Chinees hapje, kinderrecept
maandag 8 maart 2010 om 10:14
Hee allemaal,
We hebben op school een project over China.
Daar werk ik als leerkracht.
Nu willen we dat afsluiten met een tentoonstelling, met een Chinees hapje erbij.
Nu hebben we al met de kinderen (groep 3, 6/ 7 jaar) gelukskoekjes gemaakt.
Dat ging goed, dus dat wilden we ook voor 's avonds maken.
Alleen is het niet echt praktisch, want na 5 minuten in de oven moeten de briefjes met wensen erin.
Nu hebben we 1 klein oventje op school, en meerdere groepen die er gebruik van maken.
Dus gaan mijn collega en ik zelf thuis 'afbakken' na schooltijd.
Gezien de tijd gaat het ons niet lukken om al die briefjes erin te krijgen.
Nu heb ik al gegoogeld voor alternatieven, maar ik kom er niet goed uit.
Dim sum hapjes zag ik staan, dat is een optie, maar die moet ik dan met de friteuse in de klas bereiden, en koud serveren.
Heeft iemand van jullie een alternatief voor de gelukskoejes (dat ik ze toch samen met de kinderen kan maken, en zelf thuis afbakken) of een andere suggestie?
Ik vind het voor de kinderen het leukste als ze zelf kunnen helpen met klaarmaken.
Iemand een idee?
Alvast bedankt voor het meedenken!
We hebben op school een project over China.
Daar werk ik als leerkracht.
Nu willen we dat afsluiten met een tentoonstelling, met een Chinees hapje erbij.
Nu hebben we al met de kinderen (groep 3, 6/ 7 jaar) gelukskoekjes gemaakt.
Dat ging goed, dus dat wilden we ook voor 's avonds maken.
Alleen is het niet echt praktisch, want na 5 minuten in de oven moeten de briefjes met wensen erin.
Nu hebben we 1 klein oventje op school, en meerdere groepen die er gebruik van maken.
Dus gaan mijn collega en ik zelf thuis 'afbakken' na schooltijd.
Gezien de tijd gaat het ons niet lukken om al die briefjes erin te krijgen.
Nu heb ik al gegoogeld voor alternatieven, maar ik kom er niet goed uit.
Dim sum hapjes zag ik staan, dat is een optie, maar die moet ik dan met de friteuse in de klas bereiden, en koud serveren.
Heeft iemand van jullie een alternatief voor de gelukskoejes (dat ik ze toch samen met de kinderen kan maken, en zelf thuis afbakken) of een andere suggestie?
Ik vind het voor de kinderen het leukste als ze zelf kunnen helpen met klaarmaken.
Iemand een idee?
Alvast bedankt voor het meedenken!
maandag 8 maart 2010 om 10:51
Bapaobroodjes maken? Even denken hoe mijn tante (die is chinese) ze maakt. Volgens mij stoomt ze ze.
Je maakt witbrooddeeg en een vulling van gehakt, ui, oestersaus, prei. Zoiets in ieder geval.
Je kunt de vulling thuis al maken, en de kinderen het deeg laten vullen.
Chinese bapao's worden dichtgevouwen aan de bovenkant, zoiets:
Kun je een kookplaat regelen? Daarmee kun je makkelijk een pan water laten koken om er volgens een stoommandje (supergoedkoop bij toko) op te zetten om de bapao's te stomen.
Als je geen recept kunt vinden van chinese bapao's op internet dan kan ik mijn tante even bellen.
Oh wacht, ze belt mij sowieso vanavond, dan vraag ik haar wel even om raad!
Je maakt witbrooddeeg en een vulling van gehakt, ui, oestersaus, prei. Zoiets in ieder geval.
Je kunt de vulling thuis al maken, en de kinderen het deeg laten vullen.
Chinese bapao's worden dichtgevouwen aan de bovenkant, zoiets:
Kun je een kookplaat regelen? Daarmee kun je makkelijk een pan water laten koken om er volgens een stoommandje (supergoedkoop bij toko) op te zetten om de bapao's te stomen.
Als je geen recept kunt vinden van chinese bapao's op internet dan kan ik mijn tante even bellen.
Oh wacht, ze belt mij sowieso vanavond, dan vraag ik haar wel even om raad!
maandag 8 maart 2010 om 11:04
maandag 8 maart 2010 om 11:31
Bedankt tilalia en AngentL!
Ik woon in helaas (in dit geval hoor) in een dorp, en geen toko in de omtrek te vinden.
Of zou Action die misschien hebben..daar kan ik ook wel eens kijken.
Voor loempia's heb je wontonvellen nodig zag ik.
Is dat een soort bladerdeeg?
Want dat is inderdaad wel een idee, om loempiaatjes te maken.
Ik googel weer even.
Bedankt alvast!
Ik woon in helaas (in dit geval hoor) in een dorp, en geen toko in de omtrek te vinden.
Ik googel weer even.
Bedankt alvast!
maandag 8 maart 2010 om 11:42
quote:herfstrood schreef op 08 maart 2010 @ 11:31:
Ik googel weer even.
Bedankt alvast!Filodeeg kan ook voor loempia's, en dat hebben de meeste supers wel. Stoommandje kan je ook vervangen door een vergiet in een grote pan, al hebben die niet zo'n mooie platte bodem, het werkt wel.
Ik googel weer even.
Bedankt alvast!Filodeeg kan ook voor loempia's, en dat hebben de meeste supers wel. Stoommandje kan je ook vervangen door een vergiet in een grote pan, al hebben die niet zo'n mooie platte bodem, het werkt wel.
maandag 8 maart 2010 om 12:34
quote:tilalia2 schreef op 08 maart 2010 @ 11:42:
[...]
Filodeeg kan ook voor loempia's, en dat hebben de meeste supers wel. Stoommandje kan je ook vervangen door een vergiet in een grote pan, al hebben die niet zo'n mooie platte bodem, het werkt wel.Ik zou het dan wel voor het grootste gedeelte afdekken met bakpapier. De gaten in een vergiet lijken me namelijk te groot.
[...]
Filodeeg kan ook voor loempia's, en dat hebben de meeste supers wel. Stoommandje kan je ook vervangen door een vergiet in een grote pan, al hebben die niet zo'n mooie platte bodem, het werkt wel.Ik zou het dan wel voor het grootste gedeelte afdekken met bakpapier. De gaten in een vergiet lijken me namelijk te groot.
maandag 8 maart 2010 om 12:49
maandag 8 maart 2010 om 13:09
maandag 8 maart 2010 om 13:41
Nee moment, ik zet het hier neer.
Even ijs wegdenken. Maar bij die banaan kan je ook nog wat andere dingen doen wat je lekker lijkt. Of verschillende soorten vullingen.
Ik hoop dat je er iets mee kan. Zal anders nog even kijken, ik heb een dik kookboek met van die mini hapjes, zal even zo kijken of daar nog wat bij zit in een thema wat bij China zou passen.
Bananenloempia’s
- 1 pak loempiavellen, middelgroot (verkrijgbaar bij toko)
- 4 rijpe bananen
- 4 bolletjes citroenijs
- 1 pot honing
- 1 blikje kokosmelk
- 1 fles zonnebloemolie
- 1 kommetje water
- 1 takje munt
Bereiding:
Laat de loempiavellen op kamertemperatuur ontdooien. Schil de bananen en snijd ze doormidden. Laat de zonnebloemolie in een pan heet worden. Haal voorzichtig de loempiavellen los van elkaar. Rol de stukken banaan diagonaal strak in de vellen en lijm de uiteinden vast met wat water.
Frituur de loempia’s in de olie. Let op: doe er niet teveel tegelijk, anders koelt de olie af! Haal de loempia’s eruit als ze mooi goudbruin zijn geworden. Laat ze uitlekken op keukenpapier. Kook ondertussen de kokosmelk in met de honing.
Leg de loempia’s per twee gezellig bij elkaar op een bord met een bolletje ijs en serveer de kokossaus in een apart schaaltje. Snijd de munt in smalle reepjes en bestrooi de loempia’s hiermee.
Even ijs wegdenken. Maar bij die banaan kan je ook nog wat andere dingen doen wat je lekker lijkt. Of verschillende soorten vullingen.
Ik hoop dat je er iets mee kan. Zal anders nog even kijken, ik heb een dik kookboek met van die mini hapjes, zal even zo kijken of daar nog wat bij zit in een thema wat bij China zou passen.
Bananenloempia’s
- 1 pak loempiavellen, middelgroot (verkrijgbaar bij toko)
- 4 rijpe bananen
- 4 bolletjes citroenijs
- 1 pot honing
- 1 blikje kokosmelk
- 1 fles zonnebloemolie
- 1 kommetje water
- 1 takje munt
Bereiding:
Laat de loempiavellen op kamertemperatuur ontdooien. Schil de bananen en snijd ze doormidden. Laat de zonnebloemolie in een pan heet worden. Haal voorzichtig de loempiavellen los van elkaar. Rol de stukken banaan diagonaal strak in de vellen en lijm de uiteinden vast met wat water.
Frituur de loempia’s in de olie. Let op: doe er niet teveel tegelijk, anders koelt de olie af! Haal de loempia’s eruit als ze mooi goudbruin zijn geworden. Laat ze uitlekken op keukenpapier. Kook ondertussen de kokosmelk in met de honing.
Leg de loempia’s per twee gezellig bij elkaar op een bord met een bolletje ijs en serveer de kokossaus in een apart schaaltje. Snijd de munt in smalle reepjes en bestrooi de loempia’s hiermee.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
maandag 8 maart 2010 om 14:02
Ik weet niet of het je zou helpen, ik heb nog een recept voor die gelukskoekjes en die hoeven maar 15 min in de oven. Niets meer. Uit de oven moet je die briefjes erin doen en dan over een glas hangen voor die knik.
Ik zou het vorige maand maken maar kwam er niet van dus weet nog niet of het klopt.
Als je dat recept wilt dan type ik het wel even over.
Ik zou het vorige maand maken maar kwam er niet van dus weet nog niet of het klopt.
Als je dat recept wilt dan type ik het wel even over.
maandag 8 maart 2010 om 14:08
O lief van je, dat je zo meedenkt.
Maar juist het naderhand briefjes erin doen, wil niet.
Dus je hoeft het niet over te typen hoor.
Het gaat te lang duren omdat wij (collega en ik) dat dan zelf moeten doen, we moeten toch zo'n 150 hapjes maken, en dat lukt niet met het kleine oventje.
De banaan loempiaatjes, die ga ik maken heb ik besloten.
In jouw recept staat dat je ze in de pan moet bakken.
Nu wil ik een friteuse meenemen, en ze door de kinderen erin laten rollen, en dan zelf frituren.
Ze kunnen koud gegeten worden denk ik? Dan kan ik er inderdaad ook nog poedersuiker overheen doen.
Ik denk dat ik thuis eerst even wat probeer.
Als er bij ons geen loempia-velletjes zijn in de supermarkt, dan kan ik ook filodeeg gebruiken begreep ik?
Maar juist het naderhand briefjes erin doen, wil niet.
Dus je hoeft het niet over te typen hoor.
Het gaat te lang duren omdat wij (collega en ik) dat dan zelf moeten doen, we moeten toch zo'n 150 hapjes maken, en dat lukt niet met het kleine oventje.
De banaan loempiaatjes, die ga ik maken heb ik besloten.
In jouw recept staat dat je ze in de pan moet bakken.
Nu wil ik een friteuse meenemen, en ze door de kinderen erin laten rollen, en dan zelf frituren.
Ze kunnen koud gegeten worden denk ik? Dan kan ik er inderdaad ook nog poedersuiker overheen doen.
Ik denk dat ik thuis eerst even wat probeer.
Als er bij ons geen loempia-velletjes zijn in de supermarkt, dan kan ik ook filodeeg gebruiken begreep ik?
maandag 8 maart 2010 om 15:38
Ja koud kan makkelijk en beter in een frituurpan, ik heb die niet vandaar dat er een pan/wok stond. Ja als je geen loempiavellen heb is filodeeg super. Is hier bij ah en Dekamarkt te koop. Filodeeg moet je even kijken, ik doe er eentje, dan wat olie en dan nog eentje op. Of je kan ze ook door de helft snijden, beetje olie of boter er tussen en dan het andere vel erop. Anders is het heel dun en breekt het alleen maar. Wil je er een zware vulling in doen moet je aan 3 velletjes denken.
Het is heel snel hard het filodeeg dus het zit in 2 delen in de verpakking meestal. Kort ervoor eruit halen, maar wel goed laten ontdooien anders breekt het weer als je het uitvouwd. In de verpakking die ik ken zit het tenminste in 3e gedeeld. Als het kan, koop dan filodeeg die niet gevouwen is, dat is echt super onhandig. En als het niet anders kan dat je alles tegelijk moet ontdooien, vochtige theedoek over de vellen leggen die je niet gebruikt.
Het is heel snel hard het filodeeg dus het zit in 2 delen in de verpakking meestal. Kort ervoor eruit halen, maar wel goed laten ontdooien anders breekt het weer als je het uitvouwd. In de verpakking die ik ken zit het tenminste in 3e gedeeld. Als het kan, koop dan filodeeg die niet gevouwen is, dat is echt super onhandig. En als het niet anders kan dat je alles tegelijk moet ontdooien, vochtige theedoek over de vellen leggen die je niet gebruikt.
woensdag 10 maart 2010 om 18:15
Zo, de eerste uitprobeersels zijn best gelukt.
Alleen vind ik het wel lastig om een goed 'pakketje' te maken, tijdens het frituren gingen er toch een paar open.
Met bladerdeeg kun je met water en eigeel wel at plakken, maar dat ging nu niet zo goed.
Toch denk ik dat de kinderen best kunnen helpen, en het is nog eens snel klaar ook!
Bedankt voor de tips en het meedenken allemaal.
Vrijdag ga ik het echt maken met de kinderen in de klas.
Alleen vind ik het wel lastig om een goed 'pakketje' te maken, tijdens het frituren gingen er toch een paar open.
Met bladerdeeg kun je met water en eigeel wel at plakken, maar dat ging nu niet zo goed.
Toch denk ik dat de kinderen best kunnen helpen, en het is nog eens snel klaar ook!
Bedankt voor de tips en het meedenken allemaal.
Vrijdag ga ik het echt maken met de kinderen in de klas.
donderdag 11 maart 2010 om 07:43
Herfstrood, hoeveel blaadjes heb je er op elkaar geplakt?
2 is meestal kielekiele qua breken, 3 is steviger. Zelf snijd ik ze eerst op goede grootte, en dan plak ik ze met gesmolten boter aan/op elkaar (ipv met olie), ik vind ze dan steviger.
En idem, het vastplakken van de uiteinde doe je ook met een kwastje met gesmolten boter, ik heb nog nooit gehad dat het is losgegaan end. Niet met teveel tegelijk frituren he.
Hier op de foto bijv. pakketjes met kaas die ik wel eens maak;
deze 3 hoekjes ook met boter "vastgeplakt".
2 is meestal kielekiele qua breken, 3 is steviger. Zelf snijd ik ze eerst op goede grootte, en dan plak ik ze met gesmolten boter aan/op elkaar (ipv met olie), ik vind ze dan steviger.
En idem, het vastplakken van de uiteinde doe je ook met een kwastje met gesmolten boter, ik heb nog nooit gehad dat het is losgegaan end. Niet met teveel tegelijk frituren he.
Hier op de foto bijv. pakketjes met kaas die ik wel eens maak;
deze 3 hoekjes ook met boter "vastgeplakt".
donderdag 11 maart 2010 om 07:56
Normaal ben ik weg van Topkok Rudolph van Veen, dus even op de site van zijn programma gekeken of hij wat heeft, daar kwam ik dit tegen. Niet van hem maar van Angelique. In 4 minuten laat zij zien hoe je ook die mini loempiaatjes maakt, zij doen het weer net iets anders. Vulling kan je zelf aanpassen maar misschien heb je er iets aan. Vulling kan je ook varieren met kip, omeletreepjes, mie, paprika, champignons, beetje algemene dingen die veel kinderen en volwassenen wel lusten. Zoete rode saus er gewoon apart bij serveren.
hier
hier
dinsdag 16 maart 2010 om 14:19
Ik heb je helemaal nog niet bedankt mylene!
Die laatste tip vond ik helemaal handig, zo kon je mooi het vouwen ook zien.
We hebben er heel simpel alleen bamnaan in gedaan, en poedersuiker erover.
Ook hebben we kleine stukjes kroepoek neergelegd, wat ze mochten eten met stokjes.
We kregen veel complimenten van ouders, de kinderen vonden het geweldig om te maken ("Het ruikt hier nu echt naar Chinees hé juf!")
En de tip van een echte Chinese: eiwit gebruiken om het vast te plakken.
En inderdaad ging dat erg goed.
Nogmaals bedankt!!
Die laatste tip vond ik helemaal handig, zo kon je mooi het vouwen ook zien.
We hebben er heel simpel alleen bamnaan in gedaan, en poedersuiker erover.
Ook hebben we kleine stukjes kroepoek neergelegd, wat ze mochten eten met stokjes.
We kregen veel complimenten van ouders, de kinderen vonden het geweldig om te maken ("Het ruikt hier nu echt naar Chinees hé juf!")
En de tip van een echte Chinese: eiwit gebruiken om het vast te plakken.
En inderdaad ging dat erg goed.
Nogmaals bedankt!!