blind bakken

23-10-2008 11:25 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand enig idee of blind bakken ook kan met macaroni of rijst (of andere huis-, tuin- en keukenspullen). Gedroogde bonen of gedroogde peulvruchten heb ik namelijk niet echt standaard in huis...
Wat is blind bakken?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij kan het ook met macaroni.



Wat ook lukt, is een maatje kleinere ovenschaal erin zetten.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Blind bakken is een taartbodem bakken met een nepvulling, omdat de echte vulling niet meegebakken wordt/te snel gaar zou worden.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
quote:heejhallo schreef op 23 oktober 2008 @ 11:28:

Wat is blind bakken?met je ogen dicht een taart proberen te maken
“Blind bakken" .........



Om ervoor te zorgen dat ongevuld gebak zijn vorm tijdens het bakken behoudt, wordt de deegbodem met een vulling van gedroogde peulvruchten gebakken. Leg hiervoor een stuk aluminiumfolie op de deegbodem en strooi er tot aan de rand gedroogde peulvruchten op. Verwijder na het bakken de aluminiumfolie en plaats de taartbodem eventueel nog 2 minuten in de hete oven, zodat deze mooi bruin wordt. De peulvruchten kunnen meerdere keren gebruikt worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een grote zak spliterwten gekocht van een paar euro centen en na gebruik doe ik ze weer in de zak dus ik hoef niet telkens nieuwe te kopen.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
knikkers, dat kan ook (maar ik weet niet of je die in huis hebt)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb standaard een pot gedroogde witte bonen voor dit doeleind in huis.
Alle reacties Link kopieren
quote:layla1969 schreef op 23 oktober 2008 @ 12:06:

Ik heb standaard een pot gedroogde witte bonen voor dit doeleind in huis.daar heeft TO nu effe niks aan
Alle reacties Link kopieren
Blind bakken?

Goh, zo leer je nog eens wat
Alle reacties Link kopieren
Dus macaroni gaat geen gekke dingen doen in de oven en is daarna ook nog gewoon te koken en eetbaar? Dat zou heel handig zijn! Dat heb ik namelijk wel standaard in huis, en hoef ik niet speciaal iets te kopen.

Anders wordt het idd gewoon een zak spliterwten, als dat ook werkt.
Alle reacties Link kopieren
Het lijtk me niet dat de macaroni daarna nog eetbaar is Janneke
Peas on earth!
Alle reacties Link kopieren
Vaak heb ik geen zin om het deeg eerst blind te bakken, wat bij mij ook werkt is met een vork gaatjes in het deeg prikken en een beetje parneermeel strooien op de bodem en de zijkanten. Dan de vulling erin doen. Vulling kan je dan beter niet te hoog doen. Even voelen na 45 min in de oven of het goed is.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
quote:PrinsesOpDeErwt schreef op 23 oktober 2008 @ 15:57:

Het lijtk me niet dat de macaroni daarna nog eetbaar is Janneke



Waarom niet?!? Of denk ik nu echt heel raar?

Wat gebeurd er dan met die (droge!) macaroni in de oven?
Alle reacties Link kopieren
quote:janneke37 schreef op 23 oktober 2008 @ 16:11:

[...]





Waarom niet?!? Of denk ik nu echt heel raar?

Wat gebeurd er dan met die (droge!) macaroni in de oven?Hetzelfde als er met het deeg gebeurd in de oven!
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
*voelt zich nu even heel dom*



Dan gaan we toch maar een doosje spliterwten halen denk ik (die eet ik toch nooit).
Alle reacties Link kopieren
rijst kan ook:



Voor- of gaarbakken van taartbodems met een steunvulling zodat het deeg zijn vorm behoudt. Deze vulling kan bestaan uit peulvruchten, bakbonen, rijst of speciale gewichten. Blind bakken gebeurt bij taarten waarvan de vulling anders eerder gaar zou zijn dan het deeg, en bij taarten waarvan de vulling niet wordt meegebakken.

http://www.infotalia.com/...rmen.asp?letter=B&term=19





(of je die rijst daarna nog gewoon kunt koken, tja, dat weet ik niet)
Everytime you make a typo, the errorists win.
quote:mylenevalerie schreef op 23 oktober 2008 @ 16:01:

Vaak heb ik geen zin om het deeg eerst blind te bakken, wat bij mij ook werkt is met een vork gaatjes in het deeg prikken en een beetje parneermeel strooien op de bodem en de zijkanten. Dan de vulling erin doen. Vulling kan je dan beter niet te hoog doen. Even voelen na 45 min in de oven of het goed is.En als je dan een koude vulling hebt? Bijvoorbeeld een truffeltaart?
Alle reacties Link kopieren
quote:whopper schreef op 23 oktober 2008 @ 16:20:

[...]



En als je dan een koude vulling hebt? Bijvoorbeeld een truffeltaart?



Ik maak ze meestal met koude vulling. Truffeltaart heb ik nog nooit gemaakt maar van het weekend heb ik deze quiche gemaakt met een koude vulling, niet eerst blind gebakken, wel 10 a 15 min. langer in de oven gedaan als ik zou doen met een warme vulling.

En wat ik al zei, gaatjes prikken en een laagje parneermeel.











Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
MV, dit is toch geen koude vulling? Je hebt de quiche vulling toch wel gewoon gebakken neem ik aan? Hij ziet er erg lekker uit overigens!
Alle reacties Link kopieren
Wat ik de eerste keer met blindbakken totaal vergat was om er een bakpapiertje onder te doen... Kon ik fijn de vulling uit m'n deeg peuteren.
Alle reacties Link kopieren
Het is met spliterwten iig gelukt!!!

Bedankt voor alle tips!
Alle reacties Link kopieren
MV,



Je quiche ziet er erg lekker uit. Zou ik het recept mogen?
Alle reacties Link kopieren
Ja sorry, Flower, Pruttel attendeerde me gelukkig hierop, ik had het niet gezien, neem mij niet kwalijk.



Basis recept wat ik gebruik voor mijn mini quiches;







Ingrediënten

6 kleine sjalotten

1/2 duobakje gerookte spekblokjes (a 250 g) (ik gebruik hamblokjes)

2 eieren, losgeklopt 75 ml kookroom (light) 50 g geraspte kaas, belegen 1 eetlepel tijmblaadjes (zakje a 15 g) 1 doos pasteibakjes (4 stuks) 1 zakje rucolasla (75 g) Peper

Ik doe er meer lekkere kruiden bij.

Dekseltje snij ik eruit en hou die apart, en doe die erop na het bakken in de oven.



Ps, kijk of de vulling goed is door erin te prikken, vaak moet het nog even 10 min langer. Goed checken hoor, 20 min is vaak te weinig.



Bereiden

Verwarm de oven voor op 200 °C. Pel de sjalotten en kook ze 8-10 minuten in een bodempje water met zout. Laat de sjalotten goed uitlekken en halveer ze. Bak in een droge koekenpan met antiaanbaklaag de spekblokjes knapperig. Meng de eieren met de kookroom, kaas, helft van de spek/hamblokjes, tijm, zout en (versgemalen) peper naar smaak. Snijd met een mes de deksel langs de rand van de pasteibakjes los en duw de deksel naar de bodem van de pasteibakjes. Zet de pasteibakjes op een bakplaat. Verdeel de sjalotjes over de pasteibakjes en schenk het roommengsel erop tot de bakjes goed gevuld zijn; de vulling zakt na het bakken. Bak de sjalottenquiches in de voorverwarmde oven in 20 minuten goudbruin en gaar. Verdeel de rucola met de rest van de spekblokjes over 4 borden en zet de sjalottenquiches erop.



Tip: Neem voor een extra pittige quiche geraspte geitenkaas of verbrokkelde blauwaderkaas.



Die quiche die ik met deze overgebleven basis heb gemaakt;

Doe erdoor wat lekker is, ik had wat gekookte broccoliroosjes, en extra hamblokjes, ui, 3 champignonnetjes. Geraspte kaas, tomaat enz.



Quiches zijn ideaal om erin te doen wat voor groenten of kaasjes je nog over hebt.



Aangepaste quiche met het deeg van hierboven die ik van de dag ervoor over had, met dingetjes erin die ik nog over had.



Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven