De goede gehaktbal

18-03-2009 11:44 29 berichten
Ik kook een aardig potje weg, maar naar 1 ding ben ik nog naarstig op zoek. De manier om een echt goede gehaktbal te maken. Een mooie ronde (!), gave, sappige, consistente en nergens aangebakken gehaktbal. Gehaktballenexperts, geef me de gouden tip.
Alle reacties Link kopieren
Gehakt + kruiden + eitje + paneermeel paar seconde extra fijn malen in de keukenmachine. Gehakt wordt dan extra glad --> geen barstjes in de ballen --> perfecte gehaktkogeltjes op het bord.

*Denkt vanavond maar eens ouderwets balletjes te draaien voor vriendinnen*
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
[quote]lindy schreef op 18 maart 2009 @ 19:53:

Hoe kun je nou brood rullen in de keukenmachine?

Doe maar eens een snee oud brood in de blender of zet de staafmixer erop. Dan krijg je hele kleine kruimeltjes. Brood is veel elatischer dan paneermeel en blijven je ballen dus veerkrachtig.

Garnalengehakt is echt heel lekker, mijn moeder maakte dat vroeger vaak. Wel met heel veel peterselie.
dit zou het recept moeten zijn van johnnie boer, van de librije.

dat weet ik niet zeker, maar het zijn WEL heel lekkere, compacte, sappige ballen;

400 gram (bio) gehakt, rund

2 eetlepels groffe mosterd

halve theelepel zout

2 eetlepels ketjap manis

2 kleine eitjes

80 gram paneermeel

3 eetlepels boter.

vleesfond (pot)

meng alles, behalve de boter en vleesfond, door elkaar en maak er twee (of drie) ballen van.

zet ze afgedekt een half uur in de koelkast (--> hierdoor worden ze stevig!!)

smelt de 3 eetlepels boter, doe er een druppie olie bij, zodat de boter niet verbrandt.

braadt de ballen in een paar minuten rondom bruin.

voeg de fond (zeer sterke bouillon, zonder zout) toe, en doe een deksel op de pan.

af en toe draaien; in 40 minuten heb je echt wedstrijdgehaktballen!
Up voor godinvandejacht!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven