Geef kliekjes een tweede leven

19-01-2009 13:02 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Jullie kennen het vast ook: iets te enthousiast gekookt en nu heb je nog voor een weeshuis aan eten over. Wat doe je met de restjes? De koelkast is hier vaak de voorbode van de afvalton. De diepvries te klein.



Wie heeft er recepten voor kliekjes?



En speciaal voor mij voor vandaag: wat te doen met een rest stoofvlees? Die man van mij eet liever geen opgewarmd eten. Als ik het nu eens anders verpak...



groetjes Anouk
Alle reacties Link kopieren
http://www.smulweb.nl/135...oentenschotel-uit-de-oven



Op deze site kun je aangeven met wat voor ingrediënten je voor welke tijd van de dag een recept wilt etc .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
stoofvlees is lekkerderder de tweede keer............ik eet t wel op...
Alle reacties Link kopieren
Om zelf te starten: restjes rijst worden borden nasi of rijst/viskoekjes. Bij die laatste gaat er een blikje tonijn, een tomaatje fijn gesneden, wat kruiden, een eitje door de rijst. Porties beetje pletten en bakken in de pan. Lekker met een groene salade.

Als ik een friteuse had zou ik rijst laten drogen (in de oven) en er rijstkoekjes van frituren.



Restjes aardappels worden een tortilla de patates.



Gehaktbal gaat koud op brood.



Gebonden tomatensoep kook ik in tot pastasaus. Niet de lekkerste trouwens. Meestal gooi ik de soep weg.
Alle reacties Link kopieren
quote:Odesa schreef op 19 januari 2009 @ 13:07:

stoofvlees is lekkerderder de tweede keer............ik eet t wel op...



Als je in het oosten woont, mag je een portie ophalen. Ik heb echt heel veel over. De sucadelappen waren groter dan ik inschatte bij de slager.



Smulweb ga ik nu checken.
Rest stoofvlees kan prima als pastasaus dienen. Gooi er een verse paprika of tomaat doorheen die knapperiger is dan de rest.



Doe het stoofvlees in bladerdeeg en stop het in de oven.



Maak het stoofvlees klein, gooi er nog een plens water of bouillon bij (kijk uit dat het niet te zout wordt dan), beetje soepgroenten erbij, en dan heb je maaltijdsoep.



Stoofvlees in ovenschaal, stamppot van bloemkool/aardappels ofzo erboven op. Beetje geraspte kaas erover. In de oven laten gratineren.



En anders : Gewoon niet vertellen dat het een restje is en opwarmen in een pan ipv in de magnetron. Beetje sla d'r bij als het restje alleen niet genoeg is.
Alle reacties Link kopieren
http://www.bol.com/nl/p/b...01004002124382/index.html
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
stoofvlees kan je op puree en onder een laag gestoomde bloemkool met kaas en uiringen erop in de over lekker doorwarmen tot een ovenschotel.
Alle reacties Link kopieren
mosterd van vlinder
quote:anouka schreef op 19 januari 2009 @ 13:07:

Gebonden tomatensoep kook ik in tot pastasaus. Niet de lekkerste trouwens. Meestal gooi ik de soep weg. Ik doe het andersom: maak een heel dikke sausachtig iets. Kan de saus zowat overal voor gebruiken en als ik soep nodig heb dan doe ik er gewoon water bij (en/of room/wijn/water). Dan heeft het spul ook minder volume in de diepvries.
Alle reacties Link kopieren
Ingrediënten

500 g aardappels, geschild en in stukken 250 g sperziebonen gebroken 2 dunne preien, in dikke ringen 250 g worteltjes, in stukjes van 3 cm ca. 250 g gaar stoofvlees met jus (kliekje, bijv. sukadelapjes of hachee) 150 g schouderham (dikke plak), in blokjes 5 plakjes bladerdeeg, ontdooid 1 eierdooier, losgeklopt Materialen

ovenschaal inhoud ca. 2 liter Bereiden

Oven voorverwarmen op 200 ºC. In pan met ruim kokend water en wat zout aardappels in 10-15 min. gaarkoken. Intussen in andere pan sperziebonen, preiringen en worteltjes 3 min. koken. Beetje van kookvocht opvangen en groenten in vergiet laten uitlekken. Eventueel jus van vlees met kookvocht aanlengen tot 150 ml. In ovenschaal aardappels, groenten, stoofvlees en ham door elkaar scheppen. Jus erover schenken en geheel op smaak brengen met zout en peper. Plakjes bladerdeeg op elkaar leggen en op met bloem bestoven werkvlak uitrollen tot lap die iets groter is dan ovenschaal. Randen van schaal met water vochtig maken. Deeglap erop leggen, randen vastplakken. Enkele gaatjes in deeg prikken en overtollig deeg wegsnijden (restjes gebruiken voor versiering). Deeg met dooier bestrijken. Schaal op rooster in midden van oven schuiven en 20-30 min. bakken, tot deegdeksel goudbruin
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Als je eet prutje over hebt wat je bij rijst hebt gegeten, doe er wat groenten bijv. paprika, mais, sperciebonen, broccoli enz. en dat is lekker met of zonder rijst in een tortilla, daarbij een salade.

Of je doet er gebakken aardappelen bij of pasta.



Van alles wat ik over heb van ham, ui, champignons, broccoli, zalm, tomaat, paprika, mais, nou noem maar op, daar maak ik een frittata van. Lekker voor tussen de middag of s'avonds met stokbrood en salade.





Van veel kleine ingredienten die je over hebt kan je amuses van maken, zie mijn topic bij de index.



En prutjes met rijst en vlees en groente kan je lekker paprika, courgette, tomaat, aubergine mee vullen.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
http://www.smulweb.nl/zoe...ak_id=&submit=Zoek+recept
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Stop het in bladerdeeg, vul aan met kaas en dan afbakken in de oven.
Alle reacties Link kopieren
Shepherd's pie

Een bijdrage van: laurita87

Bereidingstijd: 20-30 minuten

Aantal personen: 4

Keuken: Iers

Smaak: Hartig

Techniek: Combi

Soort gerecht: Ovenschotel

Hulpmiddelen: Ovenschaal, steelpannetje, kom + stamper





Omschrijving

Dit gerecht gebruikte ik in Ierland altijd om de kliekjes mee op te maken. Je kan er ongelooflijk mee vari?ren en veel combinaties maken. Omdat ik altijd gebruikte wat er over was kan het zijn dat de maten niet helemaal kloppen



Ingrediënten

5-6 aardappels,

scheutje melk,

vlees (kip, lam, alles kan eigenlijk wel),

1 blikje tomatenpuree ? 140 gram,

groenten (wortel of mais),

geraspte kaas,

peper en zout,

beetje olijfolie,





Tip: probeer nu gratis ‘n Amoy-maaltijd! Wat dacht je van: noodles met garnalen in knoflook oestersaus?



advertentie

Voorbereiding

Verwarm de over voor op 160 - 180??Celcius/gas 3-4



Stamp de aardappels in een kom met een beetje melk en zout tot een aardappelpuree.





Bereidingswijze

Warm het vlees op met de groenten in een steelpannetje. Gooi de tomatenpuree erbij en mix het goed door elkaar. Giet de mix in een ovenschaal en bedek het met de aardappelpuree. Strooi er geraspte kaas overheen en zet het 15-20 minuten in de oven.





Serveertips

Voeg naar smaak zout en peper toe. Vooral verse peper is er lekker bij



Maak wat sla met komkommer en tomaat en giet daar wat olijfolie en balsamico azijn overheen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Klodder rendang en wat cocosnootmelk door stoofvlees en met wat rijst heb je een hele nieuwe maaltijd.



Stoofvlees droog laten koken en in bladerdeeg doen en dichtvouwen zodat je een flap hebt. Met wat salade is het heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
Van een teveel aan aardappels maak ik puree, (en van puree aardappelkroketten.)
Count your blessings...
Alle reacties Link kopieren
quote:anouka schreef op 19 januari 2009 @ 13:07:

Als ik een friteuse had zou ik rijst laten drogen (in de oven) en er rijstkoekjes van frituren.





Anouka, heb je hier een recept bij?



Van een restje stoofvlees maak ik ragout en/of bitterballen/kroketten.
Alle reacties Link kopieren
Mmm... die van Libertas gaat het worden. Droogkoken en flapje maken.



Dank.
Alle reacties Link kopieren
Haché maken van restje stoofvlees (of ander 'prutje' met wat extra ingrediënten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Venusvrouw schreef op 19 januari 2009 @ 13:35:

[...]





Anouka, heb je hier een recept bij?Venusvrouw, een recept heb ik niet. Rijst mengen met wat kruiden en geraspte kaas en dat de frituur in mikken.
Alle reacties Link kopieren
In een wrap doen. Stoofvlees in blokjes, schepje tacosaus erop, kidneybonen, mais, tomaat etc erin. In wrap rollen, kaas erover en in de oven. Enfin, als vervanger van het normale gehakt zeg maar.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Frietjes erbij eten

Door pasta heen

Puree-groente ovenschotel maken en het stoofvlees als deklaag gebruiken

man zeggen dat ie pech heeft en als ie geen opgewarmd eten wil eten, dat ie dan maar niet eet.



Rijst wordt hier nasi, aardappels worden gebakken aardappels, jus die over is gaat in een bakkie in de koelkast (alleen als het van harde margarine is, dus niet van culinesse-zooi, want dan bederft het) om de volgende jus op te leuken, restjes groente en vlees kan je geweldig verstoppen in een omelet menagere (roerei met spekjes, uitjes en restjes groente en aardappel erdoor, je eet het met brood) etc.
Alle reacties Link kopieren
quote:anouka schreef op 19 januari 2009 @ 13:08:

[...]





Als je in het oosten woont, mag je een portie ophalen. Ik heb echt heel veel over. De sucadelappen waren groter dan ik inschatte bij de slager.



Smulweb ga ik nu checken.Ik woon in het oosten, en wij doen hier bijna een moord voor sucadelapjes......
Alle reacties Link kopieren
Geïnspireerd door dit topic vorige week maar gelijk een kliekjesexperiment uitgevoerd en.... het resultaat is voor herhaling vatbaar.



Ik had nog 2 kleine (al gare) succadelapjes met wat weinig jus. Geen zin in draadjesvlees of haché.



2 uien grof gesnipperd en lekker glazig gebakken met zwarte peper en chilipoeder



1 blikje (ja, geen gewone in huis) champignons gebakken met wat aromat en kerrie



1 blik gepelde tomaten in blokjes gesneden en even flink aangezet met wat pikante paprikapoeder



restje vlees in stukjes gesneden en met restje jus alles bij elkaar in de pan gedaan



vervolgens, door de verschillende pepers, een zoetje gegeven met een scheut schenkstroop



Het werd dus een soort combi van haché en goulash en het was lekkerrrr! Ik heb gegeten met aardappelpuree en wat rode kool. Nog 2 heerlijke porties hiervan in de vriezer.



De stroop kwam voort uit dat ik hier regelmatig las dat mensen appelstroop bij suddervlees doen. Laatste keer ook zelf gedaan en nu eens 'gewone' stroop.



Dit is voor mij een restjesblijvertje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven