bobotie in 2 stappen

12-03-2011 10:51 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanavond krijg ik bezoek en ik wil bobotie voor ze maken.

Ik gebruik dit recept:

Ingrediënten voor 4 personen

- 1 kg rundergehakt

- 1 grote ui of 2 kleine

- olie

- 1 eetl. zout

- peper

- 1 flinke eetl. kerriepoeder

- 2 flinke eetl. abrikozenjam

- 75 gram rozijnen

- 1 eetl. azijn of citroensap

- 2 eetl. suiker

- 3 eetl. paneermeel

- 2 dl melk

- 2 eieren

- 3 laurierblaadjes

Voorbereiding

Oven voorverwarmen op 180 graden

Bereidingswijze

Ui snipperen en in olie fruiten. Gehakt toevoegen en rul bakken. Het hoeft niet helemaal doorbakken te worden.

Dan de overige ingredienten toevoegen, behalve melk en eieren.

Het gehaktmengsel in een ingevette ovenschaal doen.

Een half uur in de oven laten bakken.

Vervolgens de melk met de eieren mengen. Over het gehakt gieten en nog een half uurtje laten bakken.

Nou zit mijn keuken ver van mijn woonkamer, dus ik wil zo kort mogelijk in de keuken zijn. Zou het mogelijk zijn om voordat het bezoek komt alles al klaar te maken tot het laatste gedeelte waarin het mengsel van eieren en melk erbij moeten? Of wordt het dan erg droog?
Ik dacht dat bobotie met sperciebonen en appel erdoor was???
http://www.mijnreceptenbo ... ikaanse-bobotie-5298.html

maar ik zie ook wel recepten zonder bonen inderdaad. Maar dan toch wel met appel. Nou ja, er zullen wel veel variaties op het internet te vinden zijn

Ik zou het mengsel van dit recpet klaar maken en in de overnschaal doen en dan in koelkast bewaren en pas in oven doen als je het klaar wilt maken.
Hahaha bobotie hoort echt niet met sperciebonen en appel, dat is de Nederlandse variant...

Lieve Novina, het kan nog makkelijker: je maakt de boboti helemaal, dus je kunt 'm ook al bakken. Laat de kant-en-klare boboti afkoelen en zet 'm dan koel weg.

Zet je het voorgerecht op tafel, dan gaat de bobotie de oven in. 20 minuten op 200 graden en hij is perfect. Door ei en paneermeel wordt 'ie echt niet droog.
Wat eten we vanavond?
Appel doe ik ook altijd en noten. Ik heb dit recept gekopieerd van Smulweb, maar er inmiddels mijn eigen variant er op gemaakt. Maar de basis is nog hetzelfde namelijk dat het gehakt met de overige ingrediënten eerst een half uur de oven in gaan en daarna nog eens drie kwartier met de eieren en melk.

Dat recept van jou ziet er goed uit, die is ook makkelijker omdat je het niet tussendoor uit de oven halen moet. Daar ga ik nog es op studeren, es kijken hoe ik daar mijn draai aan kan geven.
quote:makreel schreef op 12 maart 2011 @ 11:10:

Lieve Novina, het kan nog makkelijker: je maakt de boboti helemaal, dus je kunt 'm ook al bakken. Laat de kant-en-klare boboti afkoelen en zet 'm dan koel weg.

Zet je het voorgerecht op tafel, dan gaat de bobotie de oven in. 20 minuten op 200 graden en hij is perfect. Door ei en paneermeel wordt 'ie echt niet droog.Zou ik ook doen. Of 10 min. eerder de oven stoppen, afdekken, en dan die laatste minuten dan nog te verwarmen als je gaat eten. Of je maakt er 15 min van.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Eigenlijk zit ik nu pas terug te lezen. Waarom niet het maken tot de stap van melk met ei?

Melk en ei doe je al samen en in de koelkast.

Dan als jullie gaan eten het erover doen en een half uur in de oven. Dat is toch niet veel werk?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Een eetlepel zout! Djeez, dat lijkt me enorm veel. En dat is eigenlijk het enige (off topic) dat ik te melden heb. Zelfgemaakte bobotie lijkt me wel erg lekker.
Ik mis de meest cruciale ingredienten: appel en banaan. Rozijnen horen niet. En 1 ui is veel te weinig
quote:meds schreef op 12 maart 2011 @ 12:54:

Ik mis de meest cruciale ingredienten: appel en banaan. Rozijnen horen niet. En 1 ui is veel te weinigHeb jij dan een lekker recept? Ik krijg er namelijk spontaan zin in om het te maken.
quote:Gravinnetje schreef op 12 maart 2011 @ 13:01:

[...]

Heb jij dan een lekker recept? Ik krijg er namelijk spontaan zin in om het te maken.

Ik heb deze recepten in mijn kookschrift (heet alleen geen Meds, hoop niet dat het erg is dat ik mijn recept hier zet, 2e recept is nog lekkerder hoor);

Bobotie

Ingredienten;

2 uien, gesnipperd

2 tenen knoflook, gehakt of geperst

1,5 eetlepel kerriepoeder

2 eetlepels olijfolie

1 kg rundergehakt

5 eetlepels paneermeel

150gr gedroogde abrikozen, in stukjes

1 stevige groene appel, geschild en in stukjes (ik doe altijd banaan)

sap en rasp van een halve citroen

2 eieren

250 ml melk

Verwarm de oven voor op 175 graden.

Fruit de uien en knoflook met de kerriepoeder zachtjes glazig in hete olijfolie.

Meng in een kom het gehakt met paneermeel, 2 theelepels zout, ui-keriemengsel, abrikozen, appel, citroensap, citroenrasp en versgemalen peper naar smaak. Kneed het gehakt goed door, doe het in een ovenschaal en strijk de bovenkant glad.

Bak het in de oven in 1 uur gaar.

Klop de eieren los met melk, zout en peper en schenk dit over het gehakt. Schakel de oven in op 225 graden en laat het eimengsel in 15 min. stollen en licht kleuren.

Lekker met rijst en een salade.

Bobotie (de iets ongezondere variatie)

Ingrediënten:

- 2 sneetjes oud witbrood zonder korst

- 2 dl melk

- 1 grote ui

- 2 knoflookteentjes

- 2 appels (granny); ik doe altijd banaan

- 4 gedroogde abrikozen-

- 2 el olie

- 400 gr lams- of rundergehakt

- 1,5 el chilipoeder

- zout

- cayennepeper

- 50 gr geschaafde amandelen

- 1 klein blikje tomatenpuree

- 3 eieren

- 1/8 L slagroom

- 1 tl koenjit

- 100 gram geraspte belegen kaas

Stap 1: snij brood klein en laat het ong 20 min weken in de melk

Stap 2: pel en snipper de ui en knoflook, schil en rasp de appels, snij de arikozen klein.

Stap3: Verhit olie in de pan, ui en knof ong 3 min fruiten. Gehakt toevoegen en rul bakken. Chilipoeder, cayennepeper en zout erbij. Dan de amandelen, abrikoos, appel en tompuree er door.

Stap 4: Brood uitknijpen en erdoor doen. Mengsel gelijkmatig verdelen in de ovenschaal, bovenkant gladstrijken.

Stap 5: Klop eieren met slagroom en koenjit los. Giet het mengsel over het gehakt. Geraspte kaas er over.

Stap 6: Ong. 45 min op 180.
Bedankt MV. Ik heb de tweede opgeslagen. Kan ik daar dan nog een banaan door doen of moet ik dan nog een appel laten vallen?

En heb je nog een lekker recept voor komkommer in azijn.

Ik maak altijd komkommer met azijn en wat peper maar het moet toch lekkerder kunnen?
Oh en voor hoeveel personen is dit, is dit een volle schaal?

Manlief eet nogal veel...... en ik vind het fijn als er wat overblijft om in te vriezen zodat hij het mee kan nemen als hij avonddienst heeft.
Ja ik vond het zeker een volle schaal. Ik had ook de 2e gemaakt, als je zoiets eet dan liever lekker. Ik ben niet zo gek op appel dus ik had het gewisseld maar je kan de banaan er gewoon bij doen hoor. Appel geeft wel een lekkere bite in het gerecht.

Komkommer als in een indonesisch recept? Bedoel je dit?

zoetzure komkommer:

Benodigdheden:

1 kilo schoongemaakte komkommer (zonder schil en zaadlijsten, in blokjes)

3/4 liter azijn

750 gram suiker

10 kruidnagels

stukje pijpkaneel

Bereiding:

Van azijn, suiker en kruiden een dunne stroop koken. De komkommer in stroop zolang laten koken tot ze zacht en doorschijnend worden. Dan over potten verdelen. (is wel voor een potje of 6... dus hoeveelheden halveren of door 3en doen...)

Wel lang houdbaar..maar ik vind het op zn surinaams lekkerder!! Maar dan moet je t wel binnen een week opmaken...

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik doe maar wat.. maar hier het "ongeveer recept"

- 1/2 Madam Jeanette peper (weglaten als je het niet in huis hebt of niet van heet houdt..kan ook met rode peper...)

- 5 korrels Chinese suiker (die is belangrijk!! smaakt heel anders dan met gewone suiker...chinese suiker is een zoetstof... en iets van 200 keer zoeter dan suiker...)

- 300 ml. water

- 2 pimentkorrels (als je hebt...)

- 1/2 witte ui (mag ook een hele zijn.. zonder is ook goed!)

- zout (dat moet dan weer wel...)

- 100 ml. azijn (dat moet ook)

- 1/2 komkommer (of een hele whatever..)

- 1/2 rode uien (of een blauwe, groene, paarse.... of gewone of zonder ;) )

- 2 kruidnagels (doe ik ook soms wel, soms niet...)

Maak de komkommer schoon en snijd het schuin in ronde plakjes. (mèt schil...) Snijd beide uien in halve ringen.(als je de ui erin wil..) Los de suiker en het zout in het water en de azijn op (als het nog niet goed smaakt nog wat zout en/of chinese suiker toevoegen..) Ik maak het altijd heet(warm dus, niet met peper), dan trekt het lekkerder in de komkommer en kun je het sneller eten....Het azijnmengsel over de groenten gieten tot alles onderstaat.

De groenten goed mengen en overdoen in een pot.(als je meteen eet gewoon in een schaal in de koelkast...) Kruidnagels en piment in de pot/schaal erbij doen... als je die wil gebruiken..en anders lekker weglaten... poos in laten trekken.. bijvoorbeeld een dag, maar als je het eerder wil eten kan dat ook hoor!! (wel af laten koelen, moet wel koud zijn!)

haha wàt een recept.. komt erop neet dat azijn, chinese suiker en zout en komkommer moet...de rest is optioneel...[/quote]
heerlijk!!
quote:makreel schreef op 12 maart 2011 @ 11:10:

Hahaha bobotie hoort echt niet met sperciebonen en appel, dat is de Nederlandse variant...

.Okay. Ik heb het ook nog maar twee keer gegeten. In Nederland idd
quote:Mylene_Valerie schreef op 12 maart 2011 @ 12:44:

Eigenlijk zit ik nu pas terug te lezen. Waarom niet het maken tot de stap van melk met ei?

Dan als jullie gaan eten het erover doen en een half uur in de oven. Dat is toch niet veel werk?Precies, dat zeg ik.
quote:Mylene_Valerie schreef op 12 maart 2011 @ 12:44:

Dan als jullie gaan eten het erover doen en een half uur in de oven. Dat is toch niet veel werk?Ja zo bedoelde ik het, dat ga ik doen. En die banaan heb ik ook wel in huis, gooi ik er ook nog door, goeie tip! Ook gemengde noten/rozijnen (studentenhaver).
Hoop dat het lekker is, eetsmakelijk straks.
Bedankt MV, de komkommer is ook opgeslagen!
Snotsie, zie nu pas de chinese suiker en piment staan. Kom net bij een mega orientaalse supermarkt vandaan. En aangezien dat niet hier in de buurt is kom ik daar voorlopig niet meer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven