Gado Gado recept

16-08-2010 22:04 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar een Gado Gado recept. Ben zelf niet zo'n fan van bonen. Mijn opa had vroeger "een tuintje" en een bonen dat daar af kwamen. Hij kwam elk jaar na de zomer bij ons op bezoek met een koffer vol met bonen ik heb er een bonentrauma aan overgehouden zeg maar.

In ieder geval als het enigszins kan Gado Gado zonder boontjes dus. Alvast bedankt, oh ja en pakjes hebben we hier niet dus het moet ong. van scratch.
Optimist tot in de kist!
Koude groenten met satesaus, hardgekookte eieren en emping. Alsa je niet van sperzieboontjes kan je die makkelijk weglaten.

ijsbergsla, komkommer, tauge, koude gare witte kool of chinese kool, rettich of radijs, overgieten met satesaus, garneren met parten hardgekookt ei en emping of kroepoek, evt met gefruite uitjes, of stukjes koude gebakken tofu.
Gado Gado is super simpel, het is groente met pindasaus. Je kunt het maken met alle groente die je lekker vindt.

Ik vind met spercibonen wel heerlijk, dus die gaan erin. Verder gebruik ik vaak bloemkool, taugé, witte kool, peultjes, ijsbergsla komkommer en uiteraard eieren.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Ha, Tila
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Je brengt me op een idee, laten we dit morgen maar weer eens eten!

Ik maak verschillende groentes gaar (achter elkaar blancheren, laten uitlekken) zoals kool, prei, sperziebonen, taugeh en leg die "los" op een schaal. Verder plakken koude gekookte aardappel (neem een vastkokende soort, in de schil koken, pellen) en hardgekookt ei, komkommer, kroepoek, emping, rempejek. Dit kan allemaal van tevoren klaar staan. Daarbij hete witte rijst en dunne pindasaus maken...... heerlijk!
Oh, en mosterd hoort er kennelijk ook bij ......
Geblancheerde spitskool, taugeh, komkommer en gekookte kouseband. Opgeleukt met gefrituurde uitjes en tofu en stukjes hardgekookt ei. Op smaak gebracht met zelfgemaakte satesaus en geserveerd met longtong (kleefrijst gekookt in cocosmelk) is een van de traditionele recepten.
MOSTERD????? Hoe, waar, waarom..?? O, wacht ff, ik snap 'm al, niet slim bezig. Sorryyyyy. Ik dacht echt even... ik verbaas me namelijk nergens meer over sinds ik iemand hoorde beweren dat kibbeling met kersenjam wel een goeie combi is. Grrrrrr!!
Okoko heeft een recept (zonder zakjes) staan. Boontjes kunnen worden weggelaten.

Gadogado

en

Vegatopia zonder boontjes

en

kooksetv is mijn favoriet, maar dan nog kleine stukjes kroepoek erbij.
Oh yes MLL, met lontong, super. Maar als je geen sperziebonen lust, ben je waarschijnlijk ook niet kapot van kousenband.
Mosterd? Ik heb vanmiddag wel een pot Tamarinde-pasta tht 2008 weg gegooid. Volgens het recept van Blue band hoort dat er wel bij, maar dat kan via google niet vinden. (De trassi tht 042007 zat gelukkig in een luchtdicht trommeltje.... Ik weet niet meer waar ik dat voor had gekocht.)
quote:sri schreef op 16 augustus 2010 @ 22:29:

Oh yes MLL, met lontong, super. Maar als je geen sperziebonen lust, ben je waarschijnlijk ook niet kapot van kousenband.Hihi dan heb je idd een halve meter vieze boontjes om van te walgen
Mjammie gado gado, zoals hiervoor al aangegeven.

Geen pindasaus uit een zakje doen, die is te zoet. Je kan het makkelijk zelf maken!
Bij Gado-Gado hoort geen gewone pindasaus vindt ik, maar petjel, dat is een heerlijke pittige gado-gado saus en die koop je bij een Indische toko...Ook hoort er de overheerlijke koude lontong kleefrijst bij en dan heb je een koningsmaal...hmmmmm....

Petjel ( met lombokjes, gula djawa en kentjoer) is lekkerder bij de gado gado.
Alvast bedankt allemaal. Ik wist dat de originele saus voor Gado Gado geen "gewone" pindasaus is. Heeft iemand een recept voor Petjel zonder kruidenmix?
Optimist tot in de kist!
100 gr. boontjes,

200 gr. kool (groene, witte-, savooien- of bloemkool)

200 gr. taugé,

2 theel. sambal oelek,

3 eetl. asem,

½ pot pindakaas,

5 eetl. gesnipperde ui,

1 theel. gula djawa,

4 teentjes knoflook,

1 à 2 dl water,

½ theel. kentjoer,

2 eetl. olie.

Pel de knoflook en hak ze fijn.Maak de groenten schoon en kook ze met wat zout één voor één even op; ze moeten wel knapperig blijven (de taugé wordt niet gekookt, maar alleen met kokend water afgespoeld). Laat de groenten goed uitlekken. Wrijf de uien met de knoflook, sambal, gula djawa en kentjoer tot een brij en fruit deze in de olie tot de uien geel zijn. Meng de pindakaas erdoor. Maak een papje van het water en de asem en roer dit erdoor.
Uit mijn eigen recepten
Petjel is de surinaamse/javaanse benaming voor het gerecht hoort eigenlijk geen komkommer en tofu bij.

Gado Gado is de indonesische variant met tofu en komkommer.

De saus die er bij hoort is gewoon surinaamse pindasaus zoals die in suriname wordt gegeten bij sate, petjel en bakka bana (gebakken banaan)

Het makkelijkste is deze kant en klaar te kopen, omdat deze saus heel bewerkelijk is namelijk zelf pinda's branden en fijnmaken etc. met toevoeging van heel veel kruiden en pepers uit de oelek. Een middenweg is de surinaamse satesaus aanmaken maar echt het makkelijkste is de verpakking met het droge pinda-sambal-mengsel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven