Bodem hartige taart: hoe?

15-05-2011 06:27 46 berichten
Wil voor 't eerst 'n hartige taart gaan maken en kwam volgend recept tegen wat me wel wat lijkt:

http://www.smulweb.nl/114 ... ecept/Champignonkaastaart

Alleen vraag ik me af hoe die bodem wordt met 1 deel kwark en 1 deel bloem. Hoort daar geen boter en ei in?

Omdat ik weinig bakervaring heb kan ik het resultaat niet inschatten.

Wie heeft er 'n idee?

Wil in elk geval wel zelf deeg maken, dus niet met 'n pak of plakjes werken.
Alle reacties Link kopieren
Ach ja, in t ergste geval wordt je ziek... En bij een hartige taart is dat bijna onmogelijk!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Klinkt lekker Jesje! (link = http://blogs.fd.nl/eten/2 ... t-witlof-en-ansjovis.html)
Wat een gave foto's, MV! Creatief hoor, ben jaloers
Heb alle ingredienten in huis, dus ik zal 'ns een poging gaan doen.
quote:janna2 schreef op 15 mei 2011 @ 08:43:

Ik gebruik de plakjes deeg voor hartige taart uit de diepvries.

Op de bodem strooi ik wat allesbinder, dan is het idd niet zo nat.

Persoonlijk vind ik allesbinder een hele nare smaak hebben. Ik gebruik parneermeel, ook bij de randen en dan krijg je eerder het krokante wat Nin graag wil.

Benieuwd naar je quiche Nin.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Bergamot: thanx zie dat jou link het wel doet. Moet nog een beetje beter leren knippen en plakken met de iphone
Hij staat in de oven!

Heb bij het deeg de olie vervangen door 30 gram roomboter.

En bij de ingredienten van de vulling heb ik 150 gram oude kaas + 50 gram parmesan gebruikt en creme fraich ipv slagroom. En ipv 1 lepel basilicum heb ik deze gemengd met oregano en naast zwarte peper heb ik ook chilipeper toegevoegd.

Ook heb ik het deeg even in de koelkast gezet terwijl ik de andere ingredienten klaarmaakte en ik heb de bodem daarna 10 minuten voorgebakken.

Nu dus het uur der waarheid. Zou ie lukken???

Het ruikt allemaal wel errug lekker!
ik strooi altijd wat paneermeel en gedroogde parmazaansekaas op de bodem.werkt en smaakt prima.
Klinkt goed elninjoo.

MV wat is het toch prachtig wat je maakt!
En nu heb ik ook zin in een hartige taart, maar bij ons zijn de winkels nog niet open.

Gelukkig had ik nog een kliekje bbq van gister over, dus ga nu asociaal heftig ontbijten.
Hij is klaar! De smaak van de binnenkant is heerlijk, maar de rand/bodem vind ik wat taai geworden. Volgende poging toch maar normaal deeg maken ipv met kwark.
Mylene Valerie wat maak je toch prachtige dingen.

Ik heb laatst een korstdeeg gemaakt en die was mislukt :(

Niet gaar, geen smaak. Ik denk toch eerst blind voorbakken volgende keer. MV heb jij een goed recept voor deeg voor hartige taart?

.... mijn vulling was wel vochtig dus misschien was dat het gewoon.
Jammer elninjo maar je bent nog wel gemotiveerd hé
Was je deeg goed soepel toen je het had gekneed? Anders volgende keer een beetje water of iets meer melk toevoegen.

Ook het voorbakken zorgt er voor dat je korts een beetje kan uitdrogen. met de vulling die je had is blind voorbakken eigenlijk niet nodig.

Gefeliciteerd met je eerst poging. Op naar de volgende!
Ik vind 'Koopmans mix voor hartige taart' een lekkere bodem. Een diepvriesvariant heb ik nog niet geprobeerd.
Het deeg voelde lekker soepel en was goed in 't bakblik te verdelen. Misschien dat 't voorbakken idd teveel was en misschien was 225 graden (zoals in 't recept) te hoog?

Heb nu 'n beetje van de vulling in 'n bladerdeeg plakje gedaan en dat gebakken. De vulling smaakt namelijk erg lekker en zonder die taaie bodem is het goed te eten.
Oh ja, mijn vulling bevat sowieso bijv. rookspekjes en salami of gehakt en salami etc en champignons, uienringen en verder wat voorhanden is zoals broccoli, prei, roerbakpakket etc.
Jammer Nin, volgende keer beter. Ik heb het ook nog nooit gemaakt dus dacht, misschien is het heel lekker. Maar ik denk dat ik hou van die klassieke vertrouwde quiche smaak, ja dan wel gevuld met een vulling waar je dat moment zin in hebt.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
voor de vulling kun je eigenlijk alles gebruiken wat je lekker vindt, ook vis!
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:rosanna08 schreef op 15 mei 2011 @ 13:21:

voor de vulling kun je eigenlijk alles gebruiken wat je lekker vindt, ook vis!

Geheel eens, maar bijv. bij tomaten doe ik alleen het vruchtvlees erin. Geruld gehakt laat ik eerst uitlekken in het vergiet. Ja even 2 voorbeelden hoe je iets minder vochtig kan maken. Op die manier probeer ik vullingen niet te vochtig laten worden.

Dit in het algemeen hoor, niet richting Roos.
Gehakt laat ik ook uitlekken, net als gebakken groente, soms iets juspoeder erdoor, iets meer binding en net wat pittiger en idd ook paneermeel op de bodem.

Ik heb 1 lekker gerecht van 1 persoonstaartjes (moet het weer eens opzoeken) met surimi of zalm uit blik.

Verder ben ik niet dol op pizza/hartige taart met vis op de een of andere manier.

Met bladerdeeg heb ik eigenlijk alleen een paar keer dat recept van iemand van wat eten we vandaag gemaakt: bladerdeeg, aardappelschijfjes, rode ui, tijm en kaas. Die vind ik erg lekker als een bijgerecht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven