Een geslaagd surprise-etentje

10-08-2010 20:30 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
In januari wordt mijn lieve mams 60. Ik wil haar graag eens even lekker in het zonnetje zetten, vooral omdat ze altijd voor mij en mijn gezin klaar staat. Nu had ik bedacht om (iom mijn vader) een surprise etentje voor haar te geven en hiervoor alleen haar vriendinnen uit te nodigen. Dat zijn een stuk of 12 dames, in de leeftijd van 45-65 die elkaar niet kennen, maar die wel allemaal een warme band met mijn moeder hebben.

Omdat mijn huis niet geschikt is, en ik bovendien de voorbereidingstijd niet heb met 2 kleine kinderen, had ik bedacht de dames te vragen om naar mijn moeder's huis te komen, zodat we daar met elkaar een gezellige avond kunnen hebben. De mannen komen er niet in, het moet een 'meidenavond' (voor meisjes van 60, haha) worden.

So far, so good.

Maar... hoe pak ik dat aan? De hoeveelheid dames past makkelijk in de woonkamer van mijn ouders. De eettafel is geschikt voor een man of 10, maar met wat inschikken moet dat ook wel gaan lukken met 12-16 personen.

Wie heeft ervaring met zoiets? Zal ik een cateraar vragen, of zou het leuk zijn als alle gasten zelf iets meebrengen. (In mijn fantasie wordt het zo'n perfecte avond, maar mijzelf kennende breng ik het er toch niet zo perfect vanaf, dus ik heb me voorgenomen echt tijdig te beginnen met grondige voorbereidingen).

Alle tips (eten, drinken, tafel, uitnodigingen etc. etc.) zijn van harte welkom en worden erg op prijs gesteld!

Bedankt alvast!

Eem (33)
Takes a second for your life to change
Kan je niet iets van kookles nemen met de groep. Eerst met behulp van een pro koken, kan iedereen elkaar leren kennen en daarna alles lekker opeten.
Wat een lief idee!

Wat Saline voorstelt, lijkt mij ook erg leuk, maar als je het bij je ouders thuis kan doen, is ook leuk natuurlijk.

Hoe goed kan je koken? Als dat niet echt goed is, kan je ook kiezen voor eten van een traiteur of het makkelijk houden.

Een cateraar is handig als diegene ook alles opruimt.

Hebben je ouders servies voor 16 vrouw?

Wie ruimt er op? En hoe houd je het voor je moeder verborgen op de dag zelf?

Aan wat voor menu denk je? Denk je aan een brunch, lunch, high-tea of diner? En bij een diner aan gangen of hapjes/buffet?

Wellicht is het leuk om de dames die je wilt uitnodigen te vragen of er bepaalde gerechten zijn die hen aan je moeder doet denken en zo een menu samen te stellen en dan een menukaart te maken met de verhaaltjes erbij? De dames dan wel geheimhouding laten beloven
Tafel huren kan volgens mij ook bij veel cateraars, heb je ook niet dat er twee mensen op een krukje moeten zitten
Ik zou inderdaad ook gaan voor een kookworkshop! Een gezellige avond waarbij je met zijn allen kookt, lekker eet en ondertussen geen troep thuis hebt en niet hoeft af te wassen :-)

Als je dat niet leuk vindt, dan zou ik gaan voor een cateraar (incl servies). Dan hoef je niemand te belasten met vantevoren of tijdens de avond koken en wordt ook alle afwas weer meegenomen.
Bedankt voor je uitgebreide reactie Hermes (en dat terwijl je zelf wel andere dingen dan eten aan je hoofd hebt; ik las net jouw post).

Ik denk dat een diner het leukste is, hoewel de periode (tussen kerst en oud en nieuw) misschien meer om iets 'lights' vraagt, dus ik vind jouw idee van een lunch of een high tea wel heel leuk. Op zich kan ik best een beetje koken, maar voor 16 dames.... dat lukt me gewoon niet (of we moeten tomatensoep gaan eten

Op zich zou ik iedereen wel willen vragen om wat mee te brengen, maar dan moet ik wel een actielijst/menu idee hebben. Terwijl ik dit typ, vraag ik me af of het misschien handig is om een soort 'intekenlijst' te maken, waarop iedereen dan kan aangeven wat ze mee kan nemen (of staat dat erg krenterig... word je op een feestje uitgenodigd, moet je zelf je eten meenemen)?

Sowieso wilde ik vragen of iedereen een korte speech van 2 minuten kan voorbereiden, waarin diegene dan vertelt waar zij mijn moeder van kent en wat zij zo bijzonder aan haar vinden. Zo leren de dames elkaar ook een beetje kennen.

Mijn streven is om er echt een superleuke middag/avond van te maken voor mijn moeder en niet zo'n half-geslaagd feestje (daarvan heb ik er al teveel achter mijn naam staan

Nogmaals bednakt!
Het leidt af Eem en ik ben dol op feestjes geven.

Ik vind het juist niet krenterig staan Eem: als je de dames vraagt om een gerecht/hapje mee te nemen en je hebt vooraf een lijst met 16 hapjes/gerechten opgesteld waarvan je weet dat je moeder ze lekker vindt, dan is het nog persoonlijker.

Iedereen kan dan haar gerecht presenteren en iets persoonlijks vertellen.

En ondertussen kan jij dan voor leuk gedekte tafel, mooi menu, warme broodjes, drank en het pièce de rèsistance een bijzondere taart of zo zorgen.

Maar je kan ook het eten halen bij een traiteur en vooraf veel voorbereiden: een goede planning is het halve werk
Eerlijk gezegd (maar that's just my opinion) vind ik het niet zo heel top om de dames te vragen wat mee te brengen.

Als ik het zo lees dan wil je echt een heel mooi dinertje geven, een beetje chique zelfs. Je moeder in het middelpunt, de dames erom heen. Glas wijn, een speech...

Ik vind het er niet zo bij passen en zeker niet goed voor de rust, als het gezelschap vervolgens zelf de gangen verzorgt en bedient. Dan zit iedereen aan tafel maar moet Sjaan (of Charlotte) opeens druk in de weer voor de soep etc.... Er gaat dan meer aandacht naar alle verschillende gerechten die iedereen heeft gemaakt/meegebracht en ter plekke afmaakt, dan naar het feestvarken, de speeches en de conversatie.

Ik zou dus, als dat financieel tenminste haalbaar zou zijn, kiezen voor een cateraar. En dan nog het liefste voor een echte thuiskok. Die servies meeneemt, ter plekke kookt en opdient en de keuken ook weer keurig achterlaat (niet handig bij een open keuken).

Als dat te duur is (begrijpelijk) dan zou ik kiezen voor een uitgebreide high tea die je zelf kunt verzorgen. Na tig taartjes en sandwiches en inmiddels aan de bubbels blijven alle dames vanzelf plakken en kun je 's avonds nog een kop soep en broodje uitdelen.
Mijn schoonvader is onlangs 60 geworden en daar hebben we met zo'n 25 personen gegeten. Mijn schoonouders hadden via een slager een warm en koud buffet gedaan. Eerst borrelen en daarna eten.

Als kinderen hebben we foto's verzameld van 60 jaar schoonvader. Dus van kindertijd tot nu toe met alles er tussen in. Deze fotocollages hebben we opgehangen en zo kwamen er ook verhalen los tussen mensen onderling en schoonvader.

Ik vind het zelf gerechten maken ook erg leuk, maar wel meer werk en ook qua voorbereiding. Ook weet je niet of een ander wel zo goed kan koken dat het ook lekker smaakt.
Eens met Hiltje. Mijn ouders zijn nogal van het kokkerellen en nodigen ook vaak vrienden en familie uit voor 6-gangen diners. Die mensen willen dan vaak ook iets terug doen (wat helemaal niet hoeft), maar sommigen geven dan ook aan dat ze bij wijze van spreken nog geen ei kunnen bakken. En schieten dan helemaal in de stress bij het idee alleen al dat ze iets terug moeten doen.

Wellicht zijn er onder je moeders' vriendinnen ook vrouwen bij die hier niet zo van zijn (en dan al helemaal niet voor 16 personen!). Bovendien zijn er dan ook steeds mensen van tafel, en sowieso is het al erg lastig om dingen voor te bereiden en dan eventueel nog af te moeten maken in andervrouws keuken. Moet je moeder er mss ook steeds bij zijn...

Dus ik zou óf iets buitenshuis doen, maar leuker lijkt mij thuis, en dan gewoon een cateraar inhuren die alles regelt, inclusief het servies en de afwas.
Happiness is nothing more than good health and a bad memory - Albert Schweitzer.
Ik zou niet aan de dames vragen om iets mee te nemen. Je hebt dan kans dat mensen er van in de stress schieten en dat de gerechten niet op elkaar aansluiten (de zalmmousse-bonbon met kreeftensaus van de een, past wellicht niet bij de macaroni/smac-salade van de ander, hoezeer iedereen er haar best ook op heeft gedaan).

Een workshop lijkt me echt een heel leuk idee (vooral omdat niet iedereen elkaar kent). En anders beginnen met een goede soep met warm brood en boter, en daarna een koud buffet (van tevoren te maken dus niemand staat in de keuken) met vis, luxe vleeswaren, salades, verschillende soorten brood etc. Afsluiten met ijs, bavarois o.i.d. En tot slot koffie met lekkere bonbons.
Ik zou inderdaad ook zelf voor het eten zorgen. Wat hierboven ook al werd gezegd: het onderbreekt de avond ontzettend als iedere dame tussendoor nog even haar gerecht op wil maken, het is een hoop afstemwerk, je hebt vaak veeeeeel te veel enz.

Wat daarnaast ook een leuk idee is als voorstelrondje: iedereen neemt een grappig, klein cadeautje mee dat symbool staat voor de relatie die ze hebben met je moeder (bijv. een tennisbal als ze iedere week samen op de baan staan). Je moeder mag elk cadeautje uitpakken en raden van wie het is en waarom. Levert vaak hele leuke vondsten op (vaak gedaan bij vrijgezellenfeestjes).
Dames! Wat een tips! Al lezend en denkend heb ik mijn oorspronkelijke idee van een etentje toch wat bijgesteld. Niet dat wij zo chique zijn (meer van de doe-maar-gewoon), maar omdat het een enorme organisatie is zo'n diner.

De tip van een high tea met een lekker soepje na afloop sprak me meer aan. Er wordt vanalles gecaterd op dit gebied, dus ik ben al aan het zoeken gegaan. Maar daarbij dient het volgende probleem zich aan...

... ik gun mijn moeder alles en heb veel voor haar over, maar ik kan geen 500 euro missen voor een verjaardagscadeau voor haar. Zou het heel achterlijk zijn (gewoon eerlijk zeggen!) als ik de gasten zou vragen of ze ipv een cadeau hun eigen aandeel in het geheel willen betalen (max 25 euro per persoon)?

Benieuwd wat jullie ervan vinden. Als het niet kan, moet je dat echt eerlijk tegen me zeggen hoor... want ik twijfel namelijk heel erg.

Minder vriendinnen uitnodigen vind ik ook niet echt een optie, dan krijg je toch een beetje A- en B-gasten....

Nogmaals, superbedankt!
Eem, oh jee, dat vind ik eigenlijk ook niet kunnen

Zelf betalen voor het feestje. Waarom doe je geen stamppotten-buffetje en soep? Het is gewoon gezellig als iedereen bij elkaar is! Een stuk of tien van die omkeer puddingen erna, op mooie schalen, poedersuiker erbij, andere lekkere zoete hapjes. Stamppotten maken kan jij zeker! En soep, je kunt ook bijvoorbeeld erwtensoep halen bij de slager of één van je tantes of moeders goede vriendinnen te vragen om te helpen.

En draagt je vader niet bij aan het geheel? Of heb ik daar overheen gelezen?
Wat wij altijd doen als we met veel personen eten:

bij de Action van die grote plastic kommen/schalen halen (met bloempjes o.i.d.) Daarin grote hoeveelheden storten. Pastasalade, stamppot, sla e.d. Tafel mooi dekken, veel stokbrood, sausjes in een leuk bakje. Als je het geheel al mooi aankleedt, dan heb je al een begin!
Helemaal eens met tuffers dat je ze niet kunt laten betalen! Het hoeft toch geen achtgangen-sjiekdefriemel-diner te zijn. Met 'simpele' gerechten (en dan bedoel ik simpel qua hoeveel tijd het kost om klaar te maken, niet qua minder lekker) kom je echt een heel eind! Het gaat er toch om dat het een gezellige en memorabele middag/avond wordt voor je moeder en haar vriendinnen.

Kijk eens in de eten-index bij koken voor groepen of het maken van buffetten (was geloof ik gisteren ook nog een topic over).

O ja, denk ook aan een fototoestel of videocamera. Helemaal leuk als je je moeder later een mooi album of DVD kunt geven als aandenken...
Wat een leuk idee!

Mijn idee over feestjes is dat het niet uitmaakt hoe luxe of rommelig het is, als de sfeer maar goed is. Ik heb een vriendin die altijd haar verjaardag viert bij haar oma. Dat huis is een grote stoffige tering zooi. Iedereen moet helpen met koken en na een uur of 2 staat er een complete indische rijsttafel op de schagentafels in de achter kamer. Daarna afwassen in het mini-keukentje... niet echt een gelikte organisatie, maar wel super gezellig. Ik bedoel maar, het hoeft niet perfect om leuk te zijn.

Om in te gaan op je laatste vraag. Je kunt het brengen als een kado voor je moeder (net als een vrijgezelle feestje zeg maar, dat betaal je ook met zijn alle voor 1 persoon). Dan kun je prima een bijdrage vragen, lijkt me. Persoonlijk lijkt me een high tea veel te leuk om NIET zelf te maken. En een high tea is iets wat je ook nog wel zelf kunt voorbereiden (eventueel met hulp van de dames, laat de slechtste kokkins van te voren met haar gaan winkelen, zodat je de keuken tot je beschikking hebt en laat de rest sandwiches smeren en scones bakken). Een cateraar is natuurlijk prima, en scheelt werk, maar zelf maken is wat persoonlijker en als je een high tea doet hoeft het zeker niet minder lekker te worden (er zijn allerlei goede recepten te vinden). Succes, en veel plezier.
En een stamppottenbuffet is inderdaad een heel leuk idee! Kun je grotendeels van tevoren maken, kost bijna niks en vindt iedereen lekker. Je hebt ook wat 'apartere' stampotten, bijv. met ui/courgette/gerookte zalm/zongedroogde tomaten of hutspot met gembersiroop/koriander/geitenkaas uit de oven of met ui/bietjes/geitenkaas.

Pan draadjesvlees erbij (alleen maar lekkerder als je die een dag eerder maakt), een stapel rookworsten, bak augurken en zilveruitjes, mosterd en klaar!
En misschien is kaasfonduen wat? De kaas kost wel iets, maar hetgeen erin gaat weer niet. Je hebt dan een pan of 4 nodig. Je kunt rondvragen of mensen fonduepannen hebben.

Stokbrood, tomaatjes, worteltjes, radijsjes, noem maar op.

Nóg makkelijker dan het stamppottenbuffet wat ik eerst opperde.
quote:Eem schreef op 11 augustus 2010 @ 11:59:

Dames! Wat een tips! Al lezend en denkend heb ik mijn oorspronkelijke idee van een etentje toch wat bijgesteld. Niet dat wij zo chique zijn (meer van de doe-maar-gewoon), maar omdat het een enorme organisatie is zo'n diner.

De tip van een high tea met een lekker soepje na afloop sprak me meer aan. Er wordt vanalles gecaterd op dit gebied, dus ik ben al aan het zoeken gegaan. Maar daarbij dient het volgende probleem zich aan...

... ik gun mijn moeder alles en heb veel voor haar over, maar ik kan geen 500 euro missen voor een verjaardagscadeau voor haar. Zou het heel achterlijk zijn (gewoon eerlijk zeggen!) als ik de gasten zou vragen of ze ipv een cadeau hun eigen aandeel in het geheel willen betalen (max 25 euro per persoon)?

Benieuwd wat jullie ervan vinden. Als het niet kan, moet je dat echt eerlijk tegen me zeggen hoor... want ik twijfel namelijk heel erg.

Minder vriendinnen uitnodigen vind ik ook niet echt een optie, dan krijg je toch een beetje A- en B-gasten....

Nogmaals, superbedankt!Dit kun je niet maken. Dat zou ik een hele rare uitnodiging vinden. Ik zou gewoon samen met je vader een budget opstellen en kijken wat daar binnen valt. Een high tea met heerlijke gebakjes en andere lekkernijen is ontzettend leuk en iedereen heeft dan ook zijn buikje wel vol. Dan hoef je geen onderscheid te maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven