Gember rasp

20-04-2021 14:46 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik vaak gember in mijn gerechten, maar ben altijd aan het klooien met het raspen van gember.
De consistentie van gember is nogal draderig, dus een gewone rasp volstaat niet

Wie weet de oplossing of wie gebruikt een speciale gember rasp en wat zijn jullie bevindingen?
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst...
Alle reacties Link kopieren
Ik snijd het zelf gewoon heel klein. Raspen is inderdaad erg lastig
Alle reacties Link kopieren
Je kunt gember toch prima (in kleine stukjes) snijden?
Ik ben ermee gestopt. Gebruik nu dit of hak de gember fijn ipv raspen

https://www.ah.nl/producten/product/wi1 ... kte-gember
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik een gewone rasp en het draderige deel dat overblijft gebruik ik niet. Dus ik rasp de verse gember en wat door de rasp gaat gebruik ik en het droge, draderige deel (meestal een klein restje) gooi ik weg.
Alle reacties Link kopieren
Ik bewaar gember in de vriezer. Als ik iets nodig heb, rasp ik het. Gaat dan heel makkelijk. Daarna weer terug de vriezer in.
Alle reacties Link kopieren
Microplane!
Alle reacties Link kopieren
aikidoka schreef:
20-04-2021 14:49
Ik gebruik een gewone rasp en het draderige deel dat overblijft gebruik ik niet. Dus ik rasp de verse gember en wat door de rasp gaat gebruik ik en het droge, draderige deel (meestal een klein restje) gooi ik weg.
Zo doe ik het ook.
Ik heb zo’n microplane ding. Gebruik ik voor van alles. Ook voor gember.

Afbeelding

En verder doe ik vrijwel alles met m’n Chinese hakmes.
Alle reacties Link kopieren
annie2 schreef:
20-04-2021 15:08
Microplane!
+1
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Star3 schreef:
20-04-2021 14:48
Ik ben ermee gestopt. Gebruik nu dit of hak de gember fijn ipv raspen

https://www.ah.nl/producten/product/wi1 ... kte-gember
Ben je tevreden over dit produkt?
Fijn hakken doe ik ook tegenwoordig, maar had gehoopt op de ultieme rasp ervaring ;-)
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst...
Alle reacties Link kopieren
Odille schreef:
20-04-2021 15:08
Ik bewaar gember in de vriezer. Als ik iets nodig heb, rasp ik het. Gaat dan heel makkelijk. Daarna weer terug de vriezer in.
Dit ga ik proberen!!

Bedankt voor de tip :-)
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst...
Alle reacties Link kopieren
annie2 schreef:
20-04-2021 15:08
Microplane!
Hier ook! Speciaal aangeschaft voor de gember maar hij werkt ook voor knoflook, chocola,, citroenrasp of parmezaanse kaas.
Star3 schreef:
20-04-2021 14:48
Ik ben ermee gestopt. Gebruik nu dit of hak de gember fijn ipv raspen

https://www.ah.nl/producten/product/wi1 ... kte-gember
Oeh, deze (en de knoflook) van dit merk vind ik zo vies.

@to Ik heb een speciale rasp voor gember (en knoflook, en kurkuma en en en... :-) ) en als er toch wat draden zijn gooi ik die weg.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vrijwel onmisbare hulpje is knoflook-gemberpasta van de toko, vrijwel altijd als je gember gebruikt kan er ook knoflook bij in gerechten, de smaak is prima. Ik kwam erop via een kookboek van The Curry Guy en heb sindsdien altijd een pot extra op voorraad. Hiervoor raspte ik met de Microplane en sinds de ontdekking dat je de schil eraf kan wrijven met een theelepel ging dat ook best vlot.
Ik zou, als kok zijnde, ook voor de microplane gaan! Kun je makkelijk met 1 hand vasthouden, en is geschikt voor ontzettend veel kruiden, specerijen en citrusvruchten! Knoflook, gember, kaneel, nootmuskaat, citroenrasp, limoenrasp, sinaasappelrasp.. een echte must voor in de keuken (vind ik dan..)
Alle reacties Link kopieren
Microplane
Alle reacties Link kopieren
Heb even gegoogled op Microplane... Kost niet veel in aanschaf, ga het zeker proberen! Maar ook de tip van de vriezer, alhoewel ik dan bang ben dat er misschien teveel vocht bij komt...

Bedankt voor het meedenken !!!!
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst...
Alle reacties Link kopieren
Chart schreef:
20-04-2021 16:40
Heb even gegoogled op Microplane... Kost niet veel in aanschaf, ga het zeker proberen! Maar ook de tip van de vriezer, alhoewel ik dan bang ben dat er misschien teveel vocht bij komt...

Bedankt voor het meedenken !!!!
Die van mij was € 30 is ook niet echt goedkoop maar gaat voor altijd mee.
Alle reacties Link kopieren
schorpioentje29 schreef:
20-04-2021 15:58
Mijn vrijwel onmisbare hulpje is knoflook-gemberpasta van de toko, vrijwel altijd als je gember gebruikt kan er ook knoflook bij in gerechten, de smaak is prima. Ik kwam erop via een kookboek van The Curry Guy en heb sindsdien altijd een pot extra op voorraad. Hiervoor raspte ik met de Microplane en sinds de ontdekking dat je de schil eraf kan wrijven met een theelepel ging dat ook best vlot.

Kun je dit uitleggen??
Als je zo'n microplane koopt, waar let je dan op?
Ik zie ze bijv. van fijn tot grof. Welke is handig voor gember en knoflook etc.
Alle reacties Link kopieren
annie2 schreef:
20-04-2021 15:08
Microplane!

Inderdaad! Ik pers ook nooit knoflook, die gaat ook over de microplane. Het is geen goedkope rasp, maar het geld absoluut waard!
She was brave and strong and broken, all at once.
Maduixa schreef:
20-04-2021 17:13
Kun je dit uitleggen??
Als je met een lepel over een gemberwortel schraapt gaat de schil er af.
https://www.youtube.com/watch?v=dfTq-toE8CU
Alle reacties Link kopieren
Odille schreef:
20-04-2021 15:08
Ik bewaar gember in de vriezer. Als ik iets nodig heb, rasp ik het. Gaat dan heel makkelijk. Daarna weer terug de vriezer in.
Dit doe ik ook, werkt echt top en ik vind het qua smaak of vocht niet veel uitmaken.
Alle reacties Link kopieren
3Tomaten schreef:
20-04-2021 18:17
Als je met een lepel over een gemberwortel schraapt gaat de schil er af.
https://www.youtube.com/watch?v=dfTq-toE8CU
Zo heel erg extra makkelijk ziet het er niet uit. De grote vlakken wel, maar die waren al niet het probleem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven