Duitse-worst kenners in de zaal?

29-06-2010 16:34 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,

Onlangs heb ik een topic geopend over een Duits feest dat ik binnenkort ga geven. Dit is ook met eten, alleen zie ik door de worsten het bos niet meer. Je hebt nl. Weisswurst, bratwurst, currywurst, frankfurter, en misschien nog wel (veel) meer? Wie weet de verschillen, wat zijn de lekkerste en hoe serveer je ze?
Gewoon van alles wat kopen, Lidl is ideaal, heeft flinke selectie en dan op een broodje. Eventueel met zuurkool (ieks)
Weisswust: Beiers en moet je het velletje afhalen voor je hem eet, echt een gekloot.

Bratwurst: moet je bakken, weet niet of je daar zin in hebt voor een feestje.

Currywurst: rotzooiworst met een dikke laag ketchup met currypoeder erover. Bij voorkeur ook gebakken.

Frankfurter: Geloof ik een soort knakworst, kun je dus lekker een grote pan mee volgooien en opwarmen en daarna niet meer naar omkijken. Wel zo gemakkelijk voor een feestje.

Toevoeging:

Bockwurst: zie voordelen Frankfurter.

Qua smaak: Niks toe te voegen, ben namelijk vegetarier .

Leuk, Duits feestje! Ga je in Dirndl? En de heren in Lederhosen? Kruiken bier? Lullige hoedjes? Schwarzwalderkirchtaart? Vakwerk?
Yep, duitse bierbanken, een kraam met (veel) eten, pullen, een tap, dirndl aan, man in lederhosen en alleen maar Duitse muziek, jawohl!

Wat is eigenlijk "proost" in het Duits?
geen toevoeging aan JanneJip.

Zou ook voor Frankfurters gaan (worden ook wel wieners würstschen genoemd, is inderdaad een soooort van knakworst, maar toch anders) serveer je met mosterd en/of ketchup en meestal ook mierikswortel (geraspt).

En verder Bratwurst; is ook makkelijker, alleen even in de pan bakken en je kunt er allerlei sausjes bijdoen.

Currywurst is erg lekker maar dat goed klaar te maken is niet zo gemakkelijk.

veel plezier!
ow, en bedankt voor je bericht!
Braadworsten kan je voorkoken. Dan hoef je ze niet zo lang te bakken en zijn ze iig van binnen gaar.
proost = Prost :-) makkelijk dus!
niet uispreken als prost (met kort o dus) maar met een lange O, maar met een duits accentje
De bedoeling is trouwens een grote BBQ en een paar heren die maar wat graag eromheen zwermen dus enige bereidings-moeite/tijd is geen probleem

Verder serveer ik vanaf 16.00 mini salami-worstjes en pretzels, voorgerecht elsasser flammkuchen (zelfgemaakt) dan dus allerlei worsten, broodjes, sauerkraut, kartoffelsalat, waldorfsalade (?) en tot slot apfelstrudel met vanillesaus....

en dan in de avond nacht nog Duitse hapjes maar ik weet niks, moet nog even kijken...
Mit Semmel und Senf (broodje en mosterd)

Curryworst moet zwemmen in de zigeunersaus...zalig
http://www.smulweb.nl/zoe ... id=DD&sorteer=beoordeling

Oh enneuh bratwurst koken mag dan makkelijk(er) zijn, de smaak levert er ook ontzettend op in, dusseeeh niet doen.
http://www.smulweb.nl/zoe ... =borrelhapje&keuken_id=DD
Proost = Zumwohl! (op de gezondheid!)

Of op zijn gays: "Stöschen!" (uitspreken als: Steusjen!, letterlijk: "Stootje". Mijn valse-nicht-collega zegt dat altijd en ik vind het Heel Stom )
Op de bbq kunnen dus wél een lekker stel braadworsten!

Ook leuk: zoek eens een pot Beierse mosterd (dat is donkerbruin en zoet door toevoeging van caramel). Heeft beslist niet iedereen gegeten. Ik kocht het eens in een Duits warenhuis, waarbij de kassadame vroeg: Is dát mosterd? Waarna ik dacht: Duhuh, het is jóúw cultuur!
Hey wat een leuk idee JanneJip
quote:JanneJip schreef op 29 juni 2010 @ 17:33:

Op de bbq kunnen dus wél een lekker stel braadworsten!

Ook leuk: zoek eens een pot Beierse mosterd (dat is donkerbruin en zoet door toevoeging van caramel). Heeft beslist niet iedereen gegeten. Ik kocht het eens in een Duits warenhuis, waarbij de kassadame vroeg: Is dát mosterd? Waarna ik dacht: Duhuh, het is jóúw cultuur!

BBQ is inderdaad nog beter dan 'gewoon' in de pan, goeie tip dus!
quote:maedl schreef op 29 juni 2010 @ 16:54:

geen toevoeging aan JanneJip.

Zou ook voor Frankfurters gaan (worden ook wel wieners würstschen genoemd, is inderdaad een soooort van knakworst, maar toch anders) serveer je met mosterd en/of ketchup en meestal ook mierikswortel (geraspt).

En verder Bratwurst; is ook makkelijker, alleen even in de pan bakken en je kunt er allerlei sausjes bijdoen.

Currywurst is erg lekker maar dat goed klaar te maken is niet zo gemakkelijk.

veel plezier!maedl! Misschien ook wat oostenrijkse specialiteiten?
Zum Wohl!
Geen bijzonderheden
Ein Prosit, ein Prosit, der gemuhtlichkeit!
Geen bijzonderheden
Ein deutsches Fest!Das ist schön.

Wat dacht je van een lekkere duitse Käse-Wurst-Salat?Die heb ik

onlangs nog gemaakt toen ik bij mijn moeder in Denemarken was.

Worst,gouda,appel,zelfgemaakte mayonaise met kruiden doorheen!!!Ik heb het recept (natuurlijk alleen als je wilt... ).
quote:yasmijn schreef op 29 juni 2010 @ 20:02:

Ein Prosit, ein Prosit, der gemuhtlichkeit!Willkommen im Münchner Hofbräuhaus!
oeh Geraldine, doet u mij dat recept! Is het een dag van tevoren klaar te maken? Meestal is het dan juist lekkerder?

Gerne bitte!
Hoi schuddebuikje,je kunt het een dag van tevoren klaarmaken

maar dat kan ook dezelfde dag en duurt niet zo lang.

Voor de mayonaise heb je nodig:

1 ei of 1 eidooier

een halve theelepel zout

1 theelepel mosterd

1 theelepel suiker

citroensap of azijn

1/4-3/8 liter olijfolie

Ei,zout,mosterd,suiker en citroensap met een mixer op de hoogste stand vermengen.Olie druppelsgewijs toevoegen of of

langzaam door de opening op de bewegende mixer toevoegen.

Binnen seconden is de mayonaise stijf.

kaas-worst-salade

Je hebt nodig:

1-2 appels

1 ui

125 gram vleesworst of mortadella (bij de Lidl of Aldi)

125 gram kaas (Gouda,Chester,Edamer b.v.)

1-2 augurkjes (de kleintjes)

kruiden (bieslook,peterselie)

mosterd

de zelfgemaakte mayonaise

Appels en ui schillen.Alle ingredienten voor de salade in dobbelsteentjes snijden.De mayonaise met de mosterd vermengen en dan met de ingredienten voor de salade vermengen.Laten trekken en proeven.En kruiden eroverheen

struien.

variaties: 1-2 peeren in plaats van een appel en ham in plaats van worst

Bepaalde ingredienten kan je gewoon bij de Aldi en Lidl kopen.

En voor grotere porties kan je de hoeveelheid mayonaise en

salade ook gewoon verdubbelen.

Veel succes en ik hoop dat je er iets aan hebt.
Ik zou er ook een goed Duitse Kartoffelsalat bij doen.

Die haal ik altijd in Duitsland, ik woon vlakbij de grens.
Geen bijzonderheden

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven