Boeuf Bourguignon!

03-12-2010 12:45 47 berichten
Ik wil heel graag een keer Boeuf Bourguignon maken, en ik heb dit recept gevonden (via Allerhande).

Alleen….. ik lust geen rozemarijn en champignons, en runderschenkel eet ik niet.

Als ik deze 3 ingrediënten eruit laat, hou ik dan nog iets van Boeuf Bourguignon over? Of beledig ik dan de gehele Franse natie, de Boeuf Bourguignon in het bijzonder en roepen jullie dat ik dan maar beter naar de burger king kan gaan?

Recept:

Boeuf Bourguignon

Ingrediënten

900 g riblappen (of runderlappen)

25 g boter

1/2 duobakje magere spekreepjes

1 runderschenkel met been

2 uien, fijngesnipperd

1/2 fles volle rode wijn (wijncat. 8)

1 winterpeen, in kleine blokjes

2 eetlepels bloem

1 pot vleesfond (380 ml)

1 potje zilveruitjes

2 laurierblaadjes

2 takjes rozemarijn

5 takjes tijm

1 teentje knoflook, gepeld en geplet

1-2 gedroogde chilipepertjes

2 bakjes grotchampignons (a 175 g), schoongeveegd

Voorbereiden

(max. 1 dag tevoren): Runderlappen in dobbelstenen snijden. In grote braadpan boter smelten en spekjes krokant bakken. Spekjes met schuimspaan uit pan nemen en in bakvet blokjes rundvlees rondom bruinbakken. Vlees uit pan nemen en in zelfde bakvet ui en winterpeen zachtjes bakken. Bloem erover strooien en even meebakken. Wijn en fond toevoegen en aan de kook brengen. Zilveruitjes in vergiet afspoelen met water. Vleesblokjes, spekjes en runderschenkel in pan terugdoen. Zilveruitjes erdoor scheppen. Laurier, takjes rozemarijn en tijm met knoflook in pan doen en chilipepertjes erboven verkruimelen. Pan op zeer laag vuur zetten. Deksel erop leggen en nog minstens 2 1/2 uur laten sudderen. Laatste halfuur champignons meestoven. Af en toe omscheppen. Laten afkoelen en tot gebruik afgedekt in koelkast zetten.

Bereiden

Stoofpot eventueel opnieuw opwarmen. Knoflook, laurier en kruidentakjes verwijderen. Schenkel uit pan nemen, vlees dat eraan zit in kleine blokjes snijden en terugdoen in pan.
Alle reacties Link kopieren
Zonder champignons is het natuurlijk geen echte Boeuf Bourguignon meer he?

En dit recept klopt niet, want boeuf moet in de oven....

Rozemarijn maakt wel de smaak natuurlijk. Maar als je er écht niet van houdt (je haalt het er weer uit dat takje) moet je het gewoon weglaten.

Runderschenkel doe ik er zelf ook nooit door.
Liv, weet ik niet? Betekent Bourguignon in het Frans champignon? Nee toch? Waarom is het zonder champignons geen BF meer?

Moet dit in de oven? Toch in een gietijzeren pan op het fornuis, zodat het een paar uur kan stoven?
Liv, ik heb nu diverse recepten bekeken, en allemaal geven ze aan dat het op het fornuis moet stoven, en dus niet in de oven.....
Ik wil graag een tosti maken maar ik lust geen kaas.

Denk je dat ik ook alleen ham op m’n brood kan doen?

Of heb ik dan een broodje ham en geen tosti?
Ik maak 't ook in een hapjespan hoor, niet in de oven.

Maar ja, die champignons horen er eigenlijk wel echt bij...
Oei, zijn we chagrijnig?
Het is een stoofgerecht, dus hoeft echt niet perse in de oven.

TO, als je niet van riblappen oid houdt, waarom wil je dan zo graag BB maken ? Dat is toch de basis van het hele gerecht.
quote:daydream schreef op 03 december 2010 @ 12:57:

Ik wil graag een tosti maken maar ik lust geen kaas.

Denk je dat ik ook alleen ham op m’n brood kan doen?

Of heb ik dan een broodje ham en geen tosti?Oei, zijn we chagrijnig?
quote:Surface2 schreef op 03 december 2010 @ 12:58:

Het is een stoofgerecht, dus hoeft echt niet perse in de oven.

TO, als je niet van riblappen oid houdt, waarom wil je dan zo graag BB maken ? Dat is toch de basis van het hele gerecht.Waar lees jij dat ik niet van riblappen hou?
SG is dit recept iets voor je?klik
In de allerhande van oktober, ik geloof blz. 33, staat een recept voor boeuf bourguigon. We hebben het al een paar keer gegeten en vinden het heerlijk.

Wel hebben we het recept wat aangepast want we marineren niet. We bakken het vlees, daarna het spek en de uien erbij, daarna de champignons en wortel en daarna de tomatenpuree. Even aanzetten en dan de wijn erbij en dan gewoon een paar uur pruttelen.

Daar zit dus geen runderschenkel in of rozemarijn. Wel champignons maar die kun je natuurlijk ook weglaten. Wel hebben ze een heerlijke smaak hoor, na een paar uur pruttelen. Maar als je ze echt niet lekker vind doe je ze er toch gewoon niet door.
Sorry, verkeerd gelezen .

Nou, ik zou het recept dan gewoon aanpassen en de dingen die je niet lust eruit laten. Of op smulweb ofzo een ander recept zoeken.
quote:Medatative_rose schreef op 03 december 2010 @ 13:00:

SG is dit recept iets voor je?klikHey thanks! (ook altijd fijn, een filmpje erbij). En zonder rozemarijn en schenkel! Zo'n bosje maken is ook slim. Ik zie dat hier de champignons er heel in worden gedaan, dan kan ik natuurlijk alsnog ze erin doen en ze later bij mezelf eruit vissen....
quote:SeptemberGirl schreef op 03 december 2010 @ 12:55:

Liv, ik heb nu diverse recepten bekeken, en allemaal geven ze aan dat het op het fornuis moet stoven, en dus niet in de oven.....

En toch "hoort" het in de oven, ik kan het ook niet helpen hoor.

Edit: ik zie dat het idd ook gewoon op het fornuis kan.
quote:SeptemberGirl schreef op 03 december 2010 @ 12:51:

Liv, weet ik niet? Betekent Bourguignon in het Frans champignon? Nee toch? Waarom is het zonder champignons geen BF meer?

Tja, omdat dát nou eenmaal het recept is voor bb. Dat betekent niet dat je perse champignons er in moet doen, maar dan is het gewoon een ander gerecht.
quote:coos schreef op 03 december 2010 @ 13:00:

In de allerhande van oktober, ik geloof blz. 33, staat een recept voor boeuf bourguigon. We hebben het al een paar keer gegeten en vinden het heerlijk.

Wel hebben we het recept wat aangepast want we marineren niet. We bakken het vlees, daarna het spek en de uien erbij, daarna de champignons en wortel en daarna de tomatenpuree. Even aanzetten en dan de wijn erbij en dan gewoon een paar uur pruttelen.

Daar zit dus geen runderschenkel in of rozemarijn. Wel champignons maar die kun je natuurlijk ook weglaten. Wel hebben ze een heerlijke smaak hoor, na een paar uur pruttelen. Maar als je ze echt niet lekker vind doe je ze er toch gewoon niet door.Wat goed, dank je! Is dat deze?

Ik heb dat recept inderdaad toentertijd uit de AH gescheurd, maar ik kan 'm niet meer vinden. Ik krijg met kerst een braadpan cadeau, vandaar dit topic!
Dit is nou EMVJ eten!

Wat ga je erbij serveren, rijst, opperdoezer, vers stokbrood?
Jaaaa Hanke! Goed hè!

Ik zat er net over na te denken.... ik denk stokbrood en een grote bel rode wijn. Opperdoezer is ook lekker denk ik.... maar dan uit de oven (gepoft, in het schilletje?).
Volgens mij hoeft BB echt niet perse in de oven. Langzaam stoven kan prima op een fornuis!
quote:Surface2 schreef op 03 december 2010 @ 13:13:

Volgens mij hoeft BB echt niet perse in de oven. Langzaam stoven kan prima op een fornuis!Niet perse nee :-)
quote:Surface2 schreef op 03 december 2010 @ 13:13:

Volgens mij hoeft BB echt niet perse in de oven. Langzaam stoven kan prima op een fornuis!Hence de gave rode braadpan die ik ga krijgen!
waar heb je eigenlijk gelezen dat "echte" BB in de oven moet?
quote:Surface2 schreef op 03 december 2010 @ 13:16:

waar heb je eigenlijk gelezen dat "echte" BB in de oven moet?

De recepten die ík ken, daarbij gaat het in de oven. En bij mijn weten is dat ook in het originele recept zo. (van Escoffier).

En niks moet van mij.
Maar er zijn even zoveel recepten waarbij het niet in de oven gaat.

Maar het echte originele recept heb je dus ook niet gelezen, want je schrijft bij mijn weten.

Dus of je het in de oven doet of niet: dat maakt voor de "echtheid" van BB niet uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven