Draadjesvlees - wat doe ik fout?

15-11-2019 18:12 177 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ok, ik kan een snelkookpan kopen. Of het rundvlees van tevoren insmeren met kiwi.
Maar dat voelt als cheaten.

Dus ik wil het toch graag weten: draadjesvlees:

Wat moet je absoluut beslist doen om het boterzacht te krijgen?
en belangrijk: Wat moet je echt absoluut niet doen (omdat het dan taai blijft) ?
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
20-11-2019 20:19
Snijd prei in dikke ringen en laat die garen in verse kippenbouillon. Zodra het kookt, op een laag vuurtje 10 minuten laten staan. Giet af en vang de kippenbouillon op in een schaal. Aanmaken met wat bindmiddel (kan maizena zijn), een geklutst ei, verse groene tuinkruiden als peterselie en selderij, wat nootmuskaat en een heel klein scheutje room. Doe de prei in een ovenschaal, giet het sausmengsels er overheen, en even in de oven tot de vloeibare massa kookt.

Recept van mijn overgrootmoeder uit ca. 1880.
Btw bindmiddel? Is dat wel niet heel modern dan?
Ei bind trouwens en maizena was toen niet zozeer een bindmiddel als iets voor zwakke magen.
Ik eet eigenlijk nooit meer gekookte prei. Ik kan me die van mijn moeder nog goed herinneren: platgekookt en gebonden met een glibbersausje van maizena en kookvocht. Vond ik niet echt lekker.
Ik roerbak prei in een scheutje vloeibare bakboter en stoof het dan gaar.
Lekker met bruine bonen, zelfgemaakte appelmoes, wat piccalily en mosterd.
En voor de niet-vegetarische dagen ook nog met uitgebakken spekjes.
Alle reacties Link kopieren
aloha66 schreef:
20-11-2019 23:52
Btw bindmiddel? Is dat wel niet heel modern dan?
Ei bind trouwens en maizena was toen niet zozeer een bindmiddel als iets voor zwakke magen.
Bindmiddel bestaat al sinds mensenheugenis in de vorm van aardappelmeel, maizena, enz.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
aloha66 schreef:
20-11-2019 23:50
Preisoep :D Snij de prei in ringen, bakken met roomboter en wat kerrie toevoegen. Eet smakelijk.
Hmmmm, in ringen gebakken prei met boter en kerrie is toch geen soep?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
21-11-2019 18:21
Hmmmm, in ringen gebakken prei met boter en kerrie is toch geen soep?

Nog even bouillon toevoegen en een of twee geschilde aardappeltjes, 20 minuutjes koken, staafmixer erdoor en je hebt een heerlijke, fluwelige, gebonden preisoep. :-D
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
21-11-2019 18:45
Nog even bouillon toevoegen en een of twee geschilde aardappeltjes, 20 minuutjes koken, staafmixer erdoor en je hebt een heerlijke, fluwelige, gebonden preisoep. :-D
Staafmixer gebruik ik nooit voor soep, ik houd niet zo van dat over-gepureerde. Dus preisoep maak ik van kippenbouillon (vers getrokken), gesauteerde prei, kleine aardappelblokjes, peterselie, selderij, nootmuskaat, room, en eventueel wat hamblokjes.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Maizena vind ik echt vies dat proef je overal doorheen, weeig spul.
pejeka schreef:
21-11-2019 18:53
Staafmixer gebruik ik nooit voor soep, ik houd niet zo van dat over-gepureerde. Dus preisoep maak ik van kippenbouillon (vers getrokken), gesauteerde prei, kleine aardappelblokjes, peterselie, selderij, nootmuskaat, room, en eventueel wat hamblokjes.

Klinkt ook heel lekker :) . Ik vind het gepureerde, fluwelige heerlijk juist. Ieder z'n smaak he.
Ik heb gisteren weer stoofvlees gemaakt. Deze keer eens naar een echt goede slager gegaan en wat een verschil! Het vlees is heerlijk mals geworden. Ik heb het 4 uur laten staan in een oven van 110 graden.
Voor mij geen supermarktvlees meer. Na hele smerige saucijzen (biologisch nog wel) van Jumbo ben ik daar helemaal klaar mee.
We eten heel weinig vlees dus dan maar duur.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
22-12-2019 08:46
Ik heb gisteren weer stoofvlees gemaakt. Deze keer eens naar een echt goede slager gegaan en wat een verschil! Het vlees is heerlijk mals geworden. Ik heb het 4 uur laten staan in een oven van 110 graden.
Voor mij geen supermarktvlees meer. Na hele smerige saucijzen (biologisch nog wel) van Jumbo ben ik daar helemaal klaar mee.
We eten heel weinig vlees dus dan maar duur.
Dat je er van mag genieten :-)
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
aloha66 schreef:
20-11-2019 23:44
Dus jij koopt ongekookte bieten? :rofl:

En die ga je ook echt meer dan een uur in de schil koken, afkoelen en verwerken? :rofl:
Zo lekker verse bieten, zelf koken en raspen.
Zoveel lekkerder dan die voorgekookte.
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Alle reacties Link kopieren
pepexx schreef:
22-12-2019 10:39
Zo lekker verse bieten, zelf koken en raspen.
Zoveel lekkerder dan die voorgekookte.
Zo is dat. Het is een enorm verschil. En wat is een uurtje koken nou helemaal.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Als je sudder of stoofvlees neemt let er dan op dat je een beetje doorregen vlees hebt zoals riblappen. Hoe magerder het vlees hoe droger het word. Ook moet je altijd een "zuurtje"aan je stoofvlees toevoegen, denk hierbij aan wat azijn, tomatenpuree/tomatenblokjes of lekkere rode wijn zoals in dit recept. https://www.receptenkoken.nl/draadjesvl ... rode-wijn/. Laat het vlees ook lekker even op temperatuur komen voordat je het gaat aanbakken. Giet ook geen koud vocht (bouillon/water/rode wijn) direct bij het vlees maar haal het vlees even uit de pan en giet dan het vocht erbij. Voeg dan het vlees weer toe als het vocht op temperatuur is. Zo moet je een heerlijk mals stukje vlees krijgen. Succes!
Kookgekje schreef:
28-12-2019 15:03
Als je sudder of stoofvlees neemt let er dan op dat je een beetje doorregen vlees hebt zoals riblappen. Hoe magerder het vlees hoe droger het word. Ook moet je altijd een "zuurtje"aan je stoofvlees toevoegen, denk hierbij aan wat azijn, tomatenpuree/tomatenblokjes of lekkere rode wijn zoals in dit recept. https://www.receptenkoken.nl/draadjesvl ... rode-wijn/. Laat het vlees ook lekker even op temperatuur komen voordat je het gaat aanbakken. Giet ook geen koud vocht (bouillon/water/rode wijn) direct bij het vlees maar haal het vlees even uit de pan en giet dan het vocht erbij. Voeg dan het vlees weer toe als het vocht op temperatuur is. Zo moet je een heerlijk mals stukje vlees krijgen. Succes!

Ik had laatst het plakje ontbijtkoek geprobeerd maar vond dat geen succes. Het bindt wel maar ik vond het zoete niet lekker.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
28-12-2019 15:07
Ik had laatst het plakje ontbijtkoek geprobeerd maar vond dat geen succes. Het bindt wel maar ik vond het zoete niet lekker.

Om te binden kan je ook van te voren je vlees met bloem bestrooien.
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
pepexx schreef:
28-12-2019 15:58
Om te binden kan je ook van te voren je vlees met bloem bestrooien.

Ja dat vind ik inderdaad lekkerder.
Alle reacties Link kopieren
pepexx schreef:
28-12-2019 15:58
Om te binden kan je ook van te voren je vlees met bloem bestrooien.
Dan heb je wel de kans dat het vlees niet goed aanbraadt door het laagje bloem en dat je verbrande bloem in je jus hebt. Je kan beter het vlees, met peper en zout bestrooid, aanbraden in de hete roomboter. Beetje bloem aanmaken met een scheutje azijn en kloppen tot er geen klontjes meer in zitten en dat toevoegen aan de pan als het vlees om en om bruin is. De azijn helpt het vlees mals te maken en is na het stoven niet meer te proeven. Je kunt ook een paar in blokjes gesneden vleestomaten toevoegen (het zuur uit de tomaten doet dan zijn werk), en die geven een heerlijke jus.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
28-12-2019 18:40
Dan heb je wel de kans dat het vlees niet goed aanbraadt door het laagje bloem en dat je verbrande bloem in je jus hebt. Je kan beter het vlees, met peper en zout bestrooid, aanbraden in de hete roomboter. Beetje bloem aanmaken met een scheutje azijn en kloppen tot er geen klontjes meer in zitten en dat toevoegen aan de pan als het vlees om en om bruin is. De azijn helpt het vlees mals te maken en is na het stoven niet meer te proeven. Je kunt ook een paar in blokjes gesneden vleestomaten toevoegen (het zuur uit de tomaten doet dan zijn werk), en die geven een heerlijke jus.

Inderdaad misschien beter. Dat van dat lastige aanbraden klopt. Daar heb ik ook al eerder last van gehad met het bloemen van het vlees, vandaar mijn ontbijtkoek-experiment.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
28-12-2019 18:40
Dan heb je wel de kans dat het vlees niet goed aanbraadt door het laagje bloem en dat je verbrande bloem in je jus hebt.
Dat heb ik nou nog nooit meegemaakt.
Ik heb het zo meegekregen van huis uit. (generatie op generatie)
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Alle reacties Link kopieren
pepexx schreef:
28-12-2019 18:59
Dat heb ik nou nog nooit meegemaakt.
Ik heb het zo meegekregen van huis uit. (generatie op generatie)
Kan. Ieder zijn tradities toch? Maar als je een laagje bloem om het vlees doet, braadt het vlees niet aan, maar het laagje bloem eromheen. Net zoals bij een schnitzel, zeg maar. Dus vandaar dat ik het nooit doe. Maar als het voor jou goed werkt, niks mis mee toch?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Van de week stoofvlees gemaakt en het liep allemaal mis: het -magere- vlees kwam onverwachts uit de vriezer, moest vanwege haast ontdooid in de magnetron. Kon maar kort marineren en was half lauw, half bevroren bij het aanbakken. Vervolgens per ongeluk een half uur op te hoog vuur laten staan en daarna 3 uur op te laag vuur...

MAAR het was heerlijk mals.

Werkelijk geen idee hoe dat kon maar hoera :cheer2:
pejeka schreef:
28-12-2019 19:02
Kan. Ieder zijn tradities toch? Maar als je een laagje bloem om het vlees doet, braadt het vlees niet aan, maar het laagje bloem eromheen. Net zoals bij een schnitzel, zeg maar. Dus vandaar dat ik het nooit doe. Maar als het voor jou goed werkt, niks mis mee toch?
ik doe ook bloem maar geen dikke laag zoals een schnitzel natuurlijk. En dat werkt prima. Het is gewoon een lepel bloem bij het rauwe vlees in, even omschudden en dan vlees gaan aanbraden.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe het zo.

Neem 500 gram runderlappen, geen magere, en bestrooi deze met bloem, zodat het vlees een dun laagje heeft. Niet te veel.

Doe vervolgens een flinke klont boter of margarine in de braadpan (wat je lekker vindt) en laat dit bruin worden.
Bak vervolgens het vlees bestrooid met wat zwarte peper aan op een niet te hoog vuur.

Zorg dat je heet water klaar hebt staan en doe dit bij het vlees zodat het net onder staat, niet te veel. Voeg eventueel een boullionblokje rund toe (doe ik wel)

Doe vervolgens een laurierblaadje, 2 kruidnagels , een ui in stukken en een doorgesneden tomaat erbij.

Even goed warm laten worden en dan verplaatsen naar je kleinste gaspit of zoals ik doe, zet het op een vlamverdeler, gas laag en laat het zeker 3 uur pruttelen.

Op het eind de kruidnagels en laurier verwijderen.

Is je jus nog te dun doe er dan een plakje gewone ontbijtkoek bij.
Nog even een half uurtje laten binden.
pepexx wijzigde dit bericht op 31-12-2019 10:25
1.28% gewijzigd
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Ik neem altijd sucadelappen, smeer ze helemaal in met kruiden voor sucadelappen (echt flink royaal insmeren) dan pak ik een gietijzeren pan, boter er in, sucadelappen beide kanten even op hoog vlees aanbakken. Water koken en als ze beide kanten gebakken zijn kokend water er bij gieten, tot het vlees net niet onder water staat. Een gesneden ui (in ringen) toevoegen, een teen knoflook en een laurierblaadje. Ik laat het geheel met de deksel op de pan een uurtje of 6 sudderen. Dan valt het vlees letterlijk als draadjes uit elkaar :-D
Alle reacties Link kopieren
Als ik hachee maak, dan doe ik ook dat plakje peperkoek erbij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven