Buikspek, recepten?

30-08-2025 09:16 15 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb al een paar keer buikspek (met zwoerd) in de slowcooker gemaakt en er babi pangang van gemaakt. De smaak is heerlijk (recept van Brenda Kookt).
Op het einde heb ik het stuk buikspek nog in de oven gegrild maar hoewel het er qua kleur goed uitziet is het toch niet echt krokant. Ondanks vele gaatjes prikken, ingesmeerd met zout de avond er voor en voor het afgrillen opnieuw goed drooggedept.

Nu wil ik er wel es iets anders mee maken en een andere bereiding, hebben jullie ideeën ?
https://ohmyfoodness.nl/plakkerig-buiks ... lowcooker/

Staan meer lekkere recepten op.

En ook lekker op z'n Koreaans in ssam:

https://www.wijnspijs.nl/magazine/samgyupsal-recept/
https://www.recipetineats.com/crispy-sl ... ork-belly/

Zoek Engels. Veel meer hits.

Pork belly recipe en dan klikken.
Airfryer?

Nu heb ik best een grote Airfryer waar ik het stuk gemarineerde vlees in een bbq schaal kan plaatsen. De Airfryer doet de rest.

Het lekkerste resultaat vind ik wel van de houtskool bbq. Dan is ie echt krokant en gerookt. Wel oppassen, want al dat vet verbrand ook snel. Dan sta je hele stukken verbrand vlees weg te snijden. Zonde.
Ik snij het zwoerd vrij diep in, in ruitjes, vervolgens pekel ik het, zeker een nacht. Dan smeer ik het zwoerd in met een marinade -bbqsaus, bruine suiker, sojasaus, knof- en dan gaat het lang in oven of bbq op lage temperatuur. Paar keer de marinade bijsmeren en dan krijg je knapperig zwoerd hoor.
ladadieladieda schreef:
30-08-2025 13:30
Ik snij het zwoerd vrij diep in, in ruitjes, vervolgens pekel ik het, zeker een nacht. Dan smeer ik het zwoerd in met een marinade -bbqsaus, bruine suiker, sojasaus, knof- en dan gaat het lang in oven of bbq op lage temperatuur. Paar keer de marinade bijsmeren en dan krijg je knapperig zwoerd hoor.

Jazeker, de wijze van marineren en hoe lang is zeker belangrijk!
Sojasaus, knoflook en basterdsuiker gebruik ik ook altijd. Plus gezouten roomboter.
Er hoort inderdaad vet in je marinade, hallodaar!
Ik krijg er gewoon trek van.
Op de Engelse manier bereiden! Dat deed mijn moeder vroeger vaak op zondag,een Engels ontbijt met toast,ei,bacon en een glas jus d´orange. Nu gaat het natuurlijk hier met name om de bacon (zie onderaan)

https://www.bbq-nl.com/bacon/

Is uiteraard slechts een optie. Er zijn nog andere manieren om bacon te bakken.
Je pense donc je suis
MadameBijoux schreef:
30-08-2025 17:15
Op de Engelse manier bereiden! Dat deed mijn moeder vroeger vaak op zondag,een Engels ontbijt met toast,ei,bacon en een glas jus d´orange. Nu gaat het natuurlijk hier met name om de bacon (zie onderaan)

https://www.bbq-nl.com/bacon/

Is uiteraard slechts een optie. Er zijn nog andere manieren om bacon te bakken.

Ohhhhh! Als je mij ergens voor mag wakker maken is het wel een Engels ontbijt.
Met alles erop en eraan! Heerlijk!
Wat zul jij fijne herinneringen hebben aan een Engels ontbijt.
Hallodaar schreef:
31-08-2025 07:37
Ohhhhh! Als je mij ergens voor mag wakker maken is het wel een Engels ontbijt.
Met alles erop en eraan! Heerlijk!
Wat zul jij fijne herinneringen hebben aan een Engels ontbijt.
In Engeland een aantal keren op. We kregen ook boontjes erbij. Het was erg verzadigend. Ja,ik heb leuke herinneringen aan het Engelse ontbijt,vaak op een zondag en ook een kopje thee erbij. Nu woon ik niet meer thuis en mijn moeder woont in Denemarken. Maar als we daar zijn gebeurt het nog wel eens dat we een Engels ontbijt of een garnalenboterham...iets volkomen anders hoor :-D ...krijgen. En uiteraard is de Engelse bacon altijd heerlijk knapperig.
Je pense donc je suis
ladadieladieda schreef:
30-08-2025 13:30
Ik had het vet ook ingesneden, laag zout erover. Nacht in de koelkast. En daarna ingesmeerd met een rub.
Oven op grillstand en je zag het zwoerd bubbelen maar krokant vond ik het niet.
Niet dat je een mes erover kon schrapen en dat knapperige geluid hoort zegt maar.
De airfryer kan ik ook nog es proberen.
En dan de volledige bereiding daarin ? Hoe lang moet het vlees er dan in ?

De combinatie met hoisinsaus lijkt me ook wel lekker trouwens. Iemand dat al es geprobeerd?
mamaonbekend schreef:
31-08-2025 12:31
Ik had het vet ook ingesneden, laag zout erover. Nacht in de koelkast. En daarna ingesmeerd met een rub.
Oven op grillstand en je zag het zwoerd bubbelen maar krokant vond ik het niet.
Niet dat je een mes erover kon schrapen en dat knapperige geluid hoort zegt maar.
Hoelang in de oven en op welke temperatuur?
Uit m’n hoofd zou ik zeggen, zeker 4 uur in de oven, op hooguit 120•, en dan nog 15-25 minuutjes de grill erop. Je kunt ook daarna nog de brander erop zetten, dat doe ik weleens.
Ik had het eerst in de slowcooker bereid en daarin gegaard.
En daarna in de oven grillstand 220, voor ca. 15 min denk ik. Weet niet precies meer. Daarna iets lager naar 180 gezet (anders werd het te donker) en nog even laten grillen 5-10 min denk ik.
(heb geen brander).
Ik denk dat je het de volgende keer helemaal moet bereiden in de oven.
In de slowcooker kan het zwoerd niet uitdrogen, lijkt me.
Alhoewel ik me ook kan voorstellen dat ik het tot een kerntemperatuur van 60• sous vide zou doen en daarna onder de grill.
Uitproberen, mamaonbekend!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven