De perfecte pan voor risotto

24-10-2019 21:54 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds kort koken wij op inductie, ik ben daar erg blij mee!
Maar de grote hapjespan waarin ik risotto (en nasi etc) maakte werkt helaas niet op inductie.

Wat zijn jullie favoriete pannen om risotto in te maken? Wat is de tip?
Een baksteen is nooit alleen
Alle reacties Link kopieren
Hm, ik weet trouwens wel wat ik eet vanavond ;-D
Andersom schreef:
25-10-2019 09:03
En hoe weet de risotto dat hij in de verkeerde pan ligt?
Deze uitspraak wil ik nomineren als VIVA-quote van het jaar.

(Daar waren ooit topics voor.
Of nee, dat was voor het VIVA-woord van het jaar,
zoals de rubberen ElNienjo en verlamanisering.)
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
24-10-2019 21:57
Risotto maak je niet in een hapjespan, die is te ondiep. Risotto maak je in een diepe gietijzeren pan ("braadpan") en je giet van tijd tot tijd wat extra vocht op.
Ik heb van een echte italiaanse geleerd om risotto te maken. En die gebruikte toch echt een sauteuse.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
handigmetgeld schreef:
25-10-2019 13:48
Ik heb van een echte italiaanse geleerd om risotto te maken. En die gebruikte toch echt een sauteuse.
Die is kleiner van diameter dan een hapjespan en minder ondiep, en ziet er zeker niet zo uit als een wok.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Odense2 schreef:
24-10-2019 22:35
Ik heb werkelijk van alles in de wok gemaakt.
Ook risotto of andere eenpansmaaltijden met risottorijst.
Dan kan iemand (lees: de beroepsafkraker van het VIVA-forum) wel zeggen 'het heurt niet zo'.
So what?
Als iets werkt, dan werkt het.


Een Italiaan, die opgegroeid was met eten van zijn traditioneel kokende nonna, heeft van mijn bereiding van Italiaanse gerechten ook wel eens iets opgestoken. 'Ah, zo kan het ook.'
Waarschijnlijk beleefdheid van die Italiaan. Net zoals een Indonesiër je die beleefdheid zal betonen als je vindt dat je dingen best kan roerbakken in een Hollandse braadpan en daar geen wok voor nodig hebt. "Terima kassi, nonna", zal hij zeggen als dank voor het advies, maar hij zal zijn wok echt niet inruilen voor een Hollandse braadpan.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
goh, je hangt hier behoorlijk de betweter uit maar mijn vraag kan je niet beantwoorden. Dan kun je jou toch ook niet serieus nemen...
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
25-10-2019 20:08
Waarschijnlijk beleefdheid van die Italiaan. Net zoals een Indonesiër je die beleefdheid zal betonen als je vindt dat je dingen best kan roerbakken in een Hollandse braadpan en daar geen wok voor nodig hebt. "Terima kassi, nonna", zal hij zeggen als dank voor het advies, maar hij zal zijn wok echt niet inruilen voor een Hollandse braadpan.
En jij bent op zijn Hollands onbeleefd en rechtlijnig?
Alle reacties Link kopieren
;-D
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Alle reacties Link kopieren
Mermedina schreef:
25-10-2019 23:47
En jij bent op zijn Hollands onbeleefd en rechtlijnig?
Nee. Want ten eerste zou het niet in mijn hoofd opkomen om een Italiaan die een traditioneel Italiaans gerecht op de Italiaanse traditionele wijze bereidt, voor te houden dat hij ook een wok kan gebruiken. En ten tweede vind ik het geen onbeleefdheid een deelnemer aan dit forum te informeren dat een bepaald soort pan voor een bepaald gerecht niet de meest ideale keuze is en netjes uit te leggen waarom, zoals ik ook heb gedaan.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
26-10-2019 09:29
En ten tweede vind ik het geen onbeleefdheid een deelnemer aan dit forum te informeren dat een bepaald soort pan voor een bepaald gerecht niet de meest ideale keuze is en netjes uit te leggen waarom, zoals ik ook heb gedaan.
Zoals eerder is opgemerkt gaat het waarschijnlijk niet om een echte wok, maar om een wadjan en met een wadjan kan je prima risotto maken.
pejeka schreef:
25-10-2019 20:08
Waarschijnlijk beleefdheid van die Italiaan. Net zoals een Indonesiër je die beleefdheid zal betonen als je vindt dat je dingen best kan roerbakken in een Hollandse braadpan en daar geen wok voor nodig hebt. "Terima kassi, nonna", zal hij zeggen als dank voor het advies, maar hij zal zijn wok echt niet inruilen voor een Hollandse braadpan.

Nee, dat snap ik, maar we zijn allemaal geen topkoks en hebben allemaal, (de meesten toch zeker) geen eindeloze opbergruimte.

Dus als ik iets ga maken waar ik de perfecte pan niet voor heb dan kijk ik in mijn kast en zoek de meest geschikte pan, ipv dat ik een pan ga kopen. Veel beter voor het milieu, mijn portemonnee etc.

Mijn risotto is heerlijk, vinden wijzelf, mijn ouders, en vrienden. Culinaire recensenten worden niet uitgenodigd. Risotto wordt gemaakt in de braadpan. Wij zijn tevreden mensen.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
25-10-2019 20:08
Waarschijnlijk beleefdheid van die Italiaan. Net zoals een Indonesiër je die beleefdheid zal betonen als je vindt dat je dingen best kan roerbakken in een Hollandse braadpan en daar geen wok voor nodig hebt. "Terima kassi, nonna", zal hij zeggen als dank voor het advies, maar hij zal zijn wok echt niet inruilen voor een Hollandse braadpan.
Of ze zien dat je dingen op meerdere manieren kunt doen en dat je niet vol hoeft te houden aan één manier en één soort pan. Hoeveel pannen heb jij wel niet in huis, als je voor elk gerecht een andere, alleen maar daarvoor geschikte, pan hebt :O
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
25-10-2019 23:07
goh, je hangt hier behoorlijk de betweter uit maar mijn vraag kan je niet beantwoorden. Dan kun je jou toch ook niet serieus nemen...
Denigrerend ook :nope:

Ik denk dat ik maar nooit risotto ga maken, want ik heb geen goede pan. Toch jammer.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
26-10-2019 09:29
Nee. Want ten eerste zou het niet in mijn hoofd opkomen om een Italiaan die een traditioneel Italiaans gerecht op de Italiaanse traditionele wijze bereidt, voor te houden dat hij ook een wok kan gebruiken. En ten tweede vind ik het geen onbeleefdheid een deelnemer aan dit forum te informeren dat een bepaald soort pan voor een bepaald gerecht niet de meest ideale keuze is en netjes uit te leggen waarom, zoals ik ook heb gedaan.
Je brengt het dan weer wél enorm onbeleefd, maar dat zie jij natuurlijk niet, vanaf je hoge paard.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
-Bladora- schreef:
25-10-2019 12:32
What's not to love :). Romig, kazig, boterig, combineert met verschillende groenten - perfect comfort food. En risotto koken vind ik lekker ontspannend, als je het op de uitgebreide manier doet.
Tja, dat weet ik dus niet, want ik heb het nog nooit gehad en geen goede pan, dus sja.. :sigh:
Misschien moet iemand het eens voor me maken :idee:
Later is nu
pejeka schreef:
26-10-2019 09:29
Nee. Want ten eerste zou het niet in mijn hoofd opkomen om een Italiaan die een traditioneel Italiaans gerecht op de Italiaanse traditionele wijze bereidt, voor te houden dat hij ook een wok kan gebruiken. En ten tweede vind ik het geen onbeleefdheid een deelnemer aan dit forum te informeren dat een bepaald soort pan voor een bepaald gerecht niet de meest ideale keuze is en netjes uit te leggen waarom, zoals ik ook heb gedaan.
Als ik met welk type pan dan ook tot hetzelfde eindresultaat kom, zal het me aan mijn billen oxideren dat Pejeka van het Viva forum (of wie dan ook) vindt dat dat niet zo hoort.
Je zal geen verschil proeven hoor.
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
26-10-2019 10:21
Of ze zien dat je dingen op meerdere manieren kunt doen en dat je niet vol hoeft te houden aan één manier en één soort pan.

:idee:

Vindingrijkheid is ook een talent :)
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Dreamer schreef:
26-10-2019 10:24
Tja, dat weet ik dus niet, want ik heb het nog nooit gehad en geen goede pan, dus sja.. :sigh:
Misschien moet iemand het eens voor me maken :idee:

Ik wil mijn recept wel posten. Mijn recept kan in de braadpan immers!

Met zalm en garnalen. Zo lekker.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 26-10-2019 11:13
6.36% gewijzigd
Andersom schreef:
26-10-2019 11:11
Ik wil mijn recept wel posten.

Met zalm en garnalen. Zo lekker.

Klinkt goed, kom maar op.
Begin met een grote BRAADPAN en haal Arborio rijst bij de Liddl.

Verder nodig voor zes personen
Roomboter
Mascarpone
Bleekselderij klein gesneden
Uien gesnipperd
Doperwten
Peultjes in stukjes
Knoflook fijn gesneden
1 liter hete Groentebouillon (van tablet)
Gerookte zalm in stukjes
Garnalen
Zalm en garnalen samen ongeveer 350/400 gram en op kamertemperatuur
Rucola

Smelt een flinke klont boter en bak de ui en knoflook lichtbruin.

Voeg bleekselderij toe

Voeg rijst toe en roer goed

Voeg halve liter bouillon toe en laat sudderen met deksel op de pan onder af en toe roeren.

Kijk steeds of het nog maar genoeg is, anders bouillon toevoegen.

Na tien minuten de erwtjes en peulen erbij

Voeg de mascarpone toe

Proef na 20 minuten of de rijst gaar is.

Anders nog langer laten sudderen, kan ook in de oven op 90/100 graden

Schep de risotto in diepe borden, leg daarop de gesneden zalm en de garnalen.

Decoreer met een handje rucola.

Eet smakelijk.
Iedereen doet altijd zo hoogdravend over risotto maar het is toch geen rocket science? Nu heb ik ook gewoon Lassie risottorijst dus misschien is dat makkelijker? Uitje fruiten, rijst erbij, even roeren, en dan steeds beetjes groentenbouillon erbij tot het gaar is. Op het laatst nog een zakje parmezaan erdoor. Ik eet het zelf het liefst met pompoen en champignons en dan iets kippigs erbij.
Oh ja, en alles in een gewone kookpan, waar ik ook de aardappels in kook en pasta.
Voor een vegetarische variatie kun je er ipv zalm gebakken paddestoelen boven leggen.

Voor mensen die geen vis lusten is zeer dun gesneden seranoham ook nog een variatie.
MinkeDeWit schreef:
26-10-2019 11:27
Iedereen doet altijd zo hoogdravend over risotto maar het is toch geen rocket science? Nu heb ik ook gewoon Lassie risottorijst dus misschien is dat makkelijker? Uitje fruiten, rijst erbij, even roeren, en dan steeds beetjes groentenbouillon erbij tot het gaar is. Op het laatst nog een zakje parmezaan erdoor. Ik eet het zelf het liefst met pompoen en champignons en dan iets kippigs erbij.
Oh ja, en alles in een gewone kookpan, waar ik ook de aardappels in kook en pasta.

Smaken verschillen.
Andersom schreef:
26-10-2019 11:31
Smaken verschillen.
Dat zal best. Ik ken alleen deze. Ik heb ook wel eens snelklaarrisottorijst, eveneens van Lassie, geprobeerd. Dat is echt niet te eten.
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel Andersom. En ook Minke, want ik eet liefst zonder vlees/vis, hoewel zoon deze zalm en garnalenvariant vast lekker vindt. Hmmm.. misschien voor vanavond, toch.

Maar pompoen en champignons heb ik in huis :proud:
Later is nu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven