De beste stoomkoker?

27-11-2009 20:21 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goeiedag,

Ik ben van plan om een elektrische stoomkoker te kopen en wou graag weten wat jullie allemaal gebruiken.

Ik had gedacht aan de Philips HD9140, maar ik vind erg weinig reviews over dit product online. Gebruikt iemand hier deze stoomkoker? (Of een andere philips stoomkoker) Wat vind je ervan? (Vraagje over de philips, hoe lang duurt het alvorens het stomen begint?)

http://www.consumer.phili ... 00-w-hd9140_90/prd/nl/be/

Ik heb hieronder nog wat andere vragen maar die hoef je niet allemaal te beantwoorden hoor, enkel als je echt wil Het is zeker geapprecieerd

Een tweede vraag, ik heb gezien dat er ook stoomkokers zijn met een soort van vitamin+ functie (SEB stoomkokers) of een turbo functie die sneller zouden koken.. Zorgt dit voor een groot tijdverschil of niet? Of is dit enkel om het stomen sneller te doen starten en dus in het begin een paar minuutjes minder nodig te hebben?

Derde vraag, ik zou graag eens weten hoelang het duurt vooraleer bepaalde types eten klaar is met zo'n stoomkoker, kunnen jullie dat even posten? Bvb, patatjes, kip, broccoli enzovoort. Hoe meer info hoe beter. (Schrijf er ook wel bij welke stoomkoker je gebruikt). Gaat dat trouwens goed, patatjes?

Vierde vraag, hoe doe je best de combinatie van groenten, aardappelen en vis/vlees? Is het de bedoeling dat je vlees altijd onderaan ligt? Ik veronderstel dat je dan later een nieuwe schaal toevoegt die een kortere bereidingstijd heeft? Hoeveel schalen gebruiken jullie?

Een vijde vraag, als je zo schotels boven elkaar hebt, vermengen die smaken zich dan niet (via de druppels die van boven naar beneden vallen)? (daarom ook dat je altijd vlees onderaan zou moeten leggen)..? Maar bvb aardappels, moeten die niet langer koken dan het vlees, zouden die dan niet onderaan moeten liggen? (En zou daar dan niet de smaak van het vlees intrekken?)

En ten slotte een laatste vraag, ik heb gelezen dat die plastieken schalen nogal snel kapot zouden gaan door die hitte, is dat daadwerkelijk zo? Of zijn er hier mensen die al ettelijke jaren met dezelfde stoomkoker zonder problemen werken?

Het is een hele lijst van vragen geworden, excuses daarvoor en bedankt aan iedereen die meewerkt!

Wesley
Bedoel je met patatjes aardappels of frietjes?

Ik heb een stoomkoker van Braun en heb dat ding al wel 15 jaar ofzo,de schaal gaat gewoon in de vaatwasser.

Deze heb ik maar dan maar met 1 laag:

Als ik groente en aardappels maak gaan ze er gewoon tegelijk naast elkaar in,er zit zo'n tussenschotje bij maar dat gebruik ik nooit.

Geloof dat het ongeveer een half uurtje duurt voordat ze gaar zijn(gehalveerde aardappels).

Vlees maak ik er nooit in maar ik gebruik hem wel om rijst in te stomen(dat doe ik het meeste).
.
Ja, ik bedoel aardappels (Ik ben belg ).

Die braun heb ik ook gezien, enig probleem daar is dat het maar 2 lagen heeft.
Ik heb deze van de Aldi al een paar jaar:

Gebruik 'm bijna dagelijks voor aardappelen en groente, kook er geregeld eieren in, gaat allemaal prima. Stomen begint na 1 minuutje al, dat gaat heel snel.

Man heeft de aardappelen en groente 't liefst doodgekookt, dus ontzettend zacht en uit elkaar vallend (bejaardenvoer zeg ik wel eens ) en dat duurt tussen de 30 en 40 minuten.

(Groene) groenten nooit in het bakje bóven de aardappelen doen, tenzij je groene aardappels wil.

Alle bakken en onderdelen kunnen in de vaatwasser, behalve het deel waar de stekker aan zit zeg maar, en na al die jaren is er nog niks stuk, gescheurd of gebroken.

Het fijne van deze stoomkoker vind ik de gebruiksvriendelijkheid, 3 losse stoombakken en 1 aparte bak voor het opwarmen van bijv. groente in het kookvocht (zoals blikgroente), vaatwasservriendelijk, snel gebruiksklaar en snel schoon, en kostte nog geen 30 euro. Prima koop wat mij betreft!
Iets anders
quote:wesleyh schreef op 27 november 2009 @ 22:37:

Ja, ik bedoel aardappels (Ik ben belg ).

Die braun heb ik ook gezien, enig probleem daar is dat het maar 2 lagen heeft.

Is dat niet genoeg?Of kook je voor meer mensen?

Ik kan in 1 laag genoeg aardappelen en groente voor ons(2) kwijt en de volgende laag kan je dan vlees doen(ik bak mijn vlees gewoon altijd dat vind ik lekkerder)
Het is voor 2 (soms 3) mensen.

Ik had gedacht dat die groenten en aardappels op een andere laag zouden moeten omdat de groenten toch niet zo lang moeten koken als de aardappels (en ik die bak er dus pas later opzet).
De stoomkoker die ik gebruik is ook bij aldi vandaan en het bevalt me prima.

Ik heb de aardappelen boven de groente liggen, vlees/vis heb ik nog niet gebruikt in de stoomkoker.

Ik moet nog steeds uitzoeken hoe ik dat moet doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven