condoleance thuis, wat nodig

30-03-2011 23:34 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een vraag voor de zekerheid omdat ik het idee heb dat ik alles ga vergeten anders.

Over een paar dagen wordt mijn opa begraven, na de begrafenis is er een gelegenheid tot samenkomen thuis tussen 13h en 15h. Wat moet ik hier allemaal voor organiseren? Ik kan zelf dingen maken maar ik kan er ook voor kiezen om een cateringbedrijf iets te laten organiseren maar ook die mensen moet ik kunnen vertellen hoe en wat. Wie kan even een zetje in de goede richting geven. Ik denk nu alleen maar aan extra borden en koppen en schotels en thermoskannen. Misschien heeft iemand ook nog een mooi idee?
Laat catering komen, dan zijn er gelijk mensen in je huis.

Er zijn mensen die rouwadvertenties lezen om te kijken wanneer mensen niet thuis zijn, om in te gaan breken.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Oh sorry, gecondoleerd, was het helemaal vergeten.
gecondoleerd

vraag iemand die geen relatie heeft tot de overledene om je te helpenmet koffie en thee zetten en schenken.
Oké zal even iets uitgebreider reageren.

Na het afscheid van mijn moeder zijn we met aardig wat mensen naar mijn ouderlijk huis gegaan.

Mensen van de catering waren daar al, hadden een sleutel, en alles was klaar toen wij aankwamen.

De catering kan voor álles zorgen, van glaswerk en bestek tot stoelen.

Het werd uiteindelijk nog een gezellige afsluiting van een verdrietige dag.
Gecondoleerd.

Ik zou in ieder geval thermoskannen regelen ( lenen, huren, catering ) voor de koffie.

Of wordt het een borrel?

Wil je broodjes, soep, koffie en cake, borrels en hapjes? Alles kan wat dat betreft.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gecondoleerd. Ik weet niet precies wat je wilt doen, alleen koffie of ook meer? Voor mensen die van ver komen is het fijn als er ook wat te eten is, bv soep en broodjes. Maar als je het niet zo uitgebreid wil doen kun je dat ook achterwege laten.

En bedenk hoe strak je de eindtijd wilt hanteren. Als je echt graag hebt dat mensen op een bepaald moment weer weggaan kun je iemand instrueren een kwartiertje voor die tijd te laten vragen of mensen "nog een laatste kopje koffie willen".

En inderdaad, handig als er wel iemand in huis is tijdens de begrafenis.
Als je niet genoeg stoelen hebt zou je kunnen denken aan het huren van klapstoelen, of juist aan sta tafels.
Wat wil je voor de mensen,

Koffie, thee en een plakje cake.

Of gezien het tijdstip een kleine lunch met sandwiches of id?

Ik zou sowieso iemand vragen voor de koffie en thee, zodat je dat zelf niet hoef te doen.

Gecondoleerd met je verlies.
Servetten zijn ook wel handig als je soep oid hebt. ( en extra bestek )
Ik weet niet welk budget er is, en hoeveel mensen je verwacht, maar je kunt zoiets doen.
wat een snelle reacties, fijn

Er komt geen rouwadvertentie dus inbreken zal daar niet door gebeuren. Daarbij blijf ik voorlopig even in het huis dus het staat ook nog niet meteen leeg. Wel een goede tip trouwens, het zal je maar gebeuren dat een lamzak probeert te profiteren van zo'n moeilijke situatie.

Thermoskan was ook het eerste wat ik dacht. Aan de ene kant vind ik het fijn om dingen zelf te doen, aan de andere kant zie ik mijzelf niet heel veel broodjes smeren 's ochtends (ook geen idee hoeveel mensen er komen). Vanwege het tijdstip is het wel een idee om voor broodjes en soep te gaan, koffie, thee, sap, croissantjes, misschien petit fourtjes (of is dat te feestelijk?). Borrel lijkt me niet handig na de gelegenheid tot samenzijn, eerst is er de dienst, daarna het samenzijn en daarna het begraven. Ben bang dat sommige mensen dan hikkend en met een rode neus erbij staan :-)
Ik zou dan gewoon gaan voor koekjes van de banketbakker , petit fours zijn wel erg jolig. Dat kan...... maar dat zal misschien niet iedereen even waarderen. Croisaantjes? Ik vind dat altijd nogal " onbijterig " . Waarom geen luxe broodjes? Tijgerbroodjes, vruine bolletjes, witte puntjes, krentenbollen....

Melk, karnemelk, jus d'orange, koffie en thee. Eventueel één of twee soorten soep. Lijkt mij prima.
quote:Elizaar schreef op 30 maart 2011 @ 23:46:

wat een snelle reacties, fijn

Er komt geen rouwadvertentie dus inbreken zal daar niet door gebeuren. Daarbij blijf ik voorlopig even in het huis dus het staat ook nog niet meteen leeg. Wel een goede tip trouwens, het zal je maar gebeuren dat een lamzak probeert te profiteren van zo'n moeilijke situatie.

Thermoskan was ook het eerste wat ik dacht. Aan de ene kant vind ik het fijn om dingen zelf te doen, aan de andere kant zie ik mijzelf niet heel veel broodjes smeren 's ochtends (ook geen idee hoeveel mensen er komen). Vanwege het tijdstip is het wel een idee om voor broodjes en soep te gaan, koffie, thee, sap, croissantjes, misschien petit fourtjes (of is dat te feestelijk?). Borrel lijkt me niet handig na de gelegenheid tot samenzijn, eerst is er de dienst, daarna het samenzijn en daarna het begraven. Ben bang dat sommige mensen dan hikkend en met een rode neus erbij staan :-)

Ik weet niet of jij ook zo een slager in de buurt hebt, maar hier zit er eentje die kan een "soort" lunch verzorgen.

Je krijgt dan een grote elektrische ketel met 5 liter soep naar keuze, en op afgesproken tijd komt hij dan broodjes met kroketjes brengen.

En je kunt overwegen om wegwerpservies en bestek te kopen.

Edit: hij verkoopt ook broodjes met alle soorten beleg.
Aller eerst gecondoleerd met je verlies.

Broodjes lijkt me prima gezien het tijdstip. Als je niet wilt smeren kun je er ook voor kiezen om bij de bakker een aantal broodjes te bestellen en daar schalen met vleeswaren en kaas bij te zetten, zodat iedereen zijn eigen broodje kan beleggen.

Ik zou, zeker als je veel broodjes nodig hebt, de dag van te voren een bestelling plaatsen, dan weet je zeker dat er voldoende is en je niet nog snel elders broodjes vandaan moet toveren.

Wellicht kun je bij de slager schalen met vleeswaren bestellen?

In veel plaatsen zijn er broodjes bezorgservices voor kantoren. De meeste daarvan leveren ook wel aan particulieren.

Je vroeg nog om een mooi idee? Is er iets wat je opa erg lekker vond om te eten? Misschien kun je daar iets mee doen?

Sterkte de komende tijd.
Haha de jolige petit fours, nee dat doen we dan maar niet Ik vind je idee van tijgerbollen enzo wel heel erg goed. Van die witte en bruine broodjes word ik altijd een beetje muf, dat kunnen we wel een beetje opleuken.

Van het kopje koffie met een plakje cake ga ik altijd een beetje huilen, echt begrafeniskos. Het hoort erbij maar ik krijg er een beetje de kriebels van. Vanwege het tijdstip ook niet geschikt, dan krijgen mensen een appelflauwte van de honger op een gegeven moment. Wil niet zeggen dat lekkere broodjes niet kunnen worden aangevuld met een lekkere cake van de bakker en/of de koekjes van de banketbakker. Ik bakte toen ik jong was (zei zij van 28 ) altijd koekjes met opa. Ik denk alleen niet dat ik daar nu tijd voor kan vinden. Nouja tijd misschien wel maar niet de rust. Denk niet dat het voldoening gaat geven om te doen als ik daar als een neuroot sta te bakken.

Slagerijen hebben wij hier niet echt meer in de buurt maar ik kan zelf wel mooie zilveren schalen beleggen met allemaal soorten vlees en desnoods ook een schaal met paling en zalm. Het lastige is alleen dat ik geen idee heb hoeveel mensen er zullen komen. Zat ook te kijken naar de tip van volgens mij Tickel maar ik durf niet te zeggen hoeveel pp.
Als je de broodjes vers haalt kun je ze na afloop - met beleg en al - invriezen.
Gecondoleerd met het verlies van je opa.

Het is inderdaad heel moeilijk als je niet weet hoeveel mensen er ongeveer aanwezig zullen zijn. Misschien is het een idee om worstenbroodjes of saucijzenbroodjes te serveren naast de luxe broodjes mocht het onverwacht drukker worden. Of een grote pan soep erbij. Als er dan veel overblijft kan je dat nog altijd invriezen.
Gecondoleerd.

Klinkt alsof het een mooi samenzijn gaat worden.

Als ik jou was, zou ik toch zoveel mogelijk uitbesteden. Een paar kennissen 'neerzetten' die niet zoveel met je opa gehad hebben.

Het is niet fijn als je op de dag zelf steeds bezig bent met bestellingen ophalen, broodjes smeren, koffie zetten e.d. Het is wel de begrafenis van je opa en je moet ook ruimte nemen voor je eigen emoties.
En toch doet op zo'n tijdstip broodjes met soep het vast wel goed. Het is zo rond lunchtijd, en als je de broodjes een beetje leuk op een schaal drapeert, en iemand anders vraagt om soep voor je te koken (denk aan een liter of 10, dat ging er vorig jaar na mijn moeders crematie allemaal doorheen), dan kom je al een heel eind.

Vergeet niet om aan frisdrank te denken, dat liep bij ons vorig jaar ook heel hard. Nou was het toen ook 38 graden, dus dat was niet zo heel gek.

Gecondoleerd met het verlies van je lieve opa. Ik kan me voorstellen dat je hem zult missen. Sterkte ook voor de begrafenis.

Setter
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
quote:Mibb schreef op 31 maart 2011 @ 00:15:

Aller eerst gecondoleerd met je verlies.

Broodjes lijkt me prima gezien het tijdstip. Als je niet wilt smeren kun je er ook voor kiezen om bij de bakker een aantal broodjes te bestellen en daar schalen met vleeswaren en kaas bij te zetten, zodat iedereen zijn eigen broodje kan beleggen.

Ik zou, zeker als je veel broodjes nodig hebt, de dag van te voren een bestelling plaatsen, dan weet je zeker dat er voldoende is en je niet nog snel elders broodjes vandaan moet toveren.

Wellicht kun je bij de slager schalen met vleeswaren bestellen?

In veel plaatsen zijn er broodjes bezorgservices voor kantoren. De meeste daarvan leveren ook wel aan particulieren.

Je vroeg nog om een mooi idee? Is er iets wat je opa erg lekker vond om te eten? Misschien kun je daar iets mee doen?

Sterkte de komende tijd.

Allereerst gecondoleerd.

Ja dit vind ik een goed idee. Soep is afgezaagd maar wel gewoon lekker. Zou ik doen. Mocht je tijd hebben dan zou ik zelf een paar salades maken (of kopen bij de slager).

Misschien nog een appeltaart maken?

Sterkte.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
mini saucijzenbroodjes en flessen drank (wijn/bier)
soep is teveel gedoe en geeft teveel afwas: hapklare broodjes is veel praktischer
Allereerst gecondoleerd

Wij zaten een tijd terug in precies dezelfde situatie, ook qua tijdstip, en wisten ook niet hoeveel mensen er zouden komen. We hebben het volgende gedaan en dat pakte goed uit:

- 5 liter groentesoep, dag van tevoren zelf gemaakt

- 2 grote salades op een schaal (zalm en huzaren als ik me niet vergis) met flink wat garnering erbij, komkommer, gekookt ei, druiven, tomaat etc. Besteld en bezorgd via catering

- schaal vol kleine, verschillende bolletjes, zelf gekocht

- schaal met beleg: kaas, brie, ham, salami, zalm

Daarnaast wat pakken jusd'orange, spa en andere frisdrank neer gezet en iedereen was verzadigd en tevreden Paste ook prima bij de situatie vonden wij, en we hadden er weinig werk van.
Allereerst gecondoleerd

Ik zou gezien het tijdstip ook soep met broodjes doen. Kan best in wegwerpservies, dan heb je ook geen afwas. Of toch door catering laten doen, dan doen zij ook de afwas.

Ik zou je ook aanraden om iemand te laten helpen die verder niets/weinig met opa heeft. Een vriendin van jou die je opa niet heeft gekend ofzo, of toch iemand van de catering. Zij kunnen er dan ook voor zorgen dat aan het eind de mensen ook weer weg gaan (door bv op te gaan ruimen krijgen mensen dat signaaltje wel) Jij bent daar waarschijnlijk te druk en te verdrietig voor en moet met iedereen spreken. In je openingsstukje zeg je dat het samenzijn na de begrafenis is, even verderop zeg je tussen dienst en begraven in. In dat laatste geval is het eind natuurlijk duidelijk: dat is dan het moment waarop iedereen naar de begraafplaats gaat. dan geldt wat ik hierboven zei wat minder.

heb je geen uitvaartverzorger erbij? Daar kun je ook dingen mee overleggen. maar zoals je het nu doet lijkt het mij ook een prima afscheid worden. Misschien is het leuk om iets te bedenken waar je opa erg van hield en dat ook nog te serveren (bv stel dat hij van droge worst hield, of van kaas met mosterd of van boterkoek)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven