Cupcakes versieren

21-09-2010 09:31 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi

Ik wil graag cupcakes versieren voor de verjaardag van mijn zoontje. Ben alleen te laat om me ergens op te geven voor een workshop aangezien hij overmorgen gaat trakteren. (Tja, af en toe krijg je wel eens een bevlieging, haha)

Wat ik tot nu toe heb kunnen vinden is dat je beter rolfondant kunt gebruiken als marsepijn. Maar plak je de fondant dan gewoon met een glazuutje op het cakeje? Andere tips zijn ook welkom

Hoop dat iemend me kan helpen
Je kunt ze ook gewoon bij mij bestellen
@whopper dat is dus icing. Dat wordt daar veel voor gebruikt. Is niet geschikt voor zwangeren, kinderen, ouderen, zieken etc. Dus het kan ook met botercreme maar dat is een stuk vetter.
Waarom niet gewoon een paar spuitbussen icing kopen in verschillende kleuren en je zoontje het zelf laten doen?
Happy_ever_after,

wat n leuk idee die regenboog cakejes! Moet binnenkort voor mijn dochter aan de slag en die zou dat geweldig vinden! Kan je mij vertellen hoe die kleurstof heet en/of waar ik die kan kopen? Bij die leuke taarten winkel??
Kleurstof koop je bij deleukstetaartenshop.nl of een andere webwinkel die cupcake materiaal verkoopt. Je kunt het ook kopen bij de toko. Gewoon vragen naar levensmiddelenkleurstof.
up
Ik heb vandaag die regenboogcakejes gemaakt met mijn dochter. Zijn superleuk geworden. Ze wil ze gaan trakteren op school, dus we wilden het wel eerst uitproberen.
Hoi hoi

Ik kan dit natuurlijk ook op internet opzoeken maar zag toevallig dit topic en dacht laat ik mijn vraag hier eens neerleggen.

Ik zou wel eens cupcakes willen versieren. Heb dit nog nooit gedaan en weet dus ten eerste niet wat de basis is aan spullen om te versieren. En ten tweede vraag ik me af of het me gaat lukken, zo zonder enige ervaring of dat ik toch eerst een workshop ofzo moet volgen.

Er zijn hier volgens mij wel een aantal ervaren cupcakes-versierders dus hoop dat jullie mij kunnen vertellen hoe en wat.

Bedankt alvast!
Ligt eraan wat je wilt Jann. CC versieren met Icing staat hierboven.

Als je wilt versieren met marsepein of fondant komt er iets meer bijkijken. Je hebt hiervoor marsepein of fondant nodig in de kleuren die je wilt.

Je hebt rollers nodig, uitstekers, toolsetje, etc.

Het is niet moeilijk, je hebt alleen heel veel nodig. Je bakt cupcakes, je bestrijkt ze met botercreme, je rolt marspein/fondant uit, steekt die uit en versiert deze met uitgestoken figuurtjes, bloemetjes, parels o.i.d. en plakt deze laag op je cupcake. Je kunt het helemaal maken zoals jij het wilt.
Dan heb ik nog een vraagje. Ik heb ergens gelezen dat je ook bepaalde soorten jam kunt gebruiken om te plakken. Is dat zo?

EDIT: heb het al gevonden op de site taartenvanabel.nl

Daar staan verschillende soorten eetbare lijm bij de trucs. Volgens mij ook over marsepein en zo. Daar maken ze geen cupcakes, maar taarten. Misschien kan @Jann er ook wat mee.

EDIT2: link vergeten http://www.taartenvanabel.nl/trucs.html
anoniem_89694 wijzigde dit bericht op 30-09-2010 22:10
Reden: link
% gewijzigd
En hier nog een aantal recepten: http://www.koopmans.com/r ... aten/?q=cupcakes&x=41&y=7
Ik heb ook een vraag!

Ik wil mijn cupcakes versieren met het bekende "toefje" kan ik dit ook bereiken met icing door een spuitzak of werkt dat niet? Mijn voorkeur gaat namelijk uit naar icing ipv botercreme. Of is icing hier helemaal niet voor geschikt. Wordt het helemaal hard? Als je dan een hap neemt brokkelt het af neem ik aan....of is dit niet zo?

En nog een vraagje, ik gebruik eiwitpoeder voor de icing, dat is toch oké voor zwangeren? Of niet??

Beetje zoiets wil ik doen:

Trouwens, ik zat net te denken, misschien is zo'n toef van icing wel veel te zoet? Maar botercreme is zo romig, vinden mensen dat wel lekker?

Tips graag!
Icing kun je prima spuiten met een spuitzak, doe ik ook. Je moet wel een hele grote spuitmond hebben. Icing wordt niet hard maar blijft romig, net als botercreme. Qua smaak vind ik botercreme lekkerder. Het is allebei zoet, er zit onwijs veel suiker in, dus dat maakt niet uit.

Succes!
Bedankt Blackdress!

Waarvan maak jij icing?

Ik heb een recept met suikerbakkerspoeder, eiwitpoeder en een beetje water. Dit wordt dus niet hard? En botercreme smaakt niet naar een hap boter?

Hmm....bedankt in ieder geval. Ik heb geen zin in een oefenrondje, dus moet het er maar op wagen morgen!
Misschien oefen ik wel op 1 cupcake morgen, als het niks is mik ik alles weg (niet de cupcakes, maar wat erop gaat) en maak ik het andere. Nu alleen nog kiezen wat te maken....icing of botercreme.
Ken jij dit recept? Klinkt zo raar, maar ik lees dat het lekker is?

Vanille icing/ soort boterroom

6 el bloem

480 ml volle melk

454 gr ongezouten boter (kamertemperatuur, in blokjes)

400 gr suiker

2 tl vanille extract

Bereiding: De melk en de bloem rustig mengen. Dit mengsel breng je op een zacht vuur al roerend aan de kook, en laat het goed indikken tot je een dikke massa krijgt! Deze massa laat je afkoelen tot hij lauw is(lauw=belangrijk!). Boter mixen (3min) en hieraan de suiker el per el toevoegen en ondertussen steeds blijven mixen. De 2tl vanille extract toevoegen en daarna ga je het dikke mengsel van de bloem en melk lepel per lepel toevoegen. Hierna nog steeds even mixen (hard werken, ik weet het ) Hierna zet je de bekomen boterroom even in de koelkast voor een 10tal minuten en daarna kan je hem gebruiken!
@indigoblue: ik stem botercreme:) al moet ik eerlijk toegeven variant met eiwitten nog nooit gemaakt te hebben.. Vorige week wel de beste mokka-crème ooit gemaakt! Was echt trots.. ( zou ik met mijn iPhone hier ook plaatjes kunnen plakken?
Oh en: echt heel veel poedersuiker in verhouding tot boter gebruiken! Anders smaakt ie wel naar boter..

En wat ik ook een keer heb gehad, dat het geheel zout smaakte door een iets hoger zoutpercentage in de boter. Sindsdien gebruik ik ongezouten bertolli!
Ah, bedankt voor de tips naomi. Ik denk inderdaad dat het botercreme wordt. Ben benieuwd of iemand het recept van hierboven kent? Anders maak ik gewone botercreme.
Ik gebruik altijd kant en klare Icing. Dus dat recept ken ik niet.

Je moet ongezouten roomboter gebruiken voor je botercreme. ALTIJD roomboter anders is het niet te ..eten. En de verhoudingen gelijk laten dus 250 gram boter, 250 gram poedersuiker. Vanilleessence erbij en je hebt een lekkere creme, niet het idee dat je boter aan het eten bent.

Wat ook heeeeerlijk is is een topping van monchou, roomboter, poedersuiker, honing, vanilleessence. Maar dit gebruik ik altijd voor mijn wortelcupcakes.
Ik ken het recept wel, gebruik hem ook geregeld. Ik vind ze allebei lekker (de icing en de BC). Al vind ik BC soms gewoon net iets te vet, en die icing vind ik minder vet.

Het is echt niet moeilijk, ik vind dat je met weinig al een heel eind komt. De BC en Icing zijn te maken met dingen die je eigenlijk standaard in huis hebt. Zorg voor zo'n toef inderdaad wel voor een grote spuitmond, anders lukt het echt niet.

Succes
Ook bedankt Abigail, ik ga denk ik inderdaad dat recept gebruiken voor de vanille icing. Grootste spuitmond die ik heb is 1cm, dus daar moet ik het maar mee doen. Had liever een iets grotere gehad, maar dat gaat deze keer even niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven