Garneren voorgerecht.
woensdag 21 december 2011 om 12:53
Hallo eetpijlerexperts.
Ik ben bordopmaaktechnisch gezien een kneus en ik nu heb ik de verantwoording voor het voorgerecht van het kerst diner. Van bgb (waarvoor dank) heb ik de tip om zalm in bladerdeeg te maken gepikt maar ik wil het bord een beetje leuk maken. Sausje? Pijnboormpitjes? 2 gekruiste bieslook stengels? Mwoah... Eeeh help?
Ik ben bordopmaaktechnisch gezien een kneus en ik nu heb ik de verantwoording voor het voorgerecht van het kerst diner. Van bgb (waarvoor dank) heb ik de tip om zalm in bladerdeeg te maken gepikt maar ik wil het bord een beetje leuk maken. Sausje? Pijnboormpitjes? 2 gekruiste bieslook stengels? Mwoah... Eeeh help?
woensdag 21 december 2011 om 12:59
http://www.receptentabel.nl/keukenkennis/garnering/
hier zijn wat voorbeeldjes
succes
hier zijn wat voorbeeldjes
succes
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
woensdag 21 december 2011 om 13:16
woensdag 21 december 2011 om 13:17
woensdag 21 december 2011 om 13:22
Pas op met warme sausjes naast bladerdeeg, beter in een leuk apart bakje serveren om te voorkomen dat het bladerdeeg klef wordt.
Mierikswortelsaus (koud) is erg lekker bij zalm, makkelijk te maken ook. Mierikswortel (potje van de super) mengen met crème fraîche, verhouding ongeveer 1 op 3. Dat kun je er wel naast leggen want dat is dik, loopt dus niet uit. Als je niet van mierikswortel houdt kun je dat vervangen door een goede mosterd, Coleman is echt verschrikkelijk lekker als je van pittig houdt, bijna zo heet als wasabi.
Mierikswortelsaus (koud) is erg lekker bij zalm, makkelijk te maken ook. Mierikswortel (potje van de super) mengen met crème fraîche, verhouding ongeveer 1 op 3. Dat kun je er wel naast leggen want dat is dik, loopt dus niet uit. Als je niet van mierikswortel houdt kun je dat vervangen door een goede mosterd, Coleman is echt verschrikkelijk lekker als je van pittig houdt, bijna zo heet als wasabi.
verba volant, scripta manent.
woensdag 21 december 2011 om 13:23
Hoe je ook garneert, zorg in elk geval dat je de rand van het bord vrijhoudt. Niks zo armoedig als dingen die net niet of net wel over de rand heen hangen. Maak de rand ook even schoon met een keukenpapiertje of een theedoek. Als dat er allemaal netjes uitziet, heb je de helft al gewonnen.
Verder: zie Yette en de anderen.
Succes!
Verder: zie Yette en de anderen.
Succes!
woensdag 21 december 2011 om 13:25
Zolang je het maar strak opmaakt, met niet teveel poespas kom je al een heel eind. Als de saus teveel 'loopt' zou ik hem apart serveren. En als je de randen van het bord maar schoon houdt. Ik gruwel van opgemaakte borden met decoratie op de rand, tenzij het echt subliem is zoals in een sterrenrestaurant. En geen gesneden radijsje, komkommer e.d. Dat is alleen leuk bij de chinees op de hoek.
woensdag 21 december 2011 om 13:28
woensdag 21 december 2011 om 13:37
Bladerdeeg is heel moeilijk om mooi te serveren. Maar ik wil je natuurlijk niet ontmoedigen
Je kunt er ook nog voor kiezen om op ieder bord een klein beetje salade te serveren met een lekkere dressing en wat mooie blaadjes cress waar iemand het al over had.
De bladerdeegflapjes serveer je dan allemaal in 1 grote schaal waarin je ze mooi hebt geschikt. Saus in een mooie sauskom en ieder laat je er zelf 1 van de schaal pakken.
Je kunt er ook nog voor kiezen om op ieder bord een klein beetje salade te serveren met een lekkere dressing en wat mooie blaadjes cress waar iemand het al over had.
De bladerdeegflapjes serveer je dan allemaal in 1 grote schaal waarin je ze mooi hebt geschikt. Saus in een mooie sauskom en ieder laat je er zelf 1 van de schaal pakken.
woensdag 21 december 2011 om 21:27
[quote]http://www.receptentabel.nl/keukenkennis/garnering/
ik ga voor de ananasbloem. Love the 70' s
ik ga voor de ananasbloem. Love the 70' s