Cupcakes versieren

21-09-2010 09:31 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi

Ik wil graag cupcakes versieren voor de verjaardag van mijn zoontje. Ben alleen te laat om me ergens op te geven voor een workshop aangezien hij overmorgen gaat trakteren. (Tja, af en toe krijg je wel eens een bevlieging, haha)

Wat ik tot nu toe heb kunnen vinden is dat je beter rolfondant kunt gebruiken als marsepijn. Maar plak je de fondant dan gewoon met een glazuutje op het cakeje? Andere tips zijn ook welkom

Hoop dat iemend me kan helpen
uhm volgens mij liggen er in de supermarkt genoeg dingen die je er op kunt doen als versiering. En anders even langs de bakker voor een tip?
*wist trouwens niet dat je een workshop moet doen om cupcakes te kunnen versieren ?? *
Ik dacht dat je daarvoor het beste icing kunt gebruiken..

http://www.youtube.com/wa ... ture=youtube_gdata_player
Echt? Wil je een cursus gaan doen voor een traktatie voor zoon?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Je kan heel makkelijk glazuur maken met poedersuiker en water en dat kan als 'lijm' dienen.

Je kan ook de cupcakes daar mee insmeren en bestrooien met spikkels. Glazuur kan je kleuren met kleurstof.
Hoi jannes,

cupcakes versieren doe ik bijna nooit met fondant of marsepein, teveel werk. Gewoon een glazuurtje maken (poedersuiker met een paar druppels water), evt. dat mooi kleuren en dan spikkeltjes, bloemetjes, hagelslag, etc erop strooien. Bij een taartenwinkel vind je genoeg inspiratie (en materialen, inclusief kleurstof). En als je toch met fondant of marsepein wilt werken, dan kun je dat met een heel dun laagje jam vastplakken.
Je kan ook frosting/botercreme maken. Recept staat hier ook op het forum. En daaroverheen gewoon van die versieringen uit de supermarkt.
Even een off topic vraagje tussendoor.

Vaak zie je van die cupcakes met van die mooie toefen erop. Het zijn 'stevige' toefen, dus geen slagroom lijkt mij.

Wie weet wat dat dan wel is?

Het doet mij altijd denken aan een soort creme oid, maar dat lijkt mij niet zo smaakvol, zo'n dikke hap creme...
Thnx voor de tips

Plukjepulk, kijk eens op de link van Saline XL, volgens mij bedoel je dat?
http://www.wilton.com/cupcakes/decorating-cupcakes/
Ik vind die 'oudhollandse' suikerfiguurtjes van de xenos zo leuk.

Daar hebben ze trouwens wel meer van dat spul.
Normaal gesproken doe je tussen de cupcake en het fondant een laagje botercreme. Dit gebruik je om de cupcake mooi rond af te strijken. Botercreme maak je met boter en poedersuiker. (50 gr margarine, 50 gr roomboter, 100 gr poedersuiker: in die verhouding: ik weet niet hoe veel je nodig hebt, ik maakt zelf heel veel in 1 keer en de rest gooi ik in de vriezer)

Mocht je figuurtjes op het fondant willen plakken dan kun je gewoon water gebruiken. Er is ook speciale lijm te verkrijgen, maar op zich is dat niet nodig. Fondant wordt plakkerig van water.
Bedankt voor het beantwoorden van m'n tussendoor vraag!

Maarre...Saline XL? Ik krijg dan sites over tandpasta... dat bedoel je vast niet...

Bij de andere link lees ik iets dat ze buttercream noemen, klinkt toch ook weer heel cremig (en niet lekker eigenlijk...)

T.O, succes met je cupcakes die je over 1 dag klaar moet hebben...Hier trouwens nog een link:

http://www.bakkenvooreenf ... es-maken/fantasie-muffin/
Hoi Jannes,

Rolfondant of marsepein maakt niet echt uit hoor! Is maar net wat je zelf lekkerder vindt. Tuurlijk zit er wel verschil in maar voor kleine cupcakes kun je net zo makkelijk marsepein gebruiken. Kleuren kan met voedingskleurstof. Online te bestellen maar je zou ook flesjes kleurstof bij de toko kunnen halen. Daar zijn ze niet zo duur. Hou er dan wel rekening mee dat je marsepein/fondant 'nat' wordt, wat je weer kunt compenseren door er veel poedersuiker doorheen te gooien.

Wat op zich ook nog wel een leuk ideetje is, is met die kleurstof 'tovercakejes' te maken. Je deelt het beslag dan bijv. in vieren, in verschillende bakjes. Ieder beslagje geef je een ander kleurtje. Dan in ieder cupje een lepeltje van ieder kleur. Worden in de oven vanzelf regenboogcakejes, is op zich al leuk, zelfs zonder dat je ze versiert met marsepein of fondant.
Kijk eens bij www.deleukstetaarten.nl Staan veel leuke voorbeelden van cupcakes, ook recepten voor botercremes, icings e.d. Die toefen zijn volgens mij van botercreme met eventueel wat kleurstof.
ik plak de fondant of marssepein met wittechocoladepasta. das lekker, makkelijk, en je koop t kant en klaar. botercreme is weer zon gedoe met veel afwas. workshop is echt niet nodig hoor.

voor tips www.deleukstetaarten.nl
Dus toch botercreme, maar dat is toch niet lekker in zo'n dikke hap?

Hmm, ik word helemaal hongerig en hebberig als je een beetje ronspeurt, heerlijk en mooi allemaal!

Zou ook graag eens een workshop willen volgen...

Iemand al eens gedaan? (of iemand zin om mee te gaan?)

http://www.maakjetaart.nl/home.php?PID=Workshop&AID=140
Chocoladepasta om te smeren. Gekleurde hageltjes om te dippen.

Klaar.
Cupcakes leuk! Ik heb vorige week workshop gedaan..

Ik vind persoonlijk marsepein fijner en lekkerder!

Tussen de cake en marsepein/fondant idd botercreme..

Kan ook met een smaakje!

Deze heb ik de eerste keer zelf gemaakt, misschien een idee?

quote:Bloemetje1989 schreef op 21 september 2010 @ 10:31:

Cupcakes leuk! Ik heb vorige week workshop gedaan..

[afbeelding]

Ik vind persoonlijk marsepein fijner en lekkerder!

Tussen de cake en marsepein/fondant idd botercreme..

Kan ook met een smaakje!

Deze heb ik de eerste keer zelf gemaakt, misschien een idee?

[afbeelding]

Wat zijn ze leuk

Ik ga eind volgende week een workshop taart versieren doen. Lijkt me heel leuk.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
Het is ook heel leuk!

Ik ga ook verder met workshops volgen...
Pas deed ik een google op kraamkoekjes (ben net weer tante geworden) en toen vond ik een aantal leuke ideeën zoals deze: http://www.kookjij.nl/recept-kraamkoekjes. wat ook kan op cup-cakes.

Verder was er nog een forum met ideeën.

En dit op de leukste taarten.nl heeft leuke ideeën voor cup-cakes. Heel leuk om te zien met foto's.
Je zou trouwens ook gewone chocoladehagelslag, krentjes en rozijnen kunnen gebruiken als topping.

De eerste letter van de naam van je zoontje of zijn leeftijd op de cup-cake zetten.
quote:plukjepulk schreef op 21 september 2010 @ 09:47:

Even een off topic vraagje tussendoor.

Vaak zie je van die cupcakes met van die mooie toefen erop. Het zijn 'stevige' toefen, dus geen slagroom lijkt mij.

Wie weet wat dat dan wel is?

Het doet mij altijd denken aan een soort creme oid, maar dat lijkt mij niet zo smaakvol, zo'n dikke hap creme...Nigella had er laatst een item over in haar kookprogramma. Zij deed het als ik me niet vergis met 250 gram poedersuiker kloppen met de eiwitten van 3 eieren. 5 minuten mixen en toeven maar!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven