Chocolade, oh nee, koekletter

29-10-2008 17:33 48 berichten
Mijn zoontje heeft in ieder geval een koemelkallergie, en begint nu door te krijgen dat zijn zus andere dingen krijgt dan hij. En dat vindt ie Niet Leuk.

Nou lijkt ie ook op cacao te reageren.



En het is al bijna sinterklaas.



En mag ie dus geen chocoladeletter.



Ik had bedacht dat ik wel een koekletter voor em kon maken. Beetje zitten klooien, vandaag, maar het wil niet echt mooi lukken. Ik heb een vorm nodig. (en een recept voor goed speculaas achtig deeg!)



Bij de groothandel kan je die lettervormen bestellen voor zo'n 20 euro. Dat vind ik eigenlijk te duur.



Iemand een idee? Ook voor een stevig koekrecept?
Alle reacties Link kopieren
ik was vroeger ook allergisch voor chocola. ik kreeg dan met sinterklaas altijd een grote speculaaspop, en de rest een chocoladeletter. dat vond ik helemaal niet erg. (vooral omdat hij lekker groot was, haha )
Alle reacties Link kopieren
Kun je van dun metaal niet zelf een vorm buigen?

Volgens mij kun je die op rol kopen, kun je zoveel maken als je zelf wilt!



Voor een goed recept zou ik eens gaan googelen.
Alle reacties Link kopieren
Is er in de buurt geen bakker die het voor je kan maken?
Erik is de Mol en HPL de Lul.
Alle reacties Link kopieren
Tila, ik weet niet of je 'gewoon' koekachtig iets wilt of dat bijv. gevuld speculaas kan. Dan zou je van een stuk blokjes kunnen snijden en dan zijn letter op karton kunnen 'lijmen' met suikerwater of zo?

Of z'n hele naam (haha, geen idee of dat lang is) van bijv. die (zachte) sint/piet schuimpjes maken of evt. van marshmellows.



Of van een bakker die luxe zelfgemaakte (choco)letters verkoopt, z'n mal te leen vragen (bij aankoop dan van evt. de letters die wel in choco nodig hebt.



p.s. de goulash is een absolute blijver !



Of... als me nog wat de binnen schiet, zet ik het nog wel neer.
thee wijzigde dit bericht op 29-10-2008 17:54
Reden: goulash-aanvulling....
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mag hij wel marsepein (weet niet wat daar allemaal in zit); daar zijn ook steeds meer letters van.
Het eerste wat mij te binnen schiet is zo'n roomboter-amandelstaaf-letter.

Vriend krijgt er altijd een van zijn werk in de beroemde S-vorm, maar zoiets kun je wel in elke lettervorm maken, toch?

Of zoiets geschikt is voor iemand met koemelkallergie weet ik niet
Alle reacties Link kopieren
Mijn broertje was ook altijd allergisch, en na heel lang zoeken heeft mijn moeder een keer een holle plastic vorm van zijn letter gevonden, die ze dan kon vullen met snoepgoed dat hij wel mocht.

Kan trouwens best zijn dat die vorm in eerste instantie ook al met snoep gevuld was, en dat mijn moeder hem alleen voor de vorm gekocht heeft en eerst die snoepjes eruitgehaald. Misschien eens kan informeren bij jamin of een andere snoepwinkel oid?

Succes!



PS: en aangezien die letter veeeel groter was dan een normale chocoladeletter, was ik eerder jaloers op hem dat hij groter was en meer kreeg dan hij op mij
deb83 wijzigde dit bericht op 29-10-2008 18:23
Reden: nog iets teogevoegd
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tila, heb even gezocht bij mn bookmarks, die site werd hier tijdje geleden genoemd en daar zie ik letters van minder dan 3 euro (bij de koekjesuitstekers). Misschien niet heel groot, maar dan is hele naam in cake of zo misschien wel een optie.



zie www.piece-cake.nl
Hee! Goeie ideeen! Dank jullie wel!

Ik bak eigenlijk nooit zoet, vandaar dat ik als duidelijke leek uit de bus kom, hier



Ik heb net even zitten googelen, en kwam erachter dat het joch dus wel marsepein en amandelspijs mag Ik dacht altijd dat daar ook boter inzat, maar dat is dus niet zo. Dat biedt perspectief. Zou ik eventueel nog zelf kunnen maken ook, van niet roomboterhoudend bladerdeeg. (Of is het dan niet te vreten? )



Een vorm lenen bij een bakker vind ik ook een goed idee.



Ik had zelf als idee om een letter te maken van 'hard' speculaas, zoals die echte dikke speculaaspoppen. Dan kan ie er ook nog en beetje mee rondlopen zonder dat het uit elkaar valt



Plastic vorm met snoepjes is ook een idee. Ik ga morgen eens langs de plaatselijke snoepwinkel.



Nog een vraagje: de melk die je nodig hebt in speculaas, zou dat eventueel te vervangen zijn door water of soya of rijstemelk? Of verandert de structuur dusdanig dat je alleen maar krummels krijgt?
Piece of cake is een leuke site ik word er helemaal hebberig van!
Alle reacties Link kopieren
Bij de hema heb je ook altijd een letter van zeep. (koop ik altijd voor schoonvader die houd niet van zoet)
Alle reacties Link kopieren
Als ik mijn moeder weer eens bel zal ik het haar vragen hoe ze dat deed met speculaas. Ik weet dat ze melk altijd verving voor water (broertje mocht geen soya of melk), maar of die speculaas bij haar gelukt is weet ik niet meer

(de laatste 10 jaar heeft ze het ieg niet meer zelf gebakken)
quote:Roze wolk schreef op 29 oktober 2008 @ 19:54:

Bij de hema heb je ook altijd een letter van zeep. (koop ik altijd voor schoonvader die houd niet van zoet)Jommetje mag geen zeep, vanwege z'n eczeemhuid. Maar dank voor de tip!
quote:deb83 schreef op 29 oktober 2008 @ 19:58:

Als ik mijn moeder weer eens bel zal ik het haar vragen hoe ze dat deed met speculaas. Ik weet dat ze melk altijd verving voor water (broertje mocht geen soya of melk), maar of die speculaas bij haar gelukt is weet ik niet meer

(de laatste 10 jaar heeft ze het ieg niet meer zelf gebakken)Graag!
Alle reacties Link kopieren
En anders zou ik eens google-en op veganistische recepten.



Of een langsgaan bij je lokale bio-winkel en daar eens vragen wat er zoal is qua Sint-snoep?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vorig jaar toch echt een pure chocoladeletter zonder melk gekocht voor allergische stiefzoon...zit me nu alleen mijn hoofd te breken van welk merk die was...
Alle reacties Link kopieren
Je kan melk gewoon vervangen door een soja-variant. Als jommetje daar goed op reageert zou ik het gewoon proberen. Toevallig van de week nog pannenkoeken gebakken met soja-melk... net zo lekker als 'gewone'.



En idd koop eens een veganistisch kookboek! Of kijk eens op de site van vegatopia Daar staan ook veel veganistische recepten.



succes!
quote:lau72 schreef op 30 oktober 2008 @ 13:25:

Ik heb vorig jaar toch echt een pure chocoladeletter zonder melk gekocht voor allergische stiefzoon...zit me nu alleen mijn hoofd te breken van welk merk die was...Klopt, maar Jom reageert ook op cacao, vandaar dat ie geen chocola mag.
a1mee, pannekoekenbeslag met soja of rijstemelk wordt zo kleffig, het lukt me nooit om dat lekker te krijgen. Heb je een tip?
Alle reacties Link kopieren
Een banaan door het beslag helpt goed bij mij. Even prakken en met de staafmixer door het beslag. Structuur wordt er een stuk beter van



Wat spa rood voor de luchtigheid doe ik ook wel s
Alle reacties Link kopieren
voor pannenkoeken deed ik altijd minder soyamelk dan aangegeven gewone melk dan worden ze ook goed:)



wat betreft letter heeft hema ook uitstekers in letters (daar kleien de kinderen mee )
Alle reacties Link kopieren
Tila, ik heb toevallig vandaag bij de natuurvoedingswinkel op de Eerste Constantijn Huygensstraat kruidnootjes gekocht die Qtie ook gewoon mag. Ze zijn van het merk De Rit en de ingrediënten zijn: tarwebloem, rietsuiker, ongehard palmvet, water, speculaaskruiden (kaneel), zout, rijsmiddel (ammonium- en natriumbicarbonaat).



Verder kun je heel makkelijk zelf marsepein maken met gepelde amandelen, suiker (of eet Jom dat ook niet?) en een eigeel erdoor (tenzij hij dat niet mag natuurlijk).



Euroshopper bladerdeeg bevat geen melk. Het is natuurlijk wel wat minder lekker dan roomboter bladerdeeg (maar hé, dat weet hij niet ). Waar je bij roomboter bladerdeeg het geklopte ei of de melk eroverheen nog best kan vergeten, moet je dat bij dit bladerdeeg niet doen. Melk valt af, ei wellicht ook, maar in plaats daarvan zou je er ook een laagje suiker overheen kunnen strooien bijvoorbeeld of wat gesmolten margarine.



Speculaas is ook melk- en sojavrij te krijgen in de natuurvoedingswinkel, maar omdat Qtie nog geen noten mag, heb ik het laten liggen. Taai taai hadden ze ook, geen idee of daar normaal gesproken wel melk in zit hoor.



Het blijft wel tobben met Jom hè? Vervelend hoor!
Alle reacties Link kopieren
Oh, door de pannenkoeken: een extra ei of wat custard. Dat laatste kan wel sporen van melk bevatten, vandaar dat ik het voor Qtie niet gebruikt heb. Maar ik weet niet hoe jij daar bij Jom mee omgaat, vandaar dat ik het noem. De custard kan natuurlijk ook vervangen worden door een andere papsoort. Het is een beetje zoeken naar de juiste verhoudingen, maar uiteindelijk heb ik er zelfs zonder ei nog best aardige pannenkoeken mee gebakken. Met sojamelk (dat gebruik ik nog wel) en ook met rijstemelk laat ik het beslag trouwens ook wat dikker.



Ben je al in het bezit van het kookboek voor mensen met een voedselallergie? Bol heeft het alleen nog tweedehands, maar ik heb het niet zo lang geleden nog ergens nieuw zien staan. Ik heb daar veel aan gehad, ook gewoon om op ideeën te komen.
Alle reacties Link kopieren
En nog wat... ( )



Vroeger kochten mijn ouders voor mij ook wel een notenletter bij de natuurvoedingswinkel, ipv een chocoladeletter: noten in een verpakking met lettervorm. De noten zijn natuurlijk gewoon te vervangen door kruidnootjes ofzo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven