Bodem cheesecake

31-10-2011 19:42 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Ik bak regelmatig een cheesecake en hij is eigenlijk altijd heerlijk, fris, zoet en heerlijk romig. Het enige minpuntje eraan is dat de bodem altijd een beetje zompig wordt. Ik maak de bodem altijd van koekjes die ik fijnmaal in een keukenmachine en waar ik wat gesmolten boter bij doe, dit druk ik vervolgens in de vorm. Hebben jullie misschien tips hoe ik een lekkere knapperige bodem kan krijgen?

Wat ik al heb geprobeerd is: verschillende koekjes als bodem, zoals Oreo koekjes, Digestive en Country koekjes. De bodem eerst goed aflaten koelen voordat ik de roomkaasvulling er opdeed, de bodem eerst voorbakken etc. De bodem is altijd hard en knapperig voordat de roomkaasvulling er opkomt. Hierna bak ik de complete taart nog en vervolgens gaat ie na afkoelen minimaal 12 uur in de koelkast. En vervolgens heb ik dus een heerlijke cheesecake met zompige bodem :(. Help!
Ik zou idd zeggen: Digistive en wat boter. Maar dat heb je al gedaan.

Ik heb het laatst ook op die manier gedaan en was lekker krokant, iig niet zompig.

Geen andere tips
Heb je al eens bastonjekoeken geprobeerd? Die tip.kreeg ik laatst. Verder doe ik de koekjes in een vijzel, dan zijn de brokken wat groter en wordt hij minder zompig.
Zou het helpen als je een flinterdun laagje gesmolten witte chocola op de bodem smeert?
quote:_airecolette_ schreef op 31 oktober 2011 @ 19:55:

Zou het helpen als je een flinterdun laagje gesmolten witte chocola op de bodem smeert?Dat doe ik altijd en werkt goed, alleen als je de taart langer dan twee dagen hebt staan, dan wordt de bodem ook wel zachter.
Minder boter. Hier een perfecte Digestive bodem. Werk ik naar binnen as we speak
quote:AlettaJacobs schreef op 31 oktober 2011 @ 19:52:

Heb je al eens bastonjekoeken geprobeerd? Die tip.kreeg ik laatst. Verder doe ik de koekjes in een vijzel, dan zijn de brokken wat groter en wordt hij minder zompig.Dan moet je wel van bastognekoeken houden. Ik vind deze koeken een uitgesproken (candij-)smaak hebben. Mariakoekjes of volkorenbiscuitjes vind ik zelf geschikter omdat deze een neutralere smaak hebben.
Ow dat is echt een goed idee ja! Kan me voorstellen dat dat laagje de bodem als het ware afsluit en dat de bodem dan knapperiger blijft . Bastogne koeken ga ik ook proberen . Mmm heb er nu alweer zin in!
Doe je nog boter in springvorm om in te vetten ook trouwens?
O en ik bak 'm nooit.
quote:Star schreef op 31 oktober 2011 @ 19:59:

Minder boter. Hier een perfecte Digestive bodem. Werk ik naar binnen as we speak Minder boter is het denk ik niet hoor, de bodem is namelijk wel hard en knapperig voordat de roomkaasvulling erop gaat, maar het lijkt alsof het vochtige van de roomkaas dat in de bodem trekt (?) in combinatie met de koelkast (?) het probleem is.
quote:Star schreef op 31 oktober 2011 @ 20:01:

O en ik bak 'm nooit.Oh ik bak hem altijd :D. Krijg je zo'n amerikaanse cheese cake waarvan de bovenkant een klein beetje gebruind is.. Heerlijk! Maar wat is jouw recept voor de ongebakken cheesecake?
quote:Star schreef op 31 oktober 2011 @ 20:00:

Doe je nog boter in springvorm om in te vetten ook trouwens?ja ik vet mijn springvorm ook in ja. Is dat wel of niet ok?
Ik weet niet of het bij de cheesecake ook zo is, maa rik gebruik voor de monchou/taart boter op kamertemperatuur, dus niet dat het gesmolten is.. dat zou ook wel kunnen helpen

Heb nu zóó een zin gekregen in cheesecake met witte choco!!
En als je ipv boter eens jam gebruikt? Dus de koekkruimels mengt met een paar eetlepels (abrikozen)jam?
Ik vet nooit in eigenlijk dus weet niet of dat beetje boter verschil maakt hoor, opperde maar wat

Euh recept verschilt per keer
Ik gebruik ook altijd een dun laagje chocolade, maar dan extra puur. Werkt perfect en is echt superlekker!!
RRR
Bastognekoekjes!
quote:Erwt schreef op 31 oktober 2011 @ 20:18:

Bastognekoekjes! En ook
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Bastognes bij monchoutaart gaat nog, maar bij echte cheesecake vind ik het echt niet lekker. Veel te overheersend en zoet.
Maak de cheesecake denk ik dan gewoon iets frisser en iets minder zoet, dat wordt dan mooi gecompenseerd door de bodem . Heb echt zin om het met de tips te gaan proberen, als de bodem ook perfect is dan is het echt de perfecte cheesecake .
Wat is jouw recept trouwens? Zou je het hier willen plaatsen?
Mmm, cheesecake! Ik maak het ook regelmatig en gebruik hiervoor een recept van Donna Hay (Australisch).

De bodem maak ik dan van

45 gram fijngemalen amandelen

45 gram bloem

30 gram fijne kristalsuiker

90 gram boter (in blokjes), kamertemperatuur.

Dit mengsel met de handen kneden tot een grofkorrelig deeg. In een springvorm van 20 cm doen, aandrukken met een lepel bv. dan 15 minuten in een oven die je al hebt voorverwarmd op 150. graden totdat de bodem lichtbruin kleurt.

Smullen!
Mijn succesrecept voor de vulling is:

600 gram roomkaas (ik neem altijd euroshopper creamcheese =soort van philadelphia)

2 eetlepels bloem

150 gr suiker

1 of 2 zakjes vanillesuiker

3 eieren en 2 eidooiers

150 gr creme fraiche

rasp +sap van 1 citroen

Alles doorelkaar mixen en op de (al gebakken) bodem (die dus eigenlijk al klaar is) doen.

Dit zet ik 15 minuutjes op 200 graden zodat de bovenkant mooi donkergeel/lichtbruin kleurt.

Vervolgens zet ik hem nog ongeveer een uurtje op een lage temperatuur in de oven (ongeveer 100 graden).

Hierna zet ik de oven uit en het deurtje open zodat de cheesecake langzaam afkoelt (anders kunnen er scheuren in komen).

Dan moet de cheesecake nog goed afkoelen en dan nog een uurtje of 12 in de koelkast en dan is ie mmmmmmm heerlijk!

Wel heel machtig en heel calorierijk...
quote:vlinder_78 schreef op 31 oktober 2011 @ 21:07:

Mmm, cheesecake! Ik maak het ook regelmatig en gebruik hiervoor een recept van Donna Hay (Australisch).

De bodem maak ik dan van

45 gram fijngemalen amandelen

45 gram bloem

30 gram fijne kristalsuiker

90 gram boter (in blokjes), kamertemperatuur.

Dit mengsel met de handen kneden tot een grofkorrelig deeg. In een springvorm van 20 cm doen, aandrukken met een lepel bv. dan 15 minuten in een oven die je al hebt voorverwarmd op 150. graden totdat de bodem lichtbruin kleurt.

Smullen!Klinkt ook heerlijk! Wat voor soort bodem wordt dit dan? Een beetje kruimelig? Kan me voorstellen dat er door de amandelen ook wel bite in blijft, dus dat ie niet zo zompig wordt, klopt dat?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven