Bodem hartige taart: hoe?

15-05-2011 06:27 46 berichten
Wil voor 't eerst 'n hartige taart gaan maken en kwam volgend recept tegen wat me wel wat lijkt:

http://www.smulweb.nl/114 ... ecept/Champignonkaastaart

Alleen vraag ik me af hoe die bodem wordt met 1 deel kwark en 1 deel bloem. Hoort daar geen boter en ei in?

Omdat ik weinig bakervaring heb kan ik het resultaat niet inschatten.

Wie heeft er 'n idee?

Wil in elk geval wel zelf deeg maken, dus niet met 'n pak of plakjes werken.
Hier vond ik nog wat recepten voor de bodem:

http://www.smulweb.nl/115 ... bodem-quichehartige-taart

Bij al die varianten moet 't deeg 'n uur koud gezet worden en de bodem voorgebakken.

Wat is de functie van 't koud zetten?

En bij het recept uit de OP is daar geen sprake van en wordt vulling met taart gelijk meegebakken. Kan dat dan wel lukken?
Niemand?

MV?
Alle reacties Link kopieren
Met blind bakken heb je over het algemeen een betere bodem. Maar als de vulling niet te vochtig is dan doe ik het niet.

Kwark in het deeg ken ik niet dus geen idee. Ik zou zeggen, gewoon een keer proberen.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Met vochtige vullingen bak ik wel blind en doe er dan ook parneermeel op de bodem en prik er gaatjes in. Ik probeer de vullingen niet te vochtig te maken omdat het je quiche niet te goede komt meestal.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ideetje als je wel een iets (te) vochtige vulling hebt, en niet zo'n slappe deeghap wilt als bodem: over de bodem een dun laagje couscous strooien. Dit heeft een neutrale smaak, maar neemt wel het teveel aan vocht op waardoor je bodem lekkerder wordt. Dit komt de kwaliteit van elke bodem echt ten goede is mijn ervaring.

(bij appeltaart doe ik hetzelfde maar dan met custardpoeder)
Oja, nin, ik ken een bodem met kwark wel, alleen als een appelkwarktaart, dus het werkt wel, zo ziet die eruit;

Een mengsel van ei met slagroom én gebakken champignons is volgens mij wel aardig vochtig.

Denk dat ik maar 'n bodem volgens die 2e link ga voorbakken. Dat met die kwark klinkt apart, maar voor iemand die aan d'r eerste quiche gaat beginnen misschien niet verstandig. Wil wel gemotiveerd blijven, haha!

Weet je toevallig ook wat de bedoeling is van 't deeg 'n uur koud zetten? En mag dit overgeslagen worden?
quote:Mylene_Valerie schreef op 15 mei 2011 @ 08:05:

Oja, nin, ik ken een bodem met kwark wel, alleen als een appelkwarktaart, dus het werkt wel, zo ziet die eruit;

[afbeelding]

Ziet er erg lekker uit!

Is die ook niet voorgebakken en half kwark/half bloem?
quote:elninjoo schreef op 15 mei 2011 @ 08:07:

[...]

Ziet er erg lekker uit!

Is die ook niet voorgebakken en half kwark/half bloem?

Appelkwarktaart

Nagerecht voor 6 personen

500 g zachtzure appels

3 eetl. citroensap

100 g boter (Melkan)

150 g suiker

3 eieren

250 g kwark (Melkan)

150 g cakemeel

boter om in te vetten

50 g geschaafde amandelen

2 eetl. suiker

1 theel. kaneelpoeder

springvorm ø 24 cm

Voorbereiden:

Verwarm de oven voor op 160°C. Schil de appels en snijd ze in smalle partjes. Besprenkel ze met de helft van het citroensap. Roer of mix de boter en de suiker tot een luchtige massa. Klop de eieren er één voor één door. Meng de rest van het citroensap door de kwark. Schep het kwarkmengsel door de eieren met de suiker. Spatel het cakemeel er luchtig door. Vet de bakvorm licht in.

Bereiden:

Schep het beslag in de springvorm en strijk de bovenkant iets glad. Verdeel de appelpartjes over het beslag. Strooi de geschaafde amandelen erover. Meng suiker en kaneelpoeder en strooi dit mengsel over de appel en amandel. Bak de cake iets onder het midden van de oven in ca. 50 minuten goudbruin en gaar.

Tip:

In plaats van cakemeel is zelfrijzend bakmeel ook geschikt.

Variatie:

Vervang de appels eens door handperen.
Nin ik zet mijn deeg nooit koud, het is ook niet warm als je het snel maakt. Ik denk dat het koel zetten gaat om dat het deeg even kan rusten. Dat doe ik wel meestal.

Mijn quiches mislukken nooit maar ik doe veel uit de losse hand en goed kijken en op het eind kan je het ook voelen, als je de rand eraf haalt zie je hoe het deeg geworden is, en dan kan je het voor het lekkere ook even zonder die rand in de oven zetten, dat geeft bij mij wel een goed resultaat.
Bedankt voor de tips!

Moet nog even wachten want de winkels gaan hier op zondag pas om 9 uur open, maar dan ga ik 'ns experimenteren.

Misschien dat ik er toch 'n deel kwark doorheen doe en dan minder boter. Haal gewoon genoeg ingredienten in huis en als 't dan mislukt doe ik 't over.
Deeg in de koelkast is zodat ingredienten goed mengen, het stevig wordt doordat de boter weer hard wordt en dus makkelijker hanteerbaar. Bij deeg met olie zal het misschien niet hoeven omdat dat toch niet stolt in de koelkast?
Ik heb vele quiches gemaakt, heel soms maak ik het met hartige taart deeg kant en klaar maar bijna altijd doe ik het zelf. Dit zijn foto's van zelfgemaakt deeg.

Deze even krokant gebakken door op het laatst de ring eraf te halen;

Dit was mijn quiche met champignons en kaas;

Verder zou mijn tip zijn, neem er de tijd voor. Even kijken of die goed is, laat de quiche even rusten, en dan nog even opwarmen. Zo doe ik het altijd.
Is lekker hoor een kwarkdeeg. Je deeg wordt er iets steviger van dan met ei en het resultaat na het bakken is ook iets steviger.

Omdat koud deeg zich beter laat bewerken en de ingredienten onderling nog reageren na het kneden van het deeg wordt laten rusten in de koelkast aangeraden.
Deze was heel lekker, tomaat boursin taart maar dit is niet zelfgemaakt deeg, maar kan je ook zelf maken natuurlijk;

En ik ben gek op mini quiches maken, moet ik alleen vaker een foto van maken;

Nin jij bent een goede fotograaf, maak je nog een foto van je creatie? Lijkt me leuk.
@Mylene, dat ziet er goed uit zeg!! Complimenten hoor.
Jij maakt er wel mooie vormen mee, MV!

Zal voorlopig al blij zijn als ik 'n goed eetbaar product kan creeeren, het uiterlijk komt nu nog ff op de 2e plaats

Zal je tip over het nabakken zonder ring meenemen, dat lijkt me idd fijn om 'n krokantere buitenkant te hebben.

En na Jesjes opmerking over het kwarkdeeg, denk ik dat ik toch daar voor kies. Maar dan ipv olie wat roomboter toevoegen voor de smaak.
quote:janneke44 schreef op 15 mei 2011 @ 08:27:

@Mylene, dat ziet er goed uit zeg!! Complimenten hoor.

Dank jullie

Nin ik hoop dat hij lukt. Laat het nog even weten of het een aanrader is. Dan ga ik hem ook maken.
Nog even 'n vraag:

Kan ipv bloem ook zelfrijzend bakmeel gebruikt worden?

Moet er bij bloem niet iets toegevoegd worden voor 't rijzen?
EN, je kunt die gebakken champignons even op een keukenpapiertje leggen, raak je al wat vocht kwijt (is wel vocht met smaak). Ik gebruik trouwens meestal magere kwark voor quiche vulling (kwark ipv slagroom/creme fraiche), gaat prima en ligt net wat minder zwaar op de maag.

Zag laatst bij de grootgrutter kookyoghurt, die wil ik volgende keer eens proberen. Iemand al ervaring mee?
Ik gebruik de plakjes deeg voor hartige taart uit de diepvries.

Op de bodem strooi ik wat allesbinder, dan is het idd niet zo nat.
Elninjoo, hoe laat kan ik me bij je melden om een stukje te proeven? Ik ben gek op hartige taarten en quiches en maak ze dan ook vaak. Helaas vind ik tot nu toe alleen die van mezelf en van mijn schoonmoeder lekker.... Dus ik proef graag een 3e lekkere!

( en ik beloof, ik zal mijn kinderen thuis laten )
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Jij hebt best lef, Biol, jezelf als voorproever aanbieden bij iemand die voor 't eerst in haar leven 'n hartige taart gaat bakken, haha!
MV: wat een mooie plaatjes!

Elninjoo: ik voeg bakpoeder toe als ik kwark gebruik. Gebruik meestal dit recept: http://blogs.fd.nl/eten/2 ... rt-met-witlof-en-ansjovis

( staat onderaan de pagina, oh en deze taart is ook erg lekker)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven