Gaatje in ei prikken - waarom eigenlijk?

14-10-2009 15:29 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ehm, een andijvie-vraagje

Ik heb van mijn ouders geleerd altijd een gaatje in een ei te prikken voordat je hem kookt. Dan azijn in het water zodat je je ei niet uitkookt.

Vandaag heb ik geen gaatje in mijn ei geprikt en het is prima gelukt.

Nu vraag ik me af... waarom is dat gaatje eigenlijk? En wie doet dat nog meer?
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Anders zorgt het verhitten van de luchtkamer in het ei ervoor dat het ei barst. Daarom prik je het gaatje ook aan de onderkant, daar zit de luchtkamer.
Dat doe ik nooit. Wij prikten er vroeger altijd gaatjes in om 'm uit te blazen, voor pasen
...
zodat de lucht uit het ei kan omdat de schil anders breekt en je kans hebt een lelijk opengebarsten ei met gedrochtige tentakels uit het water te vissen. Daarom.
Gaatje is alleen nodig als je de eieren pas in het water doet als het kookt. Als je de eieren met het koude water opzet, worden ze langzaam verhit, en zullen ze niet barsten.
Volgens mij kan je op die manier voorkomen dat het eitje barst. Moet je wel het gaatje aan de onderkant van het ei (niet in de spitsere kant want dat is de bovenkant) prikken, daar zit het luchtreservoirtje van het ei waardoor die leeg loopt.
Ik kook mijn eieren altijd in koud water (als ik het opzet dan) en maak nooit gaatjes. Mijn eieren wisselen nogal in het wel/niet kapot gaan. Maar goed dat gaatje voorkomt het dus
Ik kook mijn ei altijd in 'n eierkoker en prik er dan wel 'n gaatje in. Op die manier nooit kapotte eieren en je hoeft de tijd niet in de gaten te houden. In 'n pannetje wil het nog wel 'ns kapot koken.
Zout in het kookwater doen. Als je ei dan barst stolt het wit heel snel waardoor je niet van die tentakels krijgt.

Hoef je ook geen gaatje te prikken.
Door dit topic heb ik nu wel bedacht om vanavond een eitje bij de spinazie te doen. Lekker!
gaatje is om te voorkomen dat 'ie barst. Ik heb trouwens ook geleerd om de eieren te laten schrikken (met koud water afspoelen) na het koken, dan pelt ie makkelijker...
Nooit gehoord van dat gaatje! Behalve voor pasen idd... Ga het eens uitproberen.
Wat een reacties meteen... bedankt!
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Ik doe alles fout met mijn eieren: geen gaatjes, gooi ze met beleid in kokend water.... en toch heb ik bijna nooit last van uitgekookte eieren....
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
quote:delphicat schreef op 14 oktober 2009 @ 15:32:

Gaatje is alleen nodig als je de eieren pas in het water doet als het kookt. Als je de eieren met het koude water opzet, worden ze langzaam verhit, en zullen ze niet barsten.

Daar kwam ik ook pas kort geleden achter, dat je ze ook met koud water kunt opzetten en aan de kook brengen. Dat is wat ik vandaag gedaan heb, en dat ging goed.

Wat een manieren om eitjes te koken... meestal bak ik ze
Als je je eieren niet in de koelkast bewaart is de kans ook minder groot dat ze barsten. Snelle temperatuurswisselingen zijn vooral de boosdoener.
anoniem_88668 wijzigde dit bericht op 14-10-2009 15:47
Reden: foei
% gewijzigd
Heb hier overigens zo's speciaal ding van Tupperware om eieren mee in het water te laten zakken, met beleid.

Handig hoor. Ik had een kennis die Tupperware-party's gaf, toen dat in was. Vandaar. (ding werkt goed!)
Ik kook ze in zoiets:

Hm dan heb ik ook maar meteen een vraag:

Als je eieren langzaam laat opwarmen, hoe lang moet je ze dan koken? Want ik feite worden ze al warm voordat het water echt kookt.
Gewoon een eierkoker halen, zoals die van Elninjoo en je hebt geen problemen meer! Ideaal zo'n ding. Ik heb er dan 1 in het oranje uit oma's tijdperk maar ook die doet het nog perfect :-)
Ei wit stolt vanaf 42 graden, vanaf dat punt begint t koken dus pas.

Afhankelijk van hoe hard ze moeten worden; zodra het water boreld 3 minuten voor een half zacht ei, tot aan 5 minuten voor een groene (ieuw! )

Mijn oma deed ze trouwens aan de kook brengen en dan vuur uit en een paar minuten (maar die maakt groene eieren) dus voor de liefhebber, dat is dus ook een methode ;)
Ik prik ook nooit een gaatje. Ze gaan met koud water en een snufje zout in de pan. Zelden last van barsten e.d. En ik bewaar ze ook wel in de koelkast...

prulletje: op die manier kook ik die van m'n vriend ongeveer 3 minuten, dan zijn ze ongeveer halfzacht en die van mijzelf moeten echt keihard zijn dus die laat ik een minuut of 8 koken.
Ik deed het vroeger eigenlijk ook altijd.

Nu nooit meer, gewoon eieren in een pannetje met koud water. Wachten tot water kookt, 3 minuten koken, zacht eitje. Ze gaan echt nooit kapot.

Lekker zeg!

Ja zo'n gaatjesprikker hadden we vroeger altijd op het aanrecht staan..... grappig.
DTEEZ!
quote:gigaluilak schreef op 14 oktober 2009 @ 16:02:

tot aan 5 minuten voor een groene (ieuw! )

Hm, ik kook ze dus langer dan 5 minuten, maar nog nooit een groen ei gezien
quote:snoopy78 schreef op 14 oktober 2009 @ 16:05:

[...]

Hm, ik kook ze dus langer dan 5 minuten, maar nog nooit een groen ei gezien

Zet je ze dan op met koud water?

Appart over die 3 minuten voor een half zachte zijn we t hier met elkaar eens, maar als ik de mijne 8 minuten kook kan ik er een ruit mee ingooien...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven