Gaatje in ei prikken - waarom eigenlijk?

14-10-2009 15:29 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ehm, een andijvie-vraagje

Ik heb van mijn ouders geleerd altijd een gaatje in een ei te prikken voordat je hem kookt. Dan azijn in het water zodat je je ei niet uitkookt.

Vandaag heb ik geen gaatje in mijn ei geprikt en het is prima gelukt.

Nu vraag ik me af... waarom is dat gaatje eigenlijk? En wie doet dat nog meer?
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
ik kook het water altijd in mijn waterkoker, schijnt zuiniger te zijn. Bovendien kan ik de eieren al in de pan leggen en hoef ik dus niet te gaan klungelen met eieren voorzichtig met een lepel in het kokende water te gooien.. Gewoon water erover schenken en pitje aan.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Met acht minuten in m'n zwangerschap hier nog nooit een groen ei gehad hoor. Wel een mooi hardgekookt ei.

Maar normaal gesproken doe ik het zes minuten, dan zijn de randjes nog een beetje zacht.

Wat vreemd dat anderen hele andere tijden aanhouden!?
5 min is echt niet lang genoeg voor een groen ei. Meer iets in de richting van 15 min.

Geen gaatje, geen eierkoker (wat een onzin ding), gewoon koud water, koken, schrikken, klaar. Hoe moeilijk kan het zijn?
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
@ gigaluilak: yep, dan zet ik ze op met koud water.

Trouwens, even laten schrikken onder de koude kraan doe ik ook, scheelt echt met pellen.

Wel grappig hoeveel verschillende manieren er toch nog blijken te zijn om een ei te koken, hahaha.
Ik kook mijn ei meestal een minuut of 10. Nog nooit groen geweest. Ik doe overigens heet kraanwater in de pan, dan het gas eronder en huppa, als het water dan kookt ei erin.

Ik heb 1 keer gehad dat de eieren groen waren, toen was ik vergeten dat ik eieren aan het koken was en toen hebben ze 45 minuten opgestaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven