Een basis kookboek?

21-10-2008 22:13 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Ik ben op zoek naar een soort basis kookboek. Ik heb al een beetje gezocht en gekeken, maar vind het moeilijk een keuze te maken..

Wat vinden jullie een goed basis kookboek? Iemand tips?



Ik vind het dus belangrijk dat er basisrecepten en tips in staan...De recepten hoeven van mij niet heel spectaculair te zijn verder, veel vlees hou ik ook niet van.



Groetjes
Jamie's dinners
Alle reacties Link kopieren
'Kook ook' is echt een basis kookboek.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb "Het Basiskookboek" van AH. Maar ik kan niet zeggen of het goed is want hij zit nog in het cellofaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een oud "Margriet" kookboek. Voor de basisdingen ideaal!

Hij is nu ook nog verkrijgbaar : http://www.bruna.nl/boeken/9789047500841
Alle reacties Link kopieren
Het kookboek van de amsterdamse huishoudschool van Wannee. Daarin staat de complete basis van het koken met allerlei basisrecepten. Ik heb zelf een exemplaar uit 1953, maar er zijn recente uitgaven. De laatste is volgens mij van 2005.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Alle reacties Link kopieren
quote:Poezewoes schreef op 21 oktober 2008 @ 23:00:

Het kookboek van de amsterdamse huishoudschool van Wannee. Daarin staat de complete basis van het koken met allerlei basisrecepten. Ik heb zelf een exemplaar uit 1953, maar er zijn recente uitgaven. De laatste is volgens mij van 2005. Yep die heb ik ook (geen exemplaar uit 1953 maar een latere), er is nu een nieuwe, volgens mij zelfs uit 2008, de herziene editie. Heb ik aan zoon gegeven toen hij op kamers ging.
Those dresses and skirts make you look so gloriously girlie, my darlings.
Alle reacties Link kopieren
Ben het eens met hobbykipje. Ik heb dit boek inmiddels al jaren en al heel wat plezier van gehad! Zelfs de meest simpele dingen staan er in!
quote:jooppie schreef op 21 oktober 2008 @ 23:08:

[afbeelding]



Ooh, die hadden wij vroeger thuis, echt super was die. Alles wat je wilde weten stond er in.

Zelf heb ik het MArgriet kookboek. Die is ook best uitgebreid en voor de rest is er internet.
Alle reacties Link kopieren
in 2dehandsboekenwinkel en of mp en andere verkooptsite staat wel eea te koop.bv boeken van de echte ouderwetse huishoudschool.daar staan dus de echte basisdingen in.

heb er hier meerdere in de kast staan.mn pronkstuk is er 1 uit de jaren 30.compleet met oude spelling;vleesch

(hebkookboekenverzameltic)
Alle reacties Link kopieren
Die Haagse heeft mijn moeder ook, Jooppie. Is net zoiets als het boek van Wannee.



Er is dus een 2008 uitgave van Wannee? Mmm, zal er eens naar kijken.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Margriet kookboek.

Ik heb er 3 versie's van.

1 vanuit grootmoeders tijd, 1 vanuit moeders tijd, en je raad het al 1 van deze tijd.
Alle reacties Link kopieren
De kookboekjes van Blue Band
Alle reacties Link kopieren
quote:Poezewoes schreef op 21 oktober 2008 @ 23:28:

Die Haagse heeft mijn moeder ook, Jooppie. Is net zoiets als het boek van Wannee.



Er is dus een 2008 uitgave van Wannee? Mmm, zal er eens naar kijken. Bij bol staat er nog 2005 maar toen ik hem bestelde paar weken geleden kreeg ik de uitgave van 2008.
Those dresses and skirts make you look so gloriously girlie, my darlings.
Alle reacties Link kopieren
Google even naar "Koken voor Klunzen"

Staan de basisrecepten goed in omschreven, gewoon even uitprinten. Er staat ook een register met een aantal leuke kookboeken.

Kun je de mannen ook aan het werk zetten in de keuken.
Alle reacties Link kopieren
Margriet basis kookboek, deze staat echt met goede basistechnieken maten etc...stap voor stap, het is mijn 1e kookboek mijn moeder heeft hem ook, alleen een oudere druk.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons in Belgie is "Ons kookboek" de klassieker !



Er staat echt alles in ! Zelfs hoe je aardappelen moet koken.



groetjes
Alle reacties Link kopieren
Thanks Jasmine. Ik ben in januari jarig dus dat komt mooi uit!
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
blueband kookboek: van piepers tot pasta



libelle/margriet kookboeken. Ik heb de oude die van mijn oma geweest is, met haar krabbels erbij.



Wauw desteny, ik wil ook een kookboek waar vleesch ende vis instaat!
Alle reacties Link kopieren
quote:palientje schreef op 22 oktober 2008 @ 06:27:

Google even naar "Koken voor Klunzen"

Staan de basisrecepten goed in omschreven, gewoon even uitprinten. Er staat ook een register met een aantal leuke kookboeken.

Kun je de mannen ook aan het werk zetten in de keuken.

Waarom nou die opmerking dat mannen ook de keuken in kunnen met Koken voor Klunzen. Ik ken zat mannen die prima kunnen koken en daar hebben ze echt mijn aanwijzingen of klunsrecepten niet voor nodig.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
quote:Java schreef op 21 oktober 2008 @ 22:47:

Ik heb "Het Basiskookboek" van AH. Maar ik kan niet zeggen of het goed is want hij zit nog in het cellofaan.



Dit is een goed basis kook boek, heb deze ook en pak deze regelmatig er bij, er staat echt van alles in van hoe je biefstuk moet bakken tot lekkere recepten.



Een aanrader!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb rijen kookboeken maar als ik moet weten hoelang ik een bepaalde groente moet koken of een andere basisvraag heb, dan pak ik de Wannee erbij. Naast veel basis staan er ook lekkere recepten in, een aanrader.
Alle reacties Link kopieren
gut jij ook die tic heb er vandaag 2 bij over gebak en koffie.bij de Lidl 5euro pst.en lekkere dingen die er in staan,mmmmm.was ook nog 1over chocolade maar ik heb al een heel dik boek hier over,dus die heb ik,laten liggen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb leren koken uit het Prisma kookboek van Mia Sneller (alleen nog maar antiquarisch verkrijgbaar). Mijn moeder heeft ook nog uit dit boek leren koken.



Verder wat al genoemd is: Haags kookboek, Margriet kookboek, voor vegetarisch vind ik het Basis Kookboek van Moeder Aarde ofzo wel een aanrader.



Loop eens een antiquariaat binnen, daar kun je dit soort kookboeken vaak voor een habbekrats vinden. En of je nou het Haagse, het Amsterdamse, het Margriet of het Prisma basiskookboek hebt, maakt niet zo veel uit. De aardappels moeten in allevier de boeken twintig minuten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven