Beste boerenkool recept

23-11-2011 06:55 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik bedacht me net dat er hier vast mensen zitten met heel goede recepten! Bij mij mislukt de stampot eigenlijk altijd een beetje...

Wat is jouw favoriete recept voor stampot boerenkool, of is het eigenlijk heel basic? Oh ja, er is ook nog een uitdaging: ik eet geen vlees...

Alvast bedankt voor jullie reacties!
vegaballen zelf maken,

boerenkool maak ik eigenlijk altijd met stukjes kaas erdoor en gehaktballen erbij. geen gedoe met jus oid, gewoon heel veel boerenkool erin, zodat ie lekker groen is.

het is ook lekker om een veel-groentenstampot te maken: verse spinazie,spruiten, zongedroogde tomaatjes, sperzieboontjes, stukjes feta... omeletje erbij.

succes
Pakje monchou er door heen. Wordt het lekker smeuïg van
Creme fraiche en mosterd erdoor. Ipv boter en melk. Of een gebakken preitje. Of een schep sambal. Hmmmm nou heb ik trek in boernkool !!
Wij doen er altijd én spek en geruld gehakt doorheen. Maakt het nét wat spannender!
Veel aardappelen in verhouding tot de boerenkool. Vet spek bakken en de spekjus er doorheen prakken. Hoef je het spek zelf niet bij op te eten (al vind ik dat wel lekker) maar zolang de speksmaak er maar goed in zit is het heerlijjk!
Niet voor boerenkoolstamppot; maar wel heel lekker tussendoor als je wat kool overhebt

Boerenkoolchips

50 tot 100 gram rauwe boerenkool in grote stukken (of voorgesneden) omscheppen met 1 el olijfolie en bestrooien met een beetje zout.

20 minuten in de oven op 150 graden tot ze superkrokant zijn en een klein bruin randje hebben.

Heel krokant, lekker en gezond.
Op de website van de appie staat een superlekker boerenkool recept, met vegaballetjes, gebakken uitjes en ketjap. Echt een aanrader!

Deze bedoel ik.
anoniem_36834 wijzigde dit bericht op 23-11-2011 09:35
Reden: linkje toegevoegd
% gewijzigd
Ik kook de boerenkool nooit in heel veel water, want dan blijft er altijd zo weinig smaak over. Ik doe gewoon wat bakboter in de pan, boerenkool erbij, even doorroeren, klein beetje water erbij en dan op een laag vuur laten sudderen. Ongeveer een half uur.

Aardappels erbij koken, even droogstomen, en dan stampen met warme melk en beetje boter.
quote:elninjoo schreef op 23 november 2011 @ 08:09:

Veel aardappelen in verhouding tot de boerenkool. Vet spek bakken en de spekjus er doorheen prakken. Hoef je het spek zelf niet bij op te eten (al vind ik dat wel lekker) maar zolang de speksmaak er maar goed in zit is het heerlijjk!

Ze eet geen vlees, schreef ze.

Ik maak het gewoon heel simpel, stampen met stuk boter erdoor en een vegetarisch rookworstje van Tivall ( AH ), die zijn heerlijk, lekker jus erbij, gewoon uit een zakje.
Het vlees zelf kan ze laten liggen, maar de jus ervan is erg smaakvol.
quote:elninjoo schreef op 23 november 2011 @ 08:37:

Het vlees zelf kan ze laten liggen, maar de jus ervan is erg smaakvol.Als je geen vlees eet, eet je de jus ook niet van het vlees.
quote:NepBlond schreef op 23 november 2011 @ 08:04:

Wij doen er altijd én spek en geruld gehakt doorheen. Maakt het nét wat spannender!

Dit is ook een goede tip voor de non-vleeseter

En idd, als vegetarier hoef ik ook de jus niet!

Ik eet het ook altijd met de vega-rookworst van de AH. Jammie!
Ik vind het zo jammer dat ze bij AH 's winters de braadworstjes niet in het assortiment hebben want zie smaken ook lekker bij stamppot.
Bedoel je de vegabraadworsten? Die zijn zooooooooooooooo lekker *watertandt*
Spekjes van de vegetarische slager, die zijn heerlijk! En dan evt. wat uitjes er doorheen bakken.
Ja Emaille, inderdaad, van Tivall, de rookworsten komen erin, in het assortiment in oktober, maar dan gaan de braadworsten tijdelijk uit het assortiment. En waarom? Is toch niet speciaal iets voor de zomer. Ik vind dat jammer. Wij gourmetten ermee en ze smaken heerlijk bij allerlei gerechten. De braadworsten van Goodbite zijn lang zo lekker niet.
quote:flip123456789 schreef op 23 november 2011 @ 09:44:

Spekjes van de vegetarische slager, die zijn heerlijk! En dan evt. wat uitjes er doorheen bakken.Ja, ik heb wel gekeken op de site maar schrok van de prijzen, b.v. 3,35 euro voor een gehaktbal. Als je gezin dan uit 5 personen bestaat.....
Ik kook de aardappels in weinig water, daar boerenkool op de laatste minuten.

Het meeste kookvocht eraf gieten, dan een zakje aardappelpuree en melk erdoor stampen.

Flink wat boter en geraspte kaas erdoor, goed mengen.

Ik eet er geen jus bij maar sambal en ipv rookworst kipfrikandel. Daardoor smaakt het anders dan de gemiddelde boerenkool.

Mn man is er gek op.

Ik ga het vanavond maar weer eens maken, lekker!
Ok weinig water dus, ongetwijfeld is dat dus wat ik altijd fout heb gedaan. Doe je dan minder water dan de aardappels hoog zijn?

De boerenkoolchips ga ik zeker proberen!

Bedankt voor alle tips, ik ga eens kijken welke het deze keer gaat worden!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven