dit toetje "houdbaar"of direct serveren?

20-05-2010 13:34 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik sta nooit in de keuken, maar vanavond krijg ik eters. Om niet nog savonds lang in de keuken te staan wilde ik nu alvast wat voorbereiden.

Het toetje is een taartje van bladerdeeg, met daarop mascarpone met slagroom en daarop vers rood fruit.

Nu vroeg ik me af kan ik de bodem van bladerdeeg alvast bakken (het moet toch afkoelen) en gewoon tot vanavond in de (koude) oven laten staan? En kan ik ook het slagroom/mascarpone mengsel nu alvast maken en afgedekt in de koelkast laten staan?

En in het recept staat mascarpone en slagroom mengen en kloppen. Betekent dit stijf kloppen?

Ben echt een rund in de keuken dus ik hoop dat jullie antwoorden op mijn (domme) vragen kunnen geven.
bladerdeeg kun je makkelijk bakken en in de oven laten staan. Slagroom/mascarpone kan ook prima, mits in de koelkast. Ik gok trouwens dat de bedoeling is dat de slagroom bijna stijf geklopt moet worden en dat je dan pas de mascarpone door door moet kloppen (met de hand zou ik dit laatste stuk doen)
Het bladerdeeg kun je alvast maken. Het slagroommengsel niet. Dat moet je kort van te voren maken anders is het niet te eten en ziet het er niet goed uit.
Oke!

Bedankt voor de reacties, als het alleen het mengsel maken is, dan is dat niet zo erg! Dat duurt niet te lang.

Ben benieuwd of het nog te eten is ;)
De bodem van bladerdeeg kun je alvast maken, zorg er voor dat je 'm vooral droog wegzet, anders verliest ie zijn knapperigheid en daar gaat het juist om. Koude oven die een beetje open staat is prima.

Ik denk dat je eerst de slagroom lobbig moet kloppen (met suiker) en dat je dat moet mengen met de mascarpone, dat mengsel moet je dan weer voorzichtig door elkaar kloppen. Voorzichtig omdat je de luchtigheid van de slagroom niet weg wilt nemen.

Dit kun je ook wel een paar uur van te voren doen, zet het goed afgedekt in de koelkast. Slagroom neemt namelijk heel makkelijk smaak en geur over van andere producten, vooral met knoflook.

Vlak voor serveren het fruit er op doen.
Mascarpone moet je er echt doorscheppen zodat de slagroom luchtig blijft. Dus niet kloppen oid!

Wat Vl43inder zegt dus...
Zou het roommengsel ook pas net voordat je het serveert kloppen. Mijn optie zou zijn: slagroom net iets stijver dan gewoon lobbig kloppen en dan de mascarpone er doorheen spatelen (onhandig omschreven, I know).

Even testen of het de juiste "vastheid" heeft (leg het op een bordje, zakt het direct in dan even op lage stand doorkloppen met de mixer).

Bladerdeeg kan je prima vooraf maken, als het (te) warm is stort je toetje namelijk in.

Enne...de slagroom niet gaan kloppen met een staafmixer (tenzij je een garde-opzetstuk hebt) anders heb je in 3 seconden boter ipv room.
aha, ik was mosterd....

wat Vlinder en Elmira zeggen dus... ;)
Kan allebei al tevoren worden klaargemaakt.

Het bladerdeeg en de vulling apart houden, anders wordt de bladerdeeg klef.

De slagroom met de mixer stijf kloppen zoals gebruikelijk en door de iets losgeklopte mascarpone vouwen. Altijd het luchtige ingredient toevoegen aan het zware en niet omgekeerd. Vouwen is zeer luchtig scheppen, het liefst met een lepel/spatel met een gat erin, zodat de lucht in de room blijft.

Dus NIET het mengsel daarna nog eens kloppen, dan sla je lucht er juist uit.
Klinkt goed Amarna. Wist niet dat spatelen ook vouwen genoemd werd. Weer iets geleerd.

Nooit bij stil gestaan bij het zware/lichte ingredienten mengen (doe dat op gevoel en gaat meestal goed). Twee dingen geleerd vandaag!

dank je
Zou tiramisu maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven