bbq organiseren

08-05-2008 17:41 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor zaterdag ga ik een bbq houden voor tien personen (7 man en 3 vrouwen)

voor het vlees wordt gezorgd.



zal ik hier mee toe komen

huzaren salade

aardappelsalade

pasta salade



tomaten salade

komkommersalade

gemengde witlofsalade

drie soorten saus en sate saus

4 stokbroden met kruiden boter



wat denken jullie?

recepten voor salades zijn ook van harte welkom trouwens!

alvast bedankt
Alle reacties Link kopieren
ik zou wat meer stokbrood doen. altijd lekker knabbelen tussen de gare vleesstukken door.
Alle reacties Link kopieren
ik weet niet hoe groot je salades zijn, maar dit is bijna 1 salade per persoon, ik weet niet of er dan ook nog vlees en stokbrood in gaat. Ligt een beetje aan de grootte dus. Maar mijn ervaring is inderdaad dat stokbrood altijd hard gaat, dus dat mag wel wat meer.
Alle reacties Link kopieren
Marshmellow-spiesjes. MMmmmm heerlijk!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Ananas en meloen in hapklare stukken is trouwens ook altijd een goeie!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Idd meer stokbrood..



Verder misschien lekker aardappeltjes in aluminiumfolie poffen?



Salades klinken goed mmm..
Alle reacties Link kopieren
Maiskolven zijn ook lekker bij een bbq. Huzarensalade zou ik niet doen.

Ik zou een grote pastasalade maken, aardappelsalade, grote griekse salade met tomaat, sla, komkommer, olijven, feta en een goede dressing.

Een salade caprese is ook lekker: goede mozzarella, tomaat, basilicum, olijfolie.

Geroosterde groenten doen het hier altijd goed: courgette, aubergine, uien, champignons, pompoen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook geen huzarensalade kiezen, veel te zwaar, maar daarvoor in de plaats kiezen voor een frisse, groene salade, of komkommer/ tomatensalade.



Daarnaast zou ik ook zorgen voor vers fruit, als druiven, ananas, aardbeien als toetje (ananas trouwens net als perzik ook lekker op de bbq)



Rest klinkt super!
wij doen als toetje weleens banaan op de bbq:

je legt de banaan op de bbq tot ie zwart ziet (de schil)

en dan haal je m eraf en snij je m open en dan suiker en drank naar keuze erin en opeten maar :)
je salades klinken trouwens wel erg lekker!!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het stokrbood dus zo laten. Is altijd zo zonde als je helemaal volknabbelt met stokbrood. Je hebt zoveel lekkere salades dat je denk ik meer dan voldoende op tafel hebt.



Klinkt in ieder geval allemaal heerlijk. Misschien nog wel een tipje. Begin op tijd want het koelt 's avonds behoorlijk snel af.
Alle reacties Link kopieren
klinkt lekker.. wat wij altijd bij de bbq hebben zijn van die grote champignons.. steeltje eruit en op de bbq.. vullen met kruidenboter, heerlijk!!



halve maiskolven in alu folie met boter en zout doen het hier ook altijd onwijs goed...



maar qua hoeveelheid denk ik dat je aardig goed zit.. ik zou wel iets meer stokbrood nemen.. bak je zelf? Dan is het ook geen punt.. je kunt ze vrij lang bewaren (die voorverpakte..)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook meer stokbrood nemen, gaat altijd zo snel.
Alle reacties Link kopieren
In plaats van een van de salade's zet ik vaak vers fruit op tafel bij het bbqen of bij een buffet: druiven in trosjes geknipt, ananas, meloenparten en/of plakjes mango.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij heb je genoeg stokbroden, ik vind het zelf namelijk nogal zonde want vaak eet je jezelf vol aan het stokbrood... en verder wat je hebt...klinkt goed!
Ik zou meer sauzen maken. Drie is zo weinig.

Maar ik ben een beetje een sauzenfan.



Knoflooksaus

Cocktailsaus

Mosterdsaus

Tzaziki

Zigeunersaus

Chilisaus

Pindasaus

Kruidenboter

Kerriesaus



Ik bbq eigenlijk om de sauzen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet zo van de grote stukken vlees met flinke lepels saus en weet ik hoeveel stokbrood met kruidenboter op de bbq.

En qua salades vind ik de huzaren en aardappelsalade vaak echt ranzig, vooral als je ze kant en klaar koopt.

Onze bbq aanstaande zaterdag ziet er ongeveer zo uit; (er kan nog wat anagepast worden, ligt er maar net aan of de visboer iets anders lekkers heeft liggen ;-) )

Gemarineerde geitenkaas in wijnbladeren

Sardines in folie met een salade van sinasappel en tomaat

Kipkluifjes aan een spies met blauwe kaas dressing

Peppersteak van tonijn met zoete aardappel

Hete aardbeien (evt met room)

Geen waanzinnige hoeveelheden van alles, gewoon 5 gangen maar dan van de bbg. Wat vers fruit ernaast en bruschetta vooraf bij de borrel.

Paar kannen ijswater met limoen en komkommer erbij, goede rosé en ijskoud bier.



Wat salades betreft, maak eens kisir. Geen werk en superlekker

Ik laat 400gr bulgur weken in kokend water met een theelepel zout. Minuut of 10 laten staan en het water is er goed ingetrokken

Dan 1 dl zonnebloemolie erdoor met de inhoud van 3 kleine blikjes tom.puree en 1 literblik tom. op sap (beetje uitgelekt en kleingesneden) citroensap, een grote bos fijngesneden peterselie en een bosje gesneden lente uitjes. Het moet hartig en niet te droog, dus proeven en evt olie, citroensap en peper en zout erbij.

Je kunt de kisir opleuken met paprika, pepertjes, komkommer, you name it.

Je eet het door een lepel kisr in een slablaadje te doen en dat op te rollen (gewoon kropsla, niets speciaals)

Gebruik de kleinste soort bulgur, in de Turkse winkel te koop als kóftelik ince bulgur



(met dank aan Sylvia Witteman)
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Als ik even je BBQ topic mag misbruiken voor mijn eigen vraag:

Die kipdrumsticks, moet ik die eerst voorkoken of voorbakken in de oven?
Alle reacties Link kopieren
Eerst ff voorkoken zodat ze gaar zijn. Anders zijn ze zwart van buiten en rauw van binnen.
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Dus gewoon een minuut of 7 koken? En daarna marineren? Of ervoor?

ps: pippi, je bbq ziet er heerlijk uit. Kep stiekem wat ideetje gepikt voor mijn moederdag bbq. Mag wel toch? *kijkt heeeeel lief*
suikervrij schreef op 09 mei 2008 @ 19:25:

Dus gewoon een minuut of 7 koken? En daarna marineren? Of ervoor?

ps: pippi, je bbq ziet er heerlijk uit. Kep stiekem wat ideetje gepikt voor mijn moederdag bbq. Mag wel toch? *kijkt heeeeel lief*
En Pippi, wat voor kaas gebruik jij voor die blauwe kaas dressing, ik gebruik meestal gorgonzola, maar ik kon alleen deense blauwschimmelkaas vinden. Is ook wel goed toch?
Alle reacties Link kopieren
HoiPippiLangkous schreef op 09 mei 2008 @ 14:40:

Ik ben niet zo van de grote stukken vlees met flinke lepels saus en weet ik hoeveel stokbrood met kruidenboter op de bbq.

En qua salades vind ik de huzaren en aardappelsalade vaak echt ranzig, vooral als je ze kant en klaar koopt.

Onze bbq aanstaande zaterdag ziet er ongeveer zo uit; (er kan nog wat anagepast worden, ligt er maar net aan of de visboer iets anders lekkers heeft liggen ;-) )

Gemarineerde geitenkaas in wijnbladeren

Sardines in folie met een salade van sinasappel en tomaat

Kipkluifjes aan een spies met blauwe kaas dressing

Peppersteak van tonijn met zoete aardappel

Hete aardbeien (evt met room)

Geen waanzinnige hoeveelheden van alles, gewoon 5 gangen maar dan van de bbg. Wat vers fruit ernaast en bruschetta vooraf bij de borrel.

Paar kannen ijswater met limoen en komkommer erbij, goede rosé en ijskoud bier.



Wat salades betreft, maak eens kisir. Geen werk en superlekker

Ik laat 400gr bulgur weken in kokend water met een theelepel zout. Minuut of 10 laten staan en het water is er goed ingetrokken

Dan 1 dl zonnebloemolie erdoor met de inhoud van 3 kleine blikjes tom.puree en 1 literblik tom. op sap (beetje uitgelekt en kleingesneden) citroensap, een grote bos fijngesneden peterselie en een bosje gesneden lente uitjes. Het moet hartig en niet te droog, dus proeven en evt olie, citroensap en peper en zout erbij.

Je kunt de kisir opleuken met paprika, pepertjes, komkommer, you name it.

Je eet het door een lepel kisr in een slablaadje te doen en dat op te rollen (gewoon kropsla, niets speciaals)

Gebruik de kleinste soort bulgur, in de Turkse winkel te koop als kóftelik ince bulgur



(met dank aan Sylvia Witteman)
Njammie wat klinkt dat allemaal heerlijk.
Ik zou die huzarensalade en aardappelsalade niet doen. Ze zijn sowieso wat zwaar op de maag liggend, maar daarnaast vind ik het ook van die salades die niemand zal kiezen als er nog andere dingen te kiezen zijn. :)
De bbq gangen van Pippi zullen waarschijnlijk vaak nagemaakt worden. In ieder geval door mij volgende week zaterdag.

:cheers:
Zelfgemaakte "kartoffel" salade valt hier altijd wel in de smaak. Maar inderdaad die fabriekszooi eet toch niemand,

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven