Courgette schillen

14-08-2025 16:33 73 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik begin inmiddels te denken dat ik de enige ben. Ik schil mijn courgette dus altijd met de dunschiller, net zoals ik dat doe bij een komkommer. Iedereen vind dat heel erg raar maar ik zal toch niet de enige zijn?

Courgette schillen

Totaal aantal stemmen: 190

Ja! (6%)
Nee! (94%)
Dutchgirly schreef:
14-08-2025 16:54
Nog nooit gehoord dat iemand een courgette schilt. Doe je dat ook met aubergine?
Een courgette schil ik niet, een aubergine daarentegen wel.
En in stoofpot / saus wordt de aubergine tot moes gestoofd.

Deze gewoonte is een reactie op de 'provencaalse groenten' die we op school wel eens bij de warme lunch kregen. Met taaie aubergineschil en de stukjes auberginespons.
Brrrr...
Komkommer schil ik altijd, ook als ik er tzatziki van maak, dat raspt beter.
De courgette voor flensjes schil ik ook maar door de pasta gaat de courgette ongeschild in stukjes.
Night after night who treats you right
Baby, it's the guitar man
Ik schil ‘em soms. Komkommer schil ik ook en ik haal de zaden eruit. En ik schil paprika!
Ken maar één iemand die dat deed, een vriendin toen ze net voor zichzelf begon te koken als student. Die had gewoon geen idee dat dat niet hoefde en is er onmiddellijk mee gestopt toen ze dat (na jaren pas 🤣) begreep.

Vind bij courgette de schil juist een rol spelen in textuur/smaak (op een positieve manier).
En ja courgette is een beetje rommelig soms aan de schil en voelt soms een heel klein beetje ‘stekelig’ maar daar merk je toch niks meer van als je gaar is. Zonde om te schillen dus.
Ik haal wel de snottige pitjes eruit, maar zonder schil lijkt het me echt een stuk zacht stopverf.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Wel een goed topic! :yes:
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
EvyBlissy schreef:
15-08-2025 07:17
Wel een goed topic! :yes:
Ja vind ik ook :lol:
Zéker in combinatie met de nickname van de TO. Je ziet het gewoon voor je hoe ze wéér zuchtend aan het aanrecht die courgette staat te schillen.
.
Komkommers nog courgettes schil ik. De schil geeft wat extra bite en houd de stukjes / plakjes beter bij elkaar.
Rooss4.0 schreef:
14-08-2025 17:50
Wat is de reden dat je m schilt? Ik vind een komkommer stiekem lekkerder zonder schil maar aan de schil van een courgette zit toch nul smaak? Eigenlijk zit er aan een courgette sowieso nul smaak.

Ik denk dat je vitamines verliest door het schillen (al weet ik niet precies hoe dat zit bij een courgette), zonde dus.
Rook jij toevallig? Mensen die roken hebben een stuk minder smaak, waardoor ze dingen als courgette als smaakloos kunnen ervaren. Voor mij (niet roker) zit er wel degelijk smaak aan een courgette hoor. Maar misschien geldt dat roken/niet roken voor jou niet en heb je een wat minder sterke smaak.
aliva schreef:
14-08-2025 22:58
Echt nog nooit gehoord dat iemand een aubergine schilt. Hoe dan? Die schil is toch hartstikke taai? Blijft er niks van over. En, waarom schillen als het toch tot moes wordt gestoofd?
It is
what it is.
Accept it
and move on!
Tja, ik zal wel dom zijn dan, maar ik zie de schil van een courgette net als die van een pompoen, aardappel of banaan. Die eet je niet, dus haal je eraf.
huismuis
Milestone schreef:
15-08-2025 12:08
Tja, ik zal wel dom zijn dan, maar ik zie de schil van een courgette net als die van een pompoen, aardappel of banaan. Die eet je niet, dus haal je eraf.
de schil van een aantal soorten pompoen en aardappel zijn gewoon eetbaar. Banaan weet ik eigenlijk niet.

Even opgezocht, maar ook die kun je eten.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Milestone schreef:
Ik eet hartstikke vaak ongeschilde aardappelen.
vivapimpelmees schreef:
15-08-2025 12:21

Ik ook. Die boen ik dan schoon.

En verder, iedereen heeft zo zijn gebruiken.
De één wil een appel met, en de ander juist zonder schil.
Echt nooit! Dan zit er smaak noch kraak meer aan! Gewoon goed wassen en met schil en al snijden en bereiden
vivapimpelmees schreef:
15-08-2025 12:21
Ik ook! Zowel gekookt (meestal dan verse krieltjes in schil of die mooie rode aardappeltjes) maar in de ovenschotels heerlijk. Goed boenen en gewoon in de schil laten
Komkommer schil ik alleen als ik tzaziki maak. Dan haal ik ook de zaadlijsten eruit anders wordt het een waterzooi.
Aubergine ook nog nooit geschild
Milestone schreef:
Waarom moet je dom zijn omdat je een aubergine schilt? Ik had er nog nooit van gehoord, dat er mensen zijn die ze schillen. Aubergine en courgette schillen bedoel ik.
It is
what it is.
Accept it
and move on!
Lookie schreef:
15-08-2025 08:48
Echt nog nooit gehoord dat iemand een aubergine schilt. Hoe dan? Die schil is toch hartstikke taai? Blijft er niks van over. En, waarom schillen als het toch tot moes wordt gestoofd?
Met de kaasschaaf.
Night after night who treats you right
Baby, it's the guitar man
aliva schreef:
14-08-2025 22:58

Deze gewoonte is een reactie op de 'provencaalse groenten' die we op school wel eens bij de warme lunch kregen. Met taaie aubergineschil en de stukjes auberginespons.
Brrrr...
Aubergine die niet goed gaar is, is echt niet lekker. Bitter en taai inderdaad. Je moet hem dus heel lang bakken en dan is de schil ook gewoon prima eetbaar en lekker. Ik vind aubergine heerlijk, in kleine blokjes gesneden, evt een beetje bloem erbij, en dan gelijk aan het begin opzetten voordat je de rest gaat snijden.
Uit de oven ook prima, dan zet je de aubergine er al in voor je de andere groente erbij gooit. Voor courgette en ui is beetgaar prima, maar aubergine wordt dan zo waardoor mensen denken dat ze het niet lusten :)
Lookie schreef:
15-08-2025 13:02
Waarom moet je dom zijn omdat je een aubergine schilt? Ik had er nog nooit van gehoord, dat er mensen zijn die ze schillen. Aubergine en courgette schillen bedoel ik.

Dat zegt het merendeel hier dus: nog nooit van gehoord en waarom zou je dat nou doen. Dan voel ik me een beetje dom dat ik altijd heb gedacht dat schillen gewoon moet.
Trouwens, courgette gaat bij mij alleen maar in kleine blokjes door roerbak of ovenschotels, ik denk dat ik er met schil niet veel meer van zou proeven. Aubergine gebruik ik nooit.
milestone wijzigde dit bericht op 15-08-2025 14:06
0.59% gewijzigd
huismuis
.
huismuis
Omdat ik de reden nog niet zie staan: ja, ik schil regelmatig de courgette, meestal als deze door het eten van de kinderen gaat (verse pastasaus etc) en om dezelfde redenen dat ik appels schil: bang voor hoger gehalte aan pesticiden in de schil, ook al weet ik dat daar de meeste vitamines ook zitten.

De aubergine schil ik ook vaak met dunschiller.
We hebben eigen courgettes (want moestuin) en die schillen we nooit. Wel wassen we ze heel goed af. De schil is wat stekelig, maar met goed wassen gaat het er wel af.
Komkommers schillen we ook niet.

Aardappels wel, appels niet, peren niet, bananen wel, sinaasappels wel.
Aubergine eten we bijna nooit omdat mijn vriend dat niet lekker vindt.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven