Ceviche
donderdag 25 augustus 2011 om 20:05
donderdag 25 augustus 2011 om 20:07
quote:Stoeltie schreef op 25 augustus 2011 @ 20:00:
Watte..?
Ditte
http://translate.google.c ... 26bih%3D652%26prmd%3Divns
Watte..?
Ditte
http://translate.google.c ... 26bih%3D652%26prmd%3Divns
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
donderdag 25 augustus 2011 om 20:37
donderdag 25 augustus 2011 om 21:02
Ik kan mijn recept niet vinden maar weet wel hoe en wat, dus heb net even 3 kwartier gegoogled en wat gevonden, zijn 4 gerechten dus zal ze even overschrijven tot het recept wat ik meende te hebben.
Marineren kan van 15 min tot 12 uur. Nigella had het laatst maar 15 min gemarineerd maar ik denk dat de smaak er dan nog niet goed in zit, zij gebruikte wel meer limoenen dan je in andere recepten ziet.
Ze zeggen, gebruik limoenen of een combi van limoenen en citroenen.
Ik ga die 4 recepten even samenvoegen, komt goed uit want ik zou binnenkort het gerecht met een andere forumster gaan maken. Ben zo terug.
Marineren kan van 15 min tot 12 uur. Nigella had het laatst maar 15 min gemarineerd maar ik denk dat de smaak er dan nog niet goed in zit, zij gebruikte wel meer limoenen dan je in andere recepten ziet.
Ik ga die 4 recepten even samenvoegen, komt goed uit want ik zou binnenkort het gerecht met een andere forumster gaan maken. Ben zo terug.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
donderdag 25 augustus 2011 om 21:02
Ik kan mijn recept niet vinden maar weet wel hoe en wat, dus heb net even 3 kwartier gegoogled en wat gevonden, zijn 4 gerechten dus zal ze even overschrijven tot het recept wat ik meende te hebben.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
donderdag 25 augustus 2011 om 21:08
quote:Stoeltie schreef op 25 augustus 2011 @ 20:00:
Watte..?
Gelukkig nog iemand die hier weer een voedsel-term voorbij ziet komen waarvan ze nog nooit heeft gehoord. Ik geef toe, in de recepten- en wat eten we vandaag-topics zie ik wel vaker dingen voorbij komen waarvan ik me afvraag wat het in hemelsnaam is.
*kruipt weer terug onder haar steen*
Watte..?
Gelukkig nog iemand die hier weer een voedsel-term voorbij ziet komen waarvan ze nog nooit heeft gehoord. Ik geef toe, in de recepten- en wat eten we vandaag-topics zie ik wel vaker dingen voorbij komen waarvan ik me afvraag wat het in hemelsnaam is.
*kruipt weer terug onder haar steen*
donderdag 25 augustus 2011 om 21:33
Zo was even typen maar ik heb het hoe ik het zou maken, eigen invulling;
Ceviche (ala Mylene);
Ingredienten:
500 gr rauwe vis met vast vlees
2 kleine uien of een rode ui en wat lente ui
4 sappige verse tomaten
4 verse groene chillies naar smaak, chiliflakes of jalanope pepertje, wil je het heet een rood pepertje of een deel ervan (ik zou het liever erbij doen ipv in het gerecht)
enkele teentjes knoflook (ik vind 1 wel genoeg)
8 verse limoentjes
een handvol verse koriander
1 koffielepel olijfolie
zout en (zwarte) peper naar smaak (lekkerste zeezout en 4 peper uit de molen)
beetje droge witte wijn of witte wijnazijn
(erbij bataten (zoete aardappelen), sla en/ of maiskolf, tortilla, tomatensalade, en lekker avocado en als je geen tortilla erbij hebt dan een lekker brood erbij)
Bereidingswijze:
Hak de rode ui, wat lente ui, knoflook, chillies en koriander fijn.
Pers de limoentjes uit en voeg ze aan de groenten toe (koriander en lente ui zou ik er pas later bij doen na het marineren).
Snijd de vis in tamelijk kleine stukjes, blokjes van 1 bij 1 cm, bestrooi die met peper en zout en voeg ze eveneens toe.
Laat de vis drie tot vier uur marineren in de koelkast. (kan van 15 min tot 12 uur, net wat je smaak is)
Meng er alvorens het gerecht (ijskoud) op te dienen de olijfolie door.
Strooi de koriander, lente ui en evt. tomaat over de ceviche.
Nogmaals, zelf zou ik de koriander, lente ui en tomaat pas als het klaar is toevoegen, of een kwartier voor het klaar is. De rest van de tips zou ik erbij serveren.
Wil je het minder zuur even de vis afspoelen als het klaar is en niet te lang laten marineren.
Nog een mogelijkheid;
Bereidingswijze:
Doe de vis in een kom en voeg de wijn en het limoensap toe. Laat het 3 uur op kamertemperatuur staan marineren.
Doe de uien in een aparte kom. Voeg er 1 theelepel zout en het water bij en laat ze 20 minuten weken.
Giet het water van de uien, spoel ze onder de koudwaterkraan af en doe ze weer in de kom. Voeg de azijn erbij en laat ze 1 uur weken. Giet het water af en meng de uien met de Spaanse pepers, zwarte peper en de rest van het zout.
Roer het uienmengsel voorzichtig bij de vis en laat alles nog 2 uur
marineren.
Zet het daarna 2 tot 3 uur in de koelkast voor het opdienen.
Hier een foto van een recept van mij wat je er bij kan serveren;
Ceviche (ala Mylene);
Ingredienten:
500 gr rauwe vis met vast vlees
2 kleine uien of een rode ui en wat lente ui
4 sappige verse tomaten
4 verse groene chillies naar smaak, chiliflakes of jalanope pepertje, wil je het heet een rood pepertje of een deel ervan (ik zou het liever erbij doen ipv in het gerecht)
enkele teentjes knoflook (ik vind 1 wel genoeg)
8 verse limoentjes
een handvol verse koriander
1 koffielepel olijfolie
zout en (zwarte) peper naar smaak (lekkerste zeezout en 4 peper uit de molen)
beetje droge witte wijn of witte wijnazijn
(erbij bataten (zoete aardappelen), sla en/ of maiskolf, tortilla, tomatensalade, en lekker avocado en als je geen tortilla erbij hebt dan een lekker brood erbij)
Bereidingswijze:
Hak de rode ui, wat lente ui, knoflook, chillies en koriander fijn.
Pers de limoentjes uit en voeg ze aan de groenten toe (koriander en lente ui zou ik er pas later bij doen na het marineren).
Snijd de vis in tamelijk kleine stukjes, blokjes van 1 bij 1 cm, bestrooi die met peper en zout en voeg ze eveneens toe.
Laat de vis drie tot vier uur marineren in de koelkast. (kan van 15 min tot 12 uur, net wat je smaak is)
Meng er alvorens het gerecht (ijskoud) op te dienen de olijfolie door.
Strooi de koriander, lente ui en evt. tomaat over de ceviche.
Nogmaals, zelf zou ik de koriander, lente ui en tomaat pas als het klaar is toevoegen, of een kwartier voor het klaar is. De rest van de tips zou ik erbij serveren.
Wil je het minder zuur even de vis afspoelen als het klaar is en niet te lang laten marineren.
Nog een mogelijkheid;
Bereidingswijze:
Doe de vis in een kom en voeg de wijn en het limoensap toe. Laat het 3 uur op kamertemperatuur staan marineren.
Doe de uien in een aparte kom. Voeg er 1 theelepel zout en het water bij en laat ze 20 minuten weken.
Giet het water van de uien, spoel ze onder de koudwaterkraan af en doe ze weer in de kom. Voeg de azijn erbij en laat ze 1 uur weken. Giet het water af en meng de uien met de Spaanse pepers, zwarte peper en de rest van het zout.
Roer het uienmengsel voorzichtig bij de vis en laat alles nog 2 uur
marineren.
Zet het daarna 2 tot 3 uur in de koelkast voor het opdienen.
Hier een foto van een recept van mij wat je er bij kan serveren;
donderdag 25 augustus 2011 om 21:46
donderdag 25 augustus 2011 om 22:00
donderdag 25 augustus 2011 om 22:05
Dat etentje is niet morgen maar we wilde samen ceviche maken binnenkort. Heb haar een link hiervan gegeven dus ze zal morgen wel hier komen kijken .
Nou ik ben benieuwd, hoop dat je het ook lekker vindt.
Succes alvast he!!!
Nou ik ben benieuwd, hoop dat je het ook lekker vindt.
Succes alvast he!!!
vrijdag 26 augustus 2011 om 13:43
Niet te lang dan marineren Nerja, en af en toe proeven. En zie nog de tip dat je het altijd even kan afspoelen. En dan de marinade afgieten en er apart bij serveren. Voor de liefhebbers of om bijv. je brood in te dippen, doe je er nog een sausje bij of je maakt aoili ofzo om te dippen.
zaterdag 27 augustus 2011 om 18:06
Heerlijk, ceviche!!! Ik maak het bijna elke week wel een keer. Ik maak vaak ceviche met garnalen met het volgende recept.
Grote garnalen
Veeel limoenen
Knoflook
Rode peper, ik gebruik chile de arbol, geen idee hoe dat in NL heet
Uien
Tomaten
Koriander
Avocado
Pers de limoenen, rasp de knoflook, maal de peper, voeg alles samen. Snij de tomaat en ui in kleine stukjes. Doe garnalen, tomaat en ui in een kom, doe het sap er over heen zodat alles onder staat. Laat een uur of 3 in de koelkast staan tot de garnalen roze zijn. Snij nu de koriander fijn, mix dit er door heen net voor serveren. Alles op een schaal doen, plakjes avocado erop leggen en serveren met totopes.
Eet smakelijk
Grote garnalen
Veeel limoenen
Knoflook
Rode peper, ik gebruik chile de arbol, geen idee hoe dat in NL heet
Uien
Tomaten
Koriander
Avocado
Pers de limoenen, rasp de knoflook, maal de peper, voeg alles samen. Snij de tomaat en ui in kleine stukjes. Doe garnalen, tomaat en ui in een kom, doe het sap er over heen zodat alles onder staat. Laat een uur of 3 in de koelkast staan tot de garnalen roze zijn. Snij nu de koriander fijn, mix dit er door heen net voor serveren. Alles op een schaal doen, plakjes avocado erop leggen en serveren met totopes.
Eet smakelijk