op deze leeftijd (27) de keuze heeft gemaakt om geen vlees te eten. De vegetariers die ik ken zijn dat al vanaf hun pubertijd of hebben tijdens hun studie de overstap gemaakt.

Veel van hen eten toch weer vlees. Degene die dat niet doen, proberen iedereen te bekeren. Dat laatste is iets waar ik echt geen behoefte aan heb: leven en laat leven.

Daarom weten veel mensen het in mijn omgeving ook niet. In de kroeg doe ik niet meer mee met de bitterballen. Dat doe ik door ze niet te pakken en te zorgen dat er ook kaas op tafel komt. Er wordt op zo'n moment geen woord over vegetarische keuzes gerept. Het is dan niet relevant of waard te benoemen.

Bij de bbq's waar ik verwacht te komen, staat het vlees wel heel centraal (sommige vrienden snappen zelfs niet waarom er salades op bbq's zijn ). Vandaar de reden om het topic te openen.

Ik vind dat je er zelf een groot probleem van maakt. Juist door het niet te zeggen in de kroeg. Je doet alsof je ervoor moet schamen. Ik heb wel eens maanden geen alcohol gedronken, zei ik ook vooraf, nooit problemen. En zo werkt het ook met vlees.

Als je bang bent dat er niets voor jou is, ,bel van te voren dat jij wat vega hapjes voor op de bbq meeneemt, en durf te wedden dat de volgende keer een ander het ook in huis neemt of als je iets wilt pakken dat het al weg is, vele vinden die gegrilde groenten ook lekker.

Je maakt er een te groot probleem van. (M.I.)
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Meestal gaf ik aan bij een BBQ dat ik mijn eigen vega produkten wel meenam.

want soms kreeg ik hoe goed bedoelt ook vegaburgers die ik mn hond niet zou voeren. omdat gastvrouw of gastheer gewoon echt geen flauw idee had wat die kopen moest.

verders stokbroodje salades , ach er is altijd genoeg te eten hoor !
Er komen veel goede tips voorbij, thanks!

Het is wel confronterend om te lezen dat ik er een probleem van maak. Terwijl dat juist hetgene is wat ik voorkomen wil.

Volgens mij is de uiteindelijke boodschap: er is geen probleem totdat je er zelf de aandacht op gaat leggen. Dat moet ik dus niet meer doen.

De eerstvolgende bbq ga ik gewoon aangeven dat er voor mij geen vlees/vis gekocht hoeft te worden. En dat ik zelf eventueel wel wat mee kan nemen voor op de bbq.
Prima reactie!
quote:rodeketting schreef op 05 juni 2010 @ 16:42:

Prima reactie!Een logische reactie toch? Ook al waren sommige antwoorden niet zoals ik ze verwacht had, ze geven wel antwoord op de vraag. Het zou wel heel dom zijn als ik daar niks mee zou doen .
Ik vind eigenlijk ook dat je er zelf best een big deal van maakt. Ik ken zelf geen enkele vegetariër die mij geprobeerd heeft te bekeren, ik heb me nog nooit druk gemaakt om iemand die geen vlees eet en heb nog nooit iemand raar zien kijken als een ander zei dat ie geen vlees at. Volgens mij maak jij het zelf groter/ingewikkelder dan het is. Je kunt het gewoon als 'voldongen feit' melden en meteen vragen: 'zal ik verder nog iets meenemen?'. Klaar.
Peas on earth!
Nou ja, je hoeft het ook niet met viltstift op je hoofd te zetten. Ik zeg het gewoon als het belangrijk is om te vermelden of als iemand er naar vraagt. Als ik in de kroeg zit en ik heb geen zin in hapjes (yeah right ), dan zou ik niks zeggen. Als ik er wel zin in heb, dan waarschuw ik iedereen alvast dat ik de kaassouflees ga claimen.

Eet ik bij iemand, dan vertel ik dat ik geen vlees en vis eet, maar eet ik met iemand in de kantine vind ik dat totaal niet interessant. Meestal krijg ik er na 1 of 2 keer samen eten wel een vraag over, omdat het blijkbaar toch opvalt dat ik het vlees meteen oversla.

Je hoeft er geen discussies over te voeren, je hoeft het niet constant uit te dragen en je hoeft het ook niet te verzwijgen. Gewoon vertellen als dat nodig - bijvoorbeeld als je bij iemand wordt uitgenodigd - of als het toevallig ter sprake komt.
Liever elitair dan een pauper!
Ben je al ergens uitgenodigd?
waarom zou je je eigen vegaburgers mee moeten nemen naar BBQ? lekker gastvrij als de kok geen rekening houdt met de gasten..
quote:lekkeresnor schreef op 05 juni 2010 @ 16:21:

Bij de bbq's waar ik verwacht te komen, staat het vlees wel heel centraal (sommige vrienden snappen zelfs niet waarom er salades op bbq's zijn ). Vandaar de reden om het topic te openen.Daar ben je toch zelf bij? Ben zelf ruim 20 jaar vegetarier en nog nooit een issue geweest, maar ik zeik ook niet als mensen vlees eten. En anders wat anderen ook zeggen, zelf aanbieden lekkere salades te maken, vegetarische hapjes meenemen. Zul je zien dat je nog vragen krijgt wat voor lekkers je allemaal hebt. Zou er echt niet zo'n issue van maken hoor. Dan doen anderen dat ook niet.
uit de kast komen vs vegetarisch eten....... nou schiet mij maar lek, snap je issue ook niet.

Jij eet geen vlees, ik drink geen koffie/bier etc.
Gewoon ipv een bloemetje neem je zelf iets mee, dus bijvoorbeeld spies groenten of gemarineerde tofu (erg lekker in marinade van ketjap/knoflook/ciroen en dan op spies) en dan bij binnenkomst aangeven dat je je eetgewoontes heb aangepast! Lijkt me geen enkel probleem! Zou dit juist van mijn gast op prijs stellen!
Je kunt het niet rijmen met je persoonlijke behoeftebevrediging?

Hahahaha!!!
quote:chicha schreef op 05 juni 2010 @ 20:22:

Je kunt het niet rijmen met je persoonlijke behoeftebevrediging?

Hahahaha!!!Typerende voorbeeld reactie voor het waarom TO dit topic opende.
quote:elina81 schreef op 05 juni 2010 @ 20:10:

waarom zou je je eigen vegaburgers mee moeten nemen naar BBQ? lekker gastvrij als de kok geen rekening houdt met de gasten..Ik denk dat dat er meer om gaat dat het vervelend is dat gastheer/vrouw zijn best doet om rekening te houden en dus bv vegaburgers gaat inkopen special voor jouw terwijl je die eigenlijk zum kotzen vindt. Veel mensen denken automatisch dat je als vegetarier dan heerlijk aan de vegaburgers gaat ipv een stuk vlees.
quote:lekkeresnor schreef op 05 juni 2010 @ 16:49:

[...]

Een logische reactie toch? Ook al waren sommige antwoorden niet zoals ik ze verwacht had, ze geven wel antwoord op de vraag. Het zou wel heel dom zijn als ik daar niks mee zou doen .Ik bedoelde; prima reactie zoals je het gaat zeggen , denk dat je dan weinig uit te leggen hebt!
Als je een uitnodiging krijgt inderdaad gewoon zeggen dat je geen vlees, vis en paprika eet, en zelf aanbieden om wat mee te nemen eventueel. Niet alle burgers zijn even lekker dus wat dat betreft is zelf meenemen soms wel prettig. Of een aardappelsalade maken o.i.d., of champignons met kruidenroomkaas vullen en in aluminiumfolie op de bbq leggen. Dat is echt een aanrader!!!

Ik ben overigens al ruim 15 jaar vegetariër en ik moet me toch vrij regelmatig verdedigen vind ik. Zelf houd ik die gesprekken heel erg kort want daar houd ik absoluut niet van. Ik zit dan ook nooit te zeuren tegen mensen die wel vlees eten. Dit is mijn keuze en daar sta ik achter, wat anderen doen moeten ze zelf weten.
Hoe erg het ook is, chocola helpt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven